دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-نقش شعر در فهم معانی قرآن کریم13689FAدکتر فیروزحریرچیJournal Article19700101In this article I tried to clarify the causes of using Arabic poetry by some great commentators for understanding of exoteric words of Quran and to make clear the method which was inovated by Ibn - Abbas by virtue of papgan poetry through various exampls.
I explained the method of every great Islamic commentators such as Zamakhshari, Tabard and Aboulfotooh Razi, to rely on papgan poetry for understanding exoteric words of Quran. In the other hand in In this article I show various examples of different commentaries the method of usage of poetry in explanation and description of words of Quran by various examples from different commentariesدر این مقاله کوشش شده است که انگیزه و علت استمداد مفسران بلندپایه به شعر عربی در فهم الفاظ غریب قرآنی روشن شود و شیوه ای را که برای نخستین بار حبرالامه و فقیه اهل البیت ابن عباس در استناد به شعر جاهلی ابداع کرده است با آوردن مثالهای گوناگون واضح گردد و روش هر یک از مفسران بزرگ اسلامی از قبیل زمخشری و طبرسی و ابوالفتوح رازی و نظایر آنها در اعتماد به شعر جاهلی در فهم الفاظ غریب قرآنی شرح داده شده است. از طرف دیگر در این گفتار با ذکر مثالها و شاهدهای متعدد از تفاسیر گوناگون چگونگی استفاده از شعر دوره جاهلی در شرح و توضیح لغات قرآنی روشن شده است و خلاصه اهمیت نقش شعر با تکیه بر اسلوب ابن عباس مبتکر این روش تبیین گردیده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-(1)خراسان
مجموعه حرم حضرت رضا (ع)13690FAدکتر محمد یوسفکیانیJournal Article19700101The shrine complex of Imam - Reza, in Mashhad is the most important religious complex in Iran and consists of 10 monuments dating from early Islamic time to the present century.
The tomb chamber of Imam - Reza is square in shape 10x10 metres and is covered by huge gold double dome. Its cornices are decorated with tiles which represent various decorative motifs in luster style of highest quality.
Some of the tiles date from 612 - 720/ 1215 - 1230. The
golden dom of Imam - Reza has an inscription written by AliReza Abbasi during shah Abbas period, and other inscriptions by a famous calligrapher, Mohammad Reza Imami, during the reign of Shah Sulyman 1086/1675.
Other buildings in the complex are the Gawhar - shah mosque and Madrasehse, Do- dar, Prizad,Bala-Sar, and Mirza J afar.
The shrine of Imam Reza (Astan Quds - Razavi), is the most magnificent of Iran's historical holy monuments and a place of pilgrimage for muslems thorughout the world. Its architecture and decorations feature together with many objects and manuscripts of Islamic art.
in general the Astan - Quds - Razavi, the most magnificent
of Iran's historical holy monuments, and pilgrimage resort of muslems throughout the world, consisits of the following structures:
The tomb chamber of the holy Imam covered by a huge gold - plated dome.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-ابعاد جغرافیایی بازسازی مناطق جنگزده
استان خوزستان13691FAدکتر احمدپوراحمدJournal Article19700101After attack of Iraqi forces to Iran, during eight years war, close to 20 cities and 543 rurals were destroyed. By the end of the war, considring a large volume of the destruction, restoring of the war - places started by the Iranian people and other related organizations.
In this article, the volume of destruction, finacial cost of the war, the geographical distribution of the war, the way of restoring at the beginning, and other important dimensions of the destructed areas in the province are discussed.
The results of these findings show different aspects of the war - stricken areas and it will be used in the planning and development of the similar cases.پس از تجاوز نیروهای عراقی به کشور‘در طول 8 سال جنگ تحمیلی ‘ نزدیک به 20 شهر استان خوزستان دچار تخریب و 543 روستای آن با خاک یکسان گردید. پس از توقف جنگ‘با توجه به حجم گسترده خرابیها‘بازسازی مناطق جنگ زده استان خوزستان در مقیاس وسیعی با شرکت مردم و سازمانهای اجرایی بعمل آمد.
در این مقاله با اشاره به میزان تخریب و خسارت و پراکندگی جغرافیایی آن در سطح استان‘نحوة شروع بازسازی و فعالیتهای انجام شده و همچنین مهمترین ابعاد بازسازی استان خوزستان مورد توجه قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری بعمل آمده است . بدیهی است نتایج مطالعات بازسازی مناطق جنگزده می تواند در برنامه ریزی های آینده منطقه مورد استفاده قرار گیرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-کتابخانه های بزرگ و بزرگان ایران
در دوره معاصر13692FAدکتر عباس کیمنشJournal Article19700101In this paper the author, , intends to introduce Iranian libraries which have been established whether in recent century or in contemporary period, in Iranian cities or schools. The emphasis would be on the role of some private libraries of Iranian learned, rulers and ministers which caused foundation of some other great libraries like Majlis, National library, Central Library of Tehran university and so on.
This research was deemed necessary to be on the basis of
classification of ALAM AL - SHIAT, compiled by Sheikh Agha Bozorg Tehrani as well as other libraries founded after demise of the said person, and became reference for contemporary researchers.نگارنده در این مقالت برآن است که به معرفی کتابخانه های ایرانیانی که در قرون اخیر و دوره معاصر در شهرهای ایران‘ یا در حوزه مدرسی فرهنگ ایرانی بنیاد نهاده شده‘ بپردازد.
وبدین مهم اشارت کند که برخی از کتابخانه های شخصی عالمان‘امیران و وزیران ایرانی مایه ایجاد کتابخانه های بزرگی مانند کتابخانة مجلس‘کتابخانه ملی‘کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه های دیگر شده است.
تحقیق رامصلحت چنان دیده آمد که موضوع بحث بر محور کتاب طبقات اعلام الشیعه‘ تألیف منیف العلامه المغفورله‘الشیخ آقا بزرگ الطهرانی باشد و نیز کتابخانه هایی را که بعد از رحلت آن آیت تابان در ایران دایر گردیده است و مرجعیت برای پژوهندگان معاصر یافته دربرگیرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-مدح پیامبر (ص) از دیدگاه صفی الدین حلی13693FAدکتر ابوالحسن امینمقدسیJournal Article19700101مدح پیامبر اکرم (ص) تاریخی دیرینه دارد . به یقین این تاریخ از زمان حیات خود آن حضرت شروع شده است و در تاریخ ادبیات عرب کمتر شاعری است که در اشعار خود به گونه ای از آن حضرت ذکری به میان نیاورده باشد. اوج مدح ایشان به دوره انحدار برمیگردد. دوره ای که شعر‘بالندگی خود را از کف داده است .با این وصف‘برده بوبصیری و بدیعیه صفی الدین و ابن حجه رونق دیگری به این دوره داده است . مدح پیامبر اکرم (ص) در دیوان صفی الدین جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . در این مقاله به تحلیل مدایحی که شاعر در وصف پیامبر (ص) سروده است پرداخته شده و نتایج زیر به دست آمده است .
1- شروع مدایح از تخیل قوی و تفوق شاعر حکایت می کند‘ولی وقتی به اصل مدح می رسد استعاره ها جان میدهند و تشبیه ها غروب میکنند و گویی نقلی منظوم در پیش روی خواننده است .
2- بعضی صفی الدین را شیعه متعصب معرفی کرده اند. در این مقاله این نظریه مردود گشته و صفی الدین از نظر مذهبی فردی معتدل و سازگار با محیط و شرایط معرفی شده است .
3- مفاهیم واحد در قصیده های مختلف تکرار می شود. گویی شاعر برای مدح پیامبر (ص) خود را در وقایع و رویدادهای تاریخی و آیات قرآن محصور می بیند و از ارتباط با طبیعت و وام گرفتن از تشبیه های طبیعی غفلت می ورزد.
4- شاعر بیش از هرچیز به کرامات یا مفاهیم کلی پرداخته است و از ذکر ویژگیهای اجتماعی در روح عدالت طلب پیامبر(ص) باز مانده است .
5- مدایح النبی صفی الدین متأثر از اندیشه های کلامی است که متفکرین زمان را به خود مشغول داشته است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-فشار روانی یا استرس در تهران بزرگ13694FAدکتر محمد حسینفرجادJournal Article19700101Development of modern civilization and family, population and urbanization growth, changing the social relation in metropolitans, noise pollution and air pollution on human behaviour are the main factor of stress. Urbanization and socio economic problems have changed the society and human relations and become the main factors of crime and criminal aggressivness, which is the main factors of human stress and against the mental hygents. The most common and least understood mental disorders, which is harmful for Human beings are remarkble stress results.
The assumption that we all share a common propensity to respond to lifes misfortunes in the same way often lies unacknowledged behind stress explanation of misery and sadness. The intriguing result of this unacknowledged idea is the reflexive search for a provocative misfortune whenever a patient with a miserable state of mind appears. It is an easy, natural, indeed kindly intended, process of thought with a clear prescription.
All stress it says, is in some way a res pons to islation or
loss and thus is a form of loneliness.
This entire logical path just may be the most dangerous half-truth in the stress discipline. Certainly all of us are, in some situations, vulnerable to identical feelings. Certainly there are losses in life, and many of them are "in the mind of beholder". But all the moods of misery that provoke clinical attention do not come from these losses. Moods, like thoughts, have many sources, and the assumption that these varied sources of stress can be reduced to one is seriously misleading.
I hope future researches guide us how to cope with stress, and reach to an invaluable source of insight, mental health, comforts and support.پیشرفت تمدن امروز و گستردگی خانواده ها‘رشد بی رویه جمعیت و شهرنشینی ‘ دگرگونی روابط اجتماعی بخصوص زندگی در شهرهای بزرگ و پرجنجال ‘ فشارهای جسمی‘روانی ناشی از ترافیک و آلودگی هوا و صدا و اثرات آن بر روان و رفتار انسان‘ موجبات تشدید استرس را فراهم می کنند.
در حال حاضر عوامل مولد استرس در جهان نسبت به گذشته بیشتر شده است . زیرا بعضی از مکانیسمهای سنتی که به مردم کمک میکرد با با فشارهای روانی مقابله کنند به تدریج رو به نابودی می رود.
شهرنشینی و مشکلات اقتصادی‘تغییرات اجتماعی سریعی را به وجود آورده و ارزشها و اعتقادات امیدبخش گذشته را از بین برده است .
ازدیاد جمعیت با رشد فزاینده جنایات و اعمال خشونت آمیز در شهرها نیز باعث ایجاد ترس و فشارهای روانی شده که نهایت بر سلامت و بهداشت روانی انسان لطمه می زند. تلاش برای مقابله با نارضایتی های حاصله از اینگونه زندگی غالبأ ناموفق می ماند و به غلط چنین به نظر می رسد که جز پناه بردن به الکل و داروهای مخدر و روان گردان که خود مسائل و مشکلات دیگری را به بار می آورد‘راه چاره نیست.
از عوامل مولد استرس میتوان به مرگ عزیزان ‘ سوگواری ‘ طلاق‘بیکاری ‘امتحان یا مراقبت از یکی از خویشاوندان مبتلا به بیماری که در ایجاد استرس دخالت دارد‘ اشاره کرد.
همچنین شهرنشینی و سکونت در محله های شلوغ و کثیف استرس زا است.
امید است تحقیقات آینده ما را راهنمایی کند که چگونه می توان با کاهش فشارهای روانی سلامت جسم و روان را در جامعه تأمین کرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-ارزشهای اخلاقی13695FAدکتر سید حسنحسنیJournal Article19700101The matter of moral values, is the most important moral discutions. The contents of ths artical are within knowledge of the reader and are indicated in three parts:
part one: It is about the moral nature and cause of origination of moral of quality. Somebody believes that it is subject to nature and condition and some others believe that the origin of creation of moral is habit thus they belive that moral is an acquired characteristic, therefore it is changeable and they have presented some reasons in this respect too. They believe that teaching good manners, correction, education and obeying the heavenly faiths have much effect on correcion of moral.
part two: It is about the meaning of moral value. It is either descriptive which only reports information and researches such as science (natural sciences and mathematics) or it is on the basis of value such as logic which defines wrong and fact or right and false.
Moral sciences which explains welfare and, adversity, perfection and degeneration, is not same for all people from right and false or perfection and degenration points of view but it depends perfection and degeneration of individuals. Among the valuable sciences, the moral's value which is virtual value is moral quatable.
Everybody who is endowed with good moral qualities is a more perfect human.
Part three: Human requires moral methods and in explaining of the affairs which are effective in moral, is more stable, such as religious education and knowledge on good habits and quality of good talents education.
CONCLUSION:
It should be noted that education of each science should be together with moral science education so that the moral science to be a mean toward virtual perfection and correction of human.
Also the moral shall cause the science to be a practice in the way of reality, fact and virtuality. Value of each science shall depend on its compareable with moral methods.مسئله ارزشهای اخلاقی از عمده ترین مباحث اخلاقی است ‘ آنچه در این مقاله در حد آگاهی نویسنده بر محور این مسئله فراهم آمده ‘ در طی چند فراز است:
فراز اول در ماهیت اخلاق و سبب پیدایش صفت اخلاقی است. بعضی آن را تابع طبیعت و مزاج معرفی نموده اند و بعضی دیگر معتقدند که منشأ پیدایش اخلاق عادت است از این رو اخلاق را اکتسابی و قابل تغییر میدانند‘ دلائلی نیز ارائه نموده اند‘ تأدیب و تربیت و پیروی از شرایع آسمانی را در اصلاح اخلاق مؤثر میدانند.
فراز دوم در معنی ارزش اخلاقی است ‘ چون علوم یا توصیفی اند که صرفأ در مقام گزارش از اطلاعات وتحقیقات است مانند ریاضیات و طبیعیات ویا ارزشی می باشند چون منطق که در بیان خطا و حقیقت و حق و باطل است و علم اخلاق که در تبیین سعادت و شقاوت و کمال و انحطاط است ‘ چه حق و باطل و سعادت و شقاوت و کمال و انحطاط است‘ چه حق و باطل و یا سعادت و شقاوت برای انسانها یکسان نیست‘ بلکه در تکامل و یا انحطاط افراد دخیل اند. اخلاق در میان علوم ارزشی ‘ که ارزشش معنوی است ‘ سودمندتر است . هرکس اتصافش که بصفات نیک اخلاقی بیشتر باشد انسان تکامل یافته تری است .
فراز سوم‘ در نیازمندی بشر به روشهای اخلاقی است و در تبیین اموری که مؤثر در اخلاق پایدار است چون تعالیم دینی و آگاهی از آداب نیک و کیفیت پروزش استعدادهای نیک و ...
در پایان مقاله یادآور این مطلب است که آموزش هر علمی باید توام با آموزش علم اخلاق باشد‘ تا وسیله ای جهت تکامل و اصلاح بعد معنوی انسانها باشد و هم چنین موجب خواهد شد که علم تمرینی در راه درستی و راستی و حقیقت و معنویت باشد. ارزش هر علمی در این خواهد بود که تا چه اندازه با روشهای اخلاقی قابل سنجش و انطباق است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-سیری در آثار و اندیشه های سنایی13696FAدکتر فاطمهمدرسیJournal Article19700101An approach to works and thoughts of Hakim Sanuee Sometimes, the teaching of a man of the way, a fervent love or a true dreams leads to the complete charnge and spiritual perfection of a wise person. For example, it is said that Sanuee character underwent a great transformation when he met a mad wine - dregs drinker.
It is also possible that a deep thought or the healing grace of a mystic breath led the worldly - pleasure - seeker Sanuee abondon the cuap and the beloved, and thread the part of seclusion asceticism.
Sanuee is a religious mystlic. this is why his poetry is charged with religious meanings, spiritual emotion and moral points. In his Hadiqat, he is concerned with sufi teachinge, preaching and interpretation of the Holy Koran. on the other hand, in his Qusidas and Ghazals, he focuses on sprintual dimensions and Shatheeyat the purpose of his teachings is the love of the truth. his forvent love,
adaptation from the Holy Koran and the uas of a language
changed with meaning have given his poetry a certain spiritual dimension.گاهی پیری راه دان یا عشقی شورانگیز یا خوابی صادق‘ سبب دگرگونی احوال صاحبدلی با ذوق و نیل او به کمال معنوی میگردد. چنان که تحول درونی سنایی را به ((دیوانه ای لای خوار)) از مجذوبان منتسب کرده اند. شاید هم اندیشه ای ژرف ‘ یا نفس گرم و مؤثر دریا دلی موجب گشته که سنایی عشرت جوی‘ترک شاهد وساغر کند و طریق زهد وانقطاع در پیش گیرد.
سنایی‘ عارفی شریعتمدار است ‘ بدین جهت چکامه های او‘ آکنده از معانی دینی و عواطف روحانی و نکات اخلاقی است . او در حدیقه‘با حکمت صوفیه و موعظه و تاویل قرآن ‘ سروکار دارد و در قصاید و غزلیات مغانه اش باذوق روح و شطحیات.
عشق به حق ‘ هدف غایی تعلیمات اوست . اشعارش از رهگذر این عشق شورآفرین و اقتباس ازقرآن کریم ‘ همراه با زبانی برخوردار از واژگان غنی‘ معنویت خاصی یافته است.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-نقد شعر عربی معاصر13697FAدکترنجمهرجاییJournal Article19700101The article studies the critical values and specialities of modern Arabic poetry, according to the great Arab poets, critics and literary groups and schools, of which al-Diwan, Appollo and al-Tajdid (renewal) groups and Arabic romantists and symobolists are the most important onse. First, it discusses the quality of inspiration in the poetry and describes the different philosophical and literary views in this subject. Then the concept of the poetry and its aim are discussed in detail based on the opinion of the Arab literarymen and critics, mentioned above.
The music of the poetry-rhythm and rhyme - and the modern Arabic prosody are also explained in the same way and new forms of poetry-such as free verse, blank verse, modawwar qasideh - and modern prosodic idioms-such as tanwile and tashkil - are qualified.این مقاله کاوشی در شعر معاصر عربی از دیدگاه نقد ادبی است . د رمقدمه نگارنده به معرفی شعر بر مبنای تاریخی‘فلسفی‘ادبی پرداخته و تصویری کلی از عشر معاصر عربی ترسیم نموده و سپس به بررسی مفهوم و هدف شعر از دید ناقدان بزرگ معاصر عرب وارد گردیده و مجملی از آراء آنان را ذکر نموده است. بخش بعدی مقاله به موسیقی شعر‘ انواع گوناگون شعر از نظر وزن و قافیه و بیان آراء ناقدان معاصر در خصوص موسیقی شعر و اهمیت یا لزوم آن اختصاص یافته است . جدیدترین اشکال عروضی شعر معاصر عربی در این قسمت از مقاله معرفی شده است . نگارنده کوشیده با تطبیق اندیشه ها و نظریه های منتقدان معاصر برای دست یابی به وحدت ارکان نقد شعر معاصر روزنه ای بگشاید.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-آرامش ،
چرا افسردگی و اضطراب!؟13698FAهادی دوستمحمدیJournal Article19700101Mankind is undoubtedly a being from a divine origin. Therefore, by understanding this perspective and recognising his true self, he feels noble and beneficent and as he acknowledges his ability to approach absolute perfection and interior beauty, and to lie deep in prosperity and happiness, he is consistently endeavouring with love, madness and joy, to reach that position, and this knowledge, belief and ideology, escorts him to the source of all elegance and there he quenches his thirst, so he not only enjoy all beauties and never becomes tired, disapointed and bopeless, but he acknowledges disapointment as an evil sin. Such a person dose not count any object or person in all the world, as attachable or loveable for him as to depend on it or regret its loss.
As the sources of most internal and outward des ease are agitaition, depression and fear, mankind in the divine ideology, with understanding and accepting the worlds realities and truth, has no fear of anything or factor, never becomes agitated or disturbed and always relies on God and lives in prosperity, peace and tranquility as he is travelling towards uniting with Him.
In this short article, the path towards achieving this tranquility is discussed.ازآنجا که‘انسان ‘"بدون تردید"ازجهت وجودی سنخ وجود خدا است ‘ با معرفت و ادراک این جهت و شناخت خود حقیقی خویش "احساس کرامت نفس" و بزرگواری می کند و چون میداند شایستگی دارد که به کمال و جمال محض نزدیک شود غرق در زیبایی‘سعادت و خوشبختی گردد‘همواره با شورو عشق و شعف‘می کوشد که به مقام دست یابد و این شناخت ‘ باور و اندیشه‘ اورا به سرچشمه زیبائیها می رساند و از آنجا سیراب می شود و در نتیجه نه تنها از همه زیباییها لذت می برد و هرگز خسته و مایوس و ناامید نمیشود که یاس و ناامیدی را گناهی زشت و بزرگ می شمارد.
چنین شخصی درهمه جهان چیزی و کسی را قابل تعلق و وابستگی نمی داند تا بدان دل ببندد‘یا از نبودن آن حسرت بخورد و اندوهگین گردد.
با توجه به اینکه‘ عامل بسیاری از بیماریهای درونی و برونی‘ افسردگیها‘ترس واضطراب می باشد‘انسان در مکتب الهی‘با درک و پذیرش واقعیتهای جهان‘چون در راه وصول به محبوب و سیر به سوی او در حرکت است ‘ از هیچ چیز و هیچ عامل نمی ترسد‘مضطرب و نگران نمی شود و همه امور را به او تفویض می کند و با اتکال به او در کمال آرامش ‘سعادت و خوشبختی به سر می برد.
در این مقاله کوتاه‘راه رسیدن به این آرامش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-بررسی کوتاهی درباره ایرانیان
غیرآریائی و اولین دین ایرانی13699FAاحمد حاجیباباییJournal Article19700101Most of our knowlage about religious idea of non Arian Iranians who lived before history is obtained from what has discoverd from their graves. Obtained things indicate of their deep belief to the after death life.
Most of the orient nations, clans espicially the Iranian plateau believed that souls of the dead bodies after the death would participate in their lives. NonArian Iranians even before Zarathusthra have prasied some goddess. Goddess of science had a espicial importance among them.
Bybylonian writers by cas site hand writing on a clay tablet has expressed name of Cassiten kings dynasty. In the millenium of B.C. and before Zarathusthra appearance, nonArian people belived to Magis religion. After, collapse of Madian empire, they enjoyed from a very good situation in Achememid government system.
Indeed nonArian Iranians were civilized, religious and noble-birth people. So, kings of Pishdady dynasty were respectable as prophet of Israel children, thay belived to religions which were offered from prophets of Israel children and Zarathusthra, the Iranian prophet.بیشترین اطلاعات ما درباره عقاید دینی ایرانیان غیرآریایی در ما قبل تاریخ‘از یافته هایی حاصل می شود که از قبور آنها بدست آمده است . اشیاء بدست آمده مبین اعتقاد عمیق آنها به زندگی پس از مرگ می باشد. غالب اقوام ملل مشرق زمین به ویژه فلات ایران بر این اعتقاد بودند که ارواح اموات پس از مرگ شریک زندگی آنها خواهد بود. ایرانیان غیر آریایی حتی قبل از زرتشت نیز خدایانی را ستایش کرده اند‘خدای علم از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. نویسندگان بابلی نام پادشاهان سلسله کاسی و تعدادی از خدایان آنها را بر یک لوحه گلی به زبان کاسی(ایرانیان غیر آریایی)شرح داده اند.
در هزاره اول قبل از میلاد و قبل از ظهور زرتشت مردم غیر آریایی به آیین مغان اعتقاد داشتند. پس از فروپاشی امپراطوری مادها آنها از موقعیت بسیار خوبی در دستگاه حکومتی هخامنشی برخوردار بوده اند. در واقع ایرانیان غیر آریایی مردمی اصیل‘ باتمدن و متدین بوده اند‘ به طوری که پادشاهان سلسله پیشدادی در نزد آنها بمانند انبیاء بنی اسرائیل مورد احترام بوده اند. آنها دارای ادیانی بوده اند که از سوی پیامبران بنی اسرائیل و سپس پیامبر ایرانی‘ زرتشت ارائه شده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-اسب در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی13700FAدکتر مهدیماحوزیJournal Article19700101"اسب" در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه دارد . د رمتون اوستا و ادبیات باستانی ایران از اسب به نیکی یاد شده است . شاعران‘عارفان‘نکته پردازان و خردمندان‘پادشاهان و امیران‘گردان و دلاوران‘دیهقانان و کارورزان ایرانی و دین آوران بزرگ آن را مظهر خوشبختی و رستگاری و فراست و تیز هوشی دانسته اند.
در ادبیات غنائی و حماسی اسب‘ به نژادگی‘نجابت و خوهای پسندیده توصیف شده است . در این مقاله ریشه واژه"اسب"در لغت و فرهنگ ایرانی‘نام هایی که از این ریشه اشتقاق یافته و ترکیب هایی که از آن بر جای مانده است به تفصیل تحلیل شده است .
با استناد به مآخذ مطمئن ‘ جایگاه اسب نزد اقوام و ملل‘بویژه اقوام هند و اروپایی و شیوه پرورش آن معرفی و نکته هایی نغز از بزرگان دین ‘ امیران‘شاعران و سخنوران نامی در خصوص نژادگی و ارج و بهای اسب و اهمیت آن در زندگی اقوام باستانی ایان نقل شده است .
در خلال این مقاله با آوردن بیتهایی از گویندگان بزرگ ایران سعی شده است جایگاه اسب در ادبیات غنایی‘حماسی و تاریخی ایران به روشنی معرفی شود و نامهایی که این حیوان نژاده در طول تاریخ پذیرفته و در کتاب های لغت و تاریخ و متون دینی و آثار منظوم و منثور بازتابی گسترده دارد ‘ یاد کرده آید.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-مقدمه ای بر تأثیر کلام
امام علی (ع) در شعر عربی13701FAدکتر باقر قربانیزرینJournal Article19700101Undoubtedly, Mter the holy koran, no other book has had so great effect on Arabic literature as Nahju'1. Balagha - the brother of the holy Koran.
As Imam AIi' s magnificent words - which are inferior to the creator's but surpasses whatever have been said till now - are the springs of eloquency. Many great men of letter, writers, and poets - throughout the history tried by learning them by heart and using them show eloquency in their writings and make them acceptable to whoever reads them. Eminent writers like, Abdul. LHamid AI - Kateb, AI Gahez AI.Basri, Abdul, L-Rahim b. Nabatah, Abu. Helal AI.Askari, Ibn Abi, LHadid all had the same opinion about what we have mentioned here.
That's why in this essay I have brought forward some instances showing that Arab poets used Imam AIi" s word in their poems. And they are very few in conference with the real amount.ازآنجا که سخنان گهربار امام علی (ع) – که فروتر از سخن خالق و فراتر از سخن مخلوق است – سرچشمه فصاحت و بلاغت بوده است ‘بسیاری از ادیبان‘کاتبان و شاعران در طول تاریخ سعی داشته اند که با حفظ این سخنان و به کار گرفتن آنها‘ ملکة بلاغت در نوشته هاو سروده هایشان پدیدار گردد و سخنانشان مقبول طبع همگان افتد و بزرگان همچون عبدالحمید کاتب‘ جاحظ بصری‘عبدالرحیم بن زباته‘ابوهلال عسکری وابن ابی الحدید و دیگران بر این گفته اتفاق نظر دارند.
ازاین رو در این مقاله برخی موارد که شاعران بزرگ عرب‘الفاظ یا معانی سخنان امام علی (ع) را در شعر خود به کار بسته اند تا حد امکان مشخص گشته است که البته مشتی است از خروار و عشری است از اعشار.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-میراثی ناشناخته ، اثری نویافته
در روابط فرهنگی ایران وهند13702FAدکتر قاسمصافیJournal Article19700101Mirza lalal .Dd - Din Tabatabai, also known as Mirza lalal is one of the most prominent literary figures who not only produced a great deal of persian literature, both in prose and in verse, in the South Asian Subcontinent but also was a medium in arousing the interest of the local literates in that region.
He migrated to India three centuries ago. A well- known literary figure as he was, he not only emerged as a strong cultural link between the Safavi and the South Asian subcontinent also initiated a distinct style of his own in epistology whose influence can still be noticed in the works of contemporary Indian writers.
His literary and cultural contributions on which the dust of oblivion had settled for a very long time, form the subject of the present article which, it is hoped, would atrract the attention of all those who are devoted to the immortal beauty of the persian literature and are held only keenly interested in viewing it in South Asia, but are aslo perpetually engaged in tracing its history and background in that regoin.یکی از شخصیتهای بزرگ ادبی که به تحقیق نقش ارزنده ای در تکوین بخش عظیمی از ادب پارسی در شبه قاره و جلب علاقه و شوق دوستداران ادب فارسی در این سرزمین نسبت به زمینه های گوناگون سخن فارسی اعم از نظم و نثر دارد و یکی از حلقه های مستحکم ارتباط بین فرهنگ ایران و هند در دوره صفوی است محمد جلال الدین طباطبایی زواره ای اردستانی ملقب به میرزا جلالا است که سه قرن پیش رهسپار شبه قاره هند شد و بدیعترین آثار خود را در متن فرهنگ این سرزمین به وجود آورد و به علت شخصیت بارز و مایه گرانقدر ادبی ای که داشته صاحب سبکی شده که عصر خود و ادوار بعدی را در زمینه شیوه ترسل و انشا و سبک ادبی زیر سیطرة نفوذ شدید خود قرار داده است .
آثار فرهنگی و ادبی این شخصیت مهم که در پروژه فراموشی گمنامی بود در پژوهش حاضر بررسی و مقام و اعتبار پژوهشی آن در روابط فرهنگی ایران و هند و تکوین بخش مهمی از ادب فارسی که یکی از مقاطع مهم تحول خود را در این دیار سپری کرده و به بالاترین اوج خود رسیده است مطالعه می گردد.
بدون شک پژوهندگان و جویندگان این زمینه از ادب فارسی و عاشقان زیباییهای جاودان ادب فارسی که در راه احیای آثار پیشینیان و استمرار پیوند فکری با مواریث قلمی و ذوقی گذشتگان تلاش کرده و می خواهند تاریخ ادبیات این دیار را در شبه قاره هند پیگیری کنند با اثری قابل استفاده و بسیار مفید مواجه می شوند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)147-14614619980923-سیر تاریخی معانی و بیان و بدیع13703FAعبدالستارقمریJournal Article19700101-مقاله حاضر شامل مطالبی است پیرامون سیر تاریخی معانی و بیان و بدیع ازآغاز پیدایش این علم ‘ از آنچه معلوم است بلاغت دو سیر را در طول تاریخ طی نموده است . اول مکتب کلامی که سیوطی درباره آن می گوید: "طریقه العجم والفلسفه" دوم مکتب ادبی باز هم از سیوطی که می گوید"طریقه العرب و البلغاء" . خصوصیت مکتب کلامیها اهمیت دادن به معانی و جوهره و صیغه الفاظ ‘ لیکن در مکتب ادبی بلاغیون نقد ذوق و احساس را دخالت دادند و بصورتهای بدیعی نیز اهمیت دادند. انگیزه تألیف کتب در هر دو مکتب اثبات اعجاز قرآن کریم بوده و این مکاتب تا به امروز ادامه داشته و به عقیده اینجانب باید مباحث نحوی و دیگر علوم فلسفه و منطق از بلاغت خارج شود و به صورت یک علم مستقل تدریس شود. نه اینکه فایده ندارد بلکه مباحث آن با بلاغت مخلوط نشود.