2024-03-29T08:47:44Z
https://jflh.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3255
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
شرح و بررسی ابیاتی از حدیقه الحقیقه سنایی
دکتر مظاهر
مصفا
زهرا
درى
آشنایی با متون نظم و نثرکهن زبان فارسی وکشف رمزها و اشارات و اصطلاحات و اندیشه های موجود در زبان و بیان شاعران و نویسندگان کهن، حلقه پیوندگذشته و حال قوم ایرانی است و موجب غنا، تحول، تنوع و پویایی ادب فارسی در مقطع کنونی اسث، در راستای همین اندیشه ابیاتی از حدیقه الحقیقه سنا یی مورد بررسی قرارگرفته است. شاعری که آثارش آینه آغاز و انجام رگه های خاص تفکر فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی و به تعبیری مجمع اضداد در جامعه ما بوده است. و خصوصآ حدیقه، که خود سرآغازی مهم در شعر فارسی محسوب می شود.
تأثیر پذیری بسیار این شاعر گران مایه از قرآن کریم، احادیث، روایات، تاریخ، اشعار و امثال شاعران عرب، به کارگیری علوم، همراه با قدرت خلق معانی و تعابیر و امثال، ریزنگری ها و چابک دستی های شاعرانه، همراه با عذوبت کلام- هرچندگروهی نپسندند- و ایجاز، هم برگیرایی کلام می افزاید و هم دریافت کنه معانی را دشوار می نمایاند و بدین سب شعر سنایی را نیازمند شرح و بررسی می سازد.
بثینه
جهینه
عالمی بر پا
فتح الباب
ماسی
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11779_dd147d9cd9bba6871558d9e4ae275f7b.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
بررسی و نقد شرح سودی بر بوستان سعدی
دکتر برات
زنجانى
مهبود
فاضلى
" بوستان " سعدی در میان متون قدیمی ادبیات فارسی از جایگاهی ویژه برخوردار و از دیرباز چه در ایران و چه خارج از آن مورد توجه بوده است. این منظومه ارزشمند به زبانهای گوناگون ترجمه و بسیاری از محققان و منتقدان آن را تصحیح کرده و یا بر آن حاشیه و شرح نوشته اند.
یکی از شرحهایی که بر بوستان نوشته شده، شرح ( سودی بسنوی)، شارح ترک زبان آثار فارسی است که اصل شرح به زبان ترکی در آسیای صغیر تألیف شده و در ایران به زبان فارسی ترجمه گردیده و به چاپ رسیده است.
آنچه موضوع مقاله حاضر است، معرفی و نقد و بررسی شرح سودی بر بوستان می باشد که بخشی از تحقیق گسترده تری در قالب پایان نامه دکتری نگأرنده است. در این مقاله با بررسی مهمترین ویژگیهای شرح سودی کاستیها و اشکالات یا اشتباهات آن مشخص شده است. این نقاط ضعف و اشکال در معنی لغات و ترکیبات و شرح ابیات و بیان نکات دستوری بوستان و موارد دیگر است.
با وجود نواقص این شرح بایدگفت سودی در پیروی از شیوه ای معتدل بر اساس شرح لفظی و توجه به جنبه های معنوی متن بوستان و تلفیقی از این دو موفق بوده است و نیز با وجود نا آشنایی با دقایق و ظرایف شعر و زبان فارسی توانسته است شرحی ارائه کندکه مانند شرحهای دیگر او مفیدترین و موفقترین شرح در نوع خود برای غیر فارسی زبانان است.
بوستان
سعدی
سودی بسنوی
شرحهای فارسی و چاپی
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11780_1d9afc45f05e7cd091308eabe281888c.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
تأملی در مفاهیم، نگرش ها و اشارات اساطیری شعر معاصر فارسی
دکتر عزیزالله
جوینى
دکتر مهدى خادمى
کولایى
در این مقاله، نگارنده کوشیده است تا به شیوه ای مستند و تحقیقی نشان دهد که مفاهیم، نگرش ها و اشارات اساطیری در میان شعرای معاصر تا چه اندازه مورد توجه قرارگرفته است, اما از آنجایی که بررسی مضامین اسطوره ای سروده های همه ی شاعران این دوره در قالب یک مقاله ناممکن به نظر می رسید ، با محور قرار دادن عمدگی های سبکی و برجستگی های فکری و هنری، چهار تن از شاعران مطرح این روزگار (نیما، اخوان، سپهری و شفیعی کدکنی) برگزیده شدند و به صورت گذرا، اشارات، نگرش ها و بینش های اساطیری جلوه یافته در اشعار آنان به طور مستقل بررسی شد و هر عنوان، تعبیر، مفهوم و یا مطلبی که به نوعی نمودار اندیشه و دیدگاهی کل گرا، نمونه وار و اسطوره ای بوده، مورد توخه و نقد قرارگرفت.
آیین
ا سطو ره
بینش
شعر
نماد
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11781_5291018a3a50063d52a88b9fb3e712b7.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
موسی (ع) و فرعون در مثنوی معنوی
دکتر عبدالرضا
سیف
نسرین موسى
وند
مولوی با بهره گیری کامل از قران و تفاسیر آن ‘ سعی در ترسیم سیمای الهی و بشری از موسی (‘ع) دارد. موسی (ع) در مثنوی گاه چون مریدی است که از ولادت تا وفات با عنایت الهی رشد ونمو یافته‘ درمسیر شریعت ربانی گام نهاده‘ طریقت معنوی را آزموده و به منزل حقیقت خلیفة الهی واصل گردیده است. وگاه چون شیخ کاملی برای قوم بنی اسرائیل به مدد الهی معجزات نه گانه خویش را آشکار ساخته ‘ و وادیهای خطرناک رهایی از فرعون ستمگر را که مثل شیطان ونفس است پشت سر گذاشته و به مقامات الهی نایل آمده است.
با اینهمه موسی (ع) در برابر خضر (ع) چون سالکی زانوی تأدب به زمین زده و در آزمون سخت صبر مردود گشته برمی گردد.
موسی (ع) در نظر مولوی گاه مظهر عقل الهی است و گاه مظهر عقل بشری
عصا
فر عون
مو سی
نیل
ها مان
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11782_f5d1331270b0f689110c72eb8802119f.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
سفینهءصوفی
دکتر احمد
احمدى
تأثیر شگرف معارف دینی بر شاهکارهای ادب فارسی تردید ناپذیرست. مطالعه برخورد بزرگان ادب با شاه کلیدهای معارف دینی، راهگشای نقد و ارزیابی دقیق تر این شاهکارها و راهنمون موارد عدیده ای از رویکردها و رهیافت های صاحبان این گونه آثار است. در این مقاله، نویسنده کوشیده است با بررسی حدیث نامبردار"سفینه " از منظر منظومه سترگ تصوف، مثنوی، نگاهی " دیگر" به این اثر برجسته تصوف بیندازد.
تصؤف
سفینه
طوفان
کلام وحی و حدیث
نوح علیه السلام
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11783_a0c82a4dff290c93ba2c4c27364a0217.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
نمادهای تمثیلی و اساطیری گیاه و درخت در مثنوی مولوی
دکتر حمیرا
زمردى
در این مقاله به نمادهای قدسی نباتات اعم از رستاخیز آیینی نباتات، وحدت وجود و بازگشت به اصلی واحد، باورهای دینی و عامیانه درباره درختان و جنبه های قداست گیاه در مثنوی مولوی پرداخته ایم.
رستاخیز آیینی
نماد قدسی
وحدت وجود
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11784_bd354654a49f5089cf3c262a2ebb851d.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
زاویهء دید در شعر
دکتر محمد حسین
محمدى
زاویهء دید، یکی از مهمترین اصطلاحات داستان نویسی است که به نحوهروایت داستان اطلاق می شود. در فن داستان نویسی، برای زاویهء دید انواعی در نظر گرفته اند که عبارتند از:
1- زاویهء دید اول شخص
2- زاویهء دید سوم شخص
3- زاویا دید دانای کل
در این مقاله، برای اولین بار این اصطلاح برای تحلیل شعر به کارگرفته شده
و منظور از آن، چگونگی نگرش شاعر به یک شی یا یک پدیده است که منجر به برداشت های گوناگون از یک حقیقت واحد می شود.
روایت داستان
زاویه دید
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11785_2b26623c93eb8473c9810ce450b960da.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
جلوه های تجلی در آثار عرفای متقدم و امام خمینی (ره)
دکتر منوچهر
اکبرى
دکتر امین
رحیمى
تجلی به معنی آشکار و هویدا شدن است که در اصطلاح عرفانی، هویدا شدن انوار غیب بر دلهاست و به انواع مختلف از جمله تجلی فعلی، صفاتی و ذاتی تقسیم شده است. گروهی نیز به تجلی روحانی و ربانی اشاره دارند و شهود تجلی افعالی را محاضره و شهود تجلی صفات را مکاشفه و شهود تجلی ذات را مشاهده گویند و معتقدند که اگر سالک به اندازهء مویی به تعلقات وابسته باشد، هرگز شایستگی تجلی نیابد و این سه تجلی هرکدام مقدمهء دیگری است که در تفصیل مبحث تجلی به انواعی دیگر از جمله تجلی ظهوری، غیبی، آثاری و... برمی خوریم و ارتباطش را با فیض اقدس و مقدس نیز در می یابیم.
افعال
تجلی
ذات
صفات
عرفان
کشف و شهود
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11786_7ec6458bd88f10036154f0a044c7a679.pdf
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1381
8و7و6
0
تلاش های شاعر بزرگ اردن (عرار) در قلمرو ادبیات فارسی
دکتر على محمد مؤذنى
استاد
بسام على
ربابعه
مصطفی وهبی التل ملقب به عرار (899 ا- 1949 م) بزرگترین شاعر و پرآوزه ترین ادیب، روشنفکر و فرهیختة اردن است. او از دیر باز به ادبیات فارسی و به ویژه رباعیات خیام روی آورد و از این رهگذر بودکه با زبان شیرین فارسی آشنا شد و حتی توانست گزیده ای از رباعیات خیام را به گونه ای مطلوب به زبان عربی برگرداند. این ترجمه، نخستین برگردان از زبان فارسی به عربی است. تلاش های شاعر بزرگ اردن در گسترش ادبیات فارسی منحصر به ترجمه رباعیات خیام نیست، بلکه او به بررسی شخصیت، فلسفه، آثار خیام و..... نیز می پردازد. و چندین مقاله در این زمینه نوشته که در آنها به مولانا، سعدی و حافظ نیز اشاره شده است. بدون شک خدمات او در جهت گسترش ادبیات فارسی انکارناپذیر است، و بدون افراط و تفریط این تلاش ها نقطه عطف تاریخی در نمایاندن توجه مردم اردن به ادبیات فارسی است. مراد نگارنده از این مقاله این است که این کوشش ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد تا هر چه بهتر و بیشتر مورد استفاده علاقه مندان قرار بگیرد.
تلاش های عرار
خیام
ربا عیات
شا عر اردن
2002
06
22
https://jflh.ut.ac.ir/article_11787_c537fefd034b8dcd00be8e910a05fa8d.pdf