دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
نقدی دیر هنگام در معرفی یک کتاب
(بنیاد حکمت سبزواری‘یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری )
FA
دکتر غلامعلی حداد
عادل
85831715
این مقاله به معرفی کتاب بنیاد حکمت سبزواری یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری اختصاص دارد .مولف این کتاب پروفسور ایزوتسو دانشمند و اسلام شناس ژاپنی است . وی با احاطه به زبان عربی و آگاهی عمیق و درست از مبانی حکمت اسلامی و تاریخ آن ‘ توانسته است در این کتاب ‘ تصویری کلی و جامع و در عین حال مختصر از اصول و مبانی فلسفه اسلامی ‘ آن چنان که نزد حاج ملا هادی سبزواری معلوم بوده ‘ ترسیم کند . محور اصلی کتاب ((وجود)) و رابطهیآن با ((ماهیت ))و(( ساختمان حقیقت وجود ))است .ایزوتسو خواسته است در کتاب ساختمان اساسی ‘ مابعدالطبیعه سبزواری را بیان کند و با مقایسهی آن با آراء بعضی از فلاسفه قدیم و جدید مغرب زمین موقعیت این فلسفه را در فلسفهی معاصرجهانی نشان دهد .
این کتاب نه تنها برای غیر ایرانیان و غیر مسلمانان از حیث آشنا ساختن آنان با طرز تفکر فلاسفهی اسلامی ‘ خصوصاً در دوران متأخر ‘ مفید است ‘ که برای طلاب و دانشجویان فلسفه در داخل ایران نیز از آن جهت که چشم اندازی روشن و مختصر از فلسفهی اسلامی به دست می دهد سودمند است .
ترجمهی کتاب ‘ خوب و دقیق و نثر فارسی آن متین و دلنشین است . در چند مورد ‘ خطاهای مختصری در ترجمه دیده شده که در این مقاله بدانها اشاره شده است .
ایزوتسو,حکمت,سبزواری,ماهیت,وجود
https://jflh.ut.ac.ir/article_13841.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13841_424d45dd2753e8245d79c0f48f3d1e6f.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
رموز السالکین و اسرار العارفین
FA
الدکتور امیر محمود
انوار
16378136
للشعراء العرفاء فی بیان الحقائق العرفانیه طریقه خاصه فهؤلاء یریدون من ذکر آلات اللهو و اللعب فی اشعارهم و آثارهم المعانی الاخری الباطنیه غیر المعانی الظاهریه . واللطف والقهر من صفات الله تعالی ولوجوه الملاح الجمیلات و ذوائبهن نصیب منها ‘ لکن یجب ان نلاحظ بان وجه الشبه بین المعانی المحسوسه والمعقوله العرفانیه او بین المعانی الظاهریه والباطنیه لیس شبها کلیا لان بین المحسوس ولامعقول ‘ و کما قیل ‘ یکفی فی التشبیه ادنی ملابسه . و لهذا قال الشیخ الشبستری .
ولی تشبیه کلی نیست ممکن ز جستجوی آن می باش ساکن
ومن الالفاظ التی یستعملها العرفاء کثیرا فی اشعارهم و اقوالهم ((المدام والخمر )) کما یقول این الفارض المصری :
شربنا علی ذکر الحبیب مدامه سکرنا بها بن قبل ان یخلق
التأویل العرفانی فی الشعر الفارسی و العربی,الحقایق الربانیه,الشعرالعرفانی,الکرم,عرف العرفاء
https://jflh.ut.ac.ir/article_13842.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13842_e33221e1dab551212481499d16a76031.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
نگاهی تحلیلی به فلسفه کارناپ
FA
دکتر روح الله
عالمی
23938467
تلاش برای حل مهمترین مسائل عالم اندیشه توسط زبان و نیز نمادهایی که زبان طبیعی به وسیله آن به زبان نمادین تبدیل می شود از جمله کارهایی است که مدتهاست ذهن متفکرین مغرب زمین را به خود مشغول نموده است . یکی از بزرگترین این متفکران که با پوزیتیوریسم منطقی آغاز نمود و سپس در حیطه فلسفه های تحلیل زبانی به کار خود ادامه داد رودلف کارناپ است که مقاله حاضر مروری است بر مجموعه فعالیتهای علمی او در زمینه های مختلف علوم تجربی ‘ ریاضیات و خصوصأ فلسفه .
اصول موضوعه و متعارف,پوزیتیویسم منطقی,زبان نظریه های علمی,منطق موجهات,نحو و معنی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13843.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13843_cef3fd54cbee9a20d7cb74bc387e1e9f.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
القیم الخلقیه فی الادب الجاهلی
FA
للدکتور فیروز
حریرچی
58267361
من انعم النظر فی الادب الجاهلی نظره ایجابیه لرای ان فی الادب الجاهلی جماعه من الشعراء و الخطباء الذین عبر و اعن المعاییر الاخلاقیه الحسنه و حذرو الناس من الرذائل و المفاسد کما نری هذه الظاهره فی جمع غفیر من الشعراء و الخطباء الجاهلیین بعباره اخری ان ما نظمه السموال بن عادیا و عروه ین الورد و لقیط ین یعمر خیر دلیل یهدی الناس الی اکتساب الخیر و الفضیله و یبعدهم عن التمسک بالرذائل فان الخطباء مثل قس ین ساعده الایادی و اکثم ین صیفی و زهیربن جناب الکلبی بذلو اما کان لدیهم من الجهد لیوفروا للجاهلیین النصائح و البصائر لتنویر قلوبهم و حثهم علی المحافظه علی الشرف و العزه و الایثار کما نری فی الحکم و الامثال الجاهلیه ‘ القیم الخلقیه الحسنه مصوره فان الباحثین الذین یعتقدون ان الادب الجاهلی مرآه للمفاسد و الملذات لامادیه ففی آرائهم مبالغه و غلو و ان کان الادب الجاهلی فی بعض جوانبه مزیجأ بالرذائل و الفساد .
الادب الجاهلی,القیم الخلقیه,مکارم الاخلاق
https://jflh.ut.ac.ir/article_13844.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13844_d55222b3dc3f420de81628d97dae4c08.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
تشبیه در شاهنامه فردوسی
FA
دکتر برات
زنجانی
54798764
تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواهد می گیرد .
بررسی تشبیهات به کار رفته از قدیمی ترین زمان تا عصر حاضر این امکان را خواهد داد که تصاویر مورد توجه و مطلوب را ارزیابی و در شعر و نثر نو از آنها الهام گرفته و شعر سپید را به کمال رهنمون باشد . بدین منظور روش بررسی ما درآوردن گونه های مختلف تصویر و بیان نیروی اطلاع رسانی می باشد که در اصطلاح معانی و بیان به وجه شبه تعبیر می شود . نتیجه کار ما وقتی معلوم خواهد شد که یافته ها به اطلاع نویسندگان و شاعران ‘ مخصوصأ نسل جوان رسیده باشد بنابراین از طریق رسانه ها (مجله و روزنامه وکتاب ) می توان در کمترین زمان ثمرات این تحقیق را بارور دید .
ابتذال,ستوده,محسوس به محسوس,محسوس به معقول,مشبه,مشبه به
https://jflh.ut.ac.ir/article_13845.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13845_3c8ff716704f3da3661eb4afab5d5ddc.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی
FA
دکتر محمود بی جن
خان
98727763
تقطیع و برچسب دهی نحوی – معنایی داده های نوشتاری یکی از فعالیتهای اصلی در طراحی و ساخت هر دادگان زبانی برای استخراج مدل زبانی است . در این مقاله مشکلاتی که نگارند ه در انجام این فعالیت برای طرح امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی داشته ‘ توضیح داده
شد ه‘همچنین برای حل مشکلات از معیارهای زبان شناختی و مهندسی استفاده شده است . در نهایت برای استخراج مدل زبان فارسی یک بسته نرم افزاری نوشته شده ‘ که در چارچوب فرآیند مارکف صفر تا سه مرحله ای ‘ توزیع احتمال مشروط کلمات فارسی را در چهار حالت به طور مستقل ازو وابسته به مقوله نحوی معنایی به دست می دهد .
تقطیع و برچسب دهی,فرآیند مارکف,مدل سازی زبانی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13846.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13846_e563b6f60275ba2a9eee37f1cb24e12a.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه
وسیری کوتاه در ترجمه های مختلف آن
FA
دکتر محمود
خورسندی
94241332
سید حبیب الله احمد
پناه
48186729
فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه که حاصل و نتیجه سنجش (( فهرس الالفاظ الغربیه المشروحه )) دکتر صبحی صالح و پنج ترجمه کهن و نواست بیشتر خوانندگانی را به کار می آید که بخواهند با توجه به مبنای اصلی واژگان کلیدی نهج البلاغه و ترجمه نزدیک به معنای اصلی آن در ترجمه کهن و سنجش آن با ترجمه های نوین که بیشتر به رساندن مفهوم و یا انعکاس سجع زیبای کلام مولا توجه دارند به معنای شفاف تر و دقیق تر کلمات کلیدی دست یابند و همچنین برای بررسی کنندگان تطور زبانی مفید خواهد بود .
تطور زبانی,فرهنگ تطبیقی,نهج البلاغه
https://jflh.ut.ac.ir/article_13847.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13847_f13a612dd538111b6c5e9399a55de839.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
انقلاب اسلامی ‘ چالش ها و دستاوردها
FA
آقای احمد حاجی
بابایی
39992943
ابراهیم
نزهت
54385152
در این عنوان چالش ها ‘ موانع و یا مشکلاتی هستند ‘ که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی 1357 به نحوی بالفعل یا بالقوه در مسیر پیشرفت اهداف و آرامانهای انقلاب قرار گرفتند ‘ برخی از آنها داخلی و برخی خارجی بودند . البته این چالشها ‘ فکری فرهنگی ‘ تبلیغاتی ‘ سیاسی‘ اقتصادی و نظامی و در نهایت نظری و عملی نیز هستند . در این مقاله ابتدا مبانی نظری مسأله مورد بحث قرار گرفته و به دنبال آن چالش ها ی نظری و عملی و نیز عمده تری دستاوردهای انقلاب اسلامی مطرح شده است .
چالشها,حکومت دینی,خلاء تئوریک,دستاوردها,سنت و تجدد
https://jflh.ut.ac.ir/article_13848.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13848_cd303bc74d58eb208b2ee9b949908c2c.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
کلیسای قبطی
FA
دکتر معصومه
نورمحمدی
17612395
کلیسای قبطی در مصر مجموعه ای از آئین قدیم اسطوره ای قبطیان ‘ افکار یونانی بخصوص افلاطون ‘ اخلاق رواقی ‘ ثنویت شرقی ‘ توحیدی و ادیان موسی و عیسی (ع) بود که از دوران بطالسه در قبل از میلاد مسیح تا قرن هفتم میلادی فعالیت داشت . مرکز آن اسکندریه بود . عنصر غالب در این مکتب از لحاظ فلسفی ‘ تفکر نوافلاطونی و از نظر دیانت مسیح نیز ایده مونوفیزیت (یک طبیعتی ) داشت که مخالف کلیسای دولتی بیزانس بوده است . چون مصر به وسیله مسلمین در 640 م فتح شد ‘ فرهنگ و عرفان اسلامی از عناصر علمی آن تأثیر پذیرفت .
افکار یونانی,عیسی,قبطی,موسی,مونوفیزیت
https://jflh.ut.ac.ir/article_13849.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13849_eec0768fdab9e8252799c50314ff9133.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
تأثیر عناصر اقلیمی و آلاینده های هوای تهران
بر بیماری آسم طی سالهای 1999-1995
FA
دکتر حسینمراد
محمدی
77988428
در این مقاله رابطه بیماری آسم با عناصر اقلیمی و آلاینده های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت . رشد روز افزون جمعیت به تبع آن افزایش وسایط نقلیه این شهر را از سویی به خاطر شرایط توپوگرافی و عوامل طبیعی آن و از سوی دیگر آلاینده هایی که حاصل فعالیتهای افراطی انسان است به صورت یکی از آلوده ترین شهرهای جهان در آورده است ‘ که ثمره آن ناراحتیهای ریوی ‘ چشمی ‘ سردردهای مزمن و دهها بیماری دیگر است . بیماری آسم در سالهای اخیر رشد بالایی داشته است . در این راستا بیمارستانهای امام حسین ‘ امام خمینی ‘ شهداء تجریش و لقمان حکیم در نقاط مختلف تهران در طی سالهای 1999-1995 انتخاب گردید و آمار تعداد بیماران مراجعه کننده در ماههای مختلف ثبت گردید . علاوه بر آن اطلاعات دیگر از سازمان هواشناسی ‘ محیط زیست و کنترل کیفیت هوا اخذ گردید . سپس با روش آماری به تجزیه و تحلیل ارتباط این بیماری با عناصر اقلیمی و آلاینده ها در دوره های زمانی مختلف پرداخته شد .
نتایج حاصله معنی دار بودن ارتباط بیماری آسم و افزایش آلاینده ها را در طی 5 سال گذشته به نحو چشم گیری نشان می دهد .
آب و هوا شناسی کاربردی,آسم,آلودگی هوا,اینورژن,جغرافیای پزشکی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13850.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13850_47fe4f5624d7028a583edcccc5ac46df.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
سنت ها و شیوه های تدفین در عصر آهن ایران
(حدود 800-1450 ق .م )
FA
دکتر حسن
طلایی
51654914
ز نظر مطالعات باستان شناختی ‘ داده های تدفین مردگان و آداب مرتبط با آن ‘ اطلاعات ارزشمندی را در زمینه جنبه های غیر مادی فرهنکهای پیش از تاریخ فراهم می آورد . در این مقاله آداب تدفین دوره فرهنگی عصر آهن ایران در نیمه غربی فلات ایران مورد تحلیل قرار گرفته است . به نظر می رسد در این دوره پایه های اولیه اعتقادات جدید مذهبی مردمان ساکن در ایران پایه ریزی شده است . بازتاب این تحول در همگونی نسبی شواهد باستان شناسی دیده می شود .
در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج بوده است . افزون بر آن ‘ در این مقاله چشم اندازهای پژوهشی ‘ متدولوژی و محدودیت های مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است .
آداب تدفین,متدولوژی,محدودیت های پژوهشی,مدارک باستان شناختی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13851.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13851_3b6e14f2483107601bd606aae23ef832.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
برهان صدیقین به تقریر مرحوم علامه طباطبایی
FA
دکتر محمد حسین
گنجی
85878186
یکی از ادله ای که فلاسفه مسلمان در اثبات وجود خداوند اقامه کرده اند و عنوان آن ظاهرأ برای اولین بار توسط بوعلی به کاربرده شده ‘ برهان صدیقین است . استدلال بوعلی امروزه تحت عنوان برهان امکان و وجوب شناخته می شود. اما چند قرن پس از وی ‘ فیلسوف نامدار دیگر ‘ ملاصدرای شیرازی ‘ با تأسیس مبادی تازه فلسفی ‘ صورت دیگری از برهان صدیقین ارائه کرد .
مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی ‘ به تعبیر برخی از شاگردان ایشان ‘ کوشیده است برهان مزبور را به نحوی ارائه کند که اثبات وجود خداوند به عنوان اولین مسأله فلسفی قابل طرح باشد .
مقاله حاضر ‘ گزارشی از رأی مرحوم طباطبایی ‘ و سپس بیان برخی نقدها برآن است که به نظر نگارنده مقاله رسیده است .
برهان صدیقین,پارادوکس,سفسطه,علامه طباطبایی,واقعیت
https://jflh.ut.ac.ir/article_13852.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13852_fea4a21471115e0d75b7ab0eb16561f5.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
گذری
بر سیر تحول تهیه و مقیاس ها
در سنجش نگرش مذهبی
FA
دکتر محمد خدایاری
فرد
34513914
دکتر باقر غباری
بناب
25562544
دکتر محسن شکوهی
یکتا
65812477
الگوی پژوهش در روان شناسی مذهب از الگوی عمومی پژوهش علمی ‘ یعنی داده یابی و داده پردازی ‘ تبعیت می کند . در این گونه تحقیقات از روش های متعددی از جمله تحقیق آزمایشی ‘ مشاهده ‘ خود گزارشی و پرسشنامه ای ‘ میدانی ‘ روشهای فرافکن و غیره استفاده می شود . بیشترین حجم مطالعات انجام شده در اندازه گیری نگرش مذهبی به روش پرسشنامه اختصاص دارد ‘ به طوری که براساس آن مقیاس های متعدد نظرسنجی ساخته شده است . از آن جمله می توان به مقیاس های ترستون ‘ لایکرت ‘ گاتمن ‘ آلپورت ‘ فالکنر و دیونگ اشاره کرد . روش تحلیل عاملی از زمره روش های معتبر برای بررسی ساختار ابزارهای روانی از جمله پرسشنامه های نگرش سنج است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است .
پرسشنامه,روش شناسی,مشاهده,مقیاس,نگرش مذهبی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13853.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13853_4911f68d66f1d96db3bf4e469b60278a.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
شیوه مولوی در بحث های کلامی
FA
دکتر جلیل
مشیدی
14976238
علم کلام ‘ یعنی بحث در اصول ادیان ‘ مستدل ساختن آن اصول و دفاع از آنها ‘ تاریخی به بلندی تاریخ پیامبران دارد . این مباحث ‘ از راه آمیغ زبان فارسی با زبان قرآن و اسلام رسمأ در نیمه قرن چهارم و با ترجمه تفسیر طبری ‘ در زبان فارسی جلوه نمودند . تا قرن هفتم که زبان فارسی کاملأ زبانی علمی و ادبی شد و به سبب پیوند با قرآن کریم ‘ جنبه مقدس و روحانیتی خاص یافت .
مولوی که تعلق به این دوره دارد و از سرآمدان متفکرانی است که باقرآن و روایات انسی عجیب داشته ‘ مباحث کلامی را با دلایل نقلی و عقلی فراوان ‘ بیش از همه آثارش در مثنوی ‘ نه به شیوه مشایی ‘ بل با ذوق و ادب و عرفان در هم آمیخته است . او در بیان مسایل کلامی جمود ندارد و آن چه را مطابق اجتهاد و استنباط خود اوست برگزیده ‘ به همین سبب ‘ گاهی سخن او با متکلمان امامیه یا معتزله یا اشعریه یه ویژه ماتریدیه ‘ توارد پیدا میکند و در مجموع ‘ مقام اندیشه و دید او از حد تقلید برگذشته و به منزل گاه تحقیق پیوسته است .
احباط و تکفیر,رؤیت,صفات خبری,عرفان,عصمت,عفو,عوض,کلام,لطف
https://jflh.ut.ac.ir/article_13854.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13854_dd97cc69ea117a348f921268d7239634.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
بررسی محیط های طبیعی خاورمیانه
(با تأکید بر ایران )
FA
دکتر شهریار
خالدی
31118166
به علت وجود خشکی فوق العاده ‘ بسیاری از گیاهان بومی یکساله ‘ دوره های حیاتی خود را در مدت کوتاهی طی میکنند ‘ که شامل چند هفته تا یک یا دو ماه می گردد ‘ به این گیاهان ‘ گیاهان موقتی گویند . در مورد گیاهان چند ساله باید گفت که خواب تابستانی نیز بهترین شیوه حیاتی آنها در مبارزه با خشکی به شمار می رود .
در مجموع خاک های نواحی خشک فراوان اند ‘ ولی افق های خاک اغلب کم عمق و عاری از مواد مغذی کافی اند . با این حال در صورت جلوگیری از فرسایش و با حفاظت بیشتر از خاکهای خاورمیانه ‘ تولید گیاهی می تواند مطلوب تر شود .
نیاز به برنامه های علمی – تحقیقاتی از جمله نظارت ‘ مطالعه ‘ برنامه ریزی ‘ استقرار مراکز ناحیه ای و شبکه ذخایر جهت حفاظت از گیاهان ‘ ضروری به نظر می رسد .
هدف از این مطالعه ‘ نشان دادن ویژگی ها و اهمیت زیست محیطی کشورهای خاورمیانه است .
بیابان زدایی,تولید گیاهان,خاورمیانه,گیاهان خشکی دوست,مناطق خشک
https://jflh.ut.ac.ir/article_13855.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13855_2f908ee0e5c9a8d7336efe919af8931c.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
جامعه شناسی کانادا:
آثار معرفت شناسی مسأله شناسی بومی بر شکل گیری
بومی گرایی علمی در علوم انسانی کانادایی
شکل گیری حوزه های خاص در جامعه شناسی کانادا
FA
دکتر حمید
عبداللهیان
54383541
دکتر تقی آزاد
ارمکی
27987559
مسأله شناسی بومی و ربط آن به شکل گیری جامعه شناسی بومی به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی در این مقاله مورد سؤال و بررسی و اقع شده تا از آن طریق و با ذکر نمونه جامعه شناسی کانادایی نشان دهیم که مسائل و مشکلات درونی جوامع می تواند جهت گیری علمی جامعه شناسی را با مقتضیات بومی هماهنگ سازد . در مقاله قبل گفته ایم که تجربه اقتصاد سیاسی در کانادا نشان می دهد که شکل گیری پارادایمهای جامعه شناسی ‘ متأثر از تجربه های بومی است و به همین دلیل نمی توان جامعه شناسی بومی را تمامأ تجربه نامعتبری تلقی کرد . همین امر سبب شده است که مقاله حاضر بحث جدی ‘ جذاب و مطرح بومی گرایی علمی در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی را با استفاده از روش های اسنادی ‘ مصاحبه ‘ مشاهده مشارکتی و مشاهده مستقیم دنبال کند و نشان دهد که تلاش در جهت بومی گرایی علمی به رشد بینش های خاص در جامعه شناسی کانادایی منجر شده است .
امر خلاف قاعده علمی,بومی گرایی,جامعه شناسی بومی,جامعه شناسی کانادایی,مسأله شناسی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13856.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13856_37002823457ec836a4dd684ea0b55ccb.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
مفاخر و مشاهیر عرصه های دانش
در آثار نویسندگان عرب و مسلمان
FA
دکتر اردشیر
خدادادیان
12875945
پرداختن به پیشینه علوم در یونان باستان و ایجاد ارتباط میان دانش پژوهان مشرق زمین و یونانیان بسیار مهم است . تالس فیلسوف ‘ ریاضیدان و مهندس نظامی یونان در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح با مصریان در زمینه فلسفه تعاطی اندیشه کرد . وی هئیت و نجوم را از کاهنان معابد بابلی آموخت . دانش فلسفه در نزد فیثاغورث ‘ سقراط ‘ افلاطون و ارسطو در ابعاد مختلف آن مورد توجه جهانیان از جمله شرقیان شد . محمد زکریای رازی از یافته های بقراط و جالینوس ‘ پزشکان یونان قدیم بهره گرفت و با استقلال فکری اش بر کار آنان خرده گرفت و به اصلاحاتی دست زد.رازی کاشف داروهای مهمی از جمله الکل بود . پزشکان ایرانی نخستین کسانی بودند که بر کار یونانیان و رومیان ایراد وارد می کردند . دانشمندان اروپایی ‘ ابوعلی سینا را فیلسوفی میدانند که اندیشه های بدیع و تحلیل های نوینی را وارد عرصه دانش فلسفه کرد . او فیلسوف ‘ پزشک ‘ مورخ و جامعه شناس ‘ ریاضیدان و شاعر بود و فیلسوفانی چون اکهارت ‘ توماس فن اکوینو در کنار اندیشه های نوافلاطونی خود از دیدگاههای فلسفی و عرفانی ابن سینا پیروی کرده اند .
ابن سینا,اسلام,رازی,فارابی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13857.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13857_4ae3f42d4f2fefa15f61df1ea5a04e0c.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
بررسی و تحقیق
هنر نویسندگی آنتون پاولویچ چخوف
براساس نامه های نویسنده
FA
دکتر جان اله کریمی
مطهر
76637232
مقایسه سبکهای مختلف (داستان ‘ نمایشنامه ‘ نامه ) یک نویسنده ‘ جایگاه ویژه ای را در ادبیات تطبیقی به خود اختصاص داده است . در مقاله حاضر نامه های آنتون پاولویچ چخوف ‘ نویسنده برجسته روسیه با نمایشنامه ها و داستانهایش مقایسه و بررسی شده است . با بررسی ویژگیهای سبکهای مختلف آثار ادبی نویسنده و همچنین مکاتباتش ‘ سعی شده نشان داده شود که چخوف یک انسان تئاتری بود و فرم خاص نمایشنامه که دارای نثری پرانرژی و پرتحرک است ‘ همیشه توجه او را به خود جلب می کرد .
با توجه به این مطلب یعنی علاقه زیاد چخوف به نمایشنامه نویسی ‘ تلاش شده است ضمن نقد و بررسی در داستانها و مکاتباتش عناصری را که مخصوص سبک نمایشنامه است ‘ نشان بدهیم .
آنتون چخوف,حرکت,داستان,نامه,نمایشنامه
https://jflh.ut.ac.ir/article_13858.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13858_6ceba9f1864b12499755ef0988dc8515.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
الرساله الغوثیه
از محیی الدین عبد القادر گیلانی
یا محیی الدین ین عربی است ؟!
بخش اول
FA
دکتر محسن
جهانگیری
53532588
دکتر محمد ابراهیم
مالمیر
53499738
رساله غوثیه ‘ رساله ای است به طریقه خطاب فهوانی و محادثه مثالی حضرت ربانی با غوث اعظم که به زعم عده ای از محققان سخت کوش صبر نوش به محیی الدین بن عربی نسبت داده شده است .
اما در این مقاله ضمت بررسی و نقد دلایل کسانی که آن را به ابن عربی نسبت می دهند ‘ با بررسی جمیع نسخ خطی و چاپی و مقایسه تحلیلی تطبیقی آنها و نقد محتوایی رساله غوثیه و نیز انطباق مفاد معنایی آن با دیگر آثار محیی الدین عبدالقادر گیلانی معلوم می شود که این رساله از عبدالقادر گیلانی است و به اعتبار لقب ((محیی الدین )) آن را به این عربی نسبت داده اند !در ضمن در این مقاله ‘ چهره گمنام حسن گیلانی ‘ مترجم رساله غوثیه شناسانده می شود و ترجمه او نیز مورد نقد و بررسی تحلیلی تطبیقی قرار میگیرد .
الرساله الغوثیه,غوث اعظم,محیی الدین عبدالقادر گیلانی,محیی الدین ین عربی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13859.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13859_b67a7ebd70822368debc4ca6796db953.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
اعتبار علمی و اقدی و مغازی او
FA
دکتر محمد حسین واثقی
راد
99254335
باورهای دینی امروز مسلمانان برخاسته از گذشته اسلام است . کتاب های تاریخ یکی از منابع دین شناسی به حساب می آیند . از آن جمله کتاب مغازی واقدی است .
محمد بن عمر واقدی نخست در مدینه می زیست ‘ در سال 180 به دربار هارون پیوست و در حکومت و در حکومت مأمون به قضاوت پرداخت . این وابستگی او در ترویج کتابش بی تاثیر نبود . اعتبار علمی او در زمان خود و پس از آن مورد اختلاف بود . افرادی او را ستودند و بسیاری نکوهش کردند . محدثان و پیشوایان مذاهب روایت های او را بی اعتبار دانستند ‘ اما تاریخ نگاران به کتاب او استناد کردند و امروز نیز کتاب مغازی او را معتبر می دانند .
بازنگری,تاریخ اسلام,شخصیت واقدی,مغازی واقدی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13860.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13860_7a1e68f4f045aa1e1d1a45bce8755fb0.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
شناسایی سطوح در مناطق ایران
FA
دکتر کرامت الله
زیادی
37635486
این مقاله با استفاده از 15 شاخص انتخابی (5 شاخص طبیعی و 10 شاخص اقتصادی – اجتماعی ) و به کارگیری مدل (( شاخص ترکیبی توسعه )) سطوح توسعه در نه کلان منطقه کشور را شناسایی و اندازه گیری کرده است .
مناطق ایران از نظر شاخصهای طبیعی ‘ اجتماعی – اقتصادی و شاخصهای تلفیقی ‘ همگن نیست و در آنها نابرابری به چشم می خورد . میزان شکاف توسعه یافتگی طبیعی ‘ اقتصادی – اجتماعی و تلفیقی مناطق کشور به ترتیب 7/1‘6/25و 6/5 است .
در ایران منطقه ‘ با سطح توسعه بالای طبیعی به دست نیامد . تنها منطقه با سطح توسعه طبیعی ‘ منطقه جنوب غرب و تنها منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است .بحرانی ترین منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است . بحرانی ترین منطقه از نظر سه گروه شاخصهای یاد شده ‘ منطقه غرب کشوراست . مسئله مهم عدم وجود همبستگی میان شاخصهای طبیعی و اقتصادی – اجتماعی توسعه در مناطق است (0076/0- =r ).
الگوی فضایی توسعه منطقه ای ایران ‘ مدل ((مرکز – پیرامون )) است و مناطق با توسعه پایین عمدتأ درغرب و شرق کشور قراردارد که از انزوای اقتصادی – اجتماعی و عدم وجود پیوند عمیق با مرکز کشور رنج می برند . تخصیص بهینه منابع ‘ اتخاذ سیاست تمرکززدایی و زدودن تفاوت میان مناطق ‘ براساس درجه توسعه نیافتگی ضروری است .
سطوح توسعه,شناسایی,مناطق
https://jflh.ut.ac.ir/article_13861.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13861_929612cf39707db5c8969b83879411e5.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
نگاهی به جایگاه قم در تاریخ سیاسی معاصر
FA
دکتر محمدرضا آقا جانی
قناد
91433813
قم به دلیل دربرداشتن آرامگاه حضرت فاطمه معصومه ‘ دختر هفتمین پیشوای شیعیان جهان و نیز وجود حوزه علمیه قوی و پربار‘ همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود ‘ از دیرباز و به خصوص در80 سال اخیر‘ نقش مهمی در معادلات سیاسی ایران به عهده داشته است . در این مقاله کوشش شده با بررسی تحولات سیاسی دوران قاجار و پهلوی اول نقش سیاسی قم شفاف تر شود و میرزای قمی از فقیهان نام آور شیعه (م 1231 ه ق ) در دوران 20 ساله حضور خود در عصر حکومت فتحعلی شاه ‘ تأثیر به سزایی در کنترل قدرت او داشت . در نهضت مشروطیت نیز قم جایگاه مهمی یافت که مهاجرت علمای تهران به قم و پناهنده شدن به حرم حضرت معصومه و به دنبال آن صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه ‘ نمونه آن است . تأسیس حوزه علمیه قم با ورود حاج شیخ عبدالکریم حائری به این شهر در نوروز 1300 شمسی ‘ اندکی پس از کودتای رضاخان ‘ قم را به عنوان دومین مرکز بزرگ دینی شیعه پس از نجف قرارداد
آیت اله حائری,تاریخ سیاسی معاصر,حوزه علمیه,رضاشاه,قاجار,قم
https://jflh.ut.ac.ir/article_13862.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13862_002819a3d89d9ecaaae480202e86b5f8.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
که های موصول در فارسی میانه
FA
دکتر تیمور
قادری
43459567
در این مقاله ‘ نگارنده سعی کرد تا ضمن بازشناسی سه نوع ((که))ی موصول در فارسی میانه ‘ پهلوی ‘ عملکردهای آن را در جملات مرکب ‘ برشمرد . این سه نوع که بعدأ به فارسی جدید می رسند ‘ و شانزده نوع جمله ی مرکب وابسته را شکل میدهند ‘ که متون امروز فارسی تمامی این انواع را به نمایش می گذارد .
پیرو زمانی,پیرو مفعولی,پیرو مکانی,جمله پایه,جمله پیرو,هزوارش
https://jflh.ut.ac.ir/article_13863.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13863_eef8347d87de359f08c5d9bf11b09676.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن
در آموزش زبان فارسی
FA
آقای اصغر صدرامیر
جانلو
22373572
در نوشتار حاضر با قبول این واقعیت که زبان قدمتی بس دیرینه داشته و در اصالت و تقدم آن بر خط جای شبهه نیست نگارنده فرض بر این نهاده که در طول فرایند یادگیری – یاددهی زبان فارسی ( به ویژه در پایه های ابتدایی ) برخی از دشواریها بروز می نماید که رابطه چندانی با هوش و تواناییهای یادگیری و فراگیران ندارد ‘ بلکه بخش اعظم مشکلات ریشه در کاستیهایی دارد که به علتهای مختلف زبان فارسی را ( همانند بسیاری از دیگر زبانهای دنیا ) مخدوش و آموزش این زبان را با مشکلاتی مواجه می سازد .
آواها,خط فارسی,زبان فارسی,کاستی ها
https://jflh.ut.ac.ir/article_13864.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13864_7233e519b98aadd2f06b5aaf33522abe.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
داستان و شخصیت پردازی در داستان
FA
دکتر حمید
عبداللهیان
54383541
داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان .
همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است .
نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره جدید داستان نویسی ( از دون کیشوت به بعد ) شخصیت تحول زیادی کرده است . در دوره های اولیه شخصیت پردازی مفصل و دقیق بوده ‘ اما بعدها شخصیت پردازی مختصر ‘ کوتاه و گذرا شده است تا اینکه بعضی از نویسندگان کنونی شخصیت های بی چهره می آفرینند تا خواننده را در جریان داستان به فعالیت وادارند .
داستان,داستان پردازی,شخصیت و شخصیت پردازی,فرضیه داستان
https://jflh.ut.ac.ir/article_13865.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13865_b9b2e9eaa514d7f20d1d43f2a505abbb.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
چشم از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی
FA
دکتر اسماعیل تاج
بخش
68142429
الف – در مثنوی مولانا ((چشم )) تعبیرهای گوناگونی دارد ‘ یا دیده ظاهری است که تنها مظاهر و تعینات جهان مادی را می بیند و از جهان غیب بی خبر است ‘ و یا دیده باطنی که ابزار شهود و ادراک حقایق است .
ب- پیامبران الهی نمونه های کامل دیده وران باطنی محسوب می شوند .
ج- تلقی مولانا از شور چشمی با برداشت عوام تفاوت دارد ...
د- جمادات نیز از دیدگاه مولانا نوعی ادراک و دیده وری دارند .
و- معانی ((نظر )) در مثنوی با ((چشم )) یکسان نیست ‘ و مولانا برداشت خاصی از آن دارد ...
چشم سر,حس باطن,حس ظاهر,دیده فرعی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13866.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13866_2e0cc8ec41258a2727c7030decbf82a7.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
دکان فقر
FA
دکتر احمد
احمدی
33461492
محققان سبک بیان مثنوی را مبتنی بر شیوه ای ((بلاغت منبری )) دانسته اند . موارد زیر ‘ از جمله عناصر این سبک گفتار برشمرده شده است .(سرنی ‘ ج 1 ص 121 تا 231 ) :
(( تأثر از شیوه بیان و سطح ادراک عامه ‘ عرضه اخبار و احادیث ضعیف ‘ قیاسات تمثیلی ‘ اشتمال بر الفاظ و امثال و عقاید و خرافات عام ‘ خطاب به مخاطب مبهم ‘ احاطه و غلبه مشیت الهی بر امور ‘ تسلسل افکار و تداعی معانی یا جر جرار کلام و خواطر و جریان سیال ذهن ‘ تکیه بر تمثیل و قیاسات خطابی در شیوه استدلال ‘ آمیختن فرهنگ و لغت عامیانه معانی و تعبیرات عالمانه ‘ تأثر از زبان و بیان و فرهنگ عربی و دینی ‘ کثرت و تنوع قصه ها و حکایات ‘ حکمت ها و امثال عامیانه ‘ کاربرد نسبتأ زیاد الفاظ مستهجن و ...))
نویسنده در این مقاله به بررسی افسانه مشهور ((غرانیق )) که صاحب مثنوی وقوع آن را پذیرفته می پردازد .
افسانه غرانیق,تفسیر طبری,داستان پردازی,سنت,وحی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13867.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13867_fe26e9fe5501370e6524e87c04af7441.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
سنجش درجه توسعه یافتگی استانهای کشور
با استفاده از تحلیل تاکسونومی
FA
دکتر محمدرضا
رضوانی
65749435
شناخت و تجزیه و تحلیل وضع مناطق در زمینه های محیطی ‘ اقتصادی ‘ اجتماعی و فرهنگی نخستین گام در فرایند برنامه ریزی توسعه منطقه ای است . با این کار تنگناها و محدودیت های مناطق مشخص شده و می توان برای رفع آنها اقدام کرد .در این راستا شاخص ها و معرفها می توانند وضع مناطق را در زمینه های نشان دهند . روشها و تکنیکهای مختلفی برای استفاده از شاخص ها و متغیرها در جهت شناخت وضع موجود مناطق وجود دارد که یکی از روشها تحلیل تاکسونومی است . با این روش می توان به درجه بندی و تعیین سطح توسعه اقدام کرد . در این پژوهش با استفاده از 24 شاخص در زمینه های آموزش ‘ ساختمان ‘ بهداشت و درمان و ارتباطات وضعیت استانهای کشور از لحاظ میزان و درجه توسعه یافتگی مشخص نشده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد تفاوتهای زیادی بین مناطق از لحاظ درجه توسعه یافتگی وجود دارد . در بخش های چهارگانه فوق استانهای گیلان ‘ تهران ‘ سمنان و یزد به ترتیب بالاترین و استانهای سیستان و بلوچستان ( آموزش مسکن ) ‘ اردبیل (بهداشت و درمان ) و آذربایجان غربی ( ارتباطات ) کمترین میزان توسعه یافتگی را داشته اند .
ایران,تحلیل تاکسونومی,توسعه,شاخصهای توسعه
https://jflh.ut.ac.ir/article_13868.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13868_73bc7c1cce1d29a5ff2c2c43a0bd4ef0.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
ارتباط هنر و عرفان در کشف گنج پنهان خلافت الهی
FA
دکتر معصومه
شبستری
14379135
انسان معاصر ‘ در عصر توسعه مدرنیته ‘ میان میراث انباشته با معانی قدسی و رهیافت دنیوی عصر جدید ‘ قرار گرفته و به میزان پیشرفت در زمینه غلبه بر طبیعت و تسخیر آفاق ‘ دچار سقوط معنویت گردیده است و با قرار گرفتن در یک وضعیت بینابین ‘ نیازمند پاسخگویی دین به مسایل وجودی انسان شامل : شکاکیت ‘ تناهی ‘ بیگانگی ‘ ابهام و معنای زندگی است . عرفان ‘ جریان روحانی عظیمی است که از میان همه ادیان می گذرد و در وسیعترین معنای خود به صورت وجدان (( حقیقت واحد )) معنا میشود .
عرفان با هنر قرابتی تمام دارد . چرا که هر دو با عنصر عشق و محبت که در گذرگاه روح جریان دارد سرشته اند . هردو در پی کشف و ساختن دنیایی جدید برای آدمی هستند . هم عرفان و هم هنر هر دو از مقوله ابهام هستند که از عالمی عینی گرفته می شوند و به درجات قابلیت مظروف خویش ‘ چون سیالی جریان می یابند و هردو از جذبه و الهام سیراب می گردند . جذبه ای که تعین هویت انسانی و شخصی به کلی در آن از میان می رود .
ابهام,رمز و راز,عرفان,عشق,قداست,هنر
https://jflh.ut.ac.ir/article_13869.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13869_b148d93549983b4759d7a923cabf6a96.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
نگاهی به داستان و اجزای تشکیل دهنده آن
FA
دکتر خلیل
پروینی
72244443
داستان در میان ملل جهان ‘ سابقه ای طولانی دارد و در مسیر طولانی و پرفراز و نشیب خود ‘ شاهد تحولات ‘ تغییرات ‘ پیشرفتهای زیاد و عمیق و نیز اشکال مختلف بوده است . داستان دارای بافت هندسی و ترکیب خاص و دارای عناصر ویژه ای بود ه و هست بطوری که آن را از سایر اشکال و فنون ادبی متمایز می سازد و در این میان داستان هنری معاصر ‘ علاوه بر دارا بودن عناصر عمومی و مشترک در داستان ‘ دارای عناصر و اجزای خاصی می باشد .
یک داستان هنری ‘ دارای عناصری مانند طرح و پیرنگ ‘ شخصیت و شخصیت پردازی ‘ گفت و گو ‘ کشمکش ‘ صحنه و صحنه پردازی ( زمان و مکان ) ‘ زاویه دید و عنصر اندیشه و پیام می باشد که همه این عناصر در یک هماهنگی کامل و نظام مند در خدمت پیام و اندیشه داستان می باشد .
این مقاله ضمن ارائه تعریفی از داستان هنری و تفاوتش با شکل سنتی آن ‘ به معرفی هر یک از عناصر یاد شده و جایگاه و نقش آنها در عمل داستانی پرداخته است .
ادبیات داستانی,عناصر داستانی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13870.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13870_c343e64b74b0a5df0e57a124330e4e05.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
جلوه هایی از عرفان امام علی (ع)
FA
دکتر علی مهدی
زاده
93271746
مقاله حاضر درباره زندگی حضرت علی (ع) و نگرش او به دنیا و آخرت است . از نظر او دنیا بسان آب دهان سگ آلوده و پست است اما میبینیم که چگونه رهبری همین دنیای ناپاک را به اجبار برای چهار سال و اندی به دست میگیرد و چنان حکم میراند که خود ترازویی برای قسط و عدل می شود . اما در عین حال که سرگرم رتق و فتق امور مردم است ‘ لحظه ای از یاد خدا غافل نمی شود و همان امور وکارها را به همراه نیایش و عبادت برای پروردگار به انجام می رساند . در این مقاله به چند بعد از زندگی حضرت خواهیم پرداخت .
جنگ و نبرد,دنیا و عرفان از نظر علی (ع) خلافت,صفات اخلاقی,عبادت وزهد,مرگ,ولایت
https://jflh.ut.ac.ir/article_13871.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13871_a3604a5d5a9c7154292a6bdfd436e9c4.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
قواعد نحوی و نقش های ارتباطی حاصل عملکرد شان
FA
دکتر ارسلان
گلفام
27268986
نحو و مکانیسم های نحوی در واقع به لحاظ کاربردی نوعی انعطاف پذیری را در اختیار گویشوران قرار می دهند که با استفاده از آن زبان می تواند برای القاء مقاصد ارتباطی مختلف جلوه های متفاوتی داشته باشد . نگارنده در این مقاله تلاش می کند تا فرآیندهای نحوی را از جهت انگیزه کاربردی و از چشم انداز کلامی مورد بررسی قرار دهد . این بدان معناست که آنچه بستر و زمینه اعمال فرآیند های نحوی است می بایست در چارچوب یک انگاره پویا به گونه ای که گوینده و شنونده در آن جایگاه خاص خود را دارند مورد بررسی قرار گیرد . در همین ارتباط از زاویه ای نقش گرایانه بین آن قسمت از پیام که زمینه گفتگو واقع می شود و دانش مشترک تلقی می گردد و آن قسمت که از نظر شنونده تازگی دارد تمایز قائل شدیم . زبان بعنوان وسیله ارتباط دارای عناصری است که در خلال مبادله پیام حشو هستند و تنها حاشیه ایمنی برای انتقال مناسب را فراهم می سازند .
ارزش کاربردی,دانش متشرک,کارایی ارتباطی,مقاصد کلامی,مکانیسمهای نحوی
https://jflh.ut.ac.ir/article_13872.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13872_ef2f199863188b87a44f70a2774c27be.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
آیینه حضور
تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا
(با تکیه بر مثنوی معنوی )
FA
اصغر بابا
سالار
17831465
جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .
آیینه,جلوه گاه,دل,عشق,نور
https://jflh.ut.ac.ir/article_13873.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13873_e83488f323b291bfb566c3bfb93d6330.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
فرخی یزدی ‘ شاعر سرافراز فرهنگ و ادب ایران
FA
دکتر قاسم
صافی
67138976
مقاله حاضر ‘ حاوی تبیین احوال ‘ آثار و افکار فرخی شاعر برجسته معاصر ایرانی است . قهرمانی که کوشش و جانبازی او در راه آزادی بر اهل نظر و نسل اندیشمند پژوهشگر بافراست ‘ پوشیده نیست . و باید انتظار داشت نام او به عنوان یک آزاداندیش حق طلب ‘ یک شاعر میهن دوست ترقیخواه و پاسدار حقوق انسانها ‘ جاودانه در تاریخ ایران به نیکی به جا ماند و قلبهای گرم و پاک میهن دوستان آزاده را حرارت وحدت و تحرک بخشد و بخصوص مساعی جمیل او در جهت تحکیم روحیه آزادیخواهی و زیستن آزادمنشانه ‘ منشأ اثرات خیر و مثمر ثمرات جدی باشد . بررسی مجموعه آثار فکری و دیدگاه این شاعر آزاده و پیشاهنگ نهضت روزنامه نگاری ‘ مبین این است که او از چندین زاویه به تحلیل مسائل اجتماعی ‘ سیاسی ‘ فرهنگی و تربیتی پرداخته است که بواقع پیامهای او به شمار می روند و مصداقی در وضعیت اجتماعی دوره او دارد و می تواند وضعیت جامعه معاصر او را ترسیم کند .
آزادیخواهی,حذف فرزانگان,طلیعه آیینه افکار,ظلم ستیزی,قرائتخانه طوفان,قرارداد 1919
https://jflh.ut.ac.ir/article_13874.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13874_af50d68660a8eadf9a8f8c060731a758.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
163-162
0
2002
09
23
معجزات پیامبر اسلام (ص ) در مثنوی معنوی
FA
دکتر عبدالرضا
سیف
29781694
نگاه مولوی به مقام رسول گرامی (ص ) ‘ نگاه مریدی است گم گشته به ولی کامل الهی . مولانا از سر صدق و سوز دل درباره پیامبر (ص ) سخن گفته و او را غایت آفرینش و مظهر انسان کاملی دانسته که خلیفه خداست و در وجودش گمشده خود را یافته و نهایت عشق و علاقه خود را به احوال و گفتارش نثار کرده است .
هدایت و عشق در مکتب مولانا چون قاف ناپیدا و دست نایافتنی است که باید با همای رحمت پیامبر (ص) آنرا پیمود . در مثنوی ‘ رمز رسیدن به حقیقت با شریعت رسول (ص ) که مشروعیت بخش طریقت است ممکن خواهد بود . در نظر مولانا ‘ معجزات پیامبر ( ص ) نفس شیخ و پیر است که دلهای مرده را زنده میگرداند . قرآن که معجزه جاوید خاتم رسولان است اساس و ادیها و مقامات عرفا و اولیا است که بی آن نمی توان لحظه ای زیست و قدم در مسیر خود شناسی گذاشت . با معجزات ظاهری مردم عامی و خام ‘ آگاه و پخته می شوند ولی در حقیقت عرفا و صاحب دلان راهنمایی می گردند .
پیامبر(ص),شیخ,قرآن,مرید...,معجزات,مولانا
https://jflh.ut.ac.ir/article_13875.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_13875_ccd29bb8704badaaa8843a3cea469876.pdf