جامعه شناسی بومی و مسئله شناسی در آن به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی در این مقاله مورد سؤال و بررسی واقع شده تا از آن طریق و با ذکر نمونه جامعه شناسی کانادایی نشان دهیم که مسائل و مشکلات درونی کانادا توانسته جهت گیری علمی جامعه شناسی را با مقتضیات بومی هماهنگ سازد . با این وجود و به لحاظ مفهومی ونیز با در نظر گرفتن اصول معرفت شناسانه حاکم بر شکل گیری علم جامعه شناسی هنوز نمی توان بومی گرایی علمی را منطقأ معتبر دانست ‘چراکه تعدد جهت گیری موضوعی (نظیرعلاقه مندی نظریه پردازان کانادایی به مسائل اقتصاد سیاسی ‘مطالعات فرهنگی و فمینیسم ) تنها نقطه تمرکز پژوهش علمی را تعیین می کند و نه اصول موضوعه و قضایای علمی که قرار است با بکارگیری آنها فضای معرفتی نظریه پردازی ونهایتأ قوانین عام حاکم بر کنشهای اجتماعی ‘جهان اجتماعی و واقعیت اجتماعی تبیین و یا کشف شوند . البته تجربه اقتصاد سیاسی در کانادا نشان میدهد که شکل گیری پارادایمهای جامعه شناسی متأثر از تجربه های بومی است و به همین دلیل نمی توان جامعه شناسی بومی را تمامأ تجربه نامعتبری تلقی کرد .
ارمکی, دکتر تقی آزاد, & عبداللهیان, دکتر حمید. (1380). جامعه شناسی در کانادا:
مسأله شناسی بومی و شکل گیری بومی گرایی
علمی در علوم انسانی کانادایی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 160(0), -.
MLA
دکتر تقی آزاد ارمکی; دکتر حمید عبداللهیان. "جامعه شناسی در کانادا:
مسأله شناسی بومی و شکل گیری بومی گرایی
علمی در علوم انسانی کانادایی", مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 160, 0, 1380, -.
HARVARD
ارمکی, دکتر تقی آزاد, عبداللهیان, دکتر حمید. (1380). 'جامعه شناسی در کانادا:
مسأله شناسی بومی و شکل گیری بومی گرایی
علمی در علوم انسانی کانادایی', مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 160(0), pp. -.
VANCOUVER
ارمکی, دکتر تقی آزاد, عبداللهیان, دکتر حمید. جامعه شناسی در کانادا:
مسأله شناسی بومی و شکل گیری بومی گرایی
علمی در علوم انسانی کانادایی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 1380; 160(0): -.