دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-حمد و عشق الهی13640FAدکتر سید امیر محمودانوارJournal Article19700101"If thee shoot every part of our body by unfaithful arow; A beautiful
tune of love is heared from every hair of us".
Is there any relationship between divine eulogy and love?
"Your love will come to your rescue if, as well as Hafez; you can
recite Qoran according to fourtheen tradition".
The mystic tongue, Hafez, believes that the way of reaching and visiting beloved is to love her and being drankard from the wine of love and kindness.
To become drunk with the wine of love occers when visiting with beloved happens and gain the highest degree of Joyness. But before recognizing love, knowing the concept of kindness and beloved is
necessary.
In Qoran there is not the word "love", but in eighty three case, the word kindness and its derivations have been mentioned. The prophet Mohammad (p.b.u.h) and great leamed such as Qosheiri, Saadi, Anvar Shirazi, Elahi Qomsheii have talked about love and kindness.گربرزنی به تیر جفا موی موی ما
آید نوای عشق زهر تارموی ما
آیا حمد و ستایش الهی را با عشق رابطه و سروکاری هست ؟
عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ
قرآن زبر بخوانی با چارده روایت
لسان الغیب راه وصول به محبوب ازلی را عاشقی و رندی ومستی حقیقی از باده محبت هستی و سرنهادن برعهد ألستی میداند .
طفیل مستی عشقند آدمی و پری
مستی او در اثر مشاهده جمال یار است که در پی جذبه و وجدی که از ذات دوست رسیده فراهم آمده است . اما پیش از شناخت عشق ‘ شناختن حب و محبت و محبوب لازم مینماید . در قرآن کریم واژه عشق نیامده ‘ ولی در 83 مورد حب و مشتقات آن به کار رفته است . رسول اکرم (ص) و عارفانی بزرک چون قشیری و مولوی و سعدی و حافظ شیرازی و حاج مولی هادی سبزواری و حکیم الهی قمشه ای و انوار شیرازی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین در معنای حب و عشق سخنها گفته و درها سفته اند .
عشق صلح کل و باقی همه جنگست و جدل
عاشقان جمع و فرق جمع پریشانی چنددانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-مدح اهل بیت (ع) در دیوان بوصیری13641FAدکتر ابوالحسن امینمقدسیJournal Article19700101The eulogy of prophet and believers (p.b.u.t) are in poets divan. The expression of believers (A.S) basis on Qoran verses and traditions is a custom that most of panegyrists have used it. Among these poets, Boosiri has special position for his "slave" and other poems and caused other
poets follow and imitate him.مدح پیامبر(ص)واهل بیت (ع)در دیوان شعراجاری است . تبیین اوصاف اهل بیت (ع) با استناد به آیات و روایات ‘ سنتی است که اکثر مدیحه سرایان بدان پرداخته اند . در میان شعرا بوصیری بخاطر برده اش و دیگر سروده هایش از جایگاه ویژه ای برخوردار است ‘جایگاهی که شاعران قرون واعصار را به تقلید واداشته است. بوصیری در دیوان خود با اشاره به آیات قرآن و احادیث ‘ پیامبر را نذیر مبین و افصح من نطق بالضاد معرفی کرده و به حدیث شق القمر و ستون حنانه و حرکت شجر و نطق حجر اشاره می کند او در مدح اهل بیت (ع) از کربلا و حدیث کساء و حدیث منزلت و سوره هل اتی و آیه مودت یاد کرده و حضرت فاطمه را با وصف خیر النساء مدح می کند و پا به پای شعرای شیعی به مدح اهل بیت می پردازد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-بحثی در برهان صدیقین13642FAدکتر روح اللهعالمیJournal Article19700101For searehing about tntthful proof we are in need of two ways, historical research, that is which philosopher payed attention to this proof for the first time, and then who and how they continued and
developed it. And through thinking about form and substance of proof find out the bases of the proof, what kind of analogy had been used and
how they end to the elemen tnalls. This article tries to consider these two important points, and shows the formation of trathful prooffrom the age of Farabi until the contemporary.همه ادیان در پذیرش وجود خداوند متعال اشتراک نظر دارند ‘آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می سازد ‘بحث در توجیه و تفسیر هستی مطلق است . در دنیای اسلام نیز نحوه قبول وجود خالق جهان در میان مذاهب گوناگون و حتی در فرقه های مختلف یک مذهب متفاوت می باشد .شاید یکی از دلایل پیدایش استدلالهای متنوع در این موضوع واحد همین باشد . اما از این نکته نیز نمی توان گذشت که تلاش زیادی برای اثبات وجود خداوند با استناد به خود او در همه زمانها صورت گرفته است ‘تا جایی که بسیاری وجود مقدس خدای عالم را بی نیاز از برهان دانسته و او رابهترین گواه بر بودنش گرفته اند .اما بودند و هستند کسانیکه علی رغم این مطلب ‘ سعی کردند به این بینش رنگ استدلالی داده و آن را به قالبهای منطقی و فلسفی بکشانند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-شایست و ناشایست زنان در شاهنامه13643FAدکتر منوچهراکبریJournal Article19700101In this essay we discuss the women's characteristics in Shall1lameh.
Their position in the family as well as citizens in the society. According to the structure of the stories, their personality were based on the modesty, secrecy, devoutness, wisdom and illtellect.
Human rights were highly observed for them, for instance they had right to choose their husbands, although it was forbiden and condemned in the anciellt societies.
Their position as citizens were highly observed too. There was a ,<,ymbolic city named "Haroom" where women administered all the state affairs intelligently without any help of the men. It could be a good historical experiment of the fembzie's management. The executive
power, soldiers, Judges, guardians... were women. Their participation in the social affairs were likely similar to the women's after the Islamic revolution in Iran.تلقی فردوسی از شخصیت زنان تابعی است از داستانهای شاهنامه ‘ زنان اکثرأ در جایگاهی رفیع و بهره مند از کمالات اخلاقی اند و جزمواردی اندک ‘ از فتنه انگیزی به دورند. عشق ها از نوع زمینی است .
در مجموع ‘ زنان از نوعی طهارت روح ‘ جایگاه معنوی و حرمت برخوردارند. به لحاظ مسئولیت پذیری و حضور در اجتماع تا قبول پادشاهی و اداره حکومت و کشور پیش رفته اند. خردمندی ‘پارسایی‘پوشیدگی و پرده پوشی وفا به همسر از خصایص دختران جوان بوده است .
درشهر هروم تمام مسئولیت ها و مشاغل اجرایی ‘ حکومتی ‘ اداری ‘ لشکری و کشوری در اختیار زنان است.
مشابهتهایی بین فرهنگ ایران باستان و ایران اسلامی دیده میشود از جمله اصل شرعی نگهداری ((عده)) برای زنی که شوی از دست داده باشد . اظهار علاقه برای همسرگزینی از طرف دختران نسبت به مرد دلخواه یا انتخاب همسر نه تنها با ممانعت و ملامت همراه نبوده که در مواردی جزء محاسن و حقوق مسلم آنان بوده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-ابن یمین فریومدی
و تأثیر قرآن و حدیث در دیوان او13644FAدکتر علی محمدمؤذنیJournal Article19700101The Persent essay contains, an influence of holy Quran and speaches of prophet Mohammad (p.b.u.h) and the Imams (religious leaders of shiee) that is known traditions (Hadith) in the Ibn - e - Yameen's Persian poetry.ابن یمین فریومدی از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که درقطعه پردازی فارسی از مقام والایی برخوردار است . اشعارش به سبب اشتمال بر اخلاق و نصایح و مبارزه با مفاسد اجتماعی ‘مقام بزرگی در شاعری برای او کسب نموده است . اشعار او با توجه به آبشخورهای فرهنگی و مذهبی اش تحت تأثیر آیات مبارکات قرآنی و احادیث نبوی بویژه در فضایل حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع) به فراوانی و به صورت های گوناگون از قبیل تلمیح ‘اقتباس‘حلّ‘درج‘و تضمین قرار گرفته است . در این مقاله سعی شده است که جلوه هایی از این تأثیرپذیری را به نمایش گذارد که بیشتر آنها در فضایل امیرمؤمنان علی (ع) است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-امیری و جایگاه او در ادب معاصر13645FAدکتر عباس کیمنشJournal Article19700101Seyed Karim Amiri Firouzkouhi (1909 - 1984) Known as "Amir" is a
contemporary e/egist and lyric composer poet from a well- known family. Amiri not only has a distinguished face among contemporary poets but also all charachteristics of a number one poet.
Although his lyrics reminds us Saeb lyrics in elegant taste and details, but his reputation in following Indian style is due to his defence, along with supporting of Saeb and Indian poets. Despite all,his poems have a good taste of Iraqi styleامیری فیروزکوهی ‘متخلص به ((امیر)) شاعر قصیده سرا و غزل پرداز معاصر‘از خاندانی است صاحب نام.
او درمیان سخنوران معاصر چهره ای دارد شناخته شده با تمام ویژگیهای یک شاعر طراز اول.
امیری نه تنها در حوزه غزل و قصیده ‘بلکه در میدان انواع دیگر شعر ‘ طبعی دارد به روانی آب ‘ زلال و صاف.
اگر چه غزلش در نازک خیالی غزل صائب را به یاد می آورد ‘ اما شهرتش در پیروی از سبک هندی بیشتر به جهت دفاع توأم با هواداری و مهرورزی از صائب و سخنوران سبک هندی است ‘وگرنه شعرش از سبک عراقی ملاحتی دارد خوش .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-مقدمه ای بر سیره در تاریخ13646FAهادی دوستمحمدیJournal Article19700101In the article, following a definition of sira' biography' it is remarked that sira looks to the type and manner of historical events. There are some differences between Sira 'Tarikh' 'History' and maghazi 'battles'.
Then the goals or ana lysing sira are elaborated. Also mentioned is its significant, key role in appreciating the noble Islamic culture. It is posited that without ana lysing and understanding the sira, gaining a knowledge of Islamic teachings will be impossible. To prove the thesi'l, a number of references are made to the Qurall, history, and hadiths .در بخش پیش ‘ پس از توضیح واژه و اصطلاح ((سیره)) و چگونگی به کاربردن آن ‘ به نقش و اهمیت این بخش از تاریخ پرداختیم و یادآور شدیم که : بدون شناخت سیره در فرهنگ اسلام ‘ به دست آوردن بینش اصیل و صحیح اسلامی ‘ میسر نخواهد بود‘ آنگاه اهداف و تفاوتهای آن باتاریخ و مغازی را بیان داشتیم .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-سبک شعر متعهد شیعی و مقایسه آن با
سبک شعری دیگر فرقه ها13647FAدکتر قاسممختاریJournal Article19700101In this article, after referring to four remarkable characteristics of the style of Shiite committed poems, I have compared these characteristics with those of other religions and sects.
The following are those characteristics of the style of Shiite committed poems.
I Innovation in content and pattem of elegy.
This innovation was .first introduced by Komeit Ibn Zeide Assadi in his famous elegy, Baeiyyeh, and was followed by Shiite committed poets
in Abbasside era.
Il Use of simple and clear terms.
Generally speaking, these poems are free from difficult and vague
terms. This feature is not restricted to Shiite poets.
III. Use of reasoning
Shiite poets have always put emphesis on the fact that Imam Ali and
his sons (Peace be upon them) have been the best choice for leadership. But the poems in other religions and sects are hardly characterized so.
W. Use of terms and meanings extracted or found in
Qur'anic verse.'! and traditions.
Terms and meanings found or extracted from Qu,'anic verses and traditions have been utilized by all the Shiite committed poets.
Among the other religions, one can also .find some poets whose works have been omamented with Qu,'anic temu and meanings.در این مقاله از چهار ویژگی برجسته سبک شعر متعهد شیعی بحث شده است . همچنین مقایسه ای بین این ویژگیها در شعر متعهد شیعی و شعر دیگر فرقه ها انجام گرفته است .
این ویژگیها عبارتند از :
1. نوآوری در مضمون و قالب قصیده : این نوآوری ‘نخستین بارتوسط کمیت بن زید اسدی درچکامه (بائیه) ابداع گردید.
2. کاربرد الفاظ و لغات ساده و روان : این ویژگی ‘تنها به سرایندگان شیعی محدود نمی گردد.
3. کاربرد استدلال و احتجاج: سرایندگان متعهد شیعی با دلیل و برهان ‘ حق مسلم علی (ع) و فرزندانش (ع) به امامت را بیان کردند .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-تحلیل واژگانی افعال زبان فارسی13648FAدکتر علی اکبر خمیجانیفراهانیJournal Article19700101Grammarians and the researchers of the Persian language and literature assume that all Persian verbs are i"egular, and maintain that each verb has two stems: a past stem and a non - past stem. Verb forms which refer to the past are derived from the past stem, and those referring to present and / or future, from the non - past stem. The present article is an a attempt to prove that a large number of persian verbs like the English verbs are in fact regular and have only one stem. All forms of these verbs whether they refer to the past, to the present or to the future can be derived from one single stem. The past stem of these verbs
will be derived from the non - past stem by adding the past tense marker to it.دستور زبان نویسان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی تمام افعال این زبان را بی قاعده فرض نموده ومعتقدند که هر فعل در زبان فارسی دو ریشه یا ماده دارد :
ریشه گذشته و ریشه حال .صیغه هایی که برگذشته دلالت دارند ‘از ریشه گذشته و صیغه هایی که بر حال و آینده دلالت دارند ‘از ریشه حال مشتق می شوند . مقاله حاضر‘کوششی است برای اثبات این امر که تعداد قابل توجهی از افعال زبان فارسی ‘ همانند افعال زبان انگلیسی باقاعده بوده و تنها یک ریشه یا ماده دارند .در واقع می توان تمام صیغه های این افعال را – چه آنهایی که برگذشته دلالت دارند و چه آنهایی که بر حال یا آینده دلالت دارند – تنها از یک ریشه مشتق کرد . ریشه یا ماده گذشته این افعال ‘ با افزودن علامت گذشته ساده به ریشه حال ساخته می شود.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-نگاهی به متن ادبی و اجزای تشکیل دهنده آن13649FAدکتر خلیلپروینیJournal Article19700101Since this paper deals with literature and its components, it is necessary to study the tree basic topics i.e. definition of letters and literature, its components and finally analising these elements in a literary text. Over looking the verbal meanings of the tenn "Literature" and various definitions offered by critics a comprehensive and short definition of the literature would be that literature explains different aJpects of like in an artistic and aesthetic fonn and stn/cture.
A literary text differs from the other texts in its effectiveness emotionalization and its ability to create interest and kindness in the orator addressee. In other words a litrary text effects orator though indirect explanation of the facts of life and its different problems.
A literary text consists of four elements: sympathy, point of view, fantacy ahd style. The first three elements are considered as the spiritual elements of a literary text and the last one called as the verbal element. This paper analysis the above mentioned elements in practice.از آنجا که عنوان این مقاله مربوط به ادبیات و عناصر تشکیل دهنده آن می باشد‘ پرداختن به سه محور اساسی ‘یعنی : تعریف ادب و ادبیات‘عناصر تشکیل دهنده آن و بالاخره تحلیل این عناصر در یک متن ادبی ‘ ضروری می نماید .با چشم پوشی از معانی لغوی واژه ((ادب )) که در کتب لغت به تفصیل به آنها پرداخته شده است و با صرف نظر از تعاریف متعددی که از طرف صاحبنظران و نقادان ادب ‘ درباره معنی اصطلاحی ادب و ادبیات ارائه شده است ‘ اگر بخواهیم یک تعریف جامع و مانع و در عین اختصار ‘از ادبیات بدست دهیم ‘خواهیم گفت : ادبیات ‘ بیان جنبه های مختلف زندگی است در قالب و ساختاری زیبا و هنرمندانه ‘ و وجه تمایز یک متن ادبی از سایر متون‘در اثرگذاری ‘احساس برانگیزی و توانایی آن در ایجاد علاقه و صمیمیت در مخاطب است ‘به عبارت دیگر یک متن ادبی ‘با بیان غیر مستقیم حقائق زندگی و مسائل گوناگون ‘ مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-خراسان و ماوراءالنهر درآئینه تاریخ ایران و اسلام13650FAدکتر اردشیرخدادادیانJournal Article19700101In the text of geographical history of Iranian cities that has sixty three sections, mentioned about the constntction of sixty one cities and towns in Khorasan and transoxania and other parts of Iran. In the original text a hundred and fifteen big and small cities and towns have been discussed, but we do not know anything about the fifty one cities and how they were built.
The city of Bagdad, the sixty first cities, that was built by kaliph Abu Nasr, known as Abu Aldavaniq and its constntction reach to the centuries A.D. This text shows that the city of Samarqand was built by Kawoos the son of Qobad, and Siavash, the son of Kawoos finished it.
In the east of Tranexania there is Nabat and Khorasan is in the south of
it. Transoxania has been cultivated and populous from the old time and because of its production and economic centers it was a center for comerce and trading.خراسان وماوراءالنهر در تاریخ ایران واسلام متن جغرافیای تاریخی شهرهای ایران که دارای شصت و سه بند می باشد ‘به احداث شصت و یک شهر و دیار وبناهای گوناگون در ماوراءالنهر خراسان و دیگر نقاط ایران پرداخته است. در اصل متن از یکصد و پانزده شهر بزرگ و کوچک سخن رفته است ولی از سرنوشت و چگونگی ساخته شده پنجاه و چهار شهر آن اطلاعی در دست نیست . شهر بغداد به عنوان شصت و یکمین شهر توسط خلیفه ابونصر معروف به ابوالدوانیق ساخته شده است . گرد آوری و تدوین نهایی آن شهر به هشتصد سال پس از میلاد مسیح نسبت داده شده است . در این متن شهر سمرقند را کاووس پسر قباد پی افکندو سیاوش پسر کاووس آن را به پایان رساند.در سمرقند هفت پادشاه بودند‘جمشید‘فریدون‘منوچهر‘کیکاووس‘کیخسرو‘لهراسب وگشتاسب . نفرین شده افراسیاب شهر را ویران و آن را بتخانه کرد . در شرق ماوراءالنهرنبت و در جنوب آن خراسان و در غرب آن غور است.
ماوراءالنهر از دیرباز به خاطر آبادانی و وفور محصولات ‘مراکز تولیدی و تأسیسات اقتصادی پایگاه دادو ستد و مرکز تجارت بوده است . سمرقند ‘نخشب‘ویشگرد‘خجندوفرغانه از بلاد ماوراء جیحون در خطه خراسان ذکر شده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-آمیختگی اغراق
با شگردهای بیانی در شعر فردوسی13651FAدکتر یحییطالبیانJournal Article19700101This article is focused mainly on "hyperbole" as one of the most significant and integral features of imagination and its coloring by diversified literary devices and .figures. It also probes hyperbole as the essence of epic, since inserting a variety of images within the stntcture of an epic leads to grandeur of the subject merely if it borders on exageration and hyperbole. Hence in this article the relation between hyperbole on one side and different literary devices on the other, in ferdowsi's great epic is pointed out. In this regard in order to assert and establish this acclaim, the notions of great authorities are probed and their researches are benefitted abundantly.
It is noteworthy that in order to avoid lengthening and to let such issues as the relation between hyperbole and kenning, antithesis, rhetorical questions and other poetic devices find a room to be discussed, the link between similies and metaphors, when used along with hyperbole is only glanced at. Furthennore the strong link between hyperbole - this significant, integral feature of imagination and such devices as kenning and antithes is an innovated study elaborated here.موضوع اصلی این مقاله بحث از اغراق به عنوان یکی از نیرومندترین عناصر خیال و آمیختگی آن با آرایه های ادبی گوناگون و بررسی اغراق به عنوان جوهر حماسه است زیرا به کار بردن صور خیال گوناگون در ساختمان حماسه وقتی به عظمت موضوع می انجامد ‘ که اغراق و بزرگ نمایی را نیز در پی داشته باشد . بدین لحاظ در این گفتار از ارتباط اغراق با آرایه های گوناگون ادبی در حماسه عظیم حکیم طوس سخن به میان آمده است و دراین میان جهت بیان این آمیختگی و اثبات این مدعا به نظر علمای فن بیان استناد گردیده و از پژوهشهای آنان بهره وافی گرفته شده است .
لازم به ذکر است رابطه رسایی و زیبایی تشبیه و استعاره بهنگام آمیختگی با اغراق جهت دوری از اطاله کلام به اجمال بیان شده است تا مجالی برای مباحث دیگر از قبیل ارتباط اغراق با کنایه و تضاد و اسناد مجازی و تجاهل و دیگر آرایشهای شعری باقی بماند. علاوه بر این ‘ پیوستگی اغراق – این عنصر خیالی نیرومند – با آرایه هایی چون کنایه و تضاد بررسی تازه ای است که در این نوشتار بدان پرداخته شده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-حکمت و اخلاق در غزلیات حافظ13652FAدکتر غلامرضارحمدلJournal Article19700101The present article is a look at one of the dimentions crystalline of the crystaliline poem book of Hafiz.
It is possible to look at Hafiz's lyrics from different points of view; thereby, unknown angles of Hafiz's thought is discovered and reknown. In present article, after an intrduction and review of the traditinal ethical schools, various manifestations of wisdom and ethics in Haviz's lyrics are investigated based on the following outline:
chpter 1: ethics in the field of world view:
Chapter 2: ethics in the field of human relationships:
Chapter 3: ethics in the field of world assessment
Chapter 4: ethics in the field of behaviour and manner (approved and disapproved properties)مقاله حاضر نگرشی است به یکی از ابعاد منظومه بلورین دیوان حافظ . غزلیات حافظ را از زوایا و چشم اندازهای مختلف می توان نگریست . از رهگذر این چشم اندازهای مختلف است که زوایای ناشناخته اندیشه حافظ ‘ کشف و بازشناسی می شوند . در مقاله حاضر ‘ پس از ذکر مقدمه و مروری بر مکاتب اخلاقی کلاسیک ‘ جلوه های متنوع حکمت و اخلاق در غزلیات حافظ مورد بررسی قرار گرفته است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-پارتیان وتجارت ابریشم13653FAاحمد حاجیباباییJournal Article19700101In ancient period, Iran was applied to the country which had dominated on extensive ristrict of west and east teritories. Since of benifiting from this geographical location, not only established a relation between west and east empires, bUt also most cultures and sciences of the time were b_flunced deeply.
Excessive intrest of Iranian to commercial affairs caused to procure different facilities and installation as well as security for road ways. The course of this roads passed from Euphrates and Tigris rivers to Harah, Nasibane then reached to Sardes and Efce. The lenght of this long road reached to 2683 kilometers.
About 111 stations or carvanserais were equipped with spare horses
for messengers. This course was travelled in 90 days by commercial carevans.
The first joumey of political boards from China court was headed by
Chezan Naissan to the court of Iran accomplished in 228 years B.c. During the time of the AJhkanian Jecond merdad chineJ silk from the
road entitled silkroad, from north of Iran was despatched to the Roman
empire.ایران در دوران باستان‘ بر محدوده وسیعی از سرزمینهای شرق و غرب استیلا داشت و به دلیل برخورداری از این موقعیت جغرافیایی نه تنها موجب ارتباط بین ملت های شرق و غرب گشت ‘ بلکه بسیاری ار فرهنگها و علوم آن زمان را عمیقأ تحت تأثیر قرار داد.
کشور ایران از زمان هخامنشیان بویژه در دوران اشکانیان ‘ دین خود را در امر تجارت‘ بین اقصی نقاط جهان از جمله روم شرقی (بیزانس ) و چین و هندوستان ادا کرده است .
علاقه مفرط ایرانیان به امور بازرگانی ‘ موجب فراهم آوردن تسهیلات ‘ تأسیسات و امنیت برای راهها گردید. مسیر این جاده ها از دجله‘فرات‘حرّان و نصیبین گذشته تا به ساردس (سارد)و اقس می رسید .طول اینراه تجارتی به اندازه دو هزار وششصد و هشتاد و سه کیلومتر بوده است .فاصله ای تقریبأ یکصد و یازده ایستگاه یا منزل که کاروانهای بازرگانی آن را طی ‘ نود روز میپیمودند. در هر منزل مرکب های تازه نفس برای پیک های شاهی نیز آماده بودند .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-رشد زبان و فرضیه های زبان آموزی کودک13654FAدکترمهدی مشکوةالدینیJournal Article19700101In this article the quality of child mind in connection with the initiating of language and its development, that is laid on three basis theories, is considered. These theories are: Skiner' s theory that is conditioned language behavier, piaget' s theory; langage acquistion and constructing of recognition and chomsky's theory that is naturalizing of language. After presentation of every theory its deficits and problemes are discussed according to the new views of researchers.در این مقاله چگونگی ویژگیهای ذهن کودک در ارتباط با آغاز و رشد زبان برپایه سه فرضیه عمده یعنی فرضیه اسکینر باعنوان((شرطی شدگی رفتار زبانی)) ‘ فرضیه پیاژه با عنوان((زبان آموزی و بناگرایی شناخت )) و فرضیه چامسکی با عنوان((ذاتی گرایی زبان)) ارائه و بررسی می شود. پس از ارائه هر فرضیه کمبودها و نارساییهای آن براساس نظر پژوهشگران دیگر بیان می گردد. در این مقاله ‘ همچنین نقاط قوت فرضیه های یاد شده به ویژه فرضیه ذاتی گرایی زبان ارائه شده استدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-طرحی نو در طبقه بندی علوم13655FAدکتر غلامرضا فداییعراقیJournal Article19700101Classification of knowledge has always been, and still is , a coneem Jor philosophers and scientists. Many oj theologians and other people have discussed about the matter too. In recent centuries, encyclopedists have also shown interest in this subject. While using old experiences, this new scheme is based on Qoranic conceptions and rely on them. This classification is mainly established on the binary system maintaining it Jor several rows. The nature and man are two main pivots oj this scheme and other subdivisions are placed under them.
The earth and the sky are placed under the nature, and body and soul under the human pivot, then come other subdivisionطبقه بندی علوم همواره مورد توجه فلاسفه و دانشمندان بوده و هست . بسیاری از بزرگان دینی و غیر دینی هم در این باب داد سخن داده اند . در قرون اخیر ‘فرهنگ نویسی نیزناگزیر به مسئله تقسیم بندی و طبقه بندی علوم پرداخته است . در این طرح با استفاده از تجارب قبلی ‘طرحی جدی و با اتکا و استناد به آیات قرآن مجید داده شده است . این طرح عمدتأ ‘ به تقسیم بندی دوگانه توجه کرده و تا چند رده همین روش را حفظ کرده است . در این طبقه بندی طبیعت و انسان به عنوان دو محور اصلی تلقی شده و تقسیمات فرعی ‘ زیراین دومحور آمده است .
امتیازات : 1)الهام از قرآن 2) بهای ویژه به انسان که مصداق خلیفه الهی و فرمایش حضرت علی است که ((وفیک انطوی العالم الاکبر 3)ساده و قابل فهم برای همه 4)عمومیت و شمول جهانی بویژه قابل استفاده موحدان 5)بهره برداری از عناصر شناخته شده جهان و انسان 6)انضمام علوم پزشکی جزو علوم انسانی .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-مروری برحقوق زن و مرد
از نظر اسلام و ملل ونحل13656FAدکتر سید هاشمبطحاییJournal Article19700101During the human history men and women have had many
problems. At that times males have been basically in right to do every things and could Jace with better privileges. These priviliges have been considered as a tmth or fact.
Inthis research I plan to exannine the real rights (4 men and women in acordance with difJeret Islamic ideas oj the jurispmdents oj the fiJth religions. I also plan to demonstrate the profoundity of Islamic thoughts and its justly perecepts.
At the begining, I show the physolgists and psycologists' opinions on
physical and mental situation of the males and the females.
I try to explain my own method in current research in an
introduction. Afienvard J express various opinios of poets, philosophers, nations, as well as common proverbs.
In conclusion I will reply some Questions as Jollow: Can women take
Jonnal positions like judging at courts? Can they pe_ronn friday prayers as an Imam? Are they penniued to be a cmmander oj an anny or to be a religious adjudicator? What about ordering people to reputable things and prohibiting them from unlawful ones? In legal relations and punishments are they equal?At the end I do my best to scmtinize the i,thefi'tl1itce difficulties and retriutive percepts oj them.موقعیت زن از دیدگاه ملل و نحل موضوعی است که از دیر زمان مورد توجه پژوهشگران و محققین بوده است نظر بسیاری از شعراء و فلاسفه غرب و رانشناسان درباره زن منفی بوده است و برخی او را از حد و موقعیت انسانی نیز ساقط دانسته اند که ما نظرات و دیدگاههای آنها را عینأ با ذکر اشعار و آثار آنان به تصویر کشیده ایم و نیز موقعیت او را در میان ملل شرق وغرب عالم و عکس العملی که آنها در برابر جنس آناث داشته ورفتار ناهنجار بسیاری از قبائل و عشایر که تمامی آنها نشانه بغض و کینه مردان نسبت به زنان بوده ‘ مورد بحث و بررسی قرار داده ایم و در این تحقیق سعی شده است علت این بدبینی و رفتار ناهنجار مشخص شود که این بدبینی یا به خود جنس اناث ارتباط دارد ‘یا یه عزت طلبی نابجای مردان مربوط است و یا قوانینی قومی و ملی ملل چنین تبعیض را تجویز کرده است ‘ هر چه که باشد اسلام با چنان تبعیضی مبارزه کرده و موقعیت جنس اناث را به موازی جنس ذکور محترم و باکرامت دانسته است و از زن و مرد به عنوان دو انسان ذی حق خواسته که حقوق یکدیگر را با احترام متقابل در تمام شئون زندگی رعایت نمایند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-مبالغه و اغراق در مدایح متنّبی13657FAدکتر علی محمد جمالیبهنامJournal Article19700101In the terminolgy of literary men, eulogy means description of poet his praised by qualities & good characters.
Eulogy has been one of the innate character of mankind & his
motivation for eulogy has been summarizsd in four factors: (Admiration, gratitude, debt or fear, gain).
Motanabi has been one of the most famous eulogist poet in the Abbassides period and he has been very successful in the matter if compared with his rivals. It is to say that his panegyrics were composed for taking a position or obtaining wealth. The most important characteristics of Motanabi' s panegyrics have been exaggeration.
He paid special attention in his panegyrics to describe: (courage, generosity, power, sciences, wisedom, Etc ...), and he was not so sen ¬sitive in physical and material and appearant aspects such as (physical beauty, richness, family, children, etc ...), just as in this verse, in which he has eulogized with exaggeration the courage and generosity of Mohammad - Ben - Zoraigh Toossi:
"From the fingers of my praised flows generosity & from his sword,
blood of enemies. "در اصطلاح اهل ادب مدح یعنی وصف و ستودن شاعر ممدوحش را به صفات و فضایل پسندیده ‘ مدح و ستایشگری یکی از صفات فطری و ذاتی انسان بوده و انگیزه او را از پرداختن به ستایشگری از گذشته تاکنون در چهار عامل (اعجاب‘تشکر‘رهبت‘تکسب)خلاصه کرده اند. متنبی یکی از شاعران مدیحه سرا و نامدار عصر عباسی است که دراین فن گوی سبقت را از دیگر حریفان ربوده است . البته مدایح او بیشتر به خاطر کسب مقام و ثروت بود ه است . از بارزترین ویژگیهای مدایح متنّبی مبالغه و اغراق می باشد ‘ او در مدایح خود به وصف و مدح فضایل معنوی نظیر(شجاعت‘جود‘قدرت ‘علم و تدبیر و...)بیشتر توجه داشته تا فضایل مادی و ظاهری مانند (جمال و زیبایی ظاهری ‘بسیاری ثروت ‘ فامیل ‘ فرزندان و...) مانند این بیت که در وصف جود و شجاعت محمد بن زریق طوسی با مبالغه و اغراق گفته است: (دیوان متنبی ‘ ج 2 ص 193 )
و لحظت انمله فسلن مواهبا و لمست منصله فسال نفوسا
از سرانگشتان ممدوح من جود و بخشش جاری است و از دم تیغش خون دشمنان .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-تخلص پنهان13658FAموسیپرنیانJournal Article197001011) The term "pen name" is used to convey different meanings in
persian literature.
2) In this article attempt has been made to explore its function as a
proper name i.e. the poets poetical name.
3) "Moulavi" selected "Xamus" as his pen name which can be
pronounced as "Xamos" and "Xamos".
4) Unlike "Saadi" and "Hafiz", "Moulavi" did not use his pen name at the end of all his "uazals". Instead, he used a word, a phrase, or an expression that implies "Xamus" such as "Siknce", to "Stop speaking", "to abondon speech", or close your mouth. This word, phrase, or expression is mentioned as a hidden pen name in this article.
Close (shut) your mouth and be safe in keeping speech. For, king keep his keys of repertoire in a safe place. I'll stop, thought it is a secret, I wont say it.
What is the use of speech while meaning itself will come.واژه ((تخلص)) یکی از واژگانی است که در ادب فارسی به معانی مختلفی به کار می رود.
در این مقاله کاربرد آن در معنی اسم ‘ یعنی : نام شعری شاعر:مورد توجه می باشد .
مولوی واژه ((خاموش)) را به عنوان تخلص برگزیده است و به دو صورت ((خامش و خمش )) نیز به کار برده است . اما از آثار او به ویژه غزلیات شمی برمی آید که برخلاف حافظ و سعدی که در بیت های پایانی تمامی و یا اکثر غزلها تخلص آورده اند ‘ ایشان در بسیاری غزلها تخلص نیاورده است و به جای واژه ((خاموش )) یا ((خمش و خامش )) ‘ واژه یا ترکیب یا عبارتی که بیان کننده مفهوم آن است ‘ می آورد ‘ مانند : بستن لب و دهان ‘ بس کردن از سخن ‘ رها کردن گفت و ... که در این مقاله از آن به ((تخلص پنهان )) تعبیر شده است .
دهان ببند و ایمن باش در سخن داری که شد کلید خزینه بر ایمن کشدا
(47-61 گ)
بس کنم ‘ گرچه رمز است بیانش نکنم خود بیان را چه کنی ‘ جان بیان می آید
(140-170 گ)دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-علم از دیدگاه مولانا13659FAدکتر احمد امیریخراسانیJournal Article19700101Discussions and researches have been done on the nature of knowledge from different point of\liews. But Mulan 's \liew on knowledge has a special characteristic.
This paper attempts to analyze knowledge with attention to details from the point of \liew of some of great gnostics, specially Mulana, as one of the greatest Islamic gnostics.
Mulana's ideas about different aspects of knowledge with reference to Masna\li Manavi and with examples and analysis have been discussed.
Topics that ha\le been discussed in this paper are:
Kinds of knowledge - Imitation - e\lils of imitation - imitator - imitati\le knowledge ¬opinion (based on imitative knowledge), certitude (based on positi\le knowledge) ¬spritual knowledge (based on positi\le knowledge) finally conclusion.
What has been concluded is gnostics, \liew, specially Mulana about knowledge is that knowledge on its own is not wrong or disagreeable and if sometimes some know ledges are scorned, actuly the results of such know ledges not the knowledge itself ha\le been
scorned. Side effects as Jealousy (en\lY), pride, insolence etc... that hmle entrapped some of learned men of science, such characteristics ha\le been scorned. Otherwise knowledge by itself from e\lery point of \liews including gnosticism is respectable.در مورد علم وارزش آن از دیدگاههای متفاوتی بحث و بررسی به عمل آمده است .اما دیدگاه عرفان در مورد علم ‘ از ویژگی خاصی برخورداراست‘ در این مقاله ‘ سعی شده است که علم از منظر چند تن از بزرگان عرفان‘ به ویژه مولانا به عنوان یکی از بزرگترین عارفان اسلام مورد مداقّه و تجزیه و تحلیل قرارگیرد که در این خصوص عقاید مولانا‘ در مورد جنبه های مختلف علم با تکیه برمثنو ی معنوی همراه با ذکر شواهد و تجزیه و تحلیل آنها مطرح شده است . مباحثی که در این نوشتار بدان پرداخته شده عبارتند از : انواع علم – تقلید – مقلّد –آفت تقلید – علم تقلیدی – ظنّ و یقین – علم تحقیقی و در پایان نتیجه گیری .
آنچه که به عنوان نتیجه بحث قابل ذکر است ‘ این است که دیدگاه عرفا‘ به ویژه مولانا ‘ در خصوص علم این است که علوم فی نفسه بد و ناپسند نیستند و اگر گاهی به مذمّت برخی از علوم پرداخته می شود ‘ مذمّت عوارض ناشی از آن علوم است نه خود علوم . عوارضی همچون حسد ‘ کبر ‘ غرور و ... که گریبانگیر برخی از عالمان علوم می شود ‘نکوهش شده است و گرنه نفس علم درهر دیدگاهی از جمله عرفان ‘ از ارزش ویژه ای برخوردار است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-غزلی بر جان کیتس(john Keats )13660FAدکتر جاویدقیطانچیJournal Article19700101John Keats (1795-1821) is one of the most renowned and original
poets in the history of English Literature. His first recorded poem was written in 1814 and entitled "Imitation of Spencer". In 1817 his first and in 1818 his second and 1820 his third and final volume of poetry was
published.
Although Keats was in many ways a typical poet in style of the
Romantic Era, in many ways he showed his unique grasp of the fine art of poetry. With his great imagination and gift for writing, Keats was able to translate the beautiful natural world about him into exquisite images in his poetry. He was also able to fuse poetry with painting and sculpture. One of the greatest of Keats's odes is "To Autumn". This poem was inspired by a Sunday walk in Winchester as Keats admired the beauty of a fall day in the countryside. The images of autumn in their perfect beauty deep down represent the fall and deterioration of the health of the writer. It was one (_r the last and certainly the best odes that tumed to be the fntit and the message of the last days (_f the writer. It was written in 1819 before his sail for Italy where he became seriously ill with consumption and died.جان کیتس (1821-1795) یکی از مشهورترین و مبتکرترین شعرای تاریخ ادبیات انگلستان است . اولین شعری که از وی ثبت شده در تاریخ 1814سروده شده است . و عنوان آن تقلید ی از اسپنسر بوده است . در سال 1817 نخستین و در سال 1818 دومین و در سال 1820 سومین و آخرین جلد مجموعه اشعار وی منتشر شده است .
کیتس با داشتن قدرت عظیم تخیل و نبوغ در نوشتن ‘ می توانست دنیای زیبای طبیعت پیرامون خود را به صورت بسیار مطبوع در اشعار خویش به تصویر درآورد . او همچنین می توانست شعر را با نقاشی و مجسمه سازی ارتباط دهد . یکی از مهم ترین غزلهایش با عنوان غزل پاییزی ‘ درحالی که در سحرگاه یک روز یکشنبه در وینچستر انگلستان به گردش می پرداخت و زیباییهای آن روز پاییزی را درحومه شهر تحسین می کرد‘ به وی الهام شده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-تحلیل جغرافیایی
سیاستهای مسکن شهری تهران وپی آمدهای ناشی از آن13661FAدکتر ناهیدسجادیانJournal Article19700101Tehran a small village of Ray Metropolis with limited population has been changed into megalopolis containing abOll! seven million inhabitants. Only, during last century - almost in second half – the population grew forty two timeJ and the area expanded thirty fold.
AJ the urban land is occupied by more than 40% on housing and because of rapid growth of population, the demand for hOusing has increased sharply. The qualitative and quantative problems have risen so fast.
I believe that, this growth is not natural. By deep research, It would be obvious that above mentioned gigantic growth is the product of prevalence of private section and lack of influential control of govemment on hOllJing Jection.
The weak policy - Jome times wrong - which is not fully operated has brought in some negative Physical and Jocial resultants, disharmonic and displanned expansion of the city, shanty townJ, houJing location on the fault area, and aim economic, Jocial, and skeletal results, finally political and environmental problems.شهرتهران به عنوان یکی از قریه های کوچک شهرستان بزرگ ری و در نهایت با جمعیتی بسیار محدود اکنون به کلانشهری با حدود 7 میلیون نفر ساکن تبدیل شده است .فقط طی صد سال اخیر – به ویژه در نیمه دوم آن – جمعیت این شهر 42 برابر و مساحت آن30 برابر شده است .
ازآنجا که کاربری مسکونی بیش از40 درصد مساحت زمین شهری را در برمیگیرد و رشد سریع جمعیت موجب افزایش تقاضای مسکن میگردد‘معضل کمّی وکیفی مسکن در این شهر نمود یافته است .
چنین رشدی را رشد غیرطبیعی می دانم و با بررسی عمیق تر موضوع ‘ این رشد غول آسا را حاصل استقرار و تسلط بخش خصوصی و در نهایت عدم سیاستهای کنترلی دولت بر بخش مسکن می دانم و معتقدم که سیاستهای ضعیف ‘گاه نادرست و دربعضی موارد کامل اجرانشده ‘ موجب پی آمدها ی فیزیکی و فضایی مسکن ‘ توسعه بی رویه و ناموزون شهر ‘ حاشیه نشینی ‘ استقرار مسکن بر روی گسل یا پهنه های زلزله خیز و نیز پیامدهای اقتصادی ‘ کالبدی و اجتماعی و در نهایت پیامدهای سیاسی و زیست محیطی شده است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-بازتاب اسطوره های ایران باستان
در ادب عربی معاصر13662FAدکتر ناصر محسنینیاJournal Article19700101In this short article, the writer is going to introduce "Khalil Matran Bak" the contemporary well-known Lebnanese poet and writer (1872-1949)and to make the readers familiar briefly with his life, works, thoughts and style in verse and prose. In relation this, the existence of two valuable and original odes named as "Buzarjemehr's Murder" and "Buzarjemehr's daughter" about two important and historical characters of ancient was the best reason for this article.نگارنده را در این گفتار کوتاه ‘ سعی برآن است تا به معرفی ((خلیل مطران بک)) شاعر و نویسنده نامدار و معاصر لبنانی (1949-1872) بپردازد و به شکلی مختصر و مفید ‘ خوانندگان محترم را با زندگی ‘ آثار و افکار و سبک او در شعر و نثر آشنا سازد . در این میان‘ وجود دو قصیده ارزشمند و با صلابت و شکوه او ‘ به نامهای ((مقتل بزرجمهر )) و((ابنه بزرجمهر)) پیرامون دو شخصیت مهم و تاریخی ایران باستان ‘ مهمترین انگیره و بهانه در این اقدام بوده اند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-تأملی بریادداشت های دکتر قاسم غنی
درحواشی دیوان حافظ13663FAدکتر سید علی محمدسجادیJournal Article19700101In this article some of deliberative points of Dr. Qasem Qanis'
marginal notes in Divan of Hafez have been considered. It is clear that from the death time of late professor many great reaserchers have written a great deal about Hafez and his works. Today also this school of literature is very active and has trained a lot of students. This article tries to discuss some of my findings and underestanding of those notes.در این مقاله برخی از نکات تأمل برانگیز حواشی مرحوم استاد دکتر قاسم غنی حافظ شناس معروف ایران بر دیوان خواجه مورد بررسی قرار گرفته است .
بدیهی است در مدت زمانی که از مرگ آن استاد فرزانه می گذرد ‘ حافظ پژوهان و حافظ شناسان بزرگی درباره خواجه حافظ و آثارش سخن رانده اند و امروز نیز این مکتب پربار همچنان به پرورش شاگردان و دانشجویان می پردازد .
در این مقاله بر برخی از دریافت ها یا برداشت های آن استاد فقید انگشت نهاده شده است . روشن است که جای سخن در این مقوله بسیار است و گوش ما بهوش و آماده نیوشیدن سخن استادان و حافظ شناسان .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-بررسی آئین تانترا13664FAدکتر مرضیهشنکاییJournal Article19700101Tantrism is based upon worshipping duality in the world. It considers material world as a mirror which reflects images of transcendental world in itself. As duality prevailing in mental world, also its shades act as its agents in lower one too. Therefore its adherents try to reflects the affair of uper world in the lower, by worshippings, traditions and performances.مقاله حاضر بررسی مکتب تانترا می باشد که روش اعتقادی بر مبنای پرستش زوجیت در جهان قرار گرفته است .
این مکتب عالم مادی وناسوت را آینه ای میداند که تصاویر عالم بالا را در خود منعکس می کند ‘ لذا همانگونه که زوجیت در عالم بالا حکم فرماست ‘ در عالم پایین هم سایه های آنهاست که فاعل امورند . لذا با خواندن ادعیه و انجام مراسم ‘ سعی در تحقق درست انعکاس امور عالم بالا به پایین را دارند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-بررسی تحولی هویت و رابطه آن
با حرمت خود
و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی13665FAدکتر عباس رحیمینژاددکتر محمودمنصورJournal Article19700101The developme1l1 of identity used in the Extended Objective Measure Of Ego Identity Status(G.RAdams 1989:Translated to Persiall)oll 500 male and female undergraduate Iranian students was studied.
The relationship between ego identity development and increasing
years of studing in the university were proved when chi square technique was used. On the other hand the state anxiety was correlated with identity deffusion and identity crisis significantly and positively. Between Self-esteem and identity achievement a significant and positive correlation(r=O.31)were obtained. A negative and significant correlation between Self-esteem and ide1l1ity deffusion(r=-0.42)were observed. Both
rejecting religions identity and rejecting national identity were negatively correlated with self-esteem. Among four identity statuse according to Marcia categorization, identity achieved group showed higest level of self-esteem and lowest level of state anxiety, whereas identity d_fJused group showed lowest level of self-esteem and higestlevel of state anxiety.تحول منزلت های هویتی سردرگم ‘ دنباله رو‘ بحران زده و هویت یافته و نیز تغییرات هویت ملی و هویت مذهبی در دانشجویان سال اول تا چهارم دوره کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت . همچنین میزان حرمت خودو حالت اضطراب در منزلت های هویتی چهارگانه و هویت ملی وهویت مذهبی مورد مقایسه قرار گرفت . پژوهش حاضر با هدف بررسی میران تغییرات هویت ((من)) ‘ هویت ملی و هویت مذهبی طی چهار سال در دانشگاه از یکسو و نیز مشخص کردن سطح حرمت خود و اضطراب در هر یک از زیرگروههای هویتی وتعیین سطح سلامت روانی در آنها انجام شد . پنج پرسشنامه پژوهش حاضر طی دو مرحله به صورت گروهی روی 427 دانشجوی دختر و پسر اجرا شد . یافته های حاصل از مقایسه منزلت های هویتی حاکی از کاهش معنی دار هویت دنباله رو بود .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-سخنوران فارسی گوی
از سرزمین هند در عهد مغولان گورکانی
(2)13666FAدکتر غلاممحمدJournal Article19700101This article is a second part of the previous one, In this article you will read about the emperor Akbar, (Akbar the Great) his great support and help to Persian speaking poets and to the Persian languege and Literature. Also the emperor Jahangir, he was a poet and his w_re Queen Noorjahan, Zllbu-nisa, daughter of emperor Aurangzib both were persian Poetess. The Emperors of Mughal did the great services to persian speaking Poets as well as to the Persian language and literature.متن حاضر ادامه مقاله ی قبلی است . دراین مقاله درباره امپراطور اکبر شاه (اکبر اعظم) ‘ جهانگیر‘شاهجهان‘اورنگزیب و ملکه نورجهان شاهزاده خانم زیب النساء سخن رفته است . محتوای مقاله ارزش ادبی ‘ تاریخی و فرهنگی دارد و روابط هند و ایران در دوران مغولان گورکانی را هم نشان می دهد.
مطالب از تذکره ای فارسی جمع آوری و به سبک مدرن نوشته شده است که امید است برای استفاده دانش پژوهان ادب فارسی و فرهنک شناسان ایران مفید واقع شود .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-بررسی و ارزیابی
بیست و نهمین کنگره جغرافیایی 2000 سئول کره13667FAدکتر حسینمرادمحمدیJournal Article19700101The 29Th IGC was held from 14th to 18th August 2000 in Seoul capital city of Korea with "living with diversity." More tham 80 countries geographers presented their new research findings in different subjects based on 817 papers. In this congress environmental changes, science and technology oj geographical inJonnation, human impacts on natural landcape systems and development dimensions had maximum rank between all papers. In addition there were many commissions,discussions and plenary Sessions.بیست و نهمین کنگره بین المللی جغرافیایی از تاریخ 14 تا 18 آگوست 2000(24 تا28 مردادماه1379) در سئول پایتخت کره جنوبی با موضوعLiving With diversity (زیستن با تنوع یا چندگونگی ) برگزار گردید. در این کنگره جغرافیدانان بیش از 80 کشور جهان آخرین یافته های تحقیقاتی خود را در قالب 817 مقاله جغرافیایی با موضوعات مختلف ارائه نمودند . دراین کنفرانس مقالات تغییرات محیط و آینده جهان ‘ دانش و فنون اطلاعت جغرافیایی‘ اثرات انسان در چشم اندازها وسیستمهای طبیعی و ابعاد مختلف توسعه بالاترین تعداد را در بین مقاله ها داشتند . علاوه بر آن ‘جلسات ویژه و مباحثه وجود داشت که جغرافیدانان در این جلسات ‘ در خصوص تأثیر فرایندهای طبیعی و اجتماعی بر محیط تبادل نظر نموده تا راهها و روشهای مناسبی برای آینده پیدا نمایند .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-فلسفه در نظر ابن خلدون13668FAدکتر رضا سلیمانحشمتJournal Article19700101It was already discussed so much about Ibn Khaldun (1332-1406
A.D.) and in respect of his famous introduction, Muqaddimah, it is
often attributed to him being pioneer of philosophy of history and even sociology.
But without respect to the similarties, it is necessary first to examine the principles of his thoughts by which he could come to the field of his views. Without it, the danger oj misunderstanding and misinterpretation is obviously inevitable.
According to him, the current tradition of philosophy in the domain of natural philosphy is useless Jor the world and the world after, and in the domain oj philosophical theology ceases to attain the knowledge of the separates. Generally speaking, philosophy is not able to secure the proJessed happiness.
Still, he belived the Aristot/aian logic bUt strived to apply the demonstrative method oj classical logic in the realm that it had never
been considered as a branch oj philosophy before. This realm is history.History, as he says, has two aspects. The apparent aspect of history is the reports aboUt the past, but the hidden and deaper aspect of history is to examine the possibility and impossibility oj the co1l1ents of the repo"s. This Knowledge in respect oj its subject, i.e.,civilization and omrall, is called elm-alomran.درباره ابن خلدون ‘ مستشرقان ‘ عربها و ایرانیان بسیار گفته و نوشته اند و چنانکه مشهور است ‘ به استناد آراء و اقوال او در((مقدمه )) ‘ گاهی وی را پیشرو و پیشاهنگ در فلسفه تاریخ و جامعه شناسی خوانده اند ‘ اما پیش از التفات به برخی شباهت ها یا اشتراک نظرها و تواردها میان او و فلاسفه تاریخ و جامعه شناسان ‘ لازم است به مبادی و اصول اندیشه های او توجه و به مقدماتی رسیدگی کنیم که با آن اصول ومقدمات امکان ورود او به مباحثی که طرح کرده ‘ فراهم آمده است . بدون این توجه ‘ بی تردید فهم آرای ابن خلدون ممکن نمی شود و چه بسا شباهتها ما را به ورطه خطاهای بزرگ درافکند . ابن خلدون سنت متداول ومرسوم فلسفه را در حوزه طبیعیات برای دنیا و آخرت بی فایده و در قلمرو الهیات آن را از دستیابی به معرفت مجردات عاجز دانسته است . مع ذلک ‘ به قواعد منطق و برهان ارسطو اعتقاد دارد و عجیب آنکه بر آن شده است تا برهان را در حوزه ای به کار بندد که تا پیش از آن هرگز آن را از اقسام حکمت برنشمرده اند ‘ این حوزه ‘ حوزه تاریخ است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-برگی از تاریخ تدوین دستور زبان فارسی
از میرزا صالح شیرازی تا میرزا عبدالعظیم
قریب گرکانی13669FAدکتر طهمورثساجدیJournal Article19700101La grammaire persane a tine histoire aussi bien europeenne qu'iranie1111e. Des Ie debut du dix-neuvieme siecle jusqu 'au debut du vingtieme, plusieurs grammaires persanes ant ere publiees en tongues europeemles. Ces grammaires avaient ere redigees par les orientalistes et que/quefois m_me par les iraniens. Alexandre Chodzko, il Paris, Mirza Habib Esfahani, il Constantinople, Albert de Biberstien-Kazimirski, il Paris, et tout particulierement Mirza Abdolazim Gharib Garakani,a Teheran, ont deploye d'estimabLes efforts pour La composition des grammaires persanes, notamment ce demier qui entreprit la composition de sa grammaire persane en mt2me temps que I'enseignement de la litterature persane. Dans cette seconde partie de l'article, flOUS examinons Ie processus historique de la grammaire persane de ces savants dans la seconde moilie du dix-neuvieme siecle, ainsi qu 'au debut du vingtieme.تدوین دستور زبان فارسی تاریخی اروپایی ایرانی دارد . از اوایل قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم چندین دستور زبان فارسی به زبانهای اروپایی منتشر شد .این دستورها توسط خاورشناسان و گاهی هم با همکاری ایرانیان داخل و خارج از کشور تنظیم می شد . انتشار آنها پاسخی به نیاز روز افزون مطالعات ایرانی بود که در مراکز مهم خاورشناسی اروپا انجام می گرفت . الکساندر شودزکو در پاریس ‘ میرزا حبیب اصفهانی در قسطنطنیه ‘ آلبر دو بیبرستین کازیمیرسکی در پاریس و بخصوص میرزا عبدالعظیم قریب گرکانی درتهران کوشش های ارزنده ای را بمنظور تدوین یک دستور زبان فارسی جامع ارائه نمودند ‘ بویژه دانشمند اخیر که تدوین دستور زبان فارسی را در ایران با تدریس زبان و ادبیات فارسی قرین نمود . در این بخش دوم مقاله به بررسی و تشریح روند تاریخی دستور زبان فارسی در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می پردازیم.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-تجلی اسطوره در مثنوی13670FAدکتر عبدالرضاسیفJournal Article19700101At the time of the silence of history and the era of archeological weahless, this is religion and myth that has been of assistance to man and has lead him out of the dark, wary mysterious sea of one's mind into a beautiful, calm world of power. Religion has guided humans towards making and towrdJ the way of life. A remark on that is beyond the material life, and on the upper world and a supreme power is a remark inspired to humans through religion. It is too difficult to talk about religion and its exact definition, however if we look at the beginning of religion. Its inseparable tie to myth will become evident. If we trace remark on religion and myth in Mathnawi. we willnatice how Mawlana has made use of this gnostic roaring river. He considers God to be the source of all knowledge taught to prophets.
Astronomy and medicine are prophets's inspiration, where can reason and sense go?
Mawlana's inner look at spirituality in which his soul and life are abridged is the same strong tie between religion and myth represented in the form of story and allegury.در روزگار سکوت تاریخ و عصر ناتوانی باستان شناسی این دین و اسطوره است که بشر را یاریگر شده است و او را از دریای تاریک و پرتلاطم رمز و رازهای ذهنی خویش به دنیای زیبای آرام و قرار توانایی رهنمون شده . آنچه بشر رابه ساختن و چگونه زیستن راهنمایی کرده ‘ دین بوده است . سخن از ماورا‘ عالم بالا و قدرتی مافوق ما ‘ سخنی است که از طریق دین به بشر الهام گردیده است . سخن از دین و تعریف دقیق آن کار بسیار دشواری است اگر به آغاز دین نزد بشر بنگریم پیوند ناگسستنی آن با اسطوره معلوم میگردد. اگر سخن درباره دین و اسطوره را درمثنوی پیگیری نمائیم ‘ خواهیم دید مولانا در این بحر خروشان عرفانی ‘ چگونه از دین بهره برده است . مولانا همه علوم را از خدا میداند که به انبیاء آموخته.
این نجوم و طبّ وحی انبیاست عقل و حس را سوی بی سو ره کجاست
ج2-ص354-18
نگاه درونی مولانا به معنا که جان و حیات مثنوی در آن خلاص شده همان پیوند محکم دین و اسطوره است که بصورت قصه و تمثیل جلوه گر شده است .
ای برادر قصه چون پیمانه ایست معنی اندر وی مثال دانه ایست
ج1-ص451-2دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-جایگاه انسان در دیدگاه جغرافیدانان
مسلمانان سده های میانه13671FAدکتر احمدپوراحمدJournal Article19700101During the middle ages, the science of geography reached its
culmination in Islamic realms. The works in geography - besides sticking to the scientific and technical aspects of geography - have been formed under an out look influenced by the three - fold relation ship of God, man and enviroment (firmaments) which resulted in the evolution of Islamic geographers school.
In this article man's status in relation to the world and geographical enviroment - from the view point of Moslem geographers works - is treated by. the aim of recognizing their out look and school. The main method of survey - in the framework of analytical ones - is of library analysis - based documentary and data analysis.علم جغرافیا طی سده های میانه درقلمرو و سرزمین های اسلامی به اوج خود رسید . آثار جغرافیایی در این دوره علاوه بر پرداختن به جنبه های فنی و علمی جغرافیا با دیدگاه ویژه ای متأثر از ارتباط سه گانه خدا ‘ انسان و محیط هستی (افلاک) شکل گرفته که باعث تکوین مکتب جغرافیدانان اسلامی شده است .
در این مقاله ((جایگاه انسان)) نسبت به جهان و محیط جغرافیایی از نقطه نظر آثار و نگرش جغرافیدانان مسلمان با هدف شناخت دیدگاه ومکتب جغرافیدانان مسلمان مورد پژوهش قرار گرفته است. روش اصلی تحقیق در چهار چوب روشهای تحلیلی با استفاده از روشهای کتابخانه ای و اسنادی و تجزیه و تحلیل اطلاعات است .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-ارتباط تنگاتنگ و خطرناک
فرهنگ،اقتصاد،سیاست ونظام های غذایی13672FAدکتر صلاح الدینمحلاتیJournal Article19700101Food and the obatinance of it, has always been one of the important problems of humanity. It is obvious that the Regime of alimentation of
each country is under the influence of cultural, economical, and
political circumstances. On the other hand, each system of alimentation has a great affect on environment, economics, politics, structure of each nation. After the industrial revolution, the commencement of colonization and in the period of multimedia, this relation, especially in the case of developing countries, has become dangerous. As a result of this, their alimentation independence is being threatened.
In this article, it's our effort to clear the importance of food and the significance of alimentation system, interpret the connection between culture ..., etc and alimantion. We try to find a way for alimentation independence, which causes people to get their freedom.غذا و چگونگی تأمین آن همیشه مهمترین دلواپسی انسان بوده است و بدیهی است که نظام غذایی هر ملتی از فرهنگ‘اقتصاد و سیاستی که رهبران آن ملت درپیش می گیرند‘ تأثیر می پذیرد. از سوی دیگر ‘ هر نظام غذایی بر محیط زیست و ساختار سیاسی و اقتصادی هر سرزمینی تأثیر می گذارد . پس از انقلاب صنعتی و اغاز دوران استعمارگری و در عصر ارتباطات گسترده میان ملتها ‘ چگونگی تعامل میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شدت دگرگون شد و تأثیرپذیری کشورهای درحال توسعه از کشورهای توسعه یافته بویژه در امر چگونگی تغذیه تشدید یافت به طوریکه استقلال غذایی کشورهای در حال توسعه در معرض تهدید قرار گرفته است . در این مقاله سعی بر این است که پس از روشن ساختن اهمیت غذا و مفهوم نظام غذایی به تشریح ارتباط میان فرهنگ ‘ ... و نظام غذایی پرداخت و راهی برای تأمین استقلال غذایی که تأمین کننده آزادی ملت ها از اسارت است ارائه دهیم .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-پرتو حسن در شرح حدیث صورت13673FAدکتر محمدحسنفؤادیانJournal Article19700101The prophet Mohammad (p.b.u.h) in a tradition stated that; verily Great God created man according to his figure. This tradition that is
called the tradition of (figure) or face caused a lot of discussion among scholars and men of opinion, and every one declares in a different expression according to his opinion and thought. Some consider this tradition apparently or from extemal points and use simile like
unbelievers and became pagan. And some others consider it by use of
logical reasons and like extemalisms, because they couldnot understand its meaning, denied it and suspected about the origin of this tradition and stated that it was taken from Musaic law. They stntggled with those commentators who interpret it mystically. This article attempts to find out the reality of this fact that this tradition belongs to the prophet (p.b.u.h) and prove the tntthness of commentator's thought about it.درحدیث است که رسول خدا (ص)فرمودند((ان الله خلق آدم علی صورته )) یعنی خدای آدمیان را بر صورت خود آفریده است .
این حدیث که مشهور به حدیث صورت است از دیرباز محل اختلاف اهل نظر گردیده و هرکس فراخور فهم و بینش و ظرفیت خود درباره آن اظهار نظر کرده است ‘ برخی با ظاهر بینی با استناد به این حدیث و مانند آن در ورطه تشبیه گرفتار آمده و به کافران پیوسته اند ‘ گروهی نیز با پای چوبین در این وادی گام نهاده اند و کمتر از ظاهربینان نبوده اند و چون درک معنی ننموده اند ریشه حدیث را به تیشه تکذیب برکنده اند آنرا برگرفته از تورات و در زمره اسرائیلیات دانسته اند ‘ و اهل تآویل را که با بال عرفان در این وادی به پرواز آمده اند به تیر کوته بینی مورد حمله قرار داده اند . این مقاله ضمن بررسی صحت صدور این حدیث از پیامبر اکرم (ص) دیدگاههای فوق را مطرح نموده و ضمن بررسی مفردات حدیث مذکور براثبات اندیشه اهل تأویل همت گماشته است و آدمی را که خلیفه خدا و وجه الله و دارای فطرت الهی و دارای صورتی الهی ویا برخوردار از صفات خداوندی می داند .دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)159-158020010823-سیمای جغرافیایی
انتخابات پارلمانی استان همدان13674FAدکتر زهرا پیشگاهیفردJournal Article19700101The Parliamentary elections in Iran have been performed 5 times
from 1979 till 1996.
The provinces each has role in detennining the destiny of the nation in parliament whose decisions are b_fluenced by the d_fJerent ideas of the political groups.
Hence the two main political groups in Iran "Jame Rohaniat Mobarez" and "Majmai Rohanioun Mobarez" which are known as right and left wings respectively in the sight of the public have a pressed electioneering in parliamentary elections.
In the stiff competition the inhabitants of Bandar Abbass have made
the right wing win.
The author presents the above-mentioned inhabitants' treatment and too that of their selected representatives during the periods from the 1st till 5th parliamentary elections of Iran.میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی از حوزه ای به حوزه دیگر و در هر حوزه از دوره ای به دوره دیگر چشم انداز جغرافیایی ویژه ای را به وجود آورده که مطالعه و عوامل آن را آشکار میسازد.
رفتار انتخاباتی مردم چه درمیزان مشارکت و چه در نوع انتخاب افراد با توجه به نقش آفرینی دو گروه عمده سیاسی در کشور موضوع دیگر قابل مطالعه است . گرایش نمایندگان مردم به کمیسیونهای تخصصی مجلس و تأثیر عضویت در هر کمیسیون در عملکرد نماینده و جذب اعتبارات به آن حوزه نیز مؤلفه ای دیگر در فرایند شکل گیری انتخاباتی آتی است . هر سه شاخص فوق د رمورد استان همدان دراین مقاله در ساختاری جغرافیایی مورد مطالعه قرار گرفته است .