دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
شعر فتوح در صدر اسلام
FA
دکتر فیروز
حریرچى
13331691
شعر فتوح در صدر اسلام از اهیمت ویژه ای برخوردار است. مطالعه در این زمینه به تدوین مقالات وکتابهای پرحجمی نیاز دارد. زیرا این شعارکه بیشتر در جنگهای قادسیه، یرموک، نهاوند و غیره سروده شده از خصائص و امتیازاتی برخوردار است که نبردهای سخت و جانکاهی را در راه دین خدا و اقامه توحید بیان میکند و علاوه بر آنکه حماسه و شور و غیرت دینی مسلمانها را در این جنگها نمایان می سازد، تأثیر تعالیم عالی اسلام را هم در این اشعار آشکار می سازد و از طرف دیگر در شعر فتوح مرثیه های جانگدازی را مشاهده میکنیم که با مراثی ادب عربی دوره های دیگر از لحاظ اخلاص عمل و ایمان به پیغمبر و کتاب خدا بکلی متفاوت اسث و از حیث سبک هم این سروده ها بیشتر دارای رنگ عامیانه همراه با مفاخره است و از فصاحت و شیوایی شعر شاعرانی که با فراغت خاطر، تأمل و اندیشه کافی اشعار استوار و محکمی می سرایند بهره کافی ندارند.
“Qadisiyah” Battles,جنگهای قادسیه,شاعران فتوح,شعر فتوح,مدائن,نهاوند
https://jflh.ut.ac.ir/article_11807.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11807_1e6d219f7b620bf5f7d21a0c3d601ef6.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
اعجاز بلاغی قرآن و تاثیر شگرف آن بر شخصیت انسان
FA
دکتر محمود
خورسندی
94241332
بلاغت,تحدی,تحلیل بلاغی,عرفان,قرآن
https://jflh.ut.ac.ir/article_11808.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11808_3879ad17b80e9d4f8990449d7d5d070a.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
مدح اهل بیت (ع) از منظر ابن معتوق
FA
دکتر ابوالحسن امین
مقدسى
91146278
نقش قرآن در شعر دورهء اموی و عباسی نقشی مفهومی و غیر مستقیم است
و اقتباس های ظاهری در شعر دورهء اموی که سمبل حاکمیت تعصب عربی است فقط در موارد نادری در جهت اندیشه های سیاسی به کار رفته است. در زمینهء نثر برخلاف شعر متون، کاملأ دینی و یا تحت تأثیر مستقیم پیام های دینی است. در دیوان شاعران مهم دورهء عباسی همچون شریف رضی و متنبی اقتباس قرآنی حضور ندارد، ولی شعر دورهء سقوط شعری است که آیات قرآن در میان ابیات آن مشهود است و شعرای گمنام و مشهور در این امر مشترکند. مطمئنا یکی از علل این پدیده وجود حاکمیت های دینی است که بیشتر به ظواهر دینی مقید بوده اند. ابن معتوق یکی از شعرای شیعی قرن یازدهم هجری است. وی تصاویر مختلفی از آیات قرآن را چه به صورت مستقیم و چه به صورت مضمونی در شعر خود به نمایش گذاشته أست. او اکثر آیات نازل شده در شأن اهل بیت را در مدح ممدوح خود به کارگرفته است.
ابن معتوق,اقتباس قرآنی,اهل بیت (ع),مدح
https://jflh.ut.ac.ir/article_11809.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11809_6d6d8e6e1986233d2c1ea95f8b888771.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
نعت و اغراض بلاغی آن
FA
دکتر غلام عباس
رضایى
97625799
نعت در اصل برای توضیح و تخصیص منعوت می آید، ولی گاهی از غرض اصلی خود خارج شده و مجازآ در اغراضی چون مدح و ثنا، ذم و نکوهش، ترحم، تعمیم، ابهام، تفصیل، بیان حقیقت و ماهیت موصوف، کشف و تأکید بکار می رود.
نگارنده در این مقاله، کوشیده است با استفاده از منابم معتبر نحوی و بلاغی، اغراض مجازی و بلاغی نعت رامورد بررسی قرار دهد.
تأکید,تخصیص,تو ضیح,کشف,نعت
https://jflh.ut.ac.ir/article_11810.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11810_0c6f9d64311a64dae39801c3df0bbf5d.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
ویژگیهای ادبی ابوالفرج ببغاء
FA
دکتر عزت ملا
ابراهیمی
16991659
ابوالفرج ببغاء، شاعر و کاتب دربار سیف الدوله حمدانی است. او در اشعار خویش ضمن وفاداری به سبک کهن عرب به نوآوری نیز گرایش داشت. با این همه شهرت ببغاء نه به شعر، که به نثر اوست. او که شیوه خویش را ترسل می داند، به اطناب و تکرار بیش از ایجاز نایت دارد، پیوسته ذخایر غنی زبان عربی را در پی مترادفات می جوید و الفاظی که بر می گزیند غالبا ساده و برازنده اند. وی در رسائل خود نثری روان، شفاف را با عباراتی کامل از برای معانی زیبا، پر تاثیر و دلربا در آمیخته است. چندانکه نثر وی نمونه بازری از نثر سده چهارم هجری به شمار می اید. از این رو در این پژوهش بر آن شدیم تا به معرفی زندگی و آثار ادبی وی بپردازیم.
ببغاء,ترسل,حلب,رسائل,سیف الدوله,نوآوری
https://jflh.ut.ac.ir/article_11811.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11811_476c74046ffe429897632a94e3c25402.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
نقش حاکمان شیعی بویهی در شکوفایی ادبی قرن چهارم هجری
FA
دکتر علیرضا محکى
پور
39118246
حکومت آل بویه در 322 هـ پس از تصرف شیراز به دست علی بن بویه فرزند ارشد بویه، اعلان موجودیت کرد. فرزندان بویه توانستند به سرعت، متصرفات خویش راگسترش داده و تسلط خود را بر ایران و عراق تحکیم بخشند. از آنجایی که خاندان بویه دارای مذهب شیعه بودند، منشأ تحولات عظیمی در راستای اهداف شیعه شدند. علاقهء پادشاهان بویهی به فرهنگ و ادب موجب شد تا آنان اقدامات شایسته ای از جمله, حمایت از شاعران و دانشمندان و انتخاب برترین نویسندگان برای تصدی پستهای حکومتی از خود نشان دهند. وزیران آل بویه نیز که خود از برجسته ترین شخصیت های ادبی زمان به شمار می آمدند، توانستند با تلاشهای خود، نثر عربی را متحول ساخته و به نقطهء اوج شکوفایی برسانند. آنان با تشکیل مجالس ادبی و علمی و نیز با تشویق و حمایت از شاعران و گردآوری آنها درکاخ های خود، جانی دوباره به کالبد شعر عربی بخشیده و موجب رونق و نشاط هر چه بیشتر آن شدند.
آل بو یه,ابوالفضل بن عمید,شکوفایی ادبی,عضدالدوله,یتیمة ا لد هر
https://jflh.ut.ac.ir/article_11812.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11812_a229780bccc92be0f75d6b2cfe2e6bfe.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
مثلث تغییر
FA
دکتر محمود
شکیب
78189698
ساختار قصیدهء عربی، به همانگونه که برد، ساختاری شد ماندگار.
اما باگذشت زمان، پاره ای از ویژگیهای آن به چالش کشیده شد. بویژه پدیدار شدن گونه ای دیگر از قالب های شعری که در مرز شعر عامیانه و فصیح قرار داشت و پرتنوع بود و ایقاعی بس خوش داشت، با ظرفیت شگفت برانگیزی برای طرح عواطف غرامی و وصف زیبایی های طبیعی، در مقابل سبک دیرپای قصیده قامت برافراشت، ولی آنچه در دورهء معاصر رخ داد ضلع سوم این مثلث تغییر را کامل ساخت- تغییری که می رود تا ویژگیهای درونی و بیرونی فخیم ترین و کهن ترین قالب شعری عرب را بستر تجربه های بیانی متفاوت و نو تری سازد.
تحول و تغییر,ساختار قصیده,سبک
https://jflh.ut.ac.ir/article_11813.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11813_2fd48cf3c8d04535b5892b4f5e060185.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
سمیح القاسم و موسیقی شعر عرب
FA
دکتر حسین
ابویسانى
13558417
دکتر على اصغر
باستانى
69917838
موسیقی، یکی از اسباب و علل مقبولیت شعر نزد خواننده و شنونده است. این پدیده در شعر جهانی، که در بیشتر زبان های دنیا شناخته شده، به چشم می خورد. هر شعری، به عنوان یک پدیده ی جهانی و در عین حال ملی و محلی، میزان توفیق و ماندگاریش بستگی به میزان بهره مندی آن از موسیقی دارد. موسیقی شعر، دارای دامنه ی پهناوری است. وزن و منشاء آن در میان ملل مختلف ممکن است سرچشمه های گوناگون داشته باشد، چنانکه در شعر عرب می توان آنرا به آهنگ پای شتران که در صحرا گام می زنند نسبت داد اگر چه شاعران عرب غالبآ استفاده از شکل تفعیله را اختیار نموده و در مواردی اندک میان شکل سنتی و نوین آن تلفیق ایجاد نموده اند ولی از توانایی های موسیقی سنتی نیز بهره مند برده اند. این پدیده، در شعر فلسطین هم قابل ملاحظه بوده و شاعران به خود اجازه داده اند از آزادی ساختار موسیقی برخوردار باشند. خواننده ی قصاید سمیح القاسم بعنوان یکی از شعرای فلسطینی، با اندکی ذوق و معلومات قادر به تشخیص موسیقی بیرونی و درونی آنها خواهد بود.
اوزان عروضی,تفعیله,سمیح القاسم,فلسطین,موسیقی شعر
https://jflh.ut.ac.ir/article_11814.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11814_dd69876165a60dd78ed6919629e22d17.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
54و55
4
2004
12
21
تحلیل بر مبنای نظری و دستورات کاربردی ترجمه
FA
دکتر عبدالحسین
فقهی
82471119
https://jflh.ut.ac.ir/article_11815.html
https://jflh.ut.ac.ir/article_11815_6de4bfe9504589a457d6e92fae4f9613.pdf