دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-شاعران و ماوراءالطبیعه13893FAدکتر اسماعیلحاکمیJournal Article19700101Some of the poets have composed poems about heaven and its effect on human being distiny from ancient time, and complained of injustice and iyranny of heaven and nature. In this article I tiy to study the subject from anciant Greek literary critics point of view such as Socrate and plato first, and then represent some samples of method of thinking of old and modem poets.
The result of studing different thoughts and ideas show that some poets believe in the effect of heaven on human being destiny and some deny any positive and negative influence of heaven on human fate.نظر به اینکه از دیرباز برخی از شاعران درباره افلاک و تأثیر آن بر سرنوشت افراد بشر اشعاری سروده و از جور وستم فلک و طبیعت شکوه سرداده اند‘در این مقاله سعی شده است نخست از دیدگاه منتقدان ادبی یونان باستان مانند سقراط و افلاطون به موضوع نگریسته شود و سپس نمونه هایی از طرز تفکر برخی از شاعران گذشته و معاصر ارائه گردد. نتیجه حاصل از بررسی آراء وافکار مختلف نشان می دهد که برخی از شاعران معتقد به تأثیر فلک در سرنوشت انسان هستند و برخی دیگر ‘ افلاک را از هرگونه تأثیر مثبت ومنفی مبرّا می دانند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13893_811628bcdfabf8034438671181851032.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-جلوات زیبا شناسانه خدا بر دلباختگان عارف13894FAدکتر فاطمهطباطباییJournal Article19700101The word “Love?’ in the first place is a name of God and then ii is attributed to the creatures. In the chapter 178 of Fotohat Makiyeh, Ibn Arabi while discussing the station of the lover, has paid attention to the delicate and noteworthy point that if he is to enlist the features of the divine lovers, it is better to find out the manifestations of these characteristics in the sublime source in the light of the Quranic verses. Then he would attribute them to other lovers through a relational approach which is a new and unprecedented approach. The author of this article tries to select, elucidate and elaborate on it and enumerate some of the features that Mohyeddin has first attributed to the “Lover of God” and then to other lovers. Evidently, the present article is a part of a lenghty chapter on the aesthetic manifestations of God for the gnostic lovers. It is hoped that the present article would open a new vistas for the readers.محب نخست اسم خداست و سپس به آفریدگان نسبت می یابد و ابن عربی این شخصیت بزرگ عرفانی با توجه به این نکته ظریف در باب 178 فتوحات مکیه در بیان معرفت مقام محبت به این نکته لطیف و خواندنی توجه کرده است که اگر بناست خصوصیات عاشقان الهی رافهرست کند بهتر آن است که تجلی این ویژگیها را با توجه به آیات قرآن در مبدأ اعلی جستجو کند. سپس آن را با نگاهی تبعی و ربطی به دیگر عشاق نسبت دهد و این کار تازه و بی سابقه است که نگارنده بر آن است تا در این مقاله با انتخاب و گزینش به شرح و توضیح آن بپردازد و بخشی از این خصوصیات را که محیی الدین نخست به ((محب الله)) و سپس به محبان دیگر نسبت داده و فهرست کرده است ‘ برشمرد. بدیهی است این مقاله بخش مختصری از فصل مفصل جلوات زیباشناسانه خدا بر دلباختگان عارف است که امید است برای خوانندگان چشم انداز تازه ای بگشاید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13894_21e86eee692f9be05bf31cd882cc59d7.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-مقایسه مشرب عرفانی شیخ نجم الدین کبری
و مشرب عرفانی – اخلاقی امام خمینی (ره)13895FAدکتر منوچهراکبریJournal Article19700101In this essay the similarities of “Imam Khomeiny” and “Najmoddin Kobra” from different points of view are discussed.
They both considered verses and narrations of the religious leaders in their works. Their gnostic manners and their efforts for the eminency of the Islamic education and culture were the same too.
Imam Khomeiny withstood the violation of the people ‘s rig/its and Najmoddin Kobra resisted the Mongol invation too. They both devoted their lives in contemplation and educating the disciples sincerely.
In this essay we compare “Arbaien Hadeeth” wit/i “Osool -eAshareh”. These two gnostics believed that deciples should repent and by perpetual patience and for bearance worship God. Although they had obvious similarities, the way their personality were shaped is quite different. Imam Khomeiny was trained wit/i the religious authority (Howzeh Elmieh) but Najmoddin was trained in the Monasteiy and finaly they hot/i devoted their lives to jurisprudence.در این گفتار با مقایسه کتاب ((اصول العشره)) اثر شیخ نجم الدین کبری که کتاب ((اربعین حدیث)) اثر امام خمینی ‘ برخی از زوایای فکری و روحی این دو عارف سترگ بازگو شده است. با وجود واقعیت انکارناپذیر 7 قرن فاصله زمانی وتفاوت آشکار در شیوه آموزشی ‘ حوزه تحصیلی ومشرب سلوکی این دو بزرگ ‘ باز هم به نقاط مشترک و وجوه متشابه چشمگیری بین این دو پیر شیخ پرور و ولی تراش برمیخوریم. مهمترین اصول مشترک در مسلک عرفانی این دو عبارتند از: توبه‘توکل‘زهد‘قناعت‘عزلت‘ذکر‘توجه الی الله‘صبر‘مراقبه و رضا . نکته دیگر اینکه هردو برای اصول مورد نظر معتقد به مدارج و مراحل معین هستند. از میان اصول مذکور شیوه عملی و نظریه عرفانی در دو اصل توبه و صبر بسیار نزدیک است . شیخ نجم الدین کبری شرایط اساسی صبر را ‘ خروج از حظوظ نفس‘اختیاری بودن صبر‘قبول رنج ومشقت در منزل صبر و تداوم و استمرار صبر میداند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13895_3ddb5a034520952515071c5b112ea501.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-دین در دیدگاه شوقی13896FAدکتر ابوالحسن امینمقدسیJournal Article19700101Showghi as a poet, lived in a period that was full of political, social and religious problems. His Divan can be regarded as a reference of contemporaly history of Arabic world specially Egypt. Beside the Showghi ‘s social and political ideas, his religious viewpoints also can be examined. He considers society of Egypt as a complexity of national history of ancient time and Islamic identity. He, by comparing those subjects and by preference of Islame, believes that religion has always been the basis of civilization and reaching to good morals.
The Qoranic words and religious terms have an religious influence on his poems. Showghi loved prophet so eagerly that encouraged people of Nahdjolbardeh to certify his sincerity.احمد شوقی شاعری است که عصر او مشحون از مسائل مهم سیاسی و اجتماعی مذهبی است. دیوان او می تواند مرجعی قوی برای تاریخ معاصر جهان عرب بخصوص کشور مصر در نظر گرفته شود. همسو با موضع گیری های سیاسی اجتماعی شوقی دیدگاه مذهبی او قابل مطالعه و مداقه است .او شخصیت جامعه مصر را ترکیبی از تاریخ ملی عصر((فراعنه)) و هویت اسلامی آن میداند. درمقایسه آن دو‘با برتری دادن اسلام معتقد است که دین پیوسته عامل اساسی برای رسیدن به تمدن و دست یافتن به مکارم اخلاق بوده است . واژه های قرآن ‘ اصطلاحات دینی بر اشعاراو هاله ای از دین کشیده است . شوقی آنچنان به پیامبر(ص) عشق می ورزد که خوانندگان نهج البرده را وامیدارد تا نسبت به اخلاص او گواهی دهند. با این همه دوگانگی گفتار و رفتار دینی اش حاکی از تأثیر محیط زندگی بر شخصیت اوست.https://jflh.ut.ac.ir/article_13896_790d3fdce1454fefb6568d5e833b245e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-تبیین تنوع ساخت های نحوی
در زبانهای انگلیسی ‘ عربی و فارسی13897FAدکتر غلامرضا دینمحمدیدکتر علیافخمیJournal Article19700101In this article, we are to justify the variety in the word-order of Persian, Arabic and English in tile framework of the theoiy of Government and Binding and to show that this variety is partly due to such processes as “Topicalization” in English and “Scrambling” in Persian and Arabic. We have particularly emphasized the difference between these Iwo processes in that the former is related to configurational languages like English and the latter to flat languages like Persian and Arabic. On the basis of Saito’s proposal 1982, we have assumed that Persian and Arabic are flat in Phonetic Form and configurational in S-structure. Then on the basis of Berwick’s “Subset theoiy” 1982, we have assumed that D-sfructure in these languages are of an svo order and that S-structure can appear in an svo or/and soy order. As a result the variety in these languages results from two types of movement. One is NP movement, which is optionally applied in Phonetic Form and tile other is Head movement, which is obligatorily applied between D-structure and S-structure.دراین مقاله درصدد هستیم که تنوع در ترتیب واژگانی در زبانهای فارسی‘عربی‘و انگلیسی را در چهار چوب نظریه ((حاکمیت و مرجع گزینی )) تبیین نماییم و نشان دهیم که برخی از تنوعات زبانی حاصل فرآیندهای کلامی مانند ((مبتداسازی)) در انگلیسی و ((قلب نحوی)) در زبان فارسی و عربی است .ما به ویژه به تفاوت این دوفرآیند که اولی مربوط به زبان های منطبق مانند انگلیسی است ودومی مربوط به زبان های مسطح مانند عربی و فارسی است‘تأکید نهاده ایم و براساس نظریه ((سایتو1982))زبان های فارسی و عربی را در پیمانه آوایی مسطح و در ر- ساخت منطبق فرض نموده ایم . آنگاه براساس نظریه ((زیر مجموعه برویک 1982))چنین فرض کرده ایم که ژ- ساخت در زبان های مذکور به صورت svo است ودر ر- ساخت می تواند به صورت svo یا sov ظاهر گردد . در نتیجه تنوع در ترتیب واژگانی حاصل دو گونه فرآیند است که یکی حرکت گروه اسمی است که میان ر- ساخت و پیمانه آوایی عمل میکند و عملکرد این گشتار اختیاری است و دیگری حرکت هسته است که میان ژ- ساخت و ر- ساخت عمل می کند و عملکرد آن اجباری است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13897_2e866c573ea72e574c793478b6b17520.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-امیری و سبک هندی13898FAدکتر عباس کیمنشJournal Article19700101Seyed Karim Amiri Firouzkouhi (1909 - 1984) known as “Amir” is a contemporary elegist and lyric composer poet from a well- known family. Amiri has a distinguished face among contemporary poets having all charachteristics of a number one poet.
Amiri is not only in elegy and lyrics but also in other kinds of poems such as fragment, continuous quatrain and couplet (Mathnavi) has a talent as fluent as pure water.
Although his lyrics reminds us Saeb lyrics in elegant taste and details, but his reputation in following Indian style is due to his defence, along with supporting of Saeb and Indian poets. Despite all, his poems have a good taste of Iraqi style.امیری فیروزکوهی ‘متخلّص به ((امیر)) شاعر قصیده سرا و غزل پرداز معاصر ‘ از خاندانی است صاحب نام.
او درمیان سخنوران معاصر چهره ای دارد شناخته شده با تمام ویژگیهای یک شاعر طراز اول.
امیری نه تنها در حوزه غزل و قصیده‘بلکه در میدان انواع دیگر شعر طبعی دارد به روانی آب‘زلال و صاف.
اگرچه غزلش در نازک خیالی غزل صائب را به یاد می آورد‘ اما شهرتش در پیروی از سبک هندی بیشتر به جهت دفاع توأم با هواداری و مهرورزی از صائب و سخنوران سبک هندی است . و گرنه شعرش از سبک عراقی ملاحتی دارد خوش.https://jflh.ut.ac.ir/article_13898_5e5dc6cde1cf197baaffc14f8efd966c.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-روند تحولات جمعیت
و آینده نگری آن در شهر خرم آباد13899FAبانو مهنازکشاورزدکتر مجتبی قدیریمعصومJournal Article19700101The cities and process of urbanization in Iran have been changed since recent decades, so that the number of cities and their population and their spacial expansion have been developed chiefly. The city of Khorramabad, the center of Lorestan province has not been immunized from this transition. The population of city of Khorramabad that located in the way of Tehran and Khozestan increased greatly because of rural immigration.
In this article beside the study of population growth rate in Khorramabad and its causes, the time when the population will become double during 2005-2020 has been forcasted.شهرها وروند شهرنشینی در ایران ازدهه های اخیر تحولات عظیمی را پشت سر گذاشته است بگونه ایکه طی دهه های اخیر تعداد و جمعیت شهرها وتوسعه فضایی آنها ابعاد بی سابقه ای یافته است . شهر خرم آباد به عنوان مرکزاستان لرستان از این تحولات دور نمانده و با توجه به موقعیت ارتباطی آن در مسیر تهران – خوزستان و مهاجرتهای روستایی وعشایری دردهه های اخیر افزایش جمعیت بالایی داشته است.
در مقاله حاضر علاوه بر مطالعه جمعیت ونرخ رشد آن علل و عوامل اصلی افزایش جمعیت در خرم آباد و آینده نگری آن و زمان مضاعف شدن جمعیت برای سالهای 1385 و 1400 محاسبه شده است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13899_40e0a33a4fae283bf3a84f5b9328e864.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-بررسی تأثیر آرامش عضلانی بر کاهش اضطراب13900FAدکتر حسینآزادJournal Article19700101Anxiety is a most prevalence problem which is seen in the field of medicine, psychiatiy and Psychology. (‘Robert, et a!., 1998).
Relaxation is a method that has a noticeable value on reducing anxiety (Bernstein, Borkovec, 1973).
The use of relaxation technique in medicine, clinical psychology, and psychiatiy has a long histoiy.
Perforned studies indicate that relaxation can cause visible reducion of anxiety (melamed, 1984).اضطراب یکی از شایع ترین مسائلی است که درحیطه پزشکی ‘ روانپزشکی وروانشناسی به چشم می خورد . بدان حد که در حدود 30 درصد از کسانی که به پزشکان عمومی مراجعه می کنند از این مشکل رنج می برند. (روبرت(Robert) ودیگران1998)
آرامش عضلانی روشی است که ارزش قابل ملاحظه ای در کاهش اضطراب دارد .
(برن اشتین(Bern stein,T.D.)و برکووک(Borkovec.T.D. ‘1973) درپزشکی ‘روانشناسی بالینی و روان پزشکی استفاده از فن آرامش عضلانی تاریخچه ای طولانی دارد. اثر بی سابقه جاکوبسون(Jacoboson) در1934 و1938 اساسأ مربوط است به آرامش عضلانی.
بررسی انجام شده دلالت برآن دارندکه آرامش عضلانی موجب کاهش چشمگیر اضطراب می شود.(ملامد(Melamed)‘1984)https://jflh.ut.ac.ir/article_13900_f0f86aa22e6a5dccd6526ef5baca54db.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-سرگذشت حدیث13901FAدکتر علی اصغرباستانیJournal Article19700101بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
ولله الاسماءالحسنی فادعوه بها
ستایش خدای یکتا را که بهترین و نیکوترین اسماء از آن اوست ‘ و متکلم به کلمات غیر متناهی بودن درشأن اوست. درود فراوان بی کران بر برگزیدگانش که نامهای بزرگ اویند‘ بویژه بر بزرگترین ایشان که احمد و محمد ومحمود است ‘ و بر آل او که خزائن حکم اسماء و صفات ربوبی اند‘و برهمه پیروان رستگار و بزرگوار ‘ و راویان صالح وصادق اخبار و آثار آنان ‘ که از حروف عالیات الهی اند .https://jflh.ut.ac.ir/article_13901_7dfd8880be5939511770dc806b2b62a5.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-ابعاد جهانی شدن13902FAدکتر زهرا پیشگاهیفردJournal Article19700101This paper is written to light economic, cultural, communiction and political managmeni’s layers in globalization dircation. Economic’s layer of globalization is explained under title of upper layer of this process in two ways: 1. New space regions .sysrems. 2. World’s companies, and also descrzped that in both kinds of less effection of geographical boundaries on economic prossesses and the creation of economic weightless.
Cultural layer is about two sightseeings: 1- Colaption of nationality. 2.Intention to global popular culture with a liberal democractic characteristics.
The layer of information’s communication as main major of world revolutions iii the cultural, social and political domains tells a new descnption of distance with a practical nature.
The layer of political management of the world with a different nature from international organizations which is based on nation-states has a decision to find a popular solution to formation of global civilized society.این مقاله با هدف تبیین لایه های اقتصادی ‘ فرهنگی ‘ تبادل اطلاعات ومدیریت سیاسی جهان در بحث جهانی شدن نوشته شده است. لایه اقتصادی جهانی شدن به عنوان لایه رویی این فرایند در دوصورت نظام های فضا منطقه ای جدید وشرکت های جهانی بررسی شده و در هر دو شکل به کم رنگ شدن تأثیر حد و مرزهای جغرافیایی بر فرایندهای اقتصادی و آفرینش اقتصاد بی وزن پرداخته است .
لایه فرهنگی با دو آینده نگری اضمحلال هویت های ملی و گرایش به فرهنگ عمومی جهانی با ماهیتی لیبرال دموکراسی مطرح است .
لایه تبادل اطلاعات به عنوان محرکه های اصلی تحولات جهانی در زمینه های فرهنگی ‘ اجتماعی و سیاسی به تعریفی نو از فاصله با ماهیت عملکرد این واژه پرداخته است.
لایه مدیریت سیاسی جهان با ماهیتی متفاوت از سازمانهای بین المللی امروزی که براساس دولت ملتها بنا شده است‘ درصدد یافتن راه حل های همگانی برای شکل گیری جامعه مدنی جهانی است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13902_45f457015f054c34927f7c30608768ed.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-برگی از تاریخ تدوین دستور زبان فارسی
از میرزا صالح شیرازی
تا میرزا عبدالعظیم قریب گرکانی13903FAدکتر طهمورثساجدیJournal Article19700101La grammaire perliane a une histoire aussi bien europeenne qu'iranienne. Des Ie debut du dix-neuvieme siecle jusqu'au debut du vingtieme, plusieurs grammaires persanes ont ete publiees en langues europeennes. Ces grammaires avaient ete redigees par les orientalistes et quelquefois meme par Its iraniens. Alexandre Chodzko, a Paris, Mirza Habib Esfahani, a Constantinople, Albert de Biberstien-Kazimirski, a Paris, et tout particulierement Mirza Abdolazim Gharib Garakani, a Teheran, ont deploye d'estimables efforts pour la composition des grammaires persanes, notamment ce demier qui entreprit la composition de sa grammaire persane en m_me temps que l'enseignement de la litterature persane. Dans cette seconde partie de I'article, nous examinons Ie processus historique de la grammaire persane de ces savants dans la seconde moitie du dix-neuvieme siecle, ainsi qu 'au debut du vingtieme.تدوین دستورزبان فارسی تاریخی اروپایی ایرانی دارد . اوایل قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم چندین دستور فارسی به زبانهای اروپایی منتشر شد . این دستورها توسط خاورشناسان و گاهی هم با همکاری ایرانیان داخل و خارج از کشور تنظیم می شد. انتشار آنها پاسخی است به نیاز روز افزون مطالعات ایرانی بود که در مراکز مهم خاورشناسان اروپا انجام می گرفت . میرزا صالح شیرازی و ویلیام پرایس بالاتفاق در شیراز و در لندن ‘ میرزا ابراهیم در لندن و الکساندر شودزکو(خودزکو)در پاریس ‘ بیشترین جد و جهد را در این زمینه مبذول داشتند. بخش اول این مقاله به بررسی و تشریح روند تاریخی دستور زبان فارسی در نیمه اول قرن نوزدهم می پردازد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13903_8b38011c349dd0ac456debbe7f22d579.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-بررسی تحقیقات اجتماعی
در جوامع رو به توسعه با تأکید بر ایران13904FAدکتر محمد تقیشیخیJournal Article19700101Due to structural weaknesses in the developing societies, social researches in these societies are carried out jn a poor manner. Such a short-coming in these societies has caused the complexity of the problems to be more serious. Solution to such problem! situation needs an efficient care of social researchers, sociologists, demographers etc., to study the society scientifically, and thereby reach suitable solutions. lit this manner, the planning machine,y would be able to meet the social, economic and cultural needs of the society. Research motivation also counts much among the social researchers, and they must implicitly find the surely that their applied researches would bring about further improvements in peopl’s life. One of the difficulties pertaining to social researches iii Iran as well as many other Third World societies is the lack of impartial and unprejudiced researchers. Hence, attaining a Welfare - State, and sustaining it in Iran, is subject to social research. Problems pertaining to population growth, unemployment, deserting agricultural life etc., all need sociological studies, and in that way, the problems of the youth, employment, family, women population and the like could be solved.تحقیق در بسیاری از جوامع رو به توسعه به لحاظ ضعفهای زیربنائی در حدی بسیار ضعیف صورت میگیرد. این شرایط باعث شده است تا خلاقیتها هم در این جوامع کمتر نمایان گردد. ضعف تحقیقات در جوامع رو به توسعه باعث شده است تا پیچیدگی مسائل هرچه جدی تر گردد. حل این بحران نیاز به کادر قوی از محققین اجتماعی ‘جامعه شناسان‘جمعیت شناسانو... دارد تا با مطالعه علمی جامعه‘به راه حلهای مناسب دست یابند‘ و از آن طریق دستگاه برنامه ریزی بتواند نیازهای مختلق اجتماعی ‘اقتصادی و فرهنگی را برطرف سازد. انگیزه تحقیق در محققین اجتماعی نیز مهم است وآنها باید تلویحأ این تضمین را پیدا کنند که تحقیقات کاربردی آنها موجبات بهبود بیشتر زندگی را فراهم می آورد. ازجمله مشکلات قابل ذکر در تحقیقات اجتماعی در ایران و بسیاری دیگر از جوامع جهان سوم نداشتن پژوهشگران بیطرف و فارغ از تعصب است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13904_30f259b4caae133da427fa1b6bdba38a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-سخنوران فارسی گوی
سرزمین هند در عهد مغولان گورکانی13905FAدکتر غلاممحمدJournal Article19700101The Present article contains a literary values, Historical events and Indo- Iran cultural relation during the Mughal - Rulers in India. It is collections of biographies from the Tazkarz of Persian.
Now we made the whole text in a Modem-form for the sake of persian scholars and IranoloK}' Researchers.مقاله ای که ازنظر می گذرد مقاله ای تاریخی و ادبی است ومی کوشد که گوشه هایی از تاریخ ادبیات ایران و هند را روشن کند. لکن در عین حال که این مقاله اکثرأ تذکره شعراء فارسی زبان هند است ‘ بیانگر جزئی از تاریخ هند و ایران نیز تواند بود.
این مقاله را براساس کتابهای معتبر که نویسندگان معاصر بر اصول علوم جدید امروزه رشته تحریر درآورده اند تدوین کرده ام و تا حدی سعی کردم که مطالبی را که گرد آورده ام صحیح باشد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13905_144f45e4c38f40af744b5e7086c706c2.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-شرح حال ابن هانیء
شاعر شیعی اندلسی (362-320 ه.ق )13906FAدکتر علیرضامحمدرضاییJournal Article19700101Ibn Hane (320 - 362) is one of the greatest and the most learned shut Poets in histoiy of Andalos, who wrote, in literature books, summciiy of Ibn Hane indicated him as a reactionaiy for excessive Praises and called him a man of easy virtue and be said: He Commit Debauche,y, and be said: Because of drinkin& he died. This essay reply these mult4le indictment.ابن هانیء (320-363 ه.ق ) یکی از بزرگترین شاعران شیعی و متبحرترین شاعر اندلسی است. کسانی که درکتب مختلف ادبی‘مختصری از ابن هانیء نگاشته اند ‘ وی را به سبب افراط در مدح متهم به کفر وارتداد نموده ‘ و بی بند وبار شمرده ومعتقدند که دست به کارهای حرام می زده است . و عده ای بیان می دارند او تا زمانی که در اندلس می زیسته هیچ اعتقادی به مذهب شیعه اسماعیلی نداشته است ‘ و مرگ اورا ناشی از میگساری و اعمال ناشی از آن شمرده اند . این مقاله برآن است تا به ابهامها و اتهامها وسؤالهای برآمده از آنها پاسخ گوید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13906_7b3aff853146d83ba7e2a7f5f9df8dd0.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-در پیرامون تأثیر ادبیات انگلیسی زبان
بر ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم13907FAحمزهساجدیJournal Article19700101French literature, from the beginning of nineteenth centuly, at the Period of Romanticism which was close to English romantic literature and this approach proximity which was reciprocal tends to the American young literature and its new style writers and sometimes uncommon and shows a great deal of enthusiasm and passion toward it and even tries to be its introducer in Europe. The present article intends to get through for a discussion in this process and it also surveys its importance in French literature. On this accout, some remarks are presented regarding the acquaintance and the impression of the oriental literature which have been brought about by the orienta lists. It is proper o mention that the recent field which has been a prominent subject of studying in the western universities’ theses, finds its special position in our countly and gains its importance and dignity which deserves to be soاز ابتدای قرن نوزدهم ادبیات دوره رمانتیک فرانسه‘ که به ادبیات رمانتیک انگلیسی نزدیک بود و این مراتب هم بطور متقابل بود‘ متوجه ادبیات جوان آمریکا و مؤلفین نوپرداز وگاه نامتعارف آن میشود ونسبت به آن شور و شوق وافری از خود نشان می دهد و حتی معرف آن در اروپا میشود. مقاله حاضر به بحث و بررسی این روند و نیز اهمیت آن بر ادبیات فرانسه می پردازد ودر این رهگذر ملاحظاتی چند در خصوص شناخت و تأثیر ادبیات شرقی را‘ که موجد و بانی آن نیز خاورشناسان بوده اند‘ ارائه میکند. جادارد که زمینه اخیر ‘ که بیشتر در رساله های دانشگاهی غرب مورد بررسی و تحقیق بوده است ‘ در کشور ما نیز جایگاه مختص خود را بیابد و اهمیتی را که شایسته آن است کسب کند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13907_a0330a8703d5543e682dc3d9520d288e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-اثر زبان فارسی در اشعار دعبل13908FAدکتر حسینچوبینJournal Article19700101Dtbel was a poet from Iraq and obliged in Islam and shut. He had an acrimonious tongue against Abbasid governors. He traveled to many cities of Iran such as Shoosh, Qom, Rey, Marve and Samandjan, located in Khorasan, and became the governor of that city for sometimes.
At the end of his life he went to Shoosh city and it was there, he was put to death. These travels to Iran caused that persian language effect on his poems and we see many persian words in his works.دعبل شاعری است عراقی‘ به مبانی اسلامی و شیعی که در برابر طاغوتیان بنی عباسی زبانی برّان دارد و سفرهایی به شهرهای ایران چون شوش ‘ قم ‘ ری ‘ مرو و سمنجان (درخراسان) درخراسان کرده است و فرمانداری شهر سمنجان را برای مدتی به عهده داشت ‘ و در سالهای آخر عمر ‘ در نزدیکی شهر شوش به سر می برد‘ و همان جا به فیض شهادت نایل شد.
سفرهای پی در پی او به ایران اثر خود را در اشعار او گذاشت ‘ و تعدادی از واژه های فارسی در اشعار او دیده می شود.https://jflh.ut.ac.ir/article_13908_7bf20e1d1c6e1e78fd1897a14c61ab71.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-راهبردهایی در ارتباط با تحقق
عدالت اجتماعی و توسعه پایدار13909FAدکتر سید حسن مطیعیلنگرودیJournal Article19700101The aim of all populations and countries are getting social justice and development. For reaching this goal special elements are requaired. The first step is economic development in order to insure the elementaiy welfare of population. The planning and investigation for human development and wise management is the second step to reach the goal.
It must be noticed that the economic development is the elementaiy needs but it is a medium for reaching the human development goaLهدف تمامی جمعیتها و سرزمینها‘رسیدن به عدالت اجتماعی و توسعه است . برای رسیدن به این هدف ‘ اجزای مورد نیاز باید تأمین شوند. گامهای آغازین برای رسیدن به هدف ‘ کارکردهای مربوط به رشد اقتصادی است که با آن می توان نیازهای اولیه جمعیت را پاسخ داد.
جهت گیری و سرمایه گذاری برای توسعه انسانی و مدیریت خردمندانه‘ گامهای بعدی برای رسیدن به هدف را تشکیل می دهند.
باید توجه داشت که رشد اقتصادی از نیازهای اولیه می باشد‘ ولی تنها وسیله ای است برای رسیدن به هدف یعنی توسعه انسانی.https://jflh.ut.ac.ir/article_13909_38ca95153994fffd84b17bb1d74d76d6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-سیمای علی علیه السلام
در قصاید علویات سبع ابن ابی الحدید معتزلی13910FAدکتر حسنعبداللهیJournal Article197001013Ibn-i 3Abi al-Hadid is one of the greatest and the most foumous Sunni Scholars in 7th centuly A. H. He has written several books including A commentaiy on Nahdj al-Balagha in 20 volumes. He was a great poet and a man of letters, and has composed many elegant poems.
Among his poems are seven odes which are composed jn praise of Hazrat Ali (A.S) and are known as CAlawi)yate SabC kasidas ‘. In this piece of poetry, the poet has depicted cAli as a great figure. This panegjirc poem is originated from his great affection for ¶Ali. This love is based on a rigorous kuowledge of cAli, for he believed that he inherited prophets’ knowledge and learning and owns numerous virtues and miracles, and nobody is as powerful and brave as He. To God, CAli isso honoured and esteemed that He has created the universe in his honour, and on the day of Judgement He decides between heaven and hell for all people and intercedes with God on behalf of them.
Finally, although this Sunni learned scholar, in his A commentary on Nahdj al-Balagha, in the discussion about cal4hate considers the priority of Superior to Non-superior permissible, in these kasidas he finds fault with the selection of Non-superior. He poses the question why in spite of CA Ii’s presence, the community had referred to other candidates and ranked him the Fourth Caliph.
In this article, though strating a number of verses of these poems, we are going to clarify, elaborate, and discuss the most important issues in which the poet tries to posit about All ‘s huge status and personality. In addition by these verses we are going to display an overview about this great and everlasting person.ابن ابی الحدید؛بزرگ و نامی اهل تسنن قرن هفتم هجری ‘ هفت چکامه زیبا در مدح علی (ع) سروده است که به ((قصاید علویات سبع)) شهرت دارد.شاعر در این قصاید به گونه ای چهره پرفروغ آن حضرت را به تصویر کشیده است که در وصف نمی گنجد.
در این نوشتار با ذکر نمونه هایی از ابیات این قصاید به تبیین و نقد و بررسی اهم موضوعاتی که شاعر در این اشعار درباره مقام شامخ علی (ع) مطرح کرده ‘ پرداخته شده و دورنمایی از چهره تابناک این ابر مرد همیشه زنده تاریخ جهان از خلال این قصاید به نمایش گذارده شده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13910_ed17c345780b76ae3bd04af7b791ad33.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-تذکره مرآت الخیال13911FAدکتر حسین حاجیزادهJournal Article19700101Since one of the necessaiy sources to reach the literaiy situation in previous centuries are the biographies written by ancients, this biography has been studied carefully. First, its errors and omissions has been corrected and then few of the writer’s Amir Sir Au khan Doudy which was due to lack of reliable sources has been omitted.
This biography like many other past biographies lacks introduction, table of contents and chaptering (sectioning). Therefore after adding table of contens, introduction, chaptering and appendix, a section under the name of “suspensions” has been added to eliminate mistakes and to clear ambiguities.
The biography of Marut-ol-khial whose main object is the biography of few poets (one hunderd fifteen poets and fifteen poetesses) whose objectional relation some of its papers with Farsi literature has added to its usefulness and explantion of the dark points by sho wring the behavior of lireraiy people, kings and rulers of India especially in the begining of the 12th centuly (Before Hejrat,), to poem and poetical art shows the position of Farsi literature and literaiy position of Farsi speakers of that land.
The important point is that by studying poems that have been composed in Indian style, the internal changes in above-mentioned style will be clearly understandable.بررسی کتب تذکره شاعران نکات مهمی را در حوزه زبانشناسی فارسی‘تاریخ ادبی‘ وضعیت سیاسی و اجتماعی ادوار گذشته معلوم می دارد. به همین جهت تذکره شعرای مرآت الخیال مورد بررسی قرار گرفته و ضمن شرح حال مؤلف به موضوعاتی در خصوص تذکره نویسی اشاره شده است. از آنجایی که بخش عمده یی از کتاب شامل دوره ظهور و رواج سبک هندی است همچنین به علت تقارن زمانی مؤلف با برخی از شعرایی که از آنان نام برده شده نیز رعایت ترتیب زمانی ظهور هر یک از آنان می توان زمینه های پیدایش سبک هندی و تحول زبانی و معنوی آن را دریافت . در این مقاله سعی شده ضمن معرفی کامل تذکره مورد نظر‘جستجویی نیز در باب تذکره نویسی در ایران و هندوستان شده باشد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13911_a0ed399bcddc49a2af3c08464183a293.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-مفهوم زمان و نمادهای آن در جغرافیا13912FAدکتر ابراهیممقیمیJournal Article19700101In this essay “rime” is discri bed in geography. In each knowledg especialy geography time is important.
Geographists work partly, with time for phenomenology now, this is one question, that which philosophy problems of geography have caused that time be apear in geography?
The different problems have caused iii differrent science and geography, temporally of total geography phenomena and their variety have caused relief; and in order to express in 6 rules of timely is symbolable in geography and express in 4 symbol: 1-Astronomical time, 2-Geological time, 3-Historical time, 4-Live time. The geographists analyse time, themselves achievements and geographical facts, with each one from these symbols or with their universal time.در هردانشی از جمله دانش جغرافیا ((زمان ))مطرح است ‘حال سؤال این است که کدام مسایل فلسفی جغرافیا سبب بروز مفهوم زمان در جغرافیا شده است ؟ در ادبیات‘ علوم اقتصادی‘ سیاست‘ مذهب‘ صنعت و تکنولوژی‘ جامعه شناسی‘ فلسفه‘ فیزیک وقرآن و همچنین جغرافیا مسایل مختلفی سبب بروز مفهوم زمان درآنها شده است . در جغرافیا زمانبندی همه پدیده های جغرافیایی‘ ماندگاری غیر یکنواخت پدیده ها و تنوع آنها زمینه فلسفی اساسی برای بروز مفهوم زمان شده است وبر این مبنا یک قاعده ششگانه قابل تبیین است.درجغرافیا زمان قابل نمادسازی است ودرچهار نمادقابل تبیین است که عبارتند از: زمان کیهانی‘زمان زمین شناسی‘زمان تاریخی وزمان زیسته که هر کدام نیز به دسته هایی قابل تقسیم است و جغرافیدانان با هر یک از نمادهای فوق ویا با مشترک آنها یافته ها و واقعیتهای جغرافیایی خود را تحلیل زمانی می کنند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13912_5120191f803d9c34caa854ee8e5abdf6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-سیمای مسیح در مثنوی مولوی13913FAدکترعبدالرضاسیفJournal Article19700101The feature of rist in Mat hnavi has been discribed as in Quran. Mowilana meanwhile discribing the stoiy of christ birth and talk in his craddle from what has happen to Meiy his mother who became preganent without any husband through God order and has been condemend by people. Then in remembrace of chirisi’s life and his mirackle as reviving dead people and curing ill people and curing the blinds and demand for divine food, meanwhile Mowllana did not neglect the result, which based on gnosticism, about christ’s condition.سیمای مسیح در مثنوی مولوی مطابق نقل قرآن مطرح شده است . مولانا ضمن بیان داستان ولادت مسیح ودر گهواره سخن گفتنش ‘ از آنچه برمریم مادر او که بی داشتن همسری به امر الهی بر مسیح باردار شده است و مورد سرزنش مردم واقع گردیده‘سخن به میان می آورد و پس به ذکر احوال زندگی مسیح و معجزات او چون زنده کردن مردگان و شفای بیماران و بینا کردن کوران و درخواست رسیدن مائده (غذای آسمانی ) می پردازد ودر عین حال مولانا از بیان نتیجه عرفانی از احوال عیسی در نقل داستانها غافل نیست.https://jflh.ut.ac.ir/article_13913_d303a2fb827cc60ff596386a9b19812d.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-حق و باطل در نهج البلاغه13914FAفریبامؤمنیJournal Article19700101What is right and what is wrong? This is a saint apprehension which has ingaged human thought through the histoiy and its response was different acording to various views. Histoiy confirm that human being always devide events into right and wrong, and explain them from their point of views. Human being is truth seeker by nature, and by this quality must travel toward his aim.
The first step is the recognition of truth and vanity. In this article I tiy to search this point in Nahjolbalagheh.حق چیست و باطل کدام است ؟این دغدغه مقدسی است که در طول تاریخ بشر همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته و پاسخ آن به اختلاف دیدگاهها واهدافی که درباره حیات وی اتخاذ شده اند مختلف بوده است . تاریخ مؤید این حقیقت است که بشر همواره رویدادهای پیرامون خویش را به حق و باطل تقسیم کرده ‘ آنها را مطابق جهان بینی خود تفسیر نموده است . وی به اقتضای حکمت خداوند موجودی بالفطره حقگراست و باید با گرایش ذاتی به عدالت ‘ راه خویش را به سوی حق از میان راههای باطل بیابد. لذا خداوند او را به قدرت تعقل مجهز نموده تا بتواند راه بندگی معبود را تا سر منزل مقصود بپیماید. گام نخست‘ شناخت حق و باطل است و زلالترین معرفت آن است که از سرچشمه حکمت به دست آید . لذا جهت یافتن پاسخی روشن بر مصادیق حق و باطل به نظاره نهج البلاغه نشستیم تا با نور کلامش جان خاموشمان را بیفروزد و از چشمه معرفتش کام تشنه مان را سیراب کند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13914_0000f9f220da99b82efe686bafec01d2.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-گونه فعل در زبان روسی
و طرز بیان آن در زبان فارسی13915FAدکتر حسینلسانیJournal Article19700101One of the characteristics of the Russian Langeuge is its having continuous and absolute cases of verbs. In other words, it is almost possible to express any action by using both continuous case and absolute case, but the processes of action in these two are dzffereiu. In this article an attempt has been made to make a distinction between these two cases and also to investigate the ways they are expressed in Persian.یکی از خصوصیات زبان روسی داشتن گونه استمراری و مطلق افعال می باشد.به عبارت دیگر تقریبأ هر عمل را میتوان هم با گونه ای استمراری و هم با گونه مطلق بیان نمود‘ ولی روند انجام عمل در این دوگونه متفاوت می باشد. در این مقاله سعی شده است وجه تمایز این دو گروه و تا آنجایی که امکان دارد ‘ طرز بیان این دو گونه در زبان فارسی مورد بررسی و نتیجه گیری قرار گیرد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13915_a7925f3575ea7f059d47e1f31bbdd6a5.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-علی
علیه السلام
تجلیگاه شگفتیها
(مقاله علمی پژوهشی ارائه شده در کنگره بین المللی امام علی (ع) در مسکو)13916FAدکتر سید امیر محمودانوارJournal Article19700101In this lecture at firs: I talked about the shortcomings about the qualities of eminent position of Hazrat Au (A,S) and his heavenly personality. A great man whose various characters surprise human being. His self respect and genuineness, knowledge and intelligence, bra veiy and interpidity, leadership and sufficiency and kindness honour his noble human body. If we deliberate on his eminent qualities we see them drawned in heavenly personality that aquire his spirit like a wavey sea and it is so because of his sincerity.
In this article after his sincerity we hint to his virtue and piety and refer to his point of view about the truth. I mentioned that if there were not some heavenly and social concept of Nahjolbalagheh there were not some persian and Arabic poems.
At the end I cited some examples from Quran, Nahjolbalagheh and some traditions for his spritual, scientific and religious personality. I also cited some verses from different poems such as Sddi, Moulavi, Avicina, Sejyed M. Hassan Anvar and Elahi Ghomsheii and the author of this article.در این مقاله نخست از قصور در توصیف مقام والای حضرت علی (ع) و ابعاد گوناگون شخصیتش که عالم وجود را به حیرت درانداخته سخن رفته و اینکه شرافت واصالت ‘دانایی ودرایت ‘دلیری وشجاعت ‘ رهبری و کفایت و مهرو محبت به وجود شریفش عزت و مکانت واوج ومرام و جلوه ومقام یافته است دیگر اینکه همه این صفات در خلوص و اخلاص او غرقند.
اگر سخنان والایش نبود بسیاری از اشعار تازی وپارسی نبود و سرانجام از خلوص و اخلاص و تقوی و یقین و حقیقت از نظر علی (ع) یاد شده است و اینکه قرآن علیّ خالق درباره علیّ قرآن ناطق چه میگوید؟https://jflh.ut.ac.ir/article_13916_3950ef29151fedac2f299a23e1b08a0c.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-بررسی سیر تذکره ها
و تاریخ ادبیاتهای فارسی در ایران13917FAدکتر منظرسلطانیJournal Article19700101In this resarch we have firstly tried to provide a quite comprehensive definition of biography and histoiy of literature, their difference and give a proposal for compiling and collecting the histoiy of literature.
Wri#ing the histoiy of literature has been initiated since 1285 (1906) and under the influence of orientalist ‘s work but as it had undergone a peak of perfection upto 1332 (1953), the period has been considered and analyzed to get the desired result we have divided the interval into 5 decades in any of which the main works on the mentioned subject have been criticized and studied, and finaly a general conclusion has been appeared as the study end point.
The proposal for compiling the histoiy of literature had been based upon object, subject, research method and inclusion and required matters have been given in detail for any one of them.دراین تحقیق ابتدا کوشش شده است تعریفی نسبتأ جامع از تذکره و تاریخ ادبیات و تفاوت آن دو ذکر شود و برای تدوین و تألیف تاریخ ادبیات طرحی پیشنهاد گردد.
تاریخ ادبیات نویسی از1285 ش. درایران شروع شده و چون تا سال 1332 ش. مرحله ای از کمال خود را پشت سر گذاشته است ؛ این دوره مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است . برای دستیابی به نتیجه مطلوب دوره مذکور به 5 دهه تقسیم شده و درهر دهه ‘ پس از تبیین وضع آن دوره‘ مهمترین آثار پدید آمده در این زمینه نقد و بررسی شده‘ در نهایت نتیجه کلی تحقیقات بیان گردیده است.
طرح پیشنهادی برای تألیف تاریخ ادبیات بر مبنای هدف‘ موضوع‘ روش تحقیق و اشتمال ‘ ارائه شده و درباره جزئیات هر یک مطالب لازم بیان شده است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13917_a96393658bd5419cc611f30b872ae140.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)157020010321-مقدمه ای بر سیره درتاریخ13918FAهادی دوستمحمدیJournal Article19700101In the article, following a definition of Sira IbiographyH , it is remarked that Sira looks to the type and manner of historical events. There are some differences between Sira ,“tarikh” histo,yu and Maghazi battles’. Then the goals or analysing Sira are elaborated . Also its significant is mentioned, key role in appreciating the noble Islamic culture. It is posited that without analysing and understanding the Sira, gaining a knowledge of Islamic teachings will be impossible. To prove the thesis, a number of references are made to the Quran, histoiy , and hadith, “tradition’.در این مقاله‘ پس از توضیح واژه((سیره)) یادآوری شده است که: ((سیره)) ناظر به نوع وکیفیت حوادث تاریخی است و تفاوتهایی با ((تاریخ)) و((مغازی)) دارد و سپس اهدافی که درتحلیل مباحث سیره می باشد‘ مورد توجه قرار گرفته است و همچنان به اهمیت ونقش اساسی آن در فهم و آگاهی از فرهنگ اصیل اسلام‘ اشاره شده است ‘ و ادعا کرده ایم که بدون تحلیل وتبیین سیره‘ فهمیدن معارف اسلامی‘ محال است. آنگاه برای این مدعا از منابع قرآن ‘ تاریخ و حدیث استفاده کرده ایم .https://jflh.ut.ac.ir/article_13918_a2df9ca224ad5ab62e2cf9c82548f9a9.pdf