دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-سعدی تالی فردوسی11669FAدکترجلیلتجلیلحسین فامیلیانسورکىJournal Article19700101In this research it has been tried to present certain similarities of thoughts in the poetical works of two great Iranian poets, i.e. Ferdosi and Sa‘di. An attempt has also been made to explain the basic trends and features of life along with the immortality of human soul
Based on a comparative study; various evidence has been extracted out of their works. These two outstanding poets have had quite similar viewpoints and attitudes toward the fundamental phenomena of human life in three dimensions. They are: man‘s duty toward God; man‘s duty toward himself and others; man‘s duty toward his society. From their points of view, happiness and hardships are exactly the just results of man‘s deeds. Considering their holy ideas is absolutely essential to us in the world today.دراین پژوهش پاره ای از اشتراک فکری دو ابر مرد ایران یعنی فردوسی و سعدی مطرح شده است. درمقاله حاضر، جانمایه های حیات و پایداری آدمی و آموزه های آن دو بزرگو ار را درزمینه های واحد به قلم کشیده ایم و شواهد مختلفی از آثارشان با روشی تطبیقی بدست دإده شده است. آنها درعرصه ی بنیان های حیات آدمی درسه محور وظیفه ی انسان نسبت به خدا، تکلیف آدمی درقبال خود و دیگران وبالاخره وظیفه ی ا نسان درارتباط با جامعه و طبیعت نظری یکسان داشته اند. ازنگاه آنها بلاها و مصائب نتیجه ی کردارهاست و توفیق ها نیز چنین است. رویکرد به پیام ها و ارمغان های آنها ضرورت زمان ماست، چاره آنست که خود را به آنها بسپاریم.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-پیوند شعر و موسیقی و چگونگی همخوانی اوزان با مضامین در دیوان عنصری11670FAدکتر عباس کىمنشJournal Article19700101In this article, it has been tried to survey the relationship between poetry’ and music from the viewpoints of rhetorics and the music of discourse. The rhythms selected by Onsori with the contents of the poems have been assessed. Then, his poetical messages which show his style of poetry precisely have been surveyed. At the end. the role of optimum choice of words in the combinations of his discourse has been analyzed.در این گفتار نگارنده بر آن است که پیوند شعرو موسیقی رادر چشم انداز علم عروض و موسیقی کلام بررسی کند و اوزان منتخب عنصری را در ترازوی مضامین شعرش بسنجد و پیامهای شاعرانه او راکه بیانگر دقیقی برای تعیین سبک سخنوری اوست در طیف جاذبه اوزان در مطالعه آورد و نقش بهگزینی الفاظ را در ترکیب کلام وی مورر تحلیل قرار رهد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-خو ارق عادات (معجزات- کرامات) از نظر مولانا در مثنوی معنوی11671FAدکتر على محمدمؤذنىدکتر محمدمیرJournal Article19700101The sensibly visible metaphysics, “nasut”, serves as a spiritually invisible world, “lahut”, which is beyond the scope of man‘s materialistic intellect and cannot be reasonably defined. The real connection to the heaven and divine world can only be obtained through the Holy Prophets. The)’ are absolutely innocent. They have the highest and most profound belief in God. The)’ have worked various miracles during their lives. In this article, it has been tried to present and discuss the holy miracles, miraculous actions, and holy extra - ordinary affairs, from the viewpoint of Malawi's Mathnawi, the human‘s spiritual epic.فوق عالم مرئی و محسوس (ناسوت)، عالم نامرئی و روحانی (لاهوت) است که دست عقل از دامان آن عالم کوتاه است و ارتباط و اتصال به آن عالم، مخصوص اصفیا و برگزیدگان حق است که انبیا و اولیا نام دارند. انبیا به واسطه عصمت و مقام وحی و رسالتی که دارند و اولیا نیز بنا به جایگاه قدسی و قربی که بر اثر موهبت الهی، تهذیب و ترویض نفس، موت ارادی و اتصال نفس ناطقه انسانی به مبادی اولیه و ارتسام از آنها در نفس انسانی برخوردارند و داشتن ایمان مستحکم و خالصانه، مصداق "الا إن اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون " هستند و از آنان به اذن و تأیید الهی و اثبات مراتب قرب، اعمال خارق العاده و غیر معهودی- ورای علل و اسباب ظاهری- صادر می شود که معجزه و کرامت نام دارد. در این مقاله، خوارق عادات (معجزات انبیا و کرامات اولیا) از دیدگاه عنقای قاف معرفت- مولوی- در حماسه روحانی بشریت- مثنوی معنوی- مورد بررسی قرار میگیرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-سایه حافظ در غزل های سایه (هوشنگ ابتهاج)11672FAدکتر عبدالرضاسیفآزادمحمودىJournal Article19700101Since the seventh and eighth centuries (A.H.) which were the golden age of the Persian lyrics one may not find a poet who wrote lyrics without the influence of this golden era. Hence, modem Persian literature is not an exception either.
In this article, it has been tried to survey the lyrics of Hooshang Ebtehaj (Sayeh) who is a great lyricist of our time, which his lyrics, too, were quite under the influence of Hafez. This survey has been done from different perspectives. They are as follows:
I. The influence of Hafez literary expressions on Sayeh lyrical works.
II. The influence of Hafez themes on Sayeh lyrics.
III. The influence of Hafez poetical structures on Sayeh lyrical works.
IV The influence of Hafez lyrics on the Nima way of poetry of Sayeh lyrics.از قرن هفتم و هشتم (ه.ق) که دوران طلائی غزل فارسی است، شاعری را نمی توان یافت که در سرودن غزل تحت تأثیر آن دوره نبوده باشد. غزل در دوره ی معاصر نیزکم وبیش متأثر از همان دوره است. بررسی غزل های امیر هوشنگ ابتهاج (هـ ا. سایه) که از غزل سرایان بنام روزگار ماست از جهت تأثیرپذیری از حافظ موضوع این مقاله است. این بررسی از چند جنبه صورت گرفته است: ا- تأثیر ترکیبات و عبارات حافظ در غزل سایه 2- تأثیر مضامین حافظ در غزل سایه 3- تأثیر ساخت های شعری حافظ در غزل سایه 4- تأثیر غزل حافظ در شعر نیمایی سایه.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-وصف اطلال و دمن در شعر فارسی و تازی11673FAدکتر حمیرازمردىاحمدمحمدىJournal Article19700101In this article, it has been tried to discuss the ruins and meadows in the Persian and Arabic poetry After a brief survey, some samples of the pre - Islamic Arabic poems, the prologue of Mu‘allaqati, Sab' along with some samples of the Persian poems concerning this theme have been presented.
The greatest poets of this theme and study are Manoochehri Damghan 14mir Mo‘ezzi, Abdolwase’ Jebelli, and Lame‘i Gorgani. certain themes in the poetical works of these poets have been put forward and analyzed. At the end, a comparative study between the content features of the Arabic and Persian poetry have been done.در این مقاله موضوع "وصف اطلال و دمن " در شعر فارسی و عربی مورد بحث واقع شده است. پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، ابتدا نمونه هائی از شعر عرب دوره جاهلی- مقدمه معلقات سبع- در این زمینه ذکر شده و سپس از شعرای فارسی زبان که اشعاری در این زمینه سروده اند یاد شده است. برجسته ترین شعرای مورد نظر، منوچهری دامغانی، امیر معزی، عبدالواسع جبلی و لامعی گرگانی می باشند. تحلیل برخی از مضامین اشعار شعرای فوق بخش بعدی مقاله را تشکیل می دهد و در پایان، مقایسه ای تطبیقی میان ویژگی های محتوایی اشعار عربی و فارسی مورد بحث در این زمینه صورت گرفته است.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-جایگاه کنایه در مثنوی مولانا11674FAدکتر میتراگلچینJournal Article19700101Irony is one of the most common items in rhetorics. It has been frequently used in literary texts, esp. in didactic works. In this article, it has been attempted to investigate and clarify the irony in Mathnawi. Of course, this paper is an extract of a comprehensive research plan. This research plan is a scientific study of the irony and all of the ironical combinations in the first two volumes of Mathnawi along with their meanings and senses. The meanings have been presented on the basis of the subjects under question and study.
A comparison between various commentaries have been done as well.کنایه از رایج ترین ابزارهای بلاغی است که در متون ادبی و هنری به خصوص در آثاری که دارای سبک تعلیمی هستند کاربرد فراوان دارد. در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است که قلمرو و جایگاه کنایه را در مثنوی مولانا جلال الدین رومی مورد مطالعه قرار داده و نکات در خور توجه در این زمینه را بیان نماید.
این مقاله صورت اجمالی از یک طرح پژوهشی است، که شامل تمام کنایات دو دفتر مثنوی همراه با توضیح آنهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-امام خمینی (ره) و مقام رضا11675FAدکتر منوچهراکبرىدکتر امینرحیمىJournal Article19700101The status of "rida” or the holy satisfaction is one of the subjects which is vet)’ significant to the Islamic mysticism. To a mysticism ‘rida” means to be absolutely satisfied when he is in trouble. It also means to be totally pleased with his destiny.
One may find many Qur‘anic verses and thoughts concerning “rida”. Imam Khomeini (R.) believed that the status of ‘rida” is the highest level of human perfection and holiness. He also believed that “rida” is at a higher level than submission.
Believing in divine beauty, having profound faith in God, achieving holy tranquility, etc. are all considered as the first elements and principles of the ‘rida’ position.
In this research, it has been tried to present and survey this holy position thoroughly.یکی از موضوعاتی که عرفا بدان بسیار اهمیت داده اند، مقام رضا می باشد. رضا که در لغت به معنی خشنود شدن است، در نزد اهل سلوک لذت بردن در هنگام بلا و شادمانی دل است به جریان قضا و خروج از رضای نفس و آمدن در رضای حق است.
آیات و احادیث فراوانی در باب رضا وجود دارد که اهمیت این موضوع عرفانی را بیان میکند.
امام خمینی (ره) مرتبه اعلای رضا را از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگترین مقامات اهل جذبه و محبت می داند و آن را فوق مقام تسلیم و دون مقام فنا به حساب آورده است. ایشان علم به جمیل بودن حضرت حق، ایمان قلبی، طمأنینه نفس و مقام مشاهد ه را مبادی مقام رضا به حساب آورده و برای صاحبان آن مراتبی را از جمله: رضا به قضا و قدر، رضا به رضای خداوندی و... ذکرکرده است. لذا نهایت کار سالک در آن است که خشنودی خالق را خشنودی خود بداند.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-بانگ صفیر11676FAدکتر احمداحمدىJournal Article19700101The attitudes of the scholars and thinkers toward historical massive figures express the way of their intellectual framework, ideology and epistemology. In this article, it has been tried to investigate, compare, and criticize the attitude of Mowlawi toward Mu‘awiyeh and the historical facts being available in valid sources concerning this figure.نحوه نگرش صاحبان فکر و اندیشه به شخصیتهای تاریخی، به نوعی نشان دهنده چارچوب تفکر و دستگاه فکری و در واقع بیانگر جنهان بینی و هستی شناسی آنان است. در این مقاله نویسنده، به مقایسه "دیدگاه مو لوی درباره معاویه " با معارف قرآنی و روائی ثبت شده در منابع معتبر و نقد دیدگاه شاعر منظومه بزرگ تصوف در این زمینه می پردازد. البته تفصیل این بحث همراه با مباحث تاریخی بسیار در طرح پژوهشی نگارنده ذیل عنوان "سیمای خلافت اموی در مثنوی " به رشته تحریرکشیده شده و آنچه در این وجیزه امکان عرضه داشته در آن پژوهش مجال ارائه یافته است.دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)56320051122-نقد و نگاهی بر حکایت طوطی وبقال در مثنوی مولوی11677FAدکتر علىمحمدىJournal Article19700101In this article, it has been tried to survey and criticize one of the stories presented in Mathnawi. From the researcher’s viewpoint, unfortunately, those who have explained it haven‘t paid much attention to its details. He has put forward a new meaning and concept for one of the words in this story. This word is “kal” and those who have explained the story think of it as “bald”. But the researcher has attempted to demonstrate that its real meaning is dumbness. This research finding and conclusion has been obtained through a rational and narrative p1ocess.این نوشته کوششی است در نقد و بررسی یکی از حکایات مثنوی مولوی که به نظر نگارنده، شارحان مثنوی، در شرح جزئیات آن، تو جه کافی نداشته اند. مخاطب در این مقال با معنای پیش نهادی نگارنده، در خصوص یک واژه، آشنا می شو د. در صو رت پذ یرش استدلال های مو جو د، چشم ا نداز تازه ای، در حو زه ی مثنوی پژوهی، باز می گردد که در تفسیر دیگر حکایات مثنوی بی تأثیر نخواهد بود. واژه ی مذکور "کل " است که در بیت زیر آمده است:
دید پر روغن دکان و جاش چرب
بر سرش زد گشت طوطی کل ز ضرب
شارحان مثنوی، واژه فوق را به معنی "کچل " گرفته اند، اما نگارنده در کوششی که در این گزارش به عمل آورده، به این نتیجه رسیده که کل در بیت یاد شده به معنای گنگی و ناتوانی ازگفتار است. این نتیجه در یک فرایند عقلی و نقلی حاصل گشته است.