دانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-مبانی منطقی کلام مسیحی قبل از رنسانس13807FAدکتر روح اللهعالمیJournal Article19700101It is clear that the most fondamental difference between speech and philosophy is about their method that they use for reaching their aims. The cTistian speech is ont exception.
The cristian talkers, for explaining their religious thoughts and ideas, used
reasons that are very weak.
From the beginning there were disputs and long discutions among talkers
and philosophers that non of them caused fruitful results. one of
foundanental thoughts that caused serious changes in cristian speech performed by Akam and his followers. He claimed that principals of religion can not be proved through logical reasons. This principale expanded to the general discusion and then to the quality and essence of God.
A/though it was confronted with serious oppositions but it had a profound effect on cristian speech.مشهور است که اساسی ترین اختلاف کلام و فلسفه در روشی است که دو علم در رسیدن به اهداف برگزیده اند . کلام مسیحی نیز از این امر مستثنی نبوده است.متکلمین مسیحی در توجیه و تبیین عقاید دینی خود به استدلالهایی متوسل شده اند که از نقاط ضعف بارزی برخوردار است .از همان ابتدا هم چه درمیان متکلمین و چه فلاسفه مغرب زمین بحثهای مفصلی درگرفت که هیچکدام منجر به حل کامل و دقیق مناقشه نشد . یکی از تفکرات اساسی که موجب تحولات جدی در عرصه کلام مسیحیت شد توسط اکام و پیروان او مطرح گشت که ادعای اصلی آن این بود که مبانی دین را با استدلال منطقی دقیق نمی توان اثبات نمود. این مبنی به بحث کلیات کشیده شد و ازآنجا هم درصفات و ذات الهی اثر گذاشت و اگر چه پس از ابراز با مخالفتهای جدی روبرو گشت ولی به هیچ وجه نمی توان منکر تأثیر شگرف آن در همه ابعاد شناخت این در قالب کلام مسیحی شد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13807_a7a65c291e531daca760016b35bb7fd0.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-مقایسه اندیشه های عرفانی
خواجه یوسف همدانی و شیخ نجم الدین رازی
در کتاب رتبه الحیات و مرصاد العباد13808FAدکتر علی محمدمؤذنیJournal Article19700101This article is an effort to present a comparative analytical study of the mystic thoughts of two renowend mystics, namely Khwaja Yusuf Hamadani and Shaikh Najamuddin Razi in the light of their works, e. g. Rutbat al Hayat and Mersadul Ebad. Both the works speak of the similar mystic issues.
In fact the contents are addressed to the publis and followers for their queries on different mystical issues. As the book, Rutbat al Hayat, begins with the questions of the public, for exampll._ as, "What is life?, and what is the aim of life?" In the same manner Mersadul Ebad also offers explanation to the questions and curiostic queries an different related issues. Dil (heart and soul) "Zikr' are also discussed in the said works.دراین مقاله سعی شده است تا اندیشه های عرفانی دو عارف نامدار خواجه یوسف همدانی و شیخ نجم الدین رازی در دو اثر آنها یعنی رتبه الحیات و مرصاد العباد بررسی و سنجیده شود.از موارد مشابه در همگونی کتاب انگیزه تألیف آنها بوده است که هر دو به دنبال پرسش و درخواست طالبان و مریدان آنها پدید آمده اند. آنگونه که کتاب رتبه الحیات بدین شیوه باپرسشی از مریدان آغاز می شود: ((پرسیدی وفقک الله لما یحب ویرضی که زنده کیست و زندگانی چیست ؟))ومرصاد العباد هم به تصریح نجم دایه به درخواست مریدان نگاشته شده است :چنانکه گوید((مدتی بود تا جمعی طالبان محقق و مریدان صادق هروقت از این ضعیف ‘ با قلت بضاعت و عدم استطاعت مجموعه ای به پارسی التماس می کردند.))
دل و اطوار آن وذکر و مراحل معرفت از موارد دیگری از محتوای دو کتاب است که قابل انطباق باهم هستند و بیانگر این مسأله است که اندیشه های این دو عارف بزرگ از سرچشمه ای واحد برگرفته شده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13808_49034e3914dffa7fa110b831452261c9.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-شرح عرفانی بر قصیده کنگره عماد کرمانی13809FAدکتر سیّدامیر محمودانوارJournal Article19700101The age of lesan - 01 - Qeib irJ famous for well known and great gnostics such as Emad Al - ddin Ali Faqih Kermani the gnostic poet whose name was known as a coll1emporeray poet with Hafez and for hirJ literary political and mystic competions with Hafez.
In this article the author tried to comment mystically the ellegy that delivered in Emad Kermani congress at 2001 in Kerman Universityانوار رخ یار درکنگره زلف نگار
تیر نگه و ناوک مژگان دل و جان را گرنیست وصالی چه نیازی دو جهان را
درباغ رخت لاله و سنبل نگرانند بر نرگس مستی که زدل برده امان را
دوران لسان الغیب حافظ شیرازی ‘ به عارفانی بزرگ پرآوازه گشته است که از آن جمله عمادالدین علی فقیه کرمانی ‘ شاعر عرفانی است که بخاطر رقابتهای ادبی و عرفانی و سیاسی با حافظ شیرازی نامش به نام آن سخنور نامی در آمیخته است و البته کار رقابت سیاسی این دو شاعر بجائی رسیده که حافظ غزل :
صوفی نهاد دام و سر حقّه باز کرد بنیاد مکر با فلک حقّه باز کرد
رادرهجای او سروده ‘غزلی که زبانزد خاص و عام درآفاق گردیده است.
نگارنده کتابی را درشرح عرفانی قصیده ای نگاشته که برای بزرگداشت عماد در کنگره عماد سروده است کنگره ای که به همّت والای دانشگاه ارجمند کرمان به تاریخ 30 و 31 خرداد 1380 برقرار شد ‘ اکنون این مقاله را در شرح بیت اول از قصیده انوار رخ یار تقدیم می دارد و امید است که مقبول حضرت نگار آید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13809_5840edecea95567cc1905af0e288376a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-اقبال درمکتب استاد ایرانی13810FAدکتر عباس کیمنشJournal Article19700101This article is the result of struggle to illtroduce Sa}yed Mir Hassall Shirazi from the family of prophet (P.R. UH) ami "Valait" who guided Allama Dr. Muhammad Iqbal Lahori Ilamillg Iqbal ill youllger age and gave him education alld traillillg alld produced from him a powerfull poet in Persiall literature alld a mystic persollality ill the Islamic mysticism and hallded over him the sword of light to fight agaiflSt cruelty alld illiteracy.مقاله حاضر نتیجه کوششی است در شناساندن سید میرحسن شیرازی از خاندان رسالت وولایت که علامه دکتر محمد اقبال لاهوری را در نوجوانی در سایه حمایت خود گرفت ودر تعلیم و تربیت او کوشید و از وی شاعری توانا در ادب فارسی ساخت و عارفی وارسته در عرفان اسلامی و شمشیری از نوربرای مبارزه با ظلم و جهل در دست وی نهاد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13810_4ee78eac095c3e54b4d29c3f0cc846ab.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-فرهنگ ایرانی و تأثیر آن در فرهنگ جهان13811FAدکتر منوچهر دانشپژوهJournal Article19700101The Iranian culture is a culture with an ancient histo!)' of knowledge,
wisdom, tradition and cultural practices.
Throughout the long histo!)' of their homeland, Iranians continuously
constructed and preseIVed their culture. The Iranian culture, in tum, preseIVed the identity and life of Iran and Iranians. Every nation owes its significance and distinction over other to its culture, so the appraised Iranian culture has made Iranians distinct among all nations.
Many nations world wide have imposed their culture to other nations through invasion and war. But history proves that the invaders who attacked our count!}', such as the Greeks and Mughals, were all impressed and affected by the Iranian culture.فرهنگ ایرانی فرهنگی است که قرنها تجربه دانش و خرد وسنّت وآداب را پشت سرگذاشته است. مردم ایران در طول تاریخ میهن خویش که از قدیم ترین سابقه و دیرینه برخوردار است سازنده و حراست کننده فرهنگ خویش بوده اند و فرهنگ ایرانی نیز ازقومیت و دوام ایران و ایرانی حفاظت کرده است چون ارزش و وجه تمایز هر قومی نسبت به دیگر اقوام به فرهنگ اووابسته است و فرهنگ والای ایرانی ‘ او را درمیان اقوام و ملل متمایز ساخته است .
بسیاری از اقوام جهان با حمله و هجوم به سرزمین های دیگر ‘ فرهنگ خود را به ساکنان آن نقاط ارائه و یا تحمیل کردند‘ اما تاریخ نشان می دهد که مهاجمانی که کشور ما را محل تاخت وتاز خود قرار دادند همچون یونانیان و مغولها ‘ تحت تأثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفتند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13811_751544cb42c85de029cd4d4b1e1224c8.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-بررسی و تحلیل آراء فیلسوفان مسلمان در مورد تعریف علم
از ابن سینا تا صدرالمتألهین13812FAدکتر مرتضی حاجحسینیJournal Article19700101The wise man Knows that there is Knowledge higher that his, and this
causes him to be humble, while the ignora1ll one thinks that there is no limit for his Knowledge.
(al-Kindi, 185-252 A.H.)
Etplaining the reality of Knowledge and the way to access to the most truth is among the interesting issues. to which the philosophers, since the ve')' begining of philosophy. have paid attelition, and feel themselves compelled to discuss this issue. Yet, it is among the unsolved philosophical enigmas. In the Islamic philosophy, this problem is approached from the angle of the relation between perception and perceived thing 011 the one hand, and the relation between the perception and perceiving thing 011 the
other. Taking the definition of Knowledge as the illustration of the realiy of object or the presence of the quiddity of object in perciving one, this issue has always faced the well-known problem of association between substance and accident. This cause many theories to appear: J) the theo')' of quality of correlated essence;2)
the tlleo')' of image; 3) the tlleo')'. in which quiddity is employed to provide various explications.
In the present article,after discussing the developmellt of the doctrines of Muslim philosophers, the author will go 011 to analyze each one of these theories, and will explain their persumptions, the factors which are of influence in their development, the objection adduced against them in terms of standards such as consistency, independence, and completeness, and their resistance against the skeptic attacks.تبیین حقیقت علم و چگونگی دسترسی به واقع از جمله مباحث عمیق و پر ماجرائی است که فیلسوفان از آغاز پیدایش فلسفه تاکنون به آن توجه داشته اند و سنگینی آن را بر دوش خود احساس نموده اند و هنوز نیز از معماهای ناگشوده فلسفی به شمار می آید. در فلسفه اسلامی این موضوع از جهت رابطه ادراک با شیء ادراک شده و رابطه ادراک با شخص ادراک کننده مورد توجه قرار گرفته است .این بحث با توجه به تعریف علم به تمثّل حقیقت شیء یاحضور ماهیت شیء در نزد مدرک همواره با اشکال معروف اجتماع جوهر و عرض مواجه بوده است و به آراء گوناگونی انجامیده است :1)نظریه کیفیت ذات اضافه 2)نظریه شبح 3)نظریه ماهوی در تبیین های مختلف.
در این مقاله پس از بیان چگونگی تحول آراء فیلسوفان مسلمان در این موضوع به بررسی ‘ تحلیل و ارزیابی هر یک از این نظریات پرداخته ‘ پیش فرض ها ‘ عوامل مؤثر بر شکل گیری آنها ‘ همچنین اشکالات وارد بر آنها را بر اساس ملاک های سازگاری (consistency)‘استقلال(independence)‘تمامیت(completeness)ومیزان مقاومت آنها در برابر حملات شکاکانه بیان می نمائیم.https://jflh.ut.ac.ir/article_13812_cfa29cce8cbd65ab03f11c7f937d4da6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-مراکز دانش و ادب در عصر امویان13813FAدکتر محمدسپهریJournal Article19700101In the umavid's era there were two kina's of active centers scientific and
literary
1. Centers that were established before the emergence of Islam by some of
the ethnic Greesks, Iranians and syncs, in Egypt, Iran and cities like Nasibein and Raha, mostly dealt with rational and medical sciences. These centers were active for a long time without being dependent on Islamic caliphate reigns and could continue their scientific and research works.
2. Centers that were flourished by the efforts of the moslem nations, tumed into great Islamic science and civilization centers. In these places, rather than Hadith other Islamic and Quranic sciences including (readings and interpretations) were mostly practised, while the other branches of sceinces did not have a place at that time.در عصر امویان مراکز علمی وادبی فعال دوگونه بود:1- مراکزی که پیش از اسلام توسط اقوامی چون یونانیان‘ایرانیان و سریانیان درسرزمینهای همچون مصر ‘ ایران و شهرهای نصیبین و رها تأسیس شده بود وغالبأ به علوم عقلی و پزشکی می پرداخت . این مراکز در دوران اسلامی نیز تا سالها همچنان فعال بود وبدون هرگونه اتکایی به دستگاه خلافت اسلامی به رونق علمی وتحقیقات خود ادامه داد. 2- مراکزی که در اثر تلاشهای مسلمانان در دوره اسلامی رونق علمی پیدا کردو به مراکز علم و تمدن اسلامی تبدیل شد . در این مراکز بیش از هر چیز علوم اسلامی خصوصأ علوم قرآن (قرائت وتفسیر ) وفقه و حدیث تدریس می شد وعلوم دخیله کمتر موردتوجه بود. این مقاله به بررسی هردو دسته می پردازد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13813_efb927cf12f127a82716706129f9156f.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-ملاحظاتی درباره فرامرزنامه و سراینده آن13814FAدکتر اکبرنحویJournal Article19700101Faramarz - nameh is a collection of verses ill praise of the chivalry of faramarz, the son of Rustam in India, put to verses in 7600 couplets and printed in Bombay in 1324 A.H/A.D.1906.
Dr. lalal Khaleqi Mutlaq in the second part to his "Epic Studies" has undertaken to analyze the colllents of this collection and in addition, with reference to verse directly quoted from the Faramarz - nameh has attempted to determine the author and the period in which it was put to verse.
The present study is a continuation of Dr.Khaleqi's discussiollS. This researcher has attempted to prove that the author of the Faramarz - nameh, Raft ai-Din Marzban - i Farsi, was one of the poets of the 12('TH) century who belonged to the Fars province.
The Faramarz- nameh was approximately put in to verse in the westem province of Iran approxmately around the year 555 A.H./A.D.1160.فرامرزنامه‘ منظومه ای است در وصف جنگاوری های فرامرز پسر رستم در هندوستان که در7600 بیت به نظم درآمده و در سال 1324 ه ق در بمبئی به چاپ رسیده است .
آقای دکتر جلال خالقی مطلق در بخش دوم ((مطالعات حماسی)) خود به تحلیل و بررسی موضوعات این منظومه پرداخته اند و درضمن کوشش کرده اند تا با استناد به ابیاتی از فرامرزنامه ‘ گوینده و عصر سرایش آن را مشخص کنند.
پژوهش حاضر در ادامه بحث های آقای دکتر خالقی است و اثبات این که شاعر فرامرزنامه یکی از شعرای قرن ششم منطقه فارس به نام رفیع الدین مرزبان فارسی است و فرامرزنامه را در حدود سال 555 هجری در نواحی غربی ایران سروده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13814_88c4b730a68a013d6b87fdc3da3e8812.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-بررسی دیدگاه مولوی در کشف راز قضا و قدر13815FAدکتر ناصر نیکوبختJournal Article19700101Rumi in one of the greatest men of literature and a famous islamic knower in the seventh century.
His Mathnavi is a great ocean of high human knowledge, which contains some of the islamic kinds of knowledge.
The idea of decree and destiny is an arguable debate of the islamic theology with in many couplets of his sit part Matlmavi. The purpose of this essay is the examination of this poets viewpoint about the mentioned
theological debate. The essay consist of all introduction about the history of the subject, the defi1l1ion of decree and destiny in Matima vi,' and finally Rumis answer to the doubts stemed from belief in decree and destiny will be examined.مولانا جلال الدین محمد بلخی از بزرگترین مفاخر ادب فارسی و از اندیشمندان بنام اسلامی در قرن هفتم است. مثنوی معنوی وی ‘ گنجینه ای عظیم ازمعارف والای بشری ومتضمن پاره ای از علوم اسلامی است . قضا و قدر از جمله مباحث جدال برانگیز کلام اسلامی است که مولوی بادقت تمام در ابیات پراکنده ای ازدفاتر ششگانه مثنوی بدان پرداخته است . موضوع این پژوهش بررسی دیدگاه شاعر در این مبحث کلامی است . این پژوهش در بردارنده مقدمه ای در پیشینه موضوع ‘ تعریف قضا و قدردرمثنوی ‘ انواع قضا و قدر ‘ پاسخگویی مولوی به شبهات حاصل از اعتقاد به قضا و قدر و... است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13815_faeb76cefdf0ee3b1459ba8f2c6cb466.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-شعر و نقش آن درجامعه13816FAدکتر سید هاشمبطحائیJournal Article19700101One of the diffierent kinds of human arts is the ideal manifestation of putting the words into vese. This ancient art is a divine blessing and beyound every one's capacity.
Since long time ago, the poets were the best and the only propagandistic way of people, groups, rulers, and merchants to express the claimallls' opinions according to their requests in the form of the words. Some of them wanted to lampoon the people or to rejuvenize their days of youth and some others requested to be praised. The poets as the propagato!)' tools acted in two different ways. Some of them composed the good and suitable poems such as Farazdagh. Deable, Komait, Sadi, Hafez and so on, the others play their roles in accordact to others', will and to their personal situatiollS. They also put their words illlo verse in a business manner. Islam distingubihes the divine poets from the others. In this research we have tried to express the
poem, the History and their different kinds and rules according to the present capability of research.ازجمله هنرهای بشری تجلی آرمان های او درقالب نظم الفاط می باشد. این هنر دیرپا و کهن از عهده هر فرد و شخصی برآورده نیست بلکه موهبتی است الهی که افراد معدودی ازآن برخوردار می باشند. درگذشته دیر به عنوان بهترین یا تنها وسیله تبلیغاتی افراد وگروهها و حکام وتجار به کار گرفته شده وشاعر مانند عکاس طبق درخواست ها‘ ایده داعیان رادر قالب الفاظ منعکس می کرده است. برخی طالب هجو افراد بودند وبرخی خواهان تشبیب اشخاص و عده ای هم می خواستند که از آن ها تعریف وتمجید شود.
شعرا به عنوان ابزار تبلیغاتی دوگونه عمل می کردند: دسته ای تنها در مسیر خوب و خوبی ها شعر می سرودند ؛مانند فرزدق و دعبل وکمیت و سعدی و حافظ و امثال آنها و دسته ای هم مقید نبوده بلکه تابع اوضاع و احوال شخصی و دیگران بودند و کاسبانه شعر می گفتند . اسلام حساب شاعران مؤمن و معتقد را از سایر شعرا‘ جداکرده‘ ما در این نوشتار کوشیده ایم شعر و تاریخ و تأثیر و اقسام و احکام آن را به اندازه ظرفیت مقاله بیان نماییم.https://jflh.ut.ac.ir/article_13816_5f74818190c3c5eeb1fb66fbc2570d18.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-زندگی جاوید در مثنوی های حدیقه الحقیقه
و مثنوی معنوی13817FAدکتر عبدالرضاسیفJournal Article19700101Human being has always wanted to know where he has come from and where he is heading to since he came to know himself. 17le idea of passing through this world like the changing of days and nights or seasons has cast a dark shadow on his heart and soul. 17lis has left him neither a way to stay nor a way to escape.
To gnostic poets, the eternal life means human perfection and development from soil to the heavens. 17lis is why Sanaei, and later on Mawlavi, has got lovingly engaged in describing the eternal resting place considering the day of resurrection as the de vine meeting, the heaven as the time of joinig the sweetheart, and the hell as the departure from Him.انسان از لحظه شناخت خود و جهان‘خواسته بداند ازکجا آمده و به کجا می رود اندیشه گذر از این جهان همچون گردش روز شب وتغییر فصول‘ بر دل و جانش سایه سیاهی افکنده که نه راه قرار درآن را داشته ونه راه فرار ازآن را.در نگاه شعرای عارف ‘ زندگی جاوید یعنی تحول و تکامل انسان از خاک تا افلاک.
به همین خاطر سنایی غزنوی و بعد از او مولوی عاشقانه به توصیف سرای جاوی پرداخته و قیامت را لقاء الهی وبهشت را زمان وصال با یاردانسته اند و دوزخ را لحظه فراق از یار.https://jflh.ut.ac.ir/article_13817_286871014c609f13bcc1eeebe0c41177.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-ساخت کنترل مفعولی در زبان فارسی13818FAمریم دانایطوسیآقای دکتر علیدرزیJournal Article19700101Considering the obligatory co-reference of the null subject of complement clause with the matrix direct object in selllences like (1) below, the sentence seems to involve object control structure within Govemment and Binding
theory (Chomsky, 1981).
Leila Maryaml ra va da r kard (ke) lei dars bexa Had}.
Based on the Vacuous Movement Hypothesis, I show that Hashemipour's
analysis about the syntactic nature of the null subject (of complement clause) in such sentences is problematic, as. the null subject is not a wh-trace. Since the null subject is obligatorily dependent on an antecedent
in the main clause and since we cannot replace it with an NP or pronoun, I
claim that the null subject is a "PRO". Adopting the VP Intemal Subject H)pothesis (Koopman & Sportiche, 1998), and following Radford's Proposal regarding the subject Position, I claim that "PRO" in the related sentences is in the Spec-VP of the complement clau5e. Following Karimi (1989) and Darzi (1996), I suppose that Persian verbs typically govem their intemal arguments to the right, as far as the direction of writing is concemed
so that they cannot govem the position of Spec-VP 011 the left. On the other hand, the Spec-VP cannot be govemed by finite Infl of the complement clause. Following Hashemipollr (1989) I suppose that, in Persian, Infl is 011 the right of the VP. As the directionality of govemmelll in Persian phrasal
categories is to the right, finite Inf/ of the complement clause cannot govern
into the embedded Spec-VP position. It means that "PRO" in the Spec-VP is ungoverned. Since "PRO" needs no case, it doesn't have to move to the Spec-IP of complement clause (which is in the government domain of the embedded Inf/). Therefore, PRO Theorem i._ not violated in Persian.باتوجه به هم مرجعی اجباری فاعل تهی بند متمم با مفعول بند اصلی در جمله هایی از نوع جمله زیر ‘ اطلاق ساخت کنترل مفعولی به آن ‘ منطبق با نظریه حاکمیت و مرجع گزینی (چامسکی 1981)است.
لیلا مریمi را وادار کرد که [ eiدرس بخواند].
در این مقاله فاعل تهی بند متمم را یک ضمیر مستتر(PRO ) در نظر میگیریم. براساس فرضیه فاعل درون گروه فعلی و به پیروی ار ردفورد (1997 ) ادعا میکنیم که ضمیر مذکور درجایگاه مخصص گروه فعلی بند متمم (Spec Vp ) قرار گرفته است . سپس با ارائه شواهد و استدلالهایی نشان میدهیم که جایگاه مخصص بند متمم تحت حاکمیت هسته فعلی نیست و نیز جایگاه مذکور تحت حاکمیت تصریف خود ایستای بند متمم( (Finite Inflنیز نمیتواند باشد. بنابراین ضمیر مستتر درجایگاهی فاقد حاکم قرار گرفته است . در نتیجه ‘ قضیه جهانی ضمیر مستتر(PRO Theorem ) پیشنهاد شده در اصول ومبانی نظریه حاکمیت و مرجع گزینی در فارسی نیز نقض نمیشود.https://jflh.ut.ac.ir/article_13818_3d7f06665cb606bb5ee29fd37e2838e0.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-برنامه ریزی توسعه روستایی
(مفاهیم‘راهبردها وفرآیندها)13819FAدکتر محمدرضارضوانیJournal Article19700101Rural development as development target and or a strategy for achievement to it is, emphasis in many countries, particular in developing countries. The planning has a role very importance in mral development. In addition to this, the Mal development planning has several stages such as;
plan preparation implementation, plan monitoring and evaluation.
Therefore to use of an obvious methodology is necessary in process of mral development planning. There are many methodologies on mral
development. But the methodology of mral development planning of a countr)' must be framed in the context of its political and social systems. 17lere/ore it is unrealistic to conceive a general or ideal methodology application for all countries.توسعه روستایی به عنوان هدف توسعه ویا راهبرد دستیابی به آن در بسیاری از کشورهای جهان بویژه کشورهای در حال توسعه که بخش زیادی از جمعیت آنها در روستاها زندگی می کنند موردتأکید است.با توجه به نقش برنامه ریزی در دستیابی به توسعه ‘ و در نظر گرفتن این مطلب که برنامه ریزی به عنوان یک فرایند دارای مراحل مختلفی از جمله تهیه برنامه‘اجرا‘نظارت و ارزشیابی می باشد‘ اتخاذ یک روش شناسی مشخص در این روند ضروری می باشد. با در نظر گرفتن راهبردهای مختلف در زمینه توسعه روستایی از جمله توسعه روستایی یکپارچه و توسعه روستایی پایدار‘ روش شناسی های متفاوتی نیز قابل طرح ریزی است. روش شناسی برنامه ریزی توسعه روستایی باید در چهارچوب نظام سیاسی ‘اقتصادی و اجتماعی یک کشور تعیین شود و به همین علت ‘ وجود یک روش شناسی یکسان برای همه کشورها واقع بینانه نیست . در این مقاله مفاهیم ‘ راهبردها و فرایندهای برنامه ریزی توسعه روستایی مورد بررسی وتحلیل قرار گرفته است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13819_5568ecddd0098e8c0f1e568e7ca8a0b3.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-استفاده از بانک اطلاعات رایانه ای
در کاوشهای باستان شناسی13820FAاحمد علییاریJournal Article19700101The use of computer's capabilities in the archaeological research is a recent trend around the world. So far a few softwares have been designed for archaeological investigaiton. especially the particular software as database which functiollS to make data collecting, sorting and processing of excavated materiaLs so easy with a higher precision It is obviou'S that such a trend is in its infancy in Iran, and the computerisbvs archaeology and archaeological research needs further development. However, this research may open up the way for the further collSiderationباستان شناسی در زمینه های مختلف نیاز به علوم دیگر دارد ولی نیاز به آشنایی با علوم رایانه ای و کاربردهای متعدد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است‘ چون از جنبه های گوناگونی میتوان از این وسیله استفاده نمود از جمله در تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی ‘ در زمینه های گرافیکی ‘ مرمتی‘ بازسازی های رایانه ای و همچنین بانک های اطلاعاتی که کمک شایان توجه ای در امر پژوهش می نماید.
استفاده از توانمندی های رایانه درپژوهش های باستان شناسی یک روند جدید به شمار می آید . تاکنون نرم افزارهای معدودی برای مطالعات باستان شناسی طراحی شده است. در زمینه بانک های اطلاعاتی رایانه ای برای ثبت و ضبط داده های کاوش نیز تاکنون کار جدی و مشخصی در ایران صورت نگرفته است.
رایانه یکی از مهمترین ابزار پژوهش است . با استفاده از آن میتوان بهترین شرایط تحقیق و بررسی را فراهم آورد واز دانش داده پردازی و تکنولوژی نوین به ویژه از توانایی های بالقوه رایانه و کاربردهای متعدد پیشرفته امروزی آن در زمینه های مختلف باستان شناسی بهره گرفت.https://jflh.ut.ac.ir/article_13820_b831e13d354283122bd193f5b3b7c662.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-بازتاب افکار اسماعیلیه درآثار ناصرخسرو13821FAپروینتاجبخشJournal Article19700101For understanding of the works of each poet or writer. perception of his /
her thought back ground id IlScessary .
In this article the writer tries to collSider the reflctiollS of Esmaeilieh
Thoughts in the works of A/tSser Khosro briefly and to present a brief
explanation over it in a way useful for those interested ill it.
The main target of the writer in this research is to find a way for better preception of the thoughts of this Esmaeili relgion poet and probably to make it easy for others.برای فهم هر شاعر و نویسنده ای درک زمینه های فکری او لازم است.نویسنده در این مقاله می کوشد بازتاب اندیشه های اسماعیلیه را درآثار ناصرخسرو به اجمال بررسی کند و توضیحی مختصر آنگونه که علاقه مندان را به کارآید‘ ارائه دهد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13821_08b89f948e9160e48948fc25333d3114.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-همزه در زبان فارسی13822FAدکتر عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیاJournal Article19700101Glottal articulation occurs, in the LaT)'fIX, by the jtLttaposition of the vocal cords. Glottal stop is used in Persian before initial vowels, as in {? ABA)) J. Up to flOW, many articles have been written about the glottal stop in Persian, but still many questio11S remain to be addressed about this segment.
Some authors do not regared the glottal stop as a phoneme in Persian, but it is also used as a phoneme in some contexts. In this article, it has been shown that there are two kinds of glottal stop il1 Persia1l, according to the distribution of glottal stop and compe11SatOl)' lengthening. One of them is an
wulerlyng phoneme and the other one .is the result of the process of
illSertioll. 17ze former has a complete distribution in the onset and the coda of a syllable, but the latter is just found ill the onset at the beginning of a word. If the underlying glottal stop is deleted in the coda, this deletion causes compe11SatoT)' lengthening. The underlying glottal stop is suggested to have a slot in the skeletal tier, but other one does not have this slot in the
skeletal tier.تاکنون مطالب ومقالات بسیاری درباره انسداد چاکنایی در زبان فارسی نگاشته شده است و شبهات زیادی در مورد این همخوان در زبان فارسی وجود دارد . بعضی از نویسندگان با استناد به بعضی شواهد آن را جزو واج های زبان فارسی نمی دانند و بعضی دیگر با ارائه شواهدی آن را یکی از واجگان این زبان میدانند‘ اما کاربرد آن با استثنائات فراوانی همراه است . آیا انسداد چاکنایی که در ابتدای بعضی از کلمات زبان فارسی وجود دارد ‘ در زیر ساخت کلمه جزو واج های آن کلمه است یا حاصل فرآیند درج می باشد؟ برای پاسخ به این سؤال‘ در ابتدا کلماتی که در زبان فارسی با انسداد چاکنایی آعاز شده اند ‘ ا زفرهنگها و منابع مورد نظر استخراج و دسته بندی شده اند. این دسته بندی برمبنای توزیع انسداد چاکنایی در سایر مواضع و جایگاههای هجا بوده است . مثلأ آیا انسداد چاکنایی ‘ علاوه برآغاز‘ در پایانه هجا نیز دیده می شود؟https://jflh.ut.ac.ir/article_13822_0f36dadec58e9247e8baa3c7c6a47c2b.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-نکته ای در بنیانهای استوار ادب فارسی
وبنیانگذار آن13823FAدکتر عباسقلیمحمدیJournal Article19700101There are a lot of books and essays which are written on Persian literature, values and beauties.
Here, in this essay we are going to say that this literature has a constant foundation and some powerful founder. We know that Baihaghi, Nasir khusraw and Balami were the best writher or dabir in their period and they are our literature founders so, our literature has a constant foundation.
The second problem is our prose structure in this period. For example Nasir do not say من صحرایی دیدم عظیم he says من صحرایی عظیم دیدم Now our question is, why we do not say as Nasir has told.از ادب فارسی و ارزش ها و زیبایی های آن خودی و بیگانه بسیار سخن گفته اند‘ این مقاله در مقام اثبات این نکته است که این کاخ پر عظمت و باشکوه بنیان ها ی سخت استواری نیز دارد.
خشت های زیربنائی این کاخ بلند عبارت از تاریخ بیهقی ‘ سفرنامه ناصر خسرو در نثر و حماسه باشکوه حکیم توس در نظم و بدیهی است که ابیاتی که چنین بنیان هایی دارد‘ بینایی سخت استوار دارد.
ما در این مقاله با روش خاص خود این نکته را به اثبات رسانیده و دو هدف داشته ایم.یک : فارسی زبانان بدانند که چه سرمایه گرانقدری دارند . و دوم اینکه اگر ما میخواهیم زبان‘فرهنگ و ادبیات بهتری داشته باشیم ‘ باید در این زمینه ها از ادب گذشته خود الهام بگیریم و برای بررسی آن روشی فراهم آوریم که بتواند در کشف دقت ها ‘زیبایی ها و معانی بلند آن ما را آنطور که باید یاری نماید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13823_a0ecdd00c31e7a6bdf0cdf6e0d65dc65.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-بازتاب زندگی علی(ع)
وصفات بی بدیل ایشان در اشعار عربی معاصر13824FAدکتر مصطفی شیرویخوزانیJournal Article19700101Imam Ali (A.S) is a figure who is not limited to any certain group, ideology, or faith. ever since the advent of the religion of Islam, very great people with diverse predilectiollS and intere,5ts have found themselves deeply anchallled with his supreme character. hence they tried their hands at describing him according to their talellls, illclinatiollS, and temperament.
The present article concenzs the degree of his presence in colllemporal)' Arabic poetry. To thi'i end. several qasidas and divans of poetl)' were studied; samples of various poems composed with regard to Imam Ali (A.S) are brought in here under various headj:ngs. They encompass almost a greater facets of his life.
According to the author. Imam Ali (A.S) was not regarded unjustly, rather most aspects of his life and matchless attributes have caught the attention of poets.
Many a poet, Shiite, Swmite, Christian made use of their talents by giving a mention of the virtues of Imam Ali (A.S) in their works.حضرت علی(ع) شخصیتی است که منحصر به یک گروه یا عقیده و مرام خاصی نیست و از نخستین روزهای طلوع پرفروغ اسلام تاکنون شخصیتهای بزرگی با گرایشهای گوناگون مجذوب ابعاد شخصیت والای ایشان شده اند وهر یک به فراخور دانش‘ استعداد‘ گرایش و ذوق خویش در توصیف ایشان قلم زده اند.
این مقاله درباره میزان حضور علی(ع) در شعر معاصر عربی به نگارش در آمده است. دیوانهای اشعار و قصائد بسیاری مورد مطالعه وبررسی قرار گرفته و نمونه های گوناگونی از اشعار که در ارتباط با علی(ع) سروده شده تحت عناوین مختلف آورده شده است که تقریبأ بیشتر جوانب زندگی علی(ع) را دربرمی گیرد.
نویسنده معتقد است که علی (ع) نه تنها در اشعار عربی معاصر مورد بی مهری قرار نگرفته ‘ بلکه جوانب بیشتری از زندگی و صفات بی بدیل ایشان مورد توجه شاعران قرار گرفته است وسرایندگان زیادی اعم ازشیعه و سنی و مسیحی ‘از موهبت ممتاز ادبی خویش در بیان فضائل ومناقب حضرت استفاده نموده ند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13824_0a1655c8e254a52d6cc6524290814560.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-کاربرد بررسی روشمند میدانی درتفسیر پراکنشهای
ابزارهای سنگی گزارش مقدماتی آنالیز پراکنش
ابزارهای سنگی تپه زاغه- دشت قزوین13825FAدکتر کمال الدیننیکنامیJournal Article19700101Over much of Qazvin Plain denudation has distributed or destroyed Neolithic land surfaces and shallow subsoil colltexts. Cultural material,
containing domestic debris occasionally come to light by chance, either through the excavation of late-period sites or through natural and human activities. But once the artifacts from these contexts become exposed to natural weathering agencies, those composed of organic and ceramic materials.
Frequelltly disintegrate, however lithic artifacts are more resiliellt and are easily recognizable 011 the surface of di'!tributed ground. Clearly controlled surface survey is the most promising field survey method for retrieving traces
of domestic and other activities of Neolithic Period from areas of disturbance.
The aim of this short preliminary paper i'! to discu'!s the potelltial and limitation of thi'! form of field survey as a method for locating and definnig Neolithic selliement sites.درپهندشت شمال مرکزی ایران ودر دشت قزوین که ایستگاه تحقیقاتی باستان شناسی دانشگاه تهران محسوب می گردد‘ تعداد کثیری سایتهای باستان شناختی ا زدوره های گوناگون وجوددارند. در عمده این سایت ها در اثر فرسایشهای طبیعی ویا شخم زدنهای متوالی مقدار قابل توجهی از بسترهای فرهنگی داخل سایت ها د رمعرض هوا قرار گرفته و دچار تخریب می گردند . در میان این آثار ‘ آثار سنگی که دارای مقاومت بیشتری هستند درهمه جای دشت بخصوص در روی سطح یا مجاورت تپه های باستانی به صورت پراکنشهایی با مقدار تنوعات گوناگون مشاهده می گردند. تجمعات ابزارهای سنگی یا بقایای آن ابزارها با مکانهای ویژه استقراری ارتباط دارند. برای یافتن مکانهای استقراری در روی پهندشتهای وسیع‘ بهترین و باصرفه ترین روش به کارگیری روشهای بررسی روشمند میدانی است . هدف اصلی این مقاله کوتاه مقدماتی ‘ بیان توانایی ها و محدودیت های اینگونه روشهاست که در شناخت و مکان یابی استقرارهای نو سنگی منطقه بکار گرفته شده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13825_4703f45b69e091b1cc5856055a560ca6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-گذری
بر اشعار و خطبه های زبان رسای علوی‘
(سماع عشق در اشعارو خطبه های عماریاسر)13826FAدکتر معصومهشبستریJournal Article19700101Ammar was a fiery spirit in Alavi body (Nazrat Ali Follower) who had an
honourable position among truth belivers, lespectfulmen and Muslems.
The aim of this research is to study the literary homilies and beautiful poetries of Ammar Yasser that have been remained from him. These poetries are few but original, simple and unomament.
The concept of all poetries. is to protect the Alavi's velayat (the govemment of Hazrat Ali A.S. the SOI1 - in . law of prophet) and M ohammadans, but they have good and strong structure. The poetry and
homilies of Ammar Yasser have not been considered from literary point of view by the literary crities because of fewne.'iS and simplicity.عمار‘روحی آتشین و نبضی تپنده از کالبد علوی است که در سایه اخلاص و صداقت و ایمان‘ جایگاه ارجمندی را در میان مؤمنان و مردان راستین و پرصلابت و به یقیین رسیده مسلمان به خود اختصاص داد. هدف این تحقیق بررسی ادبی خطبه ها و اشعار زیبا و با ارزشی می باشد که از وی باقی مانده است . این اشعار ‘ اندک ‘ اما اصیل ‘ ساده و بی پیرایه اند. مضمون همه آنها دفاع از ولایت علوی و اسلام محمدی (ص) می باشد‘ اما از ساختاری مستحکم و استوار برخوردار است . اشعار و خطبه های رسای عمار‘ در بررسی ادبی‘ به دلیل اندک بودن و سادگی ‘ کمتر مورد توجه ناقدان شعر و ادبیات قرار گرفته است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13826_0568e51c3849ece01763b59e5252d6d7.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-تأثیر آب و هوا برکشت سویا در منطقه بندر گز13827FAدکتر حسینمرادمحمدیJournal Article19700101The study of climate, as all important water alld soil controlling factor, is significant. However, climate plays an important role in plant distribution. For this, meteorological information are importan for agricultrual decisions making. Agricultural especialislts in short and long terms, need atmospheric information in making decisions.
Climatic elements effect on soyabeans crop from seedillg cultivation to
harvesting is important. Soyabeans cultivation in spring farm begins On last May, but in summer farm after wheat harvesting. Hill and Salzar are two important varieties in the area study. Soyabeans harvesting, depending On
early and late harvest varieties, begins 0n middle of October.
The statistical data analysis 0n soyabeans harvesting during 15 years and
water crop requirements showed that there is a correlation between crop yield and water crop requirements. Also, deeply soil clay and salld humus have provided cultivation conditions in regional plain!.آب وهوا که یکی از علل اصلی پراکندگی جغرافیایی گیاهان است مطالعه آن برای کنترل آب و خاک حائز اهمیت است . اطلاعات هواشناسی برای بسیاری از تصمیم گیری های کشاورزی مهم هستند و متخصصین کشاورزی برای تصمیم گیریهای دراز مدت (استراتژیک ) و کوتاه مدت(تاکتیکی ) به اطلاعات جوی نیاز دارند. تأثیر عناصر آب و هوایی بر کشت سویا‘ از مرحله بذر افشانی تا هنگام برداشت محصول مهم است.تاریخ کشت سویا در زراعت بهاره از اواخر اردیبهشت ماه و در زراعت تابستانه بعد از برداشت گندم در منطقه انجام می پذیرد .از ارقام مهم سویا که در منطقه کشت می شود ((هیل))و ((سحر)) می باشند ‘تاریخ برداشت سویا در منطقه بسته به ارقام زودرس یا دیررس‘از اواسط مهر ماه شروع می شود.
با تجزیه وتحلیل داده های آماری ‘برداشت محصول سویا در طی15 سال ونیازهای آبی گیاه (تبخیر وتعرق عملی) نتایج به دست آمده نشان دهنده این بود که بین برداشت محصول سویا ونیازهای آبی گیاه و بین دمای ماه های فصل رویش و برداشت محصول سویا در هر هکتار همبستگی وجود دارد . همچنین وجود خاک های عمیق رسی- شنی هوموس دار شرایط کشت سویا را در نواحی منطقه فراهم آورده است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13827_7e9438127eea140e9c00fc96d6f546b9.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-اوضاع سیاسی و اجتماعی شرق اسلامی13828FAدکتر مهرنازبهروزیJournal Article19700101TIle territories of Eastem part of Islamic caliphate was faced with great difficulties around the era of Mogol invasion: TIle absence of centeral reliable power, the multiplicity of power and conflict to gain more power oppression of the rnlers upon people, sultan Mohammad's appetite for more power, the AnNaser intention to restore the lost paramount of Abbassid
caliphate. The tellSion hetween the caliph and the sultall. The seditiollS of Ismailite sect, Sufi's superstition, the religious biases and bitter debate between various sects, the ever - increasing taxes and tributes, the occurance
of natural catastrophes such as famine and eatrhlJuake, all and all terminated to a critical condition and finally the rise of a fresh and powerful rule of Chengis Khan in the desert of Mongolia led to a great change in Islamic world, specially in the Enstem Islamic territoriesسرزمینهای حوزه شرقی خلافت اسلامی مقارن تهاجم مغول با اوضاع و احوال ناخوشایندی روبرو بود. فقدان حکومت مرکزی مقتدر‘تعدد قدرتها‘درگیریهای فراوان امیران بلاد برای کسب قدرت بیشتر‘ ستم والیان و حاکمان شهرها به مردم‘ افزون خواهیهای سلطان محمد خوارزمشاه‘ قصد خلیفه الناصر برای تجدید مجد و عظمت از دست رفته عباسی ‘ رویارویی و درگیری خلیفه و سلطان ‘ فتنه های اسماعیلیه‘ خرافیگری صوفیان ‘ تعصبها و مشاجره های مذهبی ‘ افزونی پی در پی مالیاتها‘ قحطی‘ زلزله و بیماریهای گوناگون از جمله مشکلاتی بود که مردم این سرزمینها با آن روبرو بودند. همچنین برآمدن حکومت تازه نفس و مقتدر چنگیزخان در دشتهای مغولستان مسئله ای بود که موجب تحولات عمده در جهان اسلام‘ و به ویژه شرق اسلامی گردید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13828_6b34b85732f13231ad0ce4f8eb7a7cb4.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-تقویم 338 ساله شمسی و 169 ساله میلادی13829FAحسینمهرجردیJournal Article19700101Chronology is a science of time measunnent in tenns of dates. days. months and years. Chronology has a historical backgroulld of well over ten thousand years. It involves the most important proh/em of firillg the commencing date of a calelldar(' ). In order to estimate periods of time. it is necessary to detennine starting date of the successive turns of the year.
Next in importance is to apply units of time-peliods for scielltific measunnent of actual passage of time in relation to the starting date of a calendar. For the purpose of fixing the commencement date a majoer
historical event is taken into consideration.
The Christian or A.D. Calendar begins from the date of birth of Jesus
Christ (May Gods peace be Upon him).from Islamic Hijri Calendar starts from the date of migration of the Holy Prophet Muhammad (May Allah:., Peace and Benediction be upon him) from Makkah to Madina. The Islamic Calendar is named Hijri Calendar, which had its Solar (or Irallian) and Lunar versions.
At present. Iranian, Islamic and Christian Calendars are available for obtaining whatever dates, days, months and years one may require from the calendars.
The writer of this article presents conversion tables prepared according to the relevant rules and formulas of Chronology based On the successive tums of the year and its months. The tables make it possible to obtain corresponding dates or days among the Hijri (Solar), and A.D. Calendars over a period of 169 years in the case of A.D. Calendar and 338 years for A.H. (Solar) Calendar.گاهشماری ‘ علمی است که درخصوص طرز احتساب زمان (روز‘ماه‘سال) و مبدأ تاریخ بحث می کند‘وازجمله مهمترین مسایل روش تحقیق تاریخ است ‘ که سابقه شناخت آن در جهان به بیش از ده هزار سال قبل می رسد.
برای اندازه گیری زمان‘آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد ‘ تعیین مبدأ یا نقطه آغاز و اتکاء به یک واقعه مهم ‘ و در مرحله دوم انتخاب واحد اندازه گیری و در مرحله سوم قیاس یا تعیین گذشت زمان نسبت به واقعه مورد نظر است .
مهمترین مبدأ گاهشماری ‘ میلاد حضرت مسیح (ع) و هجرت حضرت محمد(ص) از مکه به مدینه می باشد‘که براساس آن تقویم میلادی و هجرت شکل گرفته است .
در زمان حاضر تقویم های مختلفی در اختیار داریم که با مراجعه به آنها میتوان تاریخ روز و ماه و سال مورد نظر در هریک از ماههای ایرانی و اسلامی و مسیحی را بدست آورد.
نگارنده ‘ باتوجه به قوانین حاکم بر سیر متناوب ماههای سال و تکرار مدخل سال ها (اولین روز سال) ‘ جدولی برای استخراج تقویم 338 ساله هجری شمسی و 169 ساله میلادی تنظیم کرده است که در این مقاله از نظر می گذرد .https://jflh.ut.ac.ir/article_13829_f70dd6df63c884b6be929b4a01f55ea6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-نگهداری و احیاء سیستم سنتی تأمین آب شیرین
و اجزاء آن در مناطق حاشیه خلیج فارس13830FAدکتر محمدرضاپورجعفرJournal Article19700101The inhabitants of the costal region along the Percian Gulf have leamed through experience that how to collect the valuable flood water in a traditional way and live in this way for ages.
In this paper, first, the age old Eco - system of collecting flood water and it's parts has been defined, and then the contemporary problems that abused the system are identified. The information and data collected from field surrey have been analyses and finally various guide/ined regarding revitalization of the traditional system and its parts are reported. 711is would help to avoid last of thousand cubic meters of water (for drinking and vegetable) and at the same time reduces flood hazard problems which is due to altering of old system while implanting development plam.
Detail area plan of Bandar kong, with respect to eco systems also as an exmple for future development has been given.در این مقاله نخست به معرفی سیستم سنتی جمع آوری آبهای سطحی (باران)و اجزاءآن که مهمترین آنها برکه های سنتی (آب انبارها) می باشند‘ پرداخته شده است . سپس وضع کنونی این سیستم سنتی مطالعه شده و مسائل و مشکلاتی که بر عملکرد بهینه آنها خدشه وارد ساخته ‘ اشاره گردیده است. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل برداشتها ی میدانی راهکارها و توصیه هایی جهت نگهداری و احیاء این سیستم با ارزش سنتی و مرمت اجزاء آن ارائه گردیده تا بدین ترتیب از هدر رفتن هزاران متر مکعب آب شیرین که جهت شرب و فضای سبز منطقه نقش حیاتی دارند جلوگیری بعمل آید.
درپایان به عنوان مثال نمونه هایی از نحوه طراحی در بندر کنگ برای توسعه آینده ارایه گردیده است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13830_0c439f6be78dee46d69ed399f0737d18.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-سنایی
طوطی و بوتیمار13831FAسهیلا موسویسیرجانیJournal Article19700101"Love" and "Wisdom" have always been two powerful and opposing- kings in the reign of Iranian literature and the mystical poetl)' as well. To surrender to one of these kings meallS to refuse to comply the other. 71ren in the canon of love. where the possessed lover knows the leamed and wise scholars as the tutees of love. we come across a couple of verses in Sanayi the orchard:
Two bird\' for two ends have been chosen 11re wise parrot and the lover billem (The orchard; page 329)
CollSidering these words. one can say Sanayi singes out parrot for wisdom.
and bi1tem for love.
Aims to distinguish the characterisitics of Ihe Parrot. as Ihe knowing joumeyer to Ihe reign of wisdom in comparison 10 the self - sacrificing bittem has been the very inducement to gather thise collection. According to Attar's Conference of Birds those characteristics of parrot and billem are mentioned. and when compared. revealed to be compatible with the
idiosyncrasies and ideas of the mystics.
Parrot. the sweet- singing bird in green, being as
1- devoted to sellSual pleasure 2- word copier 3- glorious 4- searching for
life- potion 5- willing 10 reign 6- rejecting pm:sion and presumption.
is not capable to be accepted in the school of love, but just the selected of
wisdom.
Bitten}, OIl the tun}, being 1. Voiceless 2. tame 3. fond of solitude 4.impoverished 5. downcast 6. diseased 7. barmy 8. zealous (and believing in the love of truth) 9. self - denial 10. self - sacrifice i5 liable to be chosen as the bird of love in Sanayi's 77le Orchard
Now that you've become the very bird of truth
you'll not abide, no one, but the Truth
(Conference of Birds: page 99)عقل و عشق در ادبیات ایران و در اشعار عرفانی همواره دو سلطان مقتدر بوده و همیشه رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. پذیرفتن فرمان یکی از این دو سلطان ‘ عزل و طرد دیگری را در پی دارد ؛بنابراین در طریق عشق که عاشق دلباخته ‘ عالمان عاقل را ابجد خوانان عشق می شناسند به بیتی از حدیقه سنایی برمی خوریم:
برگزیده دو مرغ بهر دو کار عقل طوطی وعشق بوتیمار
و با استناد به آن می توان گفت که سنایی‘ طوطی را برگزیده عقل و بوتیمار را مرغ مورد توجه عشق میداند.
طوطی این سبز پوش خوش نوا با داشتن ویژگی هایی چون:
1- پیروی از هوا وهوس2-سخنگویی مقلّد بودن 3-فرّ و شکوه داشتن4-در جستجوی آب حیات گشتن برای زندگی جاوید5-خواهان و هواخواه سلطنت بودن‘قابلیت نداشتن خود را در مکتب عشق به اثبات می رساند.
در مقابل بوتیمار باداشتن ویژگیهای خاص شایستگی این را می یابد که در حدیقه سنایی مرغ برگزیده عشق شود:
چون شدی در راه حق مرغی تمام تو نمانی ‘ حق بماند والسّلام
منطق الطیر /ص99https://jflh.ut.ac.ir/article_13831_400bd17de1a9c573a4e172d76e79d6b4.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-هیدروکلیماتولوژی برف
و کاربرد آن در برنامه ریزی ناحیه ای
با تأکید بر بهمن در ایران مورد: جاده هراز13832FAدکتر شهریارخالدیJournal Article19700101Hydrology of snow plays important role in arid countries like Iran. In this paper. distribution of torrent . inundation, avalanche are the .ljUbjects that have been carefully examined.
Wann weather in spring creates avalanches, therefore, it is of vital
importance to divise scientific methods to prevent destruction of nature from avalanche and torrent. Planting , artificial forest, uring wire screens . artificial avalanche explosion by canon would reduce the real danger of avalanche. (In figure 2 appropriate method. in slopes have been drawn).
Snow density in the cities and roads cause essential problems and the
mecessary equipment is needed to reduce the risks.هیدروکلیماتولوژی برف از اهمیت زیادی در کشورهای خشک نظیر ایران برخوردار است . ماهیت ‘ توزیع‘ فرایندهای کنترل کننده ذوب ‘ جابه جایی برف...از یک سو و پیش بینی رواناب‘سیل‘بهمن از سوی دیگر ازجمله مواردی است که در این مقاله موردبررسی قرار گرفتند.
از سوی دیگر با توجه به گرم شدن هوا دربهار‘ ما شاهد وقوع بهمن های زیادی خواهیم بود و بنابراین‘برنامه ریزی درخصوص وقوع سیل و بهمن و جلوگیری از آثا رمخرب آنها از جمله موارد مهم تلقی می گردد. ایجاد پوشش گیاهی و بویژه جنگل و ایجاد تورهای سیمی... در دامنه های بهمن خیز به خوبی نشان داده شده است .
تراکم برف در شهرها و جاده های بین شهری نیاز به تدارکات گسترده ای برای اجتناب از خطرات و خسارات دارد ودر این خصوص سرمایه قابل ملاحظه ای باید اختصاص یابد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13832_f2ee41bde4c71fa7d9abc0efd9370604.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-مروری کوتاه بر تاریخ شرق ایران
از دوره هخامنشیان تا مرگ اسکندر13833FAدکتر فرهنگ خادمیندوشنJournal Article19700101About the history of eastem Iran from Achamaenian till the death of
Alexander very little information has been recorded by the ancient writers, even the Cyrns were killed by the northem tribes, but always eastem Iran were a secure place for the Persian, when there were invaded by the forigners.
Achamaenian recieved many gift from eastem Iran even in the form of
tax, And. in thier records mentioned a huge amowlt of tat in the form of gold dust were recieved by them. Tatila were last satraps of them and were a
terminal between east and west in Achamaenian period.
Assist of Indian in the Darius III war with Alexander were mentioned by the ancient chronicles. and last aim of Alexander were taken rule over there. by the death of Alexander in Babolynia his try'ing for making a united world under his authority were undo.
In this article we are investigating the political situation in the achamaenian period in the eastem Iran till the death of Alexander and trying to gave more light to the dark age in this region.درباره تاریخ شرق ایران از ظهور حکومت هخامنشیان تا مرگ اسکندر اطلاعات بسیار کمی از مورخین عهد عتیق باقی مانده است . اگر چه کورش درحمله به قبایل شمالی ایران به قتل رسید ‘ ولی همیشه شرق ایران محلی امن برای حاکمین ایرانی بوده که در زمان حملات اقوام همسایه‘به آنجا پناه می بردند و سعی از یاری جستن ازآنان می کردند.
هخامنشیان هدایا وخراجهایی را از شرق ایران دریافت می نمودند که بطور متناوب در نوشته های باقی مانده ذکر شده است . تاکسیلا که آخرین ساتراپ هخامنشیان در شرق بود مرکزی برای اتصال بین ایران و هند در عهد هخامنشیان محسوب می گردید.
یاری هندیان به داریوش سوم و هدف غایی اسکندر که تسخیر این آخرین ساتراپ هخامنشی بود به طور کامل توسط مورخین توضیح داده نشده است ‘ با آنکه اسکندر د ربابل مرد ولی سعی او دربرقراری ارتباطاتی بین شرق و غرب نمود.
این مقاله به بررسی وضعیت سیاسی حکومت هخامنشیان در شرق ایران تا مرگ اسکندر پرداخته و سعی در روشن نمودن نکات تاریک تاریخ ایران می نماید.https://jflh.ut.ac.ir/article_13833_6c975e4ea5a3227fd913ec11d3f781f6.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-نقش ویژه ایرانیان بودایی
در ترویج و گسترش بودیسم در چین وجنوب شرقی آسیا13834FAدکتر شهاب ستودهنژادJournal Article19700101Iranians residing in Central-Asia, consist of various tribes, whose lifestyles and the geographical location of their societies, has facilitated Silk-Road trades with the Fareastem world. Thus, since the era of the Arsacid - Parthian dynasty, as well as the Sasanian age, Central Asiatics, have been motivated to become exposed to the Buddhist faith, to the extent that, many amongst them, became converts and propagators of Buddhism in Sinicized Asia, via teachings and translations as far as Southeast Asia and China. Indeed, despite its South Asian Origins. and orientation, Buddhism was introduced in the Fareast. via dedicated efforts of Iranian converts since the second century' AD. Notably in its, Mahayallivtic colllext', which had wzderwent lranic metamorphosis via Zoroastrian - derived concepts, which became a tuming point in growth of Buddhism in the Fareast zone of China Qlzd Souteastem Asia.ایرانیان مقیم آسیای میانه اقوام متعددی راشامل می شوند که به دلیل موقعیت جغرافیایی سرزمین های آن حوزه و داد وستدهای جاده ابریشم‘ روابط گسترده ای با مردم خاور دوری داشته اند ‘ واز عهد اشکانیان تا دوره فرمانروایی ساسانیان ‘ گرایش به دیانت بودیسم در میان این اقوام ایرانی در حدی بوده که تعداد زیادی از آنها به عنوان مبلغین بودایی و عهده داران دیگر وظایف و مسئولیتهای مرتبط با تبلیغ وتدریس علوم دین بودا‘ از آسیای میانه به چین و سرزمین های آسیای جنوب شرقی رفتند ‘ و آئینی که درمحور فرهنگی و قومی شبه قاره هند در جنوب آسیا ظهور کرده بود ‘ از قرن دوم میلادی به بعد‘ به دلیل گرایش و ریاضت کشی و مطالعات و ترجمه های متداوم ایرانیان آسیای میانه ‘ بودیسمی در شاخه و کالبد ماهایانا و آمیخته به اعتقادات ایرانی شکل گرفته و این تأثیرات نقطه عطفی در تاریخ تحولات و توسعه این آئین در خاور دور بوده اند.https://jflh.ut.ac.ir/article_13834_5097ee834b1ef5f6c35c13e3f57b4689.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-نقش آهنگ در قرائت کتابهای مذهبی ادیان13835FAدکتر محمد جواد سعدیشاهرودیJournal Article19700101Music is the best alld the oldest mailer world among all the arts of the
world and used by people all over for along time.
People's voices gives human's salis faction music is one of the human
secses in all even children.
In all divine religions or indivine religions have approved this as a human sese alld if we see every nation there is a religious song among the most of the sound comes in the form of pyayer and expressing feelings towards: the metaphysic force and knowingly to all needs and to undertake them.هنر و از میان آهنگ گوش نواز- موسیقی – از اولین ابزارهای مشترک بشری برای ارضای حس زیبائی خواهی بوده که مورد استفاده عموم ملتها و نژادها و پیروان ادیان مختلف واقع می شده است .
بشر با آواز خوش خود را تسلی می داده و اعصاب خودرا آرام می کرده است.فطری بودن آن را میتوان با آزمایش بر روی کودکان تمام نقاط کره زمین آزمایش کرد. این خواست فطری بشر موردتأیید همه ادیان- اعم از الهی وغیر الهی – قرار گرفته است. میان هر قوم و ملتی که برویم آوازهای مذهبی و مقدس رامشاهده می کنیم . بیشتر این آوازها به صورت مناجات و ابراز احساسات و عواطف بشری نسبت به قدرت مافوق طبیعت و دانا به همه نیازها و توانا به برآوردن همه آنها میباشد.
در این مقاله نقش آهنگ را در تلاوت کتابهای مذهبی ادیان و از جمله دین اسلام به بررسی گذاشته ایم.https://jflh.ut.ac.ir/article_13835_db8332d8196d7dcba7adce0c7c0b4051.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-تأملی در اثبات یک حقیقت مهم تاریخی :
تغییر دارالحکومه از زرنگ به شهر سیستان13836FAدکتر سوسنبیانیسید رسول موسویحاجیJournal Article19700101Many researchers and historians believe that the city of "Zarang", which was the headquarter of Sistan since Sassardds era and remained the same
until the devastating attack of 1imurids in 780 H. , is the same city of "Shahr - e - Sistan".
Contrary to this, the authors suggest that when "Zarang" lost its political role in the late 4th century of Hijrat (10th A.D), "Shahre - e - Sistan" city became the new capital so called "Dar . al hokumeh" of Sistan and remained as capital till the early 9th cenlUlJl of Hijrat (15th A.D).
In this article, the authors try to prove the accuracy of the change of the capital from "Zarang" to "Shahr - e - Sistan" as an important historical event by reffering to different valid historical resources.بسیاری از مورخین و سیستان شناسان ‘ شهر زرنگ را با ((شهرسیستان))یکی دانسته و معتقدند این شهر از بدو تأسیس دراواخر دوره ساسانی تا سال785ه.ق که با حمله امیر تیمورگورکانی تخریب و ویران گردید ‘کرسی سیستان را بر عهده داشته است . نگارندگان معتقدند ‘((شهرسیستان))شهری کاملأ متفاوت ‘مستقل و مجزا از شهر زرنگ بوده و از نیمه دوم قرن چهارمه.ق که زرنگ اعتبار سیاسی و مرکزیت خود را از دست داد‘جایگزین آن شده و تا نیمه اول قرن نهم ه.ق دارالحکومه سیستان بوده است .
در این مقاله سعی بر آن است تا با رجوع به منابع مکتوب و تأمل در نوشته های آنان ‘ تغییر دارالحکومه از زرنگ به ((شهر سیستان)) ‘ به عنوان یک حقیقت مهم تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و صحت آن با استناد به دلایل روشن و شواهد متقن به اثبات برسد .https://jflh.ut.ac.ir/article_13836_b4255e6318f80a023fb9f5c6fd81e03a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-تکنولوژی فلزگری کهن
درتپه سگزآباد دشت قزوین13837FAدکتر حسنطلاییJournal Article19700101Technological aspects of ancient metallurgy within overall study of the
Iranian Prehistoric cultures are very important. In this article after a brief outline of the first appearance of metal using in the Iranian plateau, the history and general trend of metallurgy in the North Central Iran are studied in detail. In the last section, on the basis of the new excavated data from the Sagzabad excavation seasons of 1997-1999, technological aspects of metallurgy has been analysed by using laboratoTy techniques such as mineralogy during Late Bronze and Early Iron Ages (ca. 2100-800 B.c.).دستیابی مردمان ساکن در فلات ایران به فلزات مختلف در طول هزاره های پیش از تاریخ‘از اهمیت بسیار زیادی درچهارچوب مطالعات فرهنگی ایران برخوردار میباشد.دراین نوشتار ابتدا پیدایش فلزات مختلف در جوامع پیش از تاریخ ایران به اجمال آورده شده است. در قسمت بعدی فرآیندهای فلزگری کهن در منطقه شمال مرکزی ایران مورد بررسی قرار گرفته است .در آخرین قسمت ‘براساس جدیدترین یافته ها از حفاری (8-1376)تپه سگزآباد دشت قزوین و با استفاده از روشهای آزمایشگاهی (منیرالوگرافی و تجزیه عنصری)تکنولوژی فلزگری کهن در مقطع زمانی حدود2100 تا800 پ.م مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.https://jflh.ut.ac.ir/article_13837_00414f19e036d8c1fa5f9d24cb7bcc2d.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-نگاهی به وظایف تربیتی
پدر در برابر کودک از دیدگاه اسلام13838FAدکتر مجیدوزیریJournal Article19700101TIle neglect of fathers' duties and the diminishment of their training role,
particularly in the present era, have had adverse effects 011, and consequences for the children personality, the family ambience and the society atmosphere. TIle present articles dmls with the special position and role of father in training childrell, from the' Islamic perspective.
In Islam the father's duties have been explained in extensive detail and distinctly as regards various stages of life within the framework of a training system. which duties can be classified and categorized distinctly.
In this treatise. the significance of the training role of father and the implementation grounds of training duties of father in prior to marriage and prior to the child birth periods, including the educational, social, religious, and canonical training, as well as the requiremellls for discharging these duties in the best manner possible, from the Islamic perspective are separately discussed.فراموش شدن وظیفه های تربیتی پدران و کمرنگ شدن نقش تربیتی آنان ‘ به ویژه در دوران حاضر‘ آثار و عواقب ناگواری را در شخصیت کودکان ‘ محیط خانواده و فضای جامعه درپی داشته است.
مقاله حاضر‘جایگاه و نقش ویژه پدر در امر تربیت کودک را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار میدهد.
در اسلام‘وظیفه های تربیتی پدر در ابعاد گسترده ودر مراحل مختلف زندگی کودک‘در یک سیستم تربیتی تبیین شده است که با مراجعه به آیات ‘ روایات ومتون دینی قابل تفکیک و دسته بندی می باشند.
در این نوشتار‘ اهمیت نقش تربیتی پدر ‘ زمینه های اجرای وظایف تربیتی او در دوران قبل از ازدواج و قبل از ولادت فرزند‘تفکیک و تبیین این وظیفه ها مشتمل بر تربیت عاطفی‘اجتماعی‘دینی و مذهبی و همچنین ضرورتهای موجود در این راستا برای ایفای هر چه بهتر این وظایف‘ از دیدگاه اسلام ‘ مورد بحث قرار می گیرد.https://jflh.ut.ac.ir/article_13838_5b4c3ff5f4905c73ed47a19539f48769.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-جایگاه سیاست در جمهوری اسلامی ایران13839FAدکتر حسنکامرانJournal Article19700101Nautical strategy specifies the nautical policy. Paying attention to sea and its affairs and their progress has a basic and stable role in regional development.
Govemments have always tried to gain access to sea, somehow. Because of lacking noutical strategy and having land policy the Islamic Republic of iran still dose not care about nautical teritOry islands and ports. The collSequences of this ignorance are evident in islands and ports.
Even in preparing teritOry readiness plan this lookout has not been changed. The reasollS of this being inattentive about nautical matters has been tried to specify in this analysis and to present the practical ways of modifing this viewpoint as well.استراتژی دریایی نقش اساسی سیاست دریایی را مشخص می سازد. توجه به دریا و مسایل و توسعه آن نقش اساسی در توسعه منطقه ای و پایدار دارد و دولتها همیشه در تلاش بوده اند به نحوی به دریا دسترسی داشته باشند .
جمهوری اسلامی ایران به دلیل نداشتن استراتژی دریایی و داشتن سیاست برّی یا خشکی در برنامه ها هنوز نسبت به توسعه قلمرو دریایی و جزایر و بنادر آن بی توجهی دارد و آثار این غفلت در جزایر و بنادر مشهود است .و حتی در تهیه طرح آمایش سرزمین این نگاه به دریا تغییر نیافته است.
دراین تحقیق تلاش شده است علل این بی توجهی مشخص گردد و راهکارهای عملی برای تغییر این دیدگاه ارائه شود.https://jflh.ut.ac.ir/article_13839_f182315f3565cb0bb76b9f1b8f447451.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222-برنامه و برنامه ریزی در ایران13840FAدکتر کرامت اللهزیاریJournal Article19700101The present study tries to analyse plan and planning of Iran from its
inception of view: theoretical method, goals, strategies. organization and
function through the application of a descriptive - analytical methodology. Seven plans until now have already been implimellted in Iran.
The first and the two seven - years plans have been prepared with centralized organization and non - comperhensive pattern. These plans
lacked quantitative growth and were prepared only according to a complex
instructional projects and resources allotment tables.
The third, fourth and fifth 5 years - plans of the past achieved and annual
growth of 8.5, 13.1 and 16.3 precents in G.lV. P.
Thus, all theاین مقاله برنامه و برنامه ریزی درایران را با توجه به مؤلفه های اندیشه شکل گیری ‘پیدایش‘الگوی نظری برنامه ریزی توسعه‘اهداف‘استراتژی‘سازماندهی وعملکرد مورد بررسی و تحلیل قرارمیدهد.دراین ارتباط ایران دارای نیم قرن سابقه برنامه ریزی است که هفت برنامه عمرانی و توسعه(پنج برنامه قبل از انقلاب و دو برنامه بعد از انقلاب)را تهیه و اجرا نموده است وهم اکنون در مرحله اجرای برنامه سوم توسعه قرارداد.دوبرنامه هفت ساله اول و دوم به صورت غیر جامع و بدون هدف کمی رشد و تنها به صورت مجموعه ای از پروژه ها و در قالب جداول تخصیص منابع تهیه و اجراشده بود. برنامه های سوم و چهارم و پنجم قبل از انقلاب به ترتیب به متوسط رشد سالانه 5/8 درصد‘1/13 درصد‘3/16 درصد در تولید ناخالص ملی نایل آمدند.
نکته مهم وابستگی تمام برنامه های قبل و بعد از انقلاب به درآمدهای نفتی است .https://jflh.ut.ac.ir/article_13840_5ed69a34e4fea3aecdab4aa6e962aadb.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانیمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)164020021222--30721FADr. K A.NiknamiJournal Article19700101It is well known that the archaeological heritage of Iran is characterized by a wealth and diversity that make for an outstanding heritage. There is a wide variety of archaeological heritage ranging from ancient times to the different historical periods before and after Islam. Currently the nation’s third largest industry, tourism is growing every year. Cultural tourism is one of the fastest growing aspects of tourism, with many archaeological sites becoming increasingly popular as tourist attractions. Cultural tourism is defined as “visits by persons from outside the host community motivated wholly or in part by interest in historical, artistic, scientific or lifestyle/heritage offerings of a community, region or group. It can also serve broader societal objectives of increasing awareness, understanding and appreciation of the past and of cultural identities. Cultural heritage tourism is an important contributor to the industry. Studies show that archaeological and historic places are major destinations for a growing number of travelers, both domestic and foreign. Heritage tourism is part of a larger trend known as cultural tourism. One of the hottest trends in the travel industry, cultural tourism is travel that encompasses Iranian sculture, history and environment. It is based on the idea that Iran is a rich country of distinct regions, ethnic backgrounds, cultural traditions and landscapes. This diverse history and unique social fabric can be experienced through such activities as visiting historic buildings, attending heritage festivals, listening to local music, touring archaeological sites, sampling ethnic cuisine, watching local crafts demonstrations, or viewing arts performances. The tourists who are searching for this type of unique, authentic experience are dubbed
cultural tourists. Typically cultural tourists have a higher income level and a higher level of education. They tend to take longer trips, stay in hotels and be interested in shopping. The cultural tourism phenomenon has recently received international attention, culminating in the providing a list of strategies, preparation of a Cultural Tourism Plan by any nations that will guide state-wide efforts. In Iran work is already underway to lay the foundation for sustainable cultural tourism development. The Iranian government has allocated funds for tourism development. The Division of Tourism oversee plan development in partnership with the Cultural Heritage Organization, the Iranian Cultural Revolution Council, the Department of Natural Resources and other institutions, through both the national park system and the Archaeological and Historic Preservation Program. As the study progresses, the program will be looking to its many partners in the preservation community for help in gathering the information on cultural resources needed for a successful cultural tourism. In this paper I will briefly examine cultural heritage resource management, the state of tourism today and the bringing together of cultural preservation and tourism in the form of cultural tourism. I will conclude by presenting a series of challenges for those involved in ensuring that the quality of life in heritage areas can be enhanced through tourism development.https://jflh.ut.ac.ir/article_30721_9b2d7f6ff745d9e85c8f4406077129d3.pdf