در این مقاله نخست مقدمه ای کوتاه راجع به پیشینه نمایش در ایران آوردیم و سپس به بررسی واژه درام چه از نظر لغوی و چه از نظر اصطلاحی پرداختیم وبه تقسیم بندیهای آن که اعم از تراژدی و کمدی است اشاره کرده و راجع به هر یک از انها جداگانه بحث نمودیم . در ادامه به بحث راجع به حماسه پرداخته و وجوه اشتراک و افتراق حماسه و تراژدی را برشمردیم . پیرامون وجوه افتراق درام و تراژدی نیز بحث کردیم و در پایان راجع به غنا و ویژگی های آن سخن گفته و وجوه اشتراک و افتراق غنا ‘ حماسه و تراژدی را تبیین نمودیم . انگاه وارد مبحث اصلی مقاله شده و تحت دو عنوان((شاهنامه فردوسی و جلوه های دراماتیک )) و ((خمسه نظامی و جلوه ها ی دراماتیک )) به بحث راجع به آنها پرداختیم . برای تحلیل و بررسی عناصر دراماتیک درشاهنامه داستان رستم و اسفندیار را برگزیدیم و براساس یکی از الگوهای عناصر درامی به نقد و تحلیل آن پرداختیم . داستان خسرو و شیرین را نیز از خمسه انتخاب نموده و براساس یکی دیگر از الگوهای ساختار نمایشی آن را تحلیل نمودیم و در پایان به نتیجه گیری از دو بحث اخیر پرداختیم .
والا, دکتر اسماعیل حاکمی, & بهان, مصطفی رئیسی. (1384). نگاهی به جلوه های دراماتیک
در شاهنامه فردوسی وخمسه نظامی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 56(4), -.
MLA
دکتر اسماعیل حاکمی والا; مصطفی رئیسی بهان. "نگاهی به جلوه های دراماتیک
در شاهنامه فردوسی وخمسه نظامی", مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 56, 4, 1384, -.
HARVARD
والا, دکتر اسماعیل حاکمی, بهان, مصطفی رئیسی. (1384). 'نگاهی به جلوه های دراماتیک
در شاهنامه فردوسی وخمسه نظامی', مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 56(4), pp. -.
VANCOUVER
والا, دکتر اسماعیل حاکمی, بهان, مصطفی رئیسی. نگاهی به جلوه های دراماتیک
در شاهنامه فردوسی وخمسه نظامی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 1384; 56(4): -.