دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
شرح أنوار بر أنوار
در پرتو
تبیان مجمع بیان و کشف اسرار روح جنان
13631
FA
دکتر سید امیر محمود
انوار
Journal Article
1970
01
01
He was shafiite (member of a sunnite sect founded by Imam Mohammad Shafe'ee) in his jurisprudence religious and he followed the school of eloquence and in his eloguence he was Ashari (member of a sunnite sect founded by Abu Mussa Ashari), He, in his commentatory' has refuted Jarollah Zamakhshari's
reasoning, the auther of Kashshaf who was Hanafite (follower of a sect of Islam) in his religious and was schismatic in his school. Beizavi also has refuted some commentary ideas of great shiite commentators like Sheikh Tooci and AJlameh Tabarci.
I tried to compare the statements of great shiite and sunnite and give my opinion about the accuracy and inaccuracy of them. Since this article is too long I divided it in several articles and this is the first one.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13631_6c4fedfae756cf77bf21b1545d4771c5.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
توحید مفضّل
13632
FA
دکتر ابراهیم
دیباچی
Journal Article
1970
01
01
The belief in the existence of God (God-knowing) is an element of human nature that is everybody in each process and by observing and thinking upon everybody inevitably admits that there is a wise powerful sale God. By paying attention to the reality of creatures and the wonders of creation, it turns out quite obvious that it is impossible for a thing to be created by itself or the disposition of another person other than that of omniscient and omnipotent God has affected its creation.
Now in order to make the subject clearer and to remain no doubt we shall mention a summary of what sixth Imam Jafar -Ibn "' Mohammad - Assadegh, peace be upon him, has explained for Mofazzel who has been one of his companions. Prehaps it will prove as a guide for the real virtuous individuals and help them against the unbeleivers of God.
توحید مفضل رساله مختصر و سودمندی است دربارة خداشناسی که از طریق مفضل بن عمر شاگرد نامی امام ششم حضرت صادق (جعفربن محمد)(ع) – به ما رسیده و در این مقال معرفی می گردد تا راهنمایی باشد حقیقت جویان واهل فضیلت را و برهانی گردد بر پیروان هواها و هوسها و آنانکه براساس اغراض در اعتقاد به این امر فطری عناد و جدال داشته و دارند.
این رساله بردوبخش آمده: بخشی پیرامون جهان برین است و دیگری دربارة جهان زیرین ‘ و این دومین بر چهار فصل ترتیب یافته و این گفتار در راستای آن گزارش است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13632_b7cfb0d9a3a23d530e870cee3a1e2d7f.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
موجز الخدمات لأحمدبن ماجد فی علم الملاحه
13633
FA
الدکتور فیروز
حریرچی
Journal Article
1970
01
01
Ibn Majed, the most famous Islamic navigator, was born about 9th, sentury in Jolfar a city near the Persian Golf. He was so skillful in knowledge of navigation that was called as a teacher or professor or head of knowledge of navigation.
He has long elegies and facicles in knowledge of navigation and he has left about 46 works as memorial. He was skillful in making Arabic navigation terms and in this way he fortified Arabic language. This navigator often borrowed persian words in his works in order to arabicized form of a word such as Rahnamadg (map), zandg or zang (bell), port and harbor.
Majed was the first person who discribed precisely the southern
small and big clouds which were called Majellan,s clouds by
European.
ابن ماجد از مشهورترین دریانوردان اسلامی است که حدود سدة قرن نهم در جلفار خلیج فارس متولد شده است . در دانش دریانوردی مهارت داشت تا جایی که به استاد و معلم و رئیس دانش دریانوردی لقب گرفته است. او دارای قصاید و ارجوزه های طولانی در دانش دریانوردی است و حدود 46 اثر علمی از خود به یادگار گذاشته است.
وی در وضع اصطلاحات دریانوردی به زبان عربی مهارت داشته و از این حیث زبان عربی را تقویت کرده است. این دریانورد در اغلب آثار خود واژه هایی از فارسی وام گرفته و آنها را بصورت معرب بکار برده است مانند رهنامج(رهنامه)زنج(زنگ)بندر و شاهبندر. وی نخستین کسی است که ابرهای بزرگ و کوچک جنوبی را که اروپاییها آن را ابرهای ماژالان می نامند بطور دقیق وصف کرده است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13633_894b1dfee87063f654028042f21e7eba.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
طبیعت به صورت نظام حالات در فلسفة اسپینوزا
13634
FA
دکتر محسن
جهانگیری
Journal Article
1970
01
01
There are three pivotal terms in Spinoza's system: substance, attribute, and mode. Substance that he also paraphrases as God, or nature naturans is in itself and is conceived through itself and its existence does not depend on the: existence of another thing nor does its conception depend on the conception of another things from which it must ,be formed.
Substance is one, unique, cause of itself, absolute, infinite, simple but constituted of infinite attributes each of which expresses eternal and infinite essence of the substance. From these only two attributes are known: thought and extention.
Extention like thought is an attribute of God. Extention is also
active as thought.
Attribute is that which the intellect perceives as constituting the essense of the substance.
Mode is thing which is in something else.That is in the substance not only its existence depends on the existence of some other thing but its conception too is dependent on the conception of the other thing.
The contents of the universe, the finite constituents of infinite nature are called by Spinoza modes which follow with eternal nessesity from the essense of infinite substance. In the same way that from the nature of triangle follows the fact that the sum of its angles are equal to two right angles. Therefore the system of existence is called the system of modes.
In this paper entitled "Nature as a System of Modes" we shall briefly discuss Spinoza's main views on this subject.
در نظام فلسفی اسپینوزا سه اصطلاح دارد‘که پایه و اساس آن است:جوهر‘صفت‘حالت.
جوهر که از آن به خدا‘و طبیعت طبیعت آفرین هم تعبیر میکند‘شیئی است‘که در خودش است و به نفس خودش به تصور می آید‘نه وجودش متوقف بر دیگری است‘و نه تصورش. جوهر واحد ویگانه است‘خود علت خود است ‘نامتناهی مطلق است‘بسیط است ‘ متقوّم از صفات نامتناهی است ‘ که هر یک بیانگر آن ذات نامتناهی است. از میان صفات نامتناهی فقط دو صفت شناخته شده است : فکر و بعد یا امتداد. همان طور که فکر صفت خداست ‘بعد نیز صفت خداست همان طور که فکر فعال است ‘ بعد نیز فعال است .البته برای اینکه ترکیب و تجزیه در جوهر یا خدا پیش نیاید بعد و امتداد به امتداد معقول تفسیر می شود‘نه محسوس و متخیل.
صفت شیئی است ‘ که عقل آن را مقوّم‘ یا مکوّن ذات جوهر درک می کند.
حالت شیئی است ‘ که در شیئی دیگر است ‘ هم وجودش متوقف بر دیگری است ‘هم تصورش.عالم‘یا ماسوای الباری حالت نام گرفته است که با ضرورت ازلی از ذات جوهر منتشی می شود‘همچنانکه از طبیعت مثلث برمی آید که زوایایش برابر دو قائمه است . بنابراین ‘نظام هستی نظام حالات نامیده شده است و ما دراین مقاله با عنوان"طبیعت به صورت نظام حالات" به اختصار و اجمال به بیان آن پرداخته ایم امید است که مفید و سودمند باشد. امین یا رب العالمین.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13634_84c606ed05fb062a51f722064652a8b4.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
تبلور معانی
13635
FA
دکتر برات
زنجانی
Journal Article
1970
01
01
There are difficult and complicated expressions in prose and
poetry of persian literature which should be explained.
Such difficulties can be seen in some poems of Hafez, khaghani, Mowlavi even in poems of Saadi as well as in prose of Kelileh and Demneh, Marzban Nameh and Beyhaghi History. Since the explainers have understood their real concepts incorrectly and accordingly have indicated them in the books incorrectly. Regarding that such wrong meanings have been indicated in the academic book too, thus I decided to explain
correct meaning and concepts so that I may perform my national duties to literature of Iran. The following article is part of the
explanatory.
عباراتی پیچیده و مشکل در نظم و نثر ادبیات فارسی وجود دارد که به شرح و توضیح محتاج است . اشعار حافظ و خاقانی و مولوی و حتی سعدی و نثر کلیله و دمنه و مرزبان نامه و تاریخ بیهقی این مشکل را در بعضی جایها دارند. شرح دهندگان برداشتهای نادرست عرضه داشته اند و چون این معانی خطا به کتابهای درسی هم راه یافته بر خود لازم دانستم که معنای حقیقی عبارات را آنچنانکه گوینده اراده کرده و گفته است یادآوری کنم و از این راه وظیفه خودم را به ابیات کشورم ادا نمایم. مقاله ذیل بخشی از این روشنگری است .
https://jflh.ut.ac.ir/article_13635_6807c12810b23447fbd43485709f2652.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
دستورزبان در عربی و فارسی و دیگر زبانها
13636
FA
سعید نجفی
اسداللهی
Journal Article
1970
01
01
Fourteen centuries ago Arabic language encountered an exceptional situation which was so far an in precedent one and apparently an impossible one for other languages to encounter in the future. At that time Arabic language was very important to Arabs and they were highly involved with the language and particularly with that of poetry.
In such a condition emerged a man together with a "Speech" in which he believed as being the divine revelations, which was indeed far beyond the terresterial abilities.
After some years spending on conflicts, Arabs came to believe in the Messenger of Allah and the holy Qoran . They appreciated that "speech" as nothing but the divine speech. They also believed that creating a speech more eloquent was impossible.
Therefore, Ooran became a "Model" and a criteria for Arabic language so that any form of language being in the same frame as that of Ooran ' s was acceptable and whatsoever out of that frame, rejected.
That is why Arabic language has neither grown old nor changed - contrary to all other languages of man - during fourteen
centuries and in different geographical territories (regardless of
GRAMMAR IN ARABIC, PERSIAN & OTHER LANGUAGES
By: Dr. Said Najafi Asadollahi
From:Allameh Tabatabai U Diversity
colliqual dialects with which the article is not concerned). Logically this will be a constant situation as far as Ooran exists (accoarding to Moslems, eternally) meaning, Arabic language will live an alive and up-to-date life.
On the other hand as Islam was getting spread among different nations and tribes, the non-native-Arab Moslems inevitably had to learn Arabic in order to appreciate Ooran; therefore, they started to induce Arabic syntax based on the text of holy Ooran, the limited texts of ignorance era (Jaheliet) and the immediate short period after Islam.
So arguing and researching on the Arabic syntax turned to be one of the most important sciences of that time, either among natives of Arabian or non-natives, among whom Iranians were the most assiduous, to the extend that they are called as the father of Arabic syntax.
Consequently, tht: amount of research done on the details of this language is so giagantic that one cannot imagine and as a result the syntax of no language has ever been or will be comparable to Arabic syntax from this point of view. As there are many common points is the syntax of all languages, one can use
Arabic syntax as a key to syntactical questions of other languages.
چهارده قرن پیش برای زبان عربی موقعیتی استثنایی پیش آمد که برای دیگر زبانها نه فقط تاکنون دست نداده بلکه ظواهر امر نشان میدهد که موجبات به وجود آمدن آن نیز برای هیچ زبانی فراهم نخواهد شد. واقعه چنین بود که در آن تاریخ در بین قوم عرب زبان که سخت متمسک به ((زبان)) خویش بودند و پرداختن به ((زبان)) مخصوصاً زبان شعر ‘ یکی از حیاتی ترین مسائل زندگی آنان بود انسانی ظهور کرد و کلامی با خود آورد که آن را وحی الهی می دانست و در فصاحت ‘ فوق طاقت بشری. پس از سالها کشمکش ‘ اقوام عرب به رسول خداوند و قرآن کریم ایمان آوردند و در باور آنان گنجید که این کلام جز کلام خداوند نمی تواند باشد و آوردن افصح از آن امکان پذیر نیست . از آن پس قرآن کریم بصورت یک((الگو)) و معیار برای زبان عربی درآمد و هر چه در راستای آن بود مقبول واقع میشد و هرچه مغایر با آن مطرود ! اینست که می بینیم عربی- برخلاف دیگر زبانهای بشر- در طول این چهارده قرن کهنه نشده و نیز در محدوده های مختلف جغرافیایی تفاوتی نکرده است – صرف نظر از لهجه های عامیانه که موضوع این بحث نیست- و قاعده تا وقتی قرآن کریم در میان باشد- یعنی به عقیده ما مسلمانان تا قیام الساعه- این وضع ادامه خواهد داشت یعنی زبان عربی همیشه و در همه جا بصورت زبانی زنده و پویا و در اصطلاح ((به روز)) به حیات خود ادامه خواهد داد.
از سویی دیگر با گسترش اسلام در میان اقوام و ملل مختلف‘ چون مسلمانان غیر عرب زبان برای فهم قرآن و درک اسلام ناچار به آموختن زبان عربی بودند‘ همگی به تدوین دستور آن زبان از راه استقراء براساس متن قرآن کریم و مطالب محدوده دورة جاهلی و صدر اسلام پرداختند و بحث و تحقیق در نحو عربی یکی از مهمترین علوم متداول آن عصر در میان جوامع مختلف اسلامی- از عرب زبان و غیر عرب زبان- گشت که در این میان سهم مسلمانان ایرانی بیش از تمامی اقوام دیگر بود و مسلمانان ایرانی را میتوان پدر نحو عربی نامید. ودرطول قرنهای متمادی به قدری در جزئیات این زبان کار شده که حتی تصور آن هم مشکل است . نتیجة این همه کوشش به وجود آمدن ((نحو))ی بوده که هیچ زبانی از این نظر به پای آن نرسیده و نخواهد رسید. و از آنجا که درصد بسیار بالایی از قواعد نحوی تمام زبانها مشترک است لذا بهترین راه برای رفع مشکلات نحوی زبانهای دیگر مراجعه به قواعد زبان عربی است تا از طریق مقایسه با نحو عربی دست یافتن بر راه حل مشکل آن زبان امکان پذیر گردد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13636_72da0f0329601c096b84efc3e50778d2.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
بحثی در علم کلام
13637
FA
دکتر روح الله
عالمی
Journal Article
1970
01
01
The divine religions, all of which are based on the path of
unity and intending to guide human beings, are presented the rough the language of laymen. However, this is the surface and beyond it there is spirit which enables the elite in whatever level they are to benefit from the limpid divine knowledge and the truth.
Throughout the history of religions, this feature has caused a great deal of discussion and dispute among believers in God and those who are fascinated by the divine knowledge and made them look for and present different ways for the acquisition of the
truth. The science of religions discourse appeared in that kind of situation to purify religion from deviations in thought and to introduce it as it should be? without any inappropriate suggestions.
The noble religion of Islam was not an exception to this rule and soon after its appearance and stablization, it was made subject to judg from different aspects and exactly from that time Islamic preachers stepped to the arena to explore and explain its borders to be guarded against trenspassers. To safeguard the sacred things, they tried to give a clear picture of the religion.
Strange to say, preachers themse]lves diverged in their opinions while discussing religious issues, and the science of Islamic discourse become the focus of dispute. This caused the science of Islamic discourse to expand, progress and flourish to a great extent. The everlasting struggle between discourse and philosophy is one of the most important issues related to religion which needs to be diseussed in due time and place.
This article is the result of a study done in the field of Islamic discourse in which the present author has tried to pay attention to and scrutinize all aspects of the subject. Quotations are made from great Islamic scholars to provide the reader with an opportunity have his or her own personal judgement.
ادیان الهی که همه بر صراط واحد استوارند و هدایت انسان را جستجو میکنند همواره به زبان عامه مردم بیان شده اند‘اما در ورای این ظاهر‘باطنی دارندکه خواص را نیز درهردرجه ای که هستند از زلال معرفت و حقیقت بهره مند می سازند.
این ویژگی باعث شده تا در سراسر تاریخ ادیان مباحثات و منازعات فکری گوناگون را به ارائه راههای مختلف برای دستیابی به حقیقت رهنمون سازد. علم کلام در چنین شرایطی پابه عرصه دانش گذارد تا ساحت دین را از لوث انحرافات فکری منزه بدارد و دین را آنگونه که باید شناخته شود و به دور از القائات نابجای فکری به انسان بشناساند.
دین شریف اسلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اندکی بعد از پیدایش و تثبیت از جوانب مختلف مورد قضاوت قرار گرفته است و از همان زمان هم متکلمین مسلمان برای تعیین حدود و ثغوری که حافظ حریم آن باشد پا به میان گذاردند و برای صیانت از مقدسات بر آن شدند تا خود دین را به تصویر بکشانند.
اما شگفت آنکه در میان خود متکلمین نیز در تبیین مسائل اختلاف نظر پیدا شده و علم کلام خود محل مناقشه قرار گرفت و این نیز به نوبه خود موجب پویایی‘پیشرفت و تحول عظیم در این علم گردید. جدال همیشگی میان کلام و فلسفه هم از مهمترین مسائل مربوط به دین و دین شناسی است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.
مقاله حاضر ‘ تحقیقی است راجع به علم کلام اسلامی که در آن سعی شده از ابعاد مختلف به این موضوع نگریسته شود و از زوایای مختلف مورد دقت قرار گیرد.مراجعه به آراء علمای بزرگ اسلامی نیز به گونه ای است که در پایان به خواننده امکان قضاوت در مسأله را خواهد داد.
والحمدلله رب العالمین
https://jflh.ut.ac.ir/article_13637_a6a391433e09a004a39714c13754f550.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
بثّ شکوایی رندانه و عارفانه
در سوک انسان کامل
13638
FA
دکتر مهدی
ماحوزی
Journal Article
1970
01
01
This ode is an understatement and a mystical complaint
searching for a perfect human being.
Attar shows the important aspects of a perfect human personality, a person who completely abnegates his desires, but since he cannot find anyone divulge the tale of his alienation to him, he whispers to his own searching and truthful soul.
Like Diogon Kalbi and his famous light, he searches for the perfect human being, however, the more he seeks the less he finds.
Following the essay there is also a poem by the author entitled
"A drop lost in the sea" which verifies the purpose of this essay.
In this poem the "seven cities of love" has been analyzed.
دراین مقاله که بثّ شکوایی است در غربت و بیکسی انسان کامل عطار میکوشد جامعه ای را که در آن می زیسته است ‘ ارزیابی کند. در این جامعه دو نوع انسان حضور دارند‘ انسان متعالی و انسان مسخ شده و از خود باخته. در تحلیل عناصر شخصیت این دو نوع انسان عطار ناگزیر است که در اقطار مجهول و ناشناخته روح آدمی سفر کند و موج های سخت طوفان های روح را که حتی با طوفان نوح هم در خور سنجش نیست – باز شناسد.
فلسفه دوران جام سرنگون فلک را باز شناختن و نکات ناسفته از روایح برخاسته از شیفتگی ها و سرمستی های منتهیان و واصلان را نمودن کار هر کس نیست . نوبتی مردن باید‘ تا نور فیض دریای منور عشق بی نشان را بتوان شناخت و جان های آزاد از شوایب این جهانی را از آن برخوردار ساخت.
عطار در نیمی از این قصیده نماینده انسان کامل است و در نیمی دیگر از این دعوی استغفار می کند و نفس بیمار و برتری طلب خویش را در محکمه وجدان بیدار به سختی محکوم می کند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13638_bd7963bf11991aa5720350e0c03aa5f3.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1و2
137
1996
06
21
-
المتنبی فی ایران
13639
FA
الدکتور محمد علی
آذرشب
Journal Article
1970
01
01
Mutanabbi is one of the greatest Arab poets who attracted the
Islamic world both in his life time and there after.
In 345 (a.h) he visited Iran. He dwelled in Arrajan for awile, then he travelled to Shiraz to visit Adedduleh. Duning his short stay in Iran, he composed some important poems, wherein he
illustrated Iran and it's events. Then on his journey to Iraq he was brutally attacked and killed by bandits.
Analysing Mutanabbi's Poems, Taha Husain believes that although his stay in Iran was short, however It coused a great
progress in his poety, and should this stay had lasted a bit longer the whole Arab poetry would have developed.
The present article aims to investigate Mutanabbi's poems in
Iran and the reasons behind thri developement in his poetry
متنبی بزرگترین شاعر عرب است که دنیای اسلام را هم در زمان شاعر و هم قرنها پس از فوت شاعر بخود مشغول کرده است .
در سال 354ه.ق بدعوت ابن العمید به ایران سفر کرد. مدتی در ((ارّجان))(بین خوزستان و فارس) اقامت داشت ‘ سپس قصد عضد الدوله در شیراز نمود‘و چندماهی نیز در این شهر اقامت کرد‘سپس راهی عراق شد‘ و نزدیک بغداد راهزنان به او حمله کردند و کشته شد.
متنبی در مدت اقامت خود در ایران و خصوصاً در شیراز‘قصاید و قطعات مهمی بجای گذاشت . در این اشعار برخی مناطق ایران و برخی حوادث ایران را به تصویر کشیده است.
طه حسین در تحلیل و نقد اشعار متنبی بر آن است که گرچه مدت حضور متنبی در ایران کوتاه بود ولی تحول بزرگی در شعر او بوجود آورد که اگر دوام بیشتری می یافت کل شعر عرب دگرگون می شد.
مقاله حاضر برآنست که شعر متنبی در ایران و علل پیدایش این تحول در شعر او را بررسی کند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13639_8b97d941ecbaa4008e2d26fbe922f241.pdf