1. تطور دیدگاهها در اصل بلاغت باعث آن شده که تلقی ها از عناوین مندرج در بلاغت هم دستخوش تغییر شود.
2. در بلاغتی که جرجانی تعریف میکند ‘ وقف و ابتدا از جایگاهی اصولی برخوردار نیست ‘ زیرا بحث فصل و وصل در آن منحصر است به آوردن یا نیاوردن واو عاطفه.
3. در بلاغت به تعریف و تلقی اسلاف جرجانی ‘ وقف و ابتدا از جایگاه مهمی برخوردار بوده ‘ زیرا وقف و ابتداکاملأ منطبق بر فصل و وصل از دیدگاه آنهاست واین همان عنوانی است که بعضی اهل فن آن را عین بلاغت و تمام آن دانسته اند.
4. وقف وابتدا در قرآن ‘ هر چند قسمت اعظمش با استمداد از ابزار نحو صورت می گیرد‘ اما نفس عمل یعنی وقف بر موضوع نیکو و شروع از مقام مناسب یک عمل بلاغی تلقی می شود‘ زیرا موضوع‘ کلام بلیغ است و جهد در اظهار آن قطعأ ملازم با بلاغت است .
5. در قرآن مواضع وقفی وجود دارد که از بایدهای نحوی تکوّن نیافته اند‘ بلکه از بایسته های متعالی که منبعث از بلاغت مخصوص قرآنی است نشأت گرفته اند و این مواضع همان فواصل هستند.
لسانی, دکتر, & کاشفی, دکتر امیرمحمود. (1379). تحلیل نحوی-بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 154-153(0), -.
MLA
دکتر لسانی; دکتر امیرمحمود کاشفی. "تحلیل نحوی-بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم", مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 154-153, 0, 1379, -.
HARVARD
لسانی, دکتر, کاشفی, دکتر امیرمحمود. (1379). 'تحلیل نحوی-بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم', مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 154-153(0), pp. -.
VANCOUVER
لسانی, دکتر, کاشفی, دکتر امیرمحمود. تحلیل نحوی-بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 1379; 154-153(0): -.