با گسترش باستان شناسی جدید از دهه 1960 م .به بعد، تفسیر و تحلیل نظری یافته های باستان شناسی مورد توجه باستان شناسان « نوگرا» قرار گرفت .باستان شناسی جدیدبابهره گیری از آموزه های رشته های علمی دیگر،نظیر علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و علوم سیاسی، پا از حوزه توصیف صرف داده های فرهنگی فراتر گذاشته و به تشریح جنبه های «غیر ملموس»زندگی بشر پرداخته است.دراین میان، آثار باقی مانده از «شیوه های تدفین» از اهمیت ویژه ای برخوردار است.شیوه تدفین،معماری تدفینی و اشیای تدفینی در شناخت سازمان اجتماعی جوامع انسانی نقش بسزایی ایفا کنند.کورگان های سکایی چه از لحاظ سبک معماری و چه از نظر دارا بودن اشیای تدفینی ،انعکاس دهنده سازمان اجتماعی ، باورهای اعتقادی و نظام سیاسی جوامع سکایی است.در این مقاله سعی شده با توصیف و تحلیل شماری از گورتپه های سکایی، با رویکرد باستان شناسی اجتماعی به مطالعه زوایایی از ساختار اجتماعی و سیاسی سکاها پرداخته شود.
فیروزمندی, بهمن, & خانیکی, میثم لباف. (1385). ساختار اجتماعی جوامع سکایی با نگرش به شیوه های تدفین. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 57(5), -.
MLA
بهمن فیروزمندی; میثم لباف خانیکی. "ساختار اجتماعی جوامع سکایی با نگرش به شیوه های تدفین", مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 57, 5, 1385, -.
HARVARD
فیروزمندی, بهمن, خانیکی, میثم لباف. (1385). 'ساختار اجتماعی جوامع سکایی با نگرش به شیوه های تدفین', مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 57(5), pp. -.
VANCOUVER
فیروزمندی, بهمن, خانیکی, میثم لباف. ساختار اجتماعی جوامع سکایی با نگرش به شیوه های تدفین. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 1385; 57(5): -.