ORIGINAL_ARTICLE
مصحف امیر لامومنین (ع) یا نخستین کتاب در حوزه علوم قرانی
روایات بسیاری از شیعه و اهل سنت نشان می دهد که امام علی (ع) در آغازین روزهای در گذشت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ، بنابر سفارش آن حضرت ، قرآن را در مجموعه ای گردآورد ، این مجموعه که به " مصحف علی (ع) " نامبردار است ، دربردارنده تاویل و تفسیر آیات قرآن محکم و متشابه و اسباب النزول بوده است و آیه های منسوخ پیش از آیات ناسخ قرار داشته اند و به همانگونه ، آیات مکی پیشتر از آیه های مدنی بوده است . برخی از محققان مسلمان بر این رای هستند که مصحف بر اساس ترتیب نزول سوره های قران گرداوری شده است ، این دیدگاه ، تنها به روایت شیعه دیده نمی شود . بنابراین نمی توان به دیده اطمینان به آن نگریست و به دلیل وجود مسائل مهم علوم قرآنی در مصحف علی (ع) و زمان گرداوری آن می توان نتیجه گرفت که مصحف آن حضرت نخستین کتاب در حوزه علوم قرآنی می باشد .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25151_88ef0b316de81bb5cf622ceb5efcc358.pdf
2006-06-22
رضا
فرشچیان
67114689
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مظاهر الواقعیه التفاولیه فی ادب نجیب محفوظ و تداعیاته
الواقعیة التفاولیة مذهب فی عالم الادب اذانه متجذر فی الفلسفة المارکسیة التی توغلت فی ارجا العالم خاصة فی اوروبا الشرقیة ، و انطلاقا من هذا المذهب الابی ظهرت آثار شعریة و قصصیة هامة فی روسیا و فی بلدان العالم الثالث . و من الکتاب المتمیزین فی العالم الثالث الذین تاثروا بهذا المذهب ، هو نجیب محفوظ الذی کتب اولی روایاته من عام 1945 حتی 1957 علی اساسها . نحاول فی هذا البحث ، ان نشیر الی الممیزات الرئیسة للواقعیة التفاولیة ثم نتطق الی هذه الممیزات فی آثار نجیب محفوظ القصصیة نموذجا و ناقل الکفر لیس بکافر مستهدفین من هذا ان ینتبه مترجمو آثار نجیب محفوظ علی خیوط افکاره تحسبا من الانزلاق فی متاهات غیر محمودة .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25152_1177d35961283db122767f4869720670.pdf
2006-06-22
الدکتر عدنان
طهماسبی
48963816
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل و زمینه های رشد و تطور ادب عربی در عصر طلائی
مطالعه تحولات شگرف در ادبیات ، و عوامل و زمینه هایی که این تحولات را بوجود آوردند، یکی از شاخه ها و زمینه های مطالعاتی در حوزه " تاریخ ادبیات " می باشد .
شناخت تحولات و ویژگی ها و عوامل تاثیرگذاری ، ما را در فهم و تحلیل و تبیین متون ادبی بویژه : متون مصنوع ، یاری می کند . چراکه : ظهور یک سبد ادبی و بیانی ، معلول یکسری تحولات و زمینه های اجتماعی و فرهنگی است .
اگر آن زمینه ها شناخته نشود پیام و مفاد آثار ادبی به طور کامل به دست نخواهد آمد .
در این مقاله تلاش داریم برخی از عوامل نهضت ادبی در ادب عربی پس از امویان را که می توان آن را انقلابی ادبی نامید شناسایی و تحلیل کنیم .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25153_0816b6bfc0c8e870f0cf765ab79366ec.pdf
2006-06-22
دکتر عبدالحسین
فقهی
82471119
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی روشها در طبقه بندی جناس
در بدیع و کتابهای فنون بلاغت و صنایع ادبی روشهای پراکنده و نامنسجمی در طبقه بندی انواع مختلف جناس وجود دارد . برخی از این روشها ماهیت ترجمه ای داشته و از ادبیات عرب بر گرفته شده است . بخشی دیگر از گونه های جناس نیز بر پایه اواشناسی و واج شناسی طبقه بندی شده اند . نگارنده در این مقاله کوشیده است پس از بررسی روشهای معمول در طبقه بندی جناس ، روشهایی نو و علمی را ارائه نماید .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25154_7bbeaba00f59f1731223b01f4684e707.pdf
2006-06-22
دکتر محمود فضیلت
بهبهانی
75241384
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تکواژ جمع در زبان فارسی
ما در این مقاله با بررسی بعضی از جملات در زبان فارسی و با استفاده از نظریات زبانشناسان ، ابتدا وجود گروه شمار (number phrase ) را در گروه تعریف (DP) زبان فارسی ثابت می کنیم و سپس نشان می دهیم که جایگاه تکواژ جمع در زبان فارسی نیز مانند دیگر زبانها ، هسته گروه شمار است . سپس ضمن بررسی ویژگی های تکواژ جمع در زبان فارسی ، ثابت می کنیم که ظاهر نشدن اعداد بیش از یک با اسم های دارای تکواژ جمع در این زبان ( برخلاف زبانهای دیگر) به دلیل ویژگی های خاص تکواژ جمع در زبان فارسی است .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25155_1e477a6c79e2957b598fd96737bcebef.pdf
2006-06-22
دکتر علی
درزی
46568371
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیده آهوی دشت (تصحیح تحلیل یک بیت از دیوان خاقانی )
افضل الدین بدلیل ابراهیم بن علی معرو ف به خاقانی شروانی نویسنده و شاعر بزرگ قرن ششم ، جز بزرگترین قصیده سرایان زبان و ادبیات فارسی است که به زبان عربی نیز شعر گفته . عمده شهرت خاقانی به خاطر قصاید پرهیمنه و مطنطن اوست که به زبان دشوار و صور خیال عالی و دور از ذهن سروده شده است . تسلط شاعر بر دانشهای زمان خود و اشرافش بر احادیث و علوم اسلامی و نسطور و اساطیر و تلمیحات سامی – ایرانی – عبری - ... درک شعر او را دشوار کرده است .
دیوان خاقانی چند نوبت تصحیح و چاپ شده است ولی بخاطر عدم اصالت نسخه و بدخوانی مصححان ، فهم شعر شاعر دوچندان مشکل شده است . با وجود مقالات و پایان نامه های متعدد در این زمینه همچنان مواردی در دیوان وجود دارد که به تصحیح مجدد با دقت بیشتر نیازمند است . این مقاله به تصحیح و توضیح یکی از آن ابیات پرداخته . بیت مورد نظر و ابیات قبل و بعد آن که همگی به هم مرتبطند شرح و تحلیل شده است .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25156_854848b310f0088e87c83541c239eef8.pdf
2006-06-22
دکتر علیرضا حاجیان
زاده
62243957
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روشهای تبلیغ ادیان الهی
انبیا در دعوت خود روشهای مختلفی را بکار گرفته اند که حکمت موعظه حسنه و جدال محورهای کلی آنست و در شرایط خاص می تواند از برخورد قهرآمیز بهره گرفته شود . در مقابل نیز ائمه کفر ، ملا ، مترف و عوام نادان به مقابله پرداخته و از شیوه هایی چون بی اعتنایی ، جنگ روانی ، تهمت ، جلوگیری از تبلیغ ، ششکنجه ، تبعید و قتل استفاده کرده اند .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25157_63860d1accb912b549bd28f1c22f7798.pdf
2006-06-22
دکتر عباس
همامی
44775852
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بحثی پیرامون عجایب نامه ها و نظایر آن ( معرفی غرایب الدنیا و عجایب الاعلی شیخ آذری طوسی)
شاید بتوان گفت عجایب نامه ها نوعی از انواع ادبی است که ریشه در باورها ، سنن و فرهنگ مردم هر منطقه دارد . از دیرباز ناشناخته های عرصه خلقت نظر آدمیان را به خود جلب کرده و آنها را به فکر فرو برده است . آنچه را که به راز آنها پی نبرده و یا به خوبی نشناخته و یا برایش تازگی داشته است تحت عنوان عجایب و غرایب سینه به سینه نقل کرده و چه بسا از نقل آنها لذت نیز می برده است . بعضی از عجایب به افسانه بدل شده اند و پاره ای دستمایه نویسندگان گشته که بر پایه آن آثار ادبی گوناگونی را به وجود آورده اند . جغرافی دان ها و تاریخ نویسان که بهره ها جسته و در واقع کتاب خود را به آنها مزین نموده اند و گاهی مطالبی نیز بر آنها افزوده اند .
آذری طوسی نیز آن عجایب و غرایب را دست مایه کار عرفانی و اخلاقی خود کرده و از دیدگاه های متفاوت ، به عجایب نگریسته است . حاصل کار او کتابی است منظوم در قالب مثنوی در بحر خفیف ، به نام " غرایب الدنیا و عجایب الاعلی " که مضمونی کاملا عرفانی دارد . این کتاب در اصل باب دوم و سوم کتاب چاپ نشده منظومی است به نام مرآت .
https://jflh.ut.ac.ir/article_25158_6289c1851760df4c334da770ce68b69f.pdf
2006-06-22
اکرم
سلطانی
44279625
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الا حرف السعه من منظار المستشرقین
اثارت بعض الروایات المتعلقة بنزول القرآن جدلا واسعا ، خاصة روایات التی توحی بنزول القرآن علی سبعة احرف ، حیث احرف ، حیث اصبح فهمها و استجلا معناها میدانا للصراع بین آرا المحققین من علماء الاسلام ، کما تعرض لها المستشرقون ایضا ، و توصلوا – علی ضوء روایات اهل سنة – الی نتیجة مفادها ان القرآن یشوبه الاضطراب.
هی ان القرآن لم ینزل علی سبعة احرف – کما یتوهم بعضهم – و انما هو قرآن واحد ، نزل الی حرف واحد ، من عند الواحد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_25159_fd23bcb04c82fd25b1c22aa89a7f672f.pdf
2006-06-22
دکتر سید رضا
مودب
63333653
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حافظ و خیام
میان ابوالعلا معری ، خیام و حافظ همسویی هایی وجود دارد که همه این اشتراکات نه در اثر تاثیر مستیم آنها از یکدیگر است .
اشتراکات فکری حافظ و خیام را می توان در سه مقوله : خدا ، انسان ، جهان بررسی کرد . بیگمان زیر بنای فکری خیام ، ارسطویی است و زیر بنای فکری حافظ افلاطونی و اشراقی است . ولی آن دو درباره جهان و انسان غم مشترکی دارند برای مثال مرگ ، ناپایداری های جهان و اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار آنها بسیار رنج می دهد و به اندیشه وا می دارد ، بنابر هر دو سفارش هایی به دریافت وقت و اغتنام فرصت دارند . هر دو معتقدند به نیرویی مسلط بر اراده انسان هستند و از دست این نیروی ناگزیر با زبان شعر به فغان آمده اند . هر دو از وضع جهان و اداره آن ناراضی هستند و شکایت دارند . هر دو رند و سنت شکن هستند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_25160_f81b0545e28b361f328f30920b5571bf.pdf
2006-06-22
دکتر احمد
ذاکری
72741117
1
LEAD_AUTHOR