دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-فراز و فرود سخن در مثنوی مولوی
بر اثر غلیان عشق و شور و جذبه تداعی ها17442FAدکتر علی محمدمؤذنیJournal Article19700101If we compare the Masnavi-i-Jalaluddin Molavi with other Masnavis of Sufism the cause of distinquishing and separating of Masnavi-i-Mmolavi with other Masnavis will come into-light. For example in the Masnavi of Attar Mantiquttair his style is simple and monotonous, on the other hand it is a fact that in Masnavi-i-Manavi if Moulana the thought and the art of the poetry attained to the peak of its form and sooner or later it will come down gradually to the normal form. His association of the ideas and thoughts are unique. Knowningly or unknowingly his ideas become like a stormy river in which he dealt with the following topics love. Hosamm Chalabi, Shams Tabrizi, prophet Mohammad (p. b. u. h) and Hazrat Au (A.S.) suddenly he will become ecstasized, become mad out of love and selfless, because of this condition only he attined to the peak of his poetic thought and afterwards he will come down slowly Due to these facts the verses of Masnavi are not monotonous and his insight attained to the certain peak of his thoughts and he wanted it or not gradually it became normal. One of this factor is that Moulana deeply involved in the river of his thoughts one is that he himself come out from his thoughts and compile the Masnavi the others is when he speaks to others it will come to the state of the knowledge of their own because they could not follow his highly compiled thoughts.اگر مثنوی جلال الدین محمد مولوی با سایر مثنوی های عرفانی سنجیده شود‘ وجه تمایز مثنوی مولوی با آنها آشکار می گردد. به عنوان مثال در مثنوی منطق الطیر عطار‘ سبک و شیوه سخن تقریباً یکنواخت و یکدست ادامه می یابد‘ در حالی که در مثنوی معنوی مولوی در بسیاری از جاها سطح سخن و اندیشه به اوج می گراید و دیر یا زود به وضع معمولی باز می گردد. تداعی هایی که ویژه تفکر و اندیشه منحصر به فرد مولوی است‘ ناخودآگاه‘ افسار سخن را از تصرفش می گسلاند و طوفان شور و اندیشه وی‘ جزیره مثنوی را زیر امواج خود می گیرد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17442_17d3e03233a75c328771ea712d755998.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-فضولی بغدادی وتجلی عرفان درآثارفارسی او17443FAدکترعباس کیمنشJournal Article19700101Mohammad -ibn - Soliaman “Fozouli” is the greatest poet and unknown mystic of tenth century (A.H). He is from Bayat tribe which took abode in Azarbayejan province long ago.
This seeker and book binder of religions book was born in Karbala and after studing different knowledge of his epoch, he began to experiment mystical thoughts.
He chose pen-name “Fozouli” (interloper) because he had thought that heart of any eloquents would not interest him. Althought the designing of his works such as Layli & Majnoon and Hdiqah - al - Sada had made before the conquest of Baqdad by sultan Suliaman Qanoni, but most his master pieces had been written at the age of this goverment.
Since he was shiett, most of his elegies were ornamented with shiett leaders and showed then brighter and more magnificent. He said that since I think very highly of prophet ‘s family I came from ignorance field to the town of competence and sociability. Although his ordinary method has not been seen in his writing, but from the blessing of prophets and saints of religion and Gnosticism, every work that he began to write, he reached to the end easily.فضولی بغدادی سالک شیرازه بندکتاب شریعت وطریقت،پس ازفراگیری
دانش های زمان به سلوک فکری پرداخت وبابه دست آوردن تجارت عرفانی
دیدگاهی نوین درعرفان اسلامی ایران زمین عرضه کرد.هرچندزندگانی معمول
صوفیانه،چون پشمینه پوشی وخانقاه نشینی درنوشته هایش چندان نمودی ندارد.
اماازبرکت نام اولیای دین وعرفان ،ذوق عرفانی خود راشکوهمندترودرخشان
تردرجلوه آورده است.
اماازبرکت نام اولیای دین وعرفان ،ذوق عرفانی خود راشکوهمندترودرخشان
تردرجلوه آورده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_17443_e891ab392df1a044783b72de5ee2ce33.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-بحث تصوردرفلسفه دکارت
بااقتباس ازمقاله( (Descartes on ideasآنتونی کنی17444FAدکترروح اللهعالمیJournal Article19700101History of thought in the west had seen ups and downs. Changes that each one of it had been the source of great thought of compilation. if Descartes philosophy is not the most important of it, at least, it will be referential of this route.
What Descartes presents, in a means it was negation of all methodes of philosophy before himself, and also creation of a system that, latter, although it made a lot of basic changes, or basically, moved out by thinkers and critics, it led towards future direction, so that returning to the past in to the west was impossible. Descartes success and fialure has meaning in this route.
In his idea Descartes - elements’ doubt in which supposed “True” and “real” lead to certainty that was not probability of scratching in it in theory field, but revealed its weaknesses, although, this thought has been found special place among wests’ thinkers after many years.
In fact it substituted for collection of philosophy lessons.
In other side, wahtever had been negated from past philosophy and tradition philosophies remained without any changing into interesting form, so that, Descartes thought accepted by most wests - thinkers philosophy, specially in field of Britain and everything that will be discussed it, has route in this subject in the past and now.یکی ازمتفکرینی که با نظم خاصی بحث تصوردرفلسفه دکارت را
پی گرفته ،آنتونی کنی است که به دلیل تبحروتخصصی که درفلسفه
غرب دارد،موفق شده ابعادتازه ای رادررابطه بااین موضوع به روی
علاقه مندان به آثارفلسفی بگشاید.توضیحی که آنتونی کنی ارائه می نماید
خواننده رابه این نکته رهنمون میگرددکه مفهوم تصوردرفلسفه دکارت
مشترکی لفظی است.به گونه ای که معانی گونه ای که معانی مختلفی که
مورداستفاده دکارت قرارگرفته وهرکدام هم درحوزه به کارگرفته شده
نقش تبیین کننده دارد بعضامتضاد باهم بوده وقابل جمع نیستند.به همین دلیل
است که بعضی تناقضات وناهمخوانیها دراین فلسفه به چشم می خوردوابهاماتی
ایجاد می کند که پاسخ آنهارانمی توان درکلیت فلسفه مذکوربه دست آورد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17444_9380ebbcb95c73646e122d7451ea2fdd.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-مجموعه حرم حضرت معصومه(س)17445FAدکتریوسفکیانیJournal Article19700101The shrine complex of Hazrat Masumeh in the city of Qum, is the most important religous complex in Iran and consist of several monuments dating from early Islamic time up to the present century.
The most important structure of holy Astaneh (Threshold) consists of the: old and new courtyards, mirror - decorated iwans - portico - minarets - the holy haram balasar mosque - Golden dome - and several silver and golden inlaid doors.
The tile - works of the holy tomb of Hazrat Masumeh, which decorated some parts of building dated 605 - 613 A.H 1208 - 1218 A.D.
According to the inscription the holy sepulcher have been donated by Muzaffar Ibn Ahmad Ibn Ismaeil and the calligraphers Mohammad Ibn Abi Taher Abi - L Husain and Abu Zaid.
The holy shrine of Hazrat Masumeh in the city of Qum is the same as her brother Imam Reza in Mashhad are one of the most importand religious building complex in Iran.مجموعه بناهای مذهبی حضرت معصومه همانند دیگربناهای مذهبی
ایران ازشکوه وعظمت خاصی برخورداراست .حضرت معصومه (س)
خواهرگرامی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حدود سال 200هجری برای
دیداربرادرگرامی که درخراسان اقامت داشتند عازم مشهدمی گردند.مسافرت
حضرت معصومه درمکانی بین جاده قم-ساوه به علت کسالت نیمه تمام می ماندوسرانجام درشهرقم دعوت حق رالبیک می گویند.
مقبره حضرت معصومه (س)درطی هزارسال به علت علاقه شیعیان مورد
بازسازی ومرمت قرارگرفت وبناهای دیگری به آن افزوده شد .به طوری
که امروزه همانند دیگرمجموعه های مذهبی مانندنجف-کربلاومشهدازاهمیت
خاصی برخورداراست.
لازم به یادآوری است که درشماره گذشته مجله دانشکده ادبیات روندشکل گیری
مجموعه مذهبی حضرت رضا(ع)برادرگرامی آن حضرت (س)اجمالامورد بررسی قرارگرفت.https://jflh.ut.ac.ir/article_17445_04793a7d2dd7e7db3d84c3c1a3bb693a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-جغرافیا وعملکردباسازی مناطق جنگزده دراستان کردستان17446FAدکتراحمدپوراحمدJournal Article19700101During the 94 months Iran-Iraq imposed war, the urban and rural areas in the province of Kurdistan, especially n the cities of Marivan, Baneh, to an extent Saqez and 227 rural points at the region, because of their common border with Iraq, faced heavy human and financial damage. In addition, many other regions in the province were also experienced air strikes. Consequently 16784 residential and trade units in the war-stricken areas were destroyed or damaged. According to a report released by expert U.N. delegation 26361 billion rials direct damages were incurred.
In this paper, first the dimensions and quantities of the rate of destruction and geographical distribution of damage in the province will be investigated. Then regarding the formation of the reconstruction process in the province, the charactristics and completed operations of the process of reconstruction and the return of war refugees to the province will be examined. Finally the experiences and results of the reconstruction will be mentioned.چکیده:طی 94ماه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقاط شهری وروستایی استان کردستان بویژه شهری مریوان بانه وتاحدودی سقزو227نقطه روستایی آن متحمل خسارتهاوضایعات مالی وانسانی فراوانی شد.بعلاوه بسیاری ازمناطق استان موردهجوم هواپیماهای دشمن قرارگرفته وبمباران شدند .درنتیجه 16784واحدمسکونی وتجاری درمناطق جنگزده وآسیب دیده استان تخریب شده ویاخسارت دید.
دراین مقاله ابتدا به بررسی ابعادوکمیت میزان تخریب وپراکندگی جغرافیایی خسارتهادرسطح استان می پردازیم.سپس باتوجه شکل گیری
بازسازی در استان ویژگیهاواقدامات به عمل آمده دربازسازی استان وروندبازگشت مهاجرین (جنگزده)به استان موردتوجه قرارگرفته است.https://jflh.ut.ac.ir/article_17446_dfdb1b5cc94de76a0ff326fa0b02548e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-معیارزیبایی دربلاغت سخن عربی چیست؟17447FAدکترسیدمحمودمحدثکسائیJournal Article19700101Among the most controversial subjects in the philosophy of lingustics aestheticism is the debate concerning structure and neaning; and the question of whether the degree of aestheticism found in the eloquence of the Arabic language is due to the structure or the meaning.
Critics in this debate are divided into various groups. Some believe that the degree of aestheticism is due to the structure and others argue that it stems from the meaning. A third group maintain that it is due to both. The latter also believe that both have an equal impact. The fourth group, which in my opinion, have presented the best argument, are those who hold that the degree of aestheticism is related to the onomatopoeia nature of the word.
This issue which calls for comprehensive research has been dealt with extensively in this paper using Quranic examples.یکی ازمسائلی که درفلسفه زیباشناسی مطرح است مساله مناقشه:لفظ و
معنااست ازاین جهت که آیا معیارزیبایی سخن که ازجهت فنی پایه واساس "بلاغت"
رادرسخن عرب تشکیل می دهد لفظ یا معنا؟
ناقدان در نقد و بررسی این ارزیابی چند گروه اند:
گروهی معیار زیبایی را در جانب معانی و گروهی آن را در جانب الفاظ می دانند. و گروه سوم‘ لفظ ومعنا هر دو را معیار می دانند. و در نظر ایشان‘ هر دو برابرند. و گروه چهارم که به نظر اینجانب‘ مهمترین نظریه را ابراز داشته"معیار زیبایی و فضیلت" را در جانب الفاظ می داند؛ از این جهت که الفاظ‘ نقش تفهیم معانی را بازی می کنند و بر تفهیم معانی ونظم و نسق آن‘ دلالت دارند.
و این موضوع‘ تحقیق گسترده ای را می طلبد که در این مقال‘ همراه با مصداق از نمونه قرآنی آمده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_17447_2e7618c3cdf3bbbcd3b3b6b1282d5f01.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-تاثیردینی انقلاب اسلامی برادب انتفاضه17448FAدکترابوالحسن امینمقدسیJournal Article19700101The most inportant specialty of revolution of Iran is acquierd from Islam. It is clear that revolution willing has been religion and also Imam Khomeini's leadership. The effect of revolution on other Islamic nations is obvious. With a glance at Palestine's poems we understand that religion in Arabic literature before Entefazeh was very weak. But after Entefazeh movement which was influenced from Islamic revolution of Iran, religious aspects, in different fields, such as their mottos, anthems and poetries, showed prominent function. For this reason most of critics who have critisized Entefazeh s literature, have not been unaware of this matter.
The writers and poets of Entefazeh ‘s literature are of new generation who verified by the middle age writers of contemporary of palestian literature.
Although poets such as Nazar Qubani and Samih Qusem are amongest of Entefazeh literature but the main basis of Entefazeh literature specially in poetry field provided by new generation. In this article, religious revolational aspect in Entefazeh literature has been considerd.مهمترین ویژگی انقلاب ایران اسلامی بودن آن است بدیهی است دین خاستگاه انقلاب بوده است ورهبری حضرت امام (ره)مهمترین عامل پیروزی انقلاب به شمار می رود.
تاثیرانقلاب برجوامع اسلامی حقیقتی ملموس وروشن است دراین میان فلسطین ازتاثر
بیشتری برخودار است بانظری گذرادر می یابیم که دین دراشعار فلسطینیات ادبیات عرب قبل از انتفاضه کمرنگ است اما بعدازشروع حرکت انتفاضه که حرکتی است متاثرازانقلاب اسلامی ایران وجه دینی درشعارهاوسرودهاواشعارکاملابرجسته است
همین جهت بیشترنقادان که ادبیات انتفاضه پرداخته اند ازاین بعدغافل نبوده اند.نویسندگان وادباوشعرای حوزه ادبیات انتفاضه بیشترازنسل جدیدی هستندکه اکثراموردتائیدنویسندگان معاصرمیانی ادبیات فلسطین می باشندگرچه نام شعرایی چون
نزارقبانی وسمیح قاسم نیزدرزمره شعرای ادبیات انتفاضه جای گرفته است ولی بستر
کلی ادب انتفاضه –بخصوص درحوزه شعر-توسط نسل جدیدفراهم شده است در این
نوشتار نمود دینی انقلاب درحوزه شعرادب انتفاضه بررسی وتحلیل می گردد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17448_1ead0aeef3b27ac1c0b9e67ae4587330.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-زن درجاهلیت عرب17449FAدکترغلامعباسرضاییJournal Article19700101In pre-Islamic the sons were superior the daughters by reasons of that they were watching for camels, fighting with enemies, defending prestige of tribes, reviving memory. And some of tribes buried the daughters alive for fearing of poverty and captivity of daughters. In this age, women divided into handmaiden and lady. Handmaidens were bought to work like grazing camel, cookery, singing songs, serving noble ladies and etc. ladies were in high ranking, and enjoyed rights as choice of husband, refuge, intercession and set the captive free.
The numbers of women were more than men who were killed in continual fighting. Women encouraged men to resist in battle by singing songs, and they cured wounded men carried on their shoulder water-skins, and fed the horses. The men were prevented escaping from the battle because of women ‘s presence.
In this age, a man could supervise the numbers of women. And marriages were current as permanent marriage, temporary marriage, marriage with widowed stepmother. marriage with woman who wants her husband to give her something, marriage with captive, marriage with slave, shighar marriage (exchange of daughters) and etc.
Man was right to divorce hut women did not, except she made it a condition during the marriage - contract. When husband died, his wife was waiting period for one year, until She made sure to have a child or not, she did not leave the house and clean herself.
In this age, woman enjoyed prepotional freedom and right of
interference and possession in her property. Some of women versified and judged at poetry. In 7 A.D., fountain of light appeared and sent a message like this: miserable nomad! you are God’s viceroy. God is light, kindness, life, elegance and mercy. You have not created for killing, daughters is as like as son and both of them are God s grace.درجاهلیت پسران به عللی چون :نگاهبانی ازشتران جنگ بادشمنان دفاع ازکیان قبیله بر
دختران برتری داشتندوبعضی ازقبایل ازترس فقرواسارت دختران آنان رازنده به گورمی
کردندزن در این دوره به کنیزوبانوتقسیم می گشت بانوان ازحقوقی چون انتخاب همسرپناه
دادن شفاعت وآزادی اسیربرخورداربودندزنان درجنگ باخواندن سرودها مردان رابه پایداری تشویق کرده به اسبان آذوقه می دادند
دراین عصرازدواج هایی چون ازدواج مهر،متعه،مقت،استبضاع ،سبی،استرقاق،شغاروغیره رواج داشت.مرد،حق طلاق داشت ولی زن ازاین حق محروم بود.
زن دراین دوره از آزادی نسبی وحق دخل وتصرف در اموالش برخورداربود.برخی اززنان شعرمی گفتندودرشعروشاعری داوری وی کردند.https://jflh.ut.ac.ir/article_17449_36f7e49c06ef259494276370fb41c3e5.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-عشایردشت مغان ازکوچ روی تااسکان17450FAدکترمجتبی قدیریمعصومJournal Article19700101Moghan Plain has located between north - western part of Iran and Aras river border. This area has been used from ancient times during autumn and winter seasons as a winter quarters for Shahsavan tribes due to having reach - Thriving green pasture. Economic planning, establishing Aras dam and irrigation channels began from 1328. These gradually provided bases of mechanization complex form in this area. Thus such changes have caused tribes replacement from winter quarters with leaving traditional animal husbandry activities, as a result they settled down in Moghan Plain. This paper is attlempting to survey economic planning effects especially establishing Moghan and Pars mechanization complex on tribes - settlements during 1328 to 1370 (years).دشت مغان درشمال غرب ایران ودرحاشیه رود ارس، منطقه ای است که از دیر باز به دلیل داشتن مراتع سرسبز در فصل پاییز و زمستان به عنوان قشلاق عشایر شاهسون (ایل سون) مورد استفاده قرار می گرفته است. با انجام برنامه ریزیهای اقتصادی از سال 1328 و ایجاد سد ارس و احداث کانالهای آبیاری به مرور زمینه برای تشکیل مجتمع های کشت و صنعت در این منطقه فراهم و موجب جابه جایی عشایر از مراتع و یا رها سازی فعالیت دامداری سنتی و اسکان ویکجانشینی آنها در دشت گشته است. این مقاله بر آن است تا تأثیر برنامه ریزیهای اقتصادی از جمله ایجاد مجتمع های کشت و صنعت مغان و پارس را بر یکجا نشینی و اسکان عشایر در طی سالهای 1382-1370 مورد بررسی قراردهد .https://jflh.ut.ac.ir/article_17450_b937958e1e97402d2dfc7002ad0552e4.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-شهر و ارزشهای انسانی
(با تأکید بر ساختار کوچک شهری)17451FAدکتر زهرهفنیJournal Article19700101To increase of urban population and to seek agood life in city, will
extened the industry, tred and servic sections of city: increase Demand and consumption; and rise or to speed up unlogical human interventions in urban environ ment.
This paper, is research and analysis relations between mental and corporeal needs of citizen with urban structure that is influence on social idencity, human values and connections.
The author with study of functions ‘S small cities in regional structure too, paid to important and role of this urban points in to avail desirable mankind environment.با افزایش جمعیت شهرنشین و جستجوی زندگی مطلوب در شهر بخشهای صنعتی تجاری و خدماتی شهر توسعخ می یابد سطح مصرف بالا می رود و در برابر وسعت یابی شهر سرعت مداخلات غیر منطقی انسان در محیط زیست شهری بالا می گیرد و نظارت آگاهانه انسان بر جامعه شهری و حوزه نفوذ آن کاهش می یابد. یکی از مصائب جوامع در حال توسعه گسترش بی حد و مرز قطبهای تمرکز اقتصادی – اجتماعی و صنعتی و رشد غول آسای شهرهای بزرگ و متوقف شدن رشد طبیعی شهرهای کوچک و حوزه های خالی از سکنه یا کم جمعیت روستایی است که اگر چه می کوشند آن را پدیده ای طبیعی و ناشی از علل اقتصادی و نا حدی نتیجه " آهنگ توسعه" تلقی کنند ولی در هر حال نوعی " بحران اجتماعی و عارضه فرهنگی" محسوب می شود و از دیدگاه " انسان مدنی و عاطفی با نیازها پیوندها و ارزشهایش که همه آرامش سعادت و علایق دیرینه و مأنوس خود را در حال از بین رفتن می بیند دست کمی از یک تراژدی ندارد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17451_47cc25d19ecf30fab45c68039bb54732.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-غالب شاعر ی توانا17452FAدکترفاطمهمدرسیJournal Article19700101By Declining of glorious and honourable of the empire of Baberi in India and the Safavid in Iran, the Indian style had lost its credit and value and its golden age came to the end. The last poet who used this kind of Indian method and changed the boaring period at the end of Teymorian ‘s era, was Qaleb Dehlavi the skillful poet.
By dominating over persion language, Qaleb, by use of words and vocabularies, could bring into harmony the structure of his poem with spritual and emotional states.بازوال پذیرفتن شکوه واقتدارامپراطوری بابری درهند وروبه کاهش
نهادن حشمت وعظمت دولت صفویه درایران سبک هندی رواج واعتبار
پیشین خودراازدست داد ودوران طلایی اش به سرآمد.آخرین گوینده ای که
به این شیوه سخن گفت وباسرودهای رنگین خود عرصه ادب پایان دوره
تیموریان رامزین نمود وآنازیکنواختی ملال انگیزمدیحه سرایان درباری
بیرون آوردوتوانی تازه بخشیدشاعر تواناغالب دهلوی است.غالب با تسلطی که
برملک سخن پارسی داشته است توانسته ساختاراشعارش راازرهگذر هماهنگی
وتناسب عواطف واحوال روحی بازبان وواژگانی که به طورآگاهانه یاناآگاهانه
ازآنهاسودجسته انسجام ووحدت بخشد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17452_8b9ba876606024b5968c73ede691618a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-فی ظلال الأمثال17453FAدکتر سید خلیلباستانJournal Article19700101By : Dr. Sayyid Khalil Bastan
Undoubtedly, proverbs were and still OCCU large room in humanism. Consequently, we notice that they have great importance (no less than verse) for all nations in general, and for literary men in particular. Certainly, we can say, with no exaggeration, that proverbs come secondly after verse.
To know exactly what proverbs are, and to study their parts I have discussed the following researches: linguistical and colloquial meaning of the proverb, area of proverbs, turn of the holy Quran and the great prophet Mohammad and the prince of declamation Imam Ali ibn -abi-Hadeed in the utterance of proverbs, and other researches.
The Aim: To know the idea of Ibn-abil-Hadeed about proverbs from (Sharh Nahj Al-Balaghah).
The new in the study:
1- Measurement in displaying kinds of proverbs between Ibn-abil-Hadeed and others.
2- Al-Damghani mentioned that the proverb has four meaning, but I have found another (the fifth) meaning which is (the double).
3- Mentioning that there is a special kind of proverbs dealt only by literary men.
4- There are other subjects which are noticeable for the reader.در سایه ضرب المثلها
بی شک ضرب المثلها دامنه بزرگ از زندگانی بشر را پر کرده است‘ بنابراین بنظر نگارنده برای آنها ارزشی فراوان وجود دارد‘ که از شعر کمتر نیست‘ چه نزد ملل مختلف و چه خواص‘ و اگر ادعا کنیم که جایگاه ضرب المثلها در مرتبه دوم بعد از شعر قرار گرفته است‘ گزاف نگفته ایم.
برای دسترسی به ماهیت ضرب المثل و شناخت انواع آنها به مطالب زیر پرداخته شده: تعریف ضرب المثل از نظر لغت و اصطلاح‘ معانی گوناگون دامنه ضرب المثلها‘ نقش قرآن کریم و رسول عظیم (ص) و امیر سخن علی (ع) و ادیبان در ضرب المثها‘ بیان نظرات ابن ابی الحدید در این باره‘ و مطالب دیگر.https://jflh.ut.ac.ir/article_17453_abc70d40a25dd850620e82009b7fa93e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-بررسی موضوع لفظ ومعنی دردوکتاب
«الصناعتین»و«دلائل اعجاز»17454FAدکترعلیرضاباقرJournal Article19700101As discourse is a mix of expression and content, these two elements have always been of great concern to literary critics and rhetoricians .In Arab literature, most of the critics of the past believed in the separation of expression and content, giving the originality to expression. In other words ,they depended the virtue of the discourse to the virtue of its expression. But Abdul Ghader Jorjani changed this trend in his Dalel-ol-E jaz (The reasons of the miracle) emphasizing on this point that expression and content could not he separated , he gave the originality to content. He argued that expression could not be described as eloquent, out of the framework of content and order. In this article I am to examine the views of Abu Helal Askary, one of the advocates of the ancient point of view, through his book Assena atain(Figures of Speech) , and then , explain Abdul Ghader s theory.از آنجا که سخن‘ آمیزه ای از لفظ و معناست‘ این دو عنصر تشکیل دهنده‘ همواره مورد توجه علمای بلاغت و ناقدان ادبی بوده است. در ادب عربی‘ غالب ناقدان کهن به جدایی لفظ و معنا اعتقاد داشته ‘ اصالت را به لفظ می دادند و به عبارت دیگر‘ حسن سخن را در حسن الفاظش می دانستند. اما عبدالقاهر جرجانی با نگارش کتاب دلائل الاعجاز این مبنا را بر هم ریخت و ضمن تأکید بر این که لفظ ومعنا را نمی توان از هم جدا کرد‘ اصالت ار به معنا داد و ثابت نمود که لفظ بیرون از چارچوب معنا و منظم نمی تواند هیچ مفهومی داشته باشد که به اوصافی همچون فصاحت موصوف گردد. ما در این نوشتار کوشیده ایم تا از میان هواداران نظریه کهن به بررسی آرای ابوهلال عسکری در کتاب الصناعتین پرداخته‘ سپس نظریه عبدالقاهر را تشریح نماییم.https://jflh.ut.ac.ir/article_17454_e9df76027a09f43c92c6762ea5abf968.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-حریت(آزادی )در مثنوی17455FAدکترهماحجتیJournal Article19700101One of the important points in Mathnavi is abanding all the belongings and matterial appears and ignoring the external world to gain the internal peace and tranavillity.
Maulana believes that living without freedom and independence is just a trick and deceit. He also believes that, “abandoning all the material possessions and belongings, even afew minutes befor death, is worth than living a totally external life.”
Maulana believes that, “one who is troly an honest servant of God and who fells in true love with God and his behavior is in agreement to will be free from five naturaly external senses and also six directions in material world, so he could easily notice the truths of things without the help of these five and six concepts.یکی ازمواردمهم تربیتی درمثنوی،رهایی ازتعلقات وظواهردنیایی و
رسیدن به آرامش درونی است.درتربیت اسلامی ،انسان مطلوب،انسانی
است که دارای صفت حرباشد.مولانازندگی بدون آزادگی راحیلت گری
می داندومعتقداست که اگرانسان چند لحظه پیش از مردن هم انسان آزاده ای
شودوازتعلقات برهد،به این زندگی ظاهری می ارزد.
مولانامعتقداست که کسی که بنده راستین حق باشدوبه خداعشق بورزدواعمالش
مطابق خواسته حق شود،ازپنج حس ظاهری وشش جهت دنیای بیرونی(مادی)
آزادورهامی گرددوحقایق امورراازخارج ازپنج وشش می بیند.
بنابراین تربیت اوبادیگران متفاوت می شودونگاه او نسبت به خودواجتماع ودنیای اطرافش الهی خواهد بود .https://jflh.ut.ac.ir/article_17455_f0574c58ad4c8e32c4a765a44ff10ba0.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)151019990923-ششمین همایش سالانه زبان وادبیات فارسی
دانشگاه هرمزگان17456FAدکترقاسمصافیJournal Article19700101Discussing our responsibility towards the presecruation of the cultural heritage of our country - for wich we use Farsi as a tool and holding conferences to lead us toward the goals and duties of the related organizations are inevitable. The orientation of and strengthening the motives of working in different sections of the related organizations, preparing a suitable background in the direction of unity in the trend of deciding the polices and stating the desirable situation concerning the trend of subjects and domains of Farsi language and literature which ultimately helps us to form a clearer image of the situation are some of the important advantages of holding such conferences. The following is a scientific report as well as an analytic survey on the “Annual conferences of Farsi language and literature at Hormozgan university”, in which the wellknown author presents his views on making appropriate decisions for holding and making the ptmost profits from the series of conferences of Farsi language and litrature at Hormozgan. In doing this the author uses a particular scientific method using a criticizing view.بحث ونظردرباره تولیت مانسبت به حفظ مواریث فرهنگی کشورمان که زبان فارسی ابزارآن است وتشکیل گردهمایی های راهبردی درجهت پیشبرد اهداف ووظایف سازمانهای ذیرربط ،غیرقابل انکاراست.شناسایی وتقویت انگیزه های کاردرحوزه های مختلف
سازمانهای مربوط وایجادزمینه مناسب وحدت رویه درتعیین سیاستگزاری وبیان وضعیت مطلوب درارتباط بامحورمباحث وقلمرهای زبان وادب فارسی که مالا به روشنترشدن تصویر
واقعی ازموقعیت آن کمک خواهد کرد،ازمحاسن حائزاهمیت درتشکیل
همایش هاست .مقاله ای که پیش روی شماست،بررسی علمی وتحلیل
پیرامون همایش سالانه زبان وادبیات فارسی دردانشگاه هرمزگان است که نویسنده محترم با بیان نقدونظر،دیدگاههای خود راباشیوه مخصوص وبه صورت طرح وپیشنهادپیرامون رایزنیهای مناسب دربرگزاری واستفاده بهینه ازسلسله همایشهای زبان وادبیات فارسی
درهرمزگان،مطرح می سازد.https://jflh.ut.ac.ir/article_17456_cb9205a3af4d64bf5547d649fc6a4725.pdf