ORIGINAL_ARTICLE
جلوه ای از جمال بسم الله بزرگترین آیهء قرآن و اقیانوس لایتناهای عرفان
دراین مقاله پس از ترجمه ای تفسیرگونه به نثر و نظم از نگارنده، برگزیده ای
از تأویلهای عرفانی حروف وکلمات آیه کریمهء بسم الله الرحمن الرحیم از نظر مکتب تفسیری حضرت علی و ائمهء ارجمند شیعه (ع) و عقائد مفسرانی بزرک چون: ابن عباس و خواجه عبدالله و میبدی و قشیری و روزبهان و محیی الدین و ابن الفارض و سعدی و حافظ و مولوی و غیره به همراه شرح و تفسیری منظوم از نگارنده آمده و ضمن مقایسه و مقابله و جرح و تعدیل، نگارنده بدین نتیجه رسیده که برترین تأویلهای عرفانی، از مکتب مبارک علوی و ائمه أطهار علیهم السلام سرچشمه گرفته است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11719_af86b60a1dc1473e8a26b9c90dac0f1e.pdf
2002-04-21
بسم الله
تفسیر و تأویل
عرفان
علوی
مفسران
دکتر سید امیر محمود
انوار
26886742
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهنمای نسخه های خطی " نهج البلاغه "
نهج البلاغه "کتاب علی " است، و دربارهء آن بسیار نوشته اند و باز هم خواهند نوشت. این کتاب پژوهنده ربا است، و همواره پژوهندگان از انوار معرفتش روشنی می یابند. نسخه های خطی این کتاب و آثاری که پیرامون آن در گذشته های دور و نزدیک نگارش یافته، درگنجینه های دانشگاه تهران نگهداری می شوند و در راستای پژوهش کارآیی بسیار دارد. دفترچه راهنمایی در این باره فراهم آمده، و این نوشته دفترچه یاد شد. را می شناساند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11720_7a2d4551e4830bb1d1bcd0e7054dc9c3.pdf
2002-04-21
ترجمه
خطبه
شرح
کلمات قصار
نسخه
دکتر ابراهیم
دیباجى
37725571
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ایرانیان کوفه در قرن اول هجری
بعد از درگذشت پیامبر (ص)، کسانی که مسؤولیت ادارهء حکومت را برعهده داشتند، با تازه مسلمانهای غیر عرب، رفتاری ناخوشایند و تبعیض آمیز داشتند. در تقسیم اموال، به آنها سهم کمتری می دادند. در مسؤولیتهای حکومت آنها را شرکت نمی دادند. از جملة این غیر عربها، ایرانیان بودندکه آنها را موالی می گفتند و موالی از رفتار حکومت های نژاد پرستانهء عربی بسیار ناراضی بودند. امیرالمؤمنین علی (ع) در طی حکو مت کو تاه مدت خو د، بسیار تلاش کردند
تا اسلام را به جایگاه واقعی خویش برگردانند و رفتار اسلام حقیقی را به نما یش بگذارند.
ایشان بین ایرانی و حبش و عرب و عجم، هیج فرقی قاثل نبودند و همه را
در برابر قانون الهی یکسان می دیدند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11721_7497669b6d4686bad209e8e3e7a23157.pdf
2002-04-21
امیرالمؤمنین علی (ع)
ایرانیان
کو فه
موالی
دکتر محمد
دزفولى
69388111
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نواند یشی أدونیس
در این گفتار اندیشه و آثار أدونیس فقد نامی معاصر عرب بازگو شده است. أدونیس نقد خود را منحصر به حوزه ادب ننموده است بلکه معتقد است برای نقد صحیح بایستی به عرصه های دیگرکه به نوعی در این حوزه مؤثر بوده اند نیز پر د ا خت.
آموزه های دینی- ادبی أدونیس (علی أحمد سعید) و آموزه های جدید ادب غرب و مکاتب آن، ایشان را ناقدی جهانگیر ساخت. آثار علی أحمد سعید به 14 زبان و از جمله فارسی ترجمه شده است.
آثار و اندیشه أدونیس ناقدان زیادی را بر آن داشت در دفاع و یا به نقد از ایشان قلم فرسایی نمایند.
آثار أدونیس و مجله شعر بازگو کننده اندیشه و مبانی فکری عمده أحمد سعیداست.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11722_ec49081bfc9dc58acaa45ed104e820ef.pdf
2002-04-21
دین
شعر
شعر نو
فرهنگ
نثر
نقد
نواندیشی
عدنان
طهماسبى
16323656
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شرح قصید ه ای از متنبی (از شرح برقوقی)
این مقاله به ترجمه و شرح و تحلیل قصید ه5 ای از شاعر نامدار عرب،
ابوالطیب متنبی پرداخته است.
قصیدهء مورد نظر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، شاعر به مضمون عشق واشک ونفی ملامتگر بی درد، پرداخته می گوید سزاوارتر این است که سرزنشگر به غمخواری وهمدردی با عاشق پردازد تا اینکه با سرزنش ونکوهش دل او را ریش سازد، چرا که وی طاقت ترک عشق ندارد ومدام از دیدگان سیل سرشک بارد واگر ملامتگرخود نرد عشق بازد، ملامت را رها سازد. سپس شاعر گریزی زده به بخش دوم قصیده وارد می شود که همانا مدح سیف الدوله (ممدوح) وغلؤ در ستایش از وی است به گونه ای که برای او همال وامثال نمی شناسد!
https://jflh.ut.ac.ir/article_11723_a6853806a203446c5138324b42bf9e9d.pdf
2002-04-21
اشک
دل
عشق
ملامتگر
دکتر علیرضا
منوچهریان
54617933
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رثا در شعر متنبی
متنبی در رثا، موضع شخصی حکیم دارد و عقلش بر عاطفه اش می چربد، نگاه او به مرگ، نگاه شخصی دردمند و اندیشمند است، در دردمندی بر مرگ نمی تازد بلکه بر روزگاری می تازد که آزا گان را می گیرد و بر حسودانی خشم می گیرد که فضای صاف زندگی را تیره و تار می سازند. مرثیه های متنبی به حسب شخص فقید با هم اختلاف دارند، شاعرگاهی ناچار می شودکسی را رثا گویدکه مصیبت او را غمگین نساخته است، بنابراین شعرش دارای عاطفه ای خشک و بی احساس است و لیکن گاهی حوادث سختی برایش پیش می آیدکه او را ولو به مدتی کوتاه تسلیم عاطفه می نماید.
متنبی از یک سو به سبب داشتن روحیه ای قوی و از سوی دیگر به سبب کثرت حوادثی که در زندگی خود دیده است، شیوه نوحه سرایی را از یاد برده است، لذا می کوشد ناتوانی خود را با آوردن حکمت های بلند، وصف صبر، ستایش از فقید و خاندانش بپوشاند وگاه در رثا کار را به مفاخرت و نکوهش دشمنان بکشاند. عصر متنبی، عصری است که زن را تحقیر می کنند و متنبی دوست ندارد ضعیف را رثاگوید لذا در رثای زنان، آنان را به مرتبه مردی رساند. و بسا آنها را بر مردان برتری می دهد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11724_b593df49c6775b165df4f64ccab9f03d.pdf
2002-04-21
آل حمدان
جده
خوله
رثا
سیف الدوله
فا تک
یماک ترکی
دکتر غلامعباس
رضایى
99356679
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معیا رهای کشف اهداف حاکم بر سور قرآنی
هدف سوره، ارتباط آیات، مو ضوعات سوره، محتوای تفصیلی سوره (نگرش مجموعه ای)، معیارهای کشف اهداف حاکم بر سور قرآنی.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11725_a373eab52e8d1dc465417b2c59288639.pdf
2002-04-21
ارتباط آیات
محتوای تفصیلی سوره (نگرش مجموعه ای)
معیارهای کشف اهداف حاکم بر سور قرآنی
مو ضوعات سوره
هدف سوره
دکتر ایرج گلجانى
امیرخیز
55236249
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سروده های اندلسی ها در مدح پیامبر اکرم (ص)
درکتابهای تاریخ ادبیات عرب، مشهور است که می گو یند: اندلسی ها از شرق تقلید کرده اند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که ادبیات اندلس در بعضی اغراض- بخاطر اختلاف طبیعت بین مغرب و مشرق- غنی تر و از نظر الفاظ، استوارتر است. البته این مقایسه، در موضوعات خاص است. در کل، غربی ها مقلد شرقی ها بوده و از این رهگذر، ادبیات خود را غنی ساخته اند. ارب اندلس، از دو جهت ضعیفتر از ادب شرق می باشد: یکی در عمق اندیشه و دیگری در متانت اسلوب. برای نمونه، ما در ادب اندلس، نویسند ه ا ی که همطراز جاحظ باشد و شاعری که همانند ابوالعلاء معری شعر بگوید، نمی یابیم. در این مقاله، نگارنده ضمن بررسی ضعف و قوتهای موجود در سروده های اندلس، مقایسه ای بین شعرای اندلس و شرق انجام داده و ثابت کرده است که بسیاری از سروده های معروف به "بدیعیات " شرایط و معیار "بدیعیات " را نداشته است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11726_1ef0a6d3452a1e4b2e55c0477d28e148.pdf
2002-04-21
ا ند لس
مدح
دکتر صاحبعلى
اکبرى
72412699
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زهر یات و تطور آن در عصر عباسی
منظو ر از زهریات گل سروده های شعرای طبیعت سرا‘ و یا توصیفی که شاعران راجع به گل ‘ شکوفه‘ درخت‘ باغ وغیره و به طور کلی طبیعت سبز دارند. با این تفاصیل زهریات فنی جدید در شعر عربی نیست . بلکه از دیر باز دراشعار شاعران وجود داشته است به خصوص درخمریات .
شاعران جاهلی به طبیعت و سر سبزی آن با دیدی مادی می نگرند. نه با عاطفه و احساس معنوی ‘ چرا که زندگی آنان به شتر و زندگی به شتر به گیاه و سبزه بستگی دارد. و احیایا از آن برای تشبیه استفاده می کردند. و شاعر اموی شعرش تقلید از شعر جاهلی است. ولی وصف عباسی تحت تاثیر زندگی وتمدن شهر نشینی بسیار ‘ لطیف و دلنشین می باشد. و اشعار آنها در این زمینه همانند موزه ای با هماهنگی کامل است. که تابلوهای زیبا با شکلها و رنگهای مختلف هنرنمایی می کند‘ اما زیر بنای زهریات (وردیات- روضیات) در عصر اول عباسی با آمدن شعرایی چون بحتریع ابن الرومی و ابن المعتز وغیره شکل یافت و در قرن چهارم که اوج شکوفایی آن می باشد. با آمدن شعرایی چون متنبی ‘ صنوبری ‘ سری رفاء ‘ کشاجم وغیره فنی مستقل ‘ زیر بنای کار متأخران در این زمینه گشت.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11727_3635fc3aeffb70cc39b0050507983056.pdf
2002-04-21
تو صیف
زهر یات
صور خیال
عصر عباسی
دکتر فرهاد د
یوسالار
15731184
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نوآوری در ادب متعهد عرب "شعر حسینی معاصر"
در این نوشتار، محقق تلاش نموده با بررسی نمونه ای از ادب متعهد عرب ضمن پرداختن به خصائص آن گونه ادبی جلوه های تجدید و نوآوری را در آن به بحث نشیند.
نمونه منتخب اختصاص به ادبیات عاشورا و امام حسین (ع) در جلوهء نظم آن دارد. بخشی از پژوهش به مقایسة گذری این شعر با اشعار حسینی دوره های گذشته می پردازد و بخش عمده جستار به فنون و شیوه های نو در این شعر همت می گمارد. اشعار قصصی و شعر آزاد از این زمره محسوب می شوند که ضمن تکیه بر چارچوبهای اصلی که برخی از ادب غربی به ادبیات عرب واردگردیده است، به دلیل آمیختگی با مایه های عربی و ارزشها و فرهنگ اسلامی جلوه ای نو از این فنون را به جهان عرب عرضه داشت.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11728_6c059ee129d0caf4fef23e91997bf721.pdf
2002-04-21
إباء
التزام
حماسه
ملحمه
نما یشنامه منظو مه
دکتر انسیهء
خزعلى
23652322
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ عربی در دورهء جاهلی بررسی نثر جاهلی (1)
این مقاله فرهنگ عرب پیش از اسلام را براساس دلالت های موجود در زبان عربی بررسی می کند لکن پیش از پرداختن به دلألت های لغوی به تحلیل این نمادها از بعد نظری می پردازد. در فتح باب این بخش به معرفی خاستگاه زبان عربی و قوم عرب آنگاه به تحلیل ریشه و پیشینه زبان و خط و پیدایش عربی فصیح دست یازیده است سپس معنای جاهلیت را می شکافد و این پرسش را مطرح می سازدکه این نام و مفهوم مستفاد از آن در نزد همگان چقدر با واقعیت موجود در این سرزمین تطابق دارد. محدودهء عصر جاهلی را می نمایاند و به تحلیل ادیان و علوم و معارف آن دوره می پردازد. آنگاه با نگرشی تحلیلی در شعر و نثر جاهلی تأمل و در معنای شعر و شاعر غور می نماید و به روند تکامل شعر که چقدر زمان پشت سرگذاشته و چه آزمونهایی دیده اشاره می کند و سخن از محافلی به میان می آوردکه بسان آکادمی های امروزی علوم به نقد و بررسی شعر عنا یت می ورزیدند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11729_f08825d15650d730a96f32d9406716ac.pdf
2002-04-21
جاهلی
دلالت لغوی
شعر
فرهنگعربی
محافل
نثر
دکتر مهدى
ظرافتکار
77726819
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الامثال و الحکم العربیة و تأثیرها فی آثار سعدی
ذکرت فی هذه المقالة نماذج من الامثال المشترکة المستعملة بین اللغتین الفارسیة و العربیة‘ و جرت اشارة عابرة الی التعاریف العدیدة تو جهت حول المثل ثم تناول البحث الامثال و الحکم القرآنیة التی استعملها سعدی مثلا فی مؤلفاته ووردت امثال شعریة ترجمها سعدی فی آثاره الی اللغة الفارسیة کما ذکرت الامثال الشعریة للمتنبی ء التی تأثر منها سعدی فی آثاره القیمة التی تدل علی أن کلا الشاعرین تلقیا علومهما و معارفهما فی البیئة الاسلامیة وتثفقفا بالثقافة الاسلامیة التی سببت ان یفکر الشاعران فکرة واحدة فی کثیر من الجوانب
https://jflh.ut.ac.ir/article_11730_43b5e8dc548409f8b20ff0b8afcbd652.pdf
2002-04-21
دکتر فیروز
حریرچی
93344299
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی اجمالی بر احوال و آثار عارف ربانی علامه سید قطب الدین محمد حسینی نیریزی
سید قطب الدین محمد حسینی نیریزی از حکما و عرفای نامدار و برجسته دوره صفوی است که در سال یکهزار و صد هجری قمری‘ درشهرستان نی ریز از توابع استان فارس دیده به جهان گشود. وی نخست در مسقط الراس خویش به تحصیل پرداخت سپس به شیراز رفت و از اساتید بزرگ و برجسته ای همچون مولی شاه محمد دارایی کسب فیض نمود و در زمینه های مختلف دینی و خصوصا عرفان اسلامی ‘اثار ارزشمندی ا زخویش به جای گذاشت ‘ که خداوند عزوجل به حقیر توفیق عنایت فرمود تا با استعانت از ذات عالم مطلق به شرح وتعلیق یکی از آثار ارزشمند ادبی ایشان یعنی : القصیده العلویه النحویه بپردازیم . در این مقاله سعی بر آن است که سیری گذرا بر احوال و آثار علامه سید قطب الدین داشته باشیم
https://jflh.ut.ac.ir/article_11731_68c5f2a3516d878c650030e9b98bd832.pdf
2002-04-21
آثار
شرح احوال
عارف
نیریزی
دکتر محمد علی
ابوالحسنی
14567355
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
موسیقی الفاظ و عبارات و جایگاه آن در تأثیر بر روح وروان مخاطب از دیدگاه ابوهلال عسگری (310- 395)
اگر بطور حاشیه ای به برخی قوانین و قواعد زبان عربی ‘ همچون عدم جواز ابتدا به ساکن ‘ اعلال ‘ادغام و ابدال بنگریم . این نکته به ذهن خطور می کند که عربها- همانند سایر نژاده - از موسیقی الفاظ و آهنگ ها و زیبایی لفظ لذت می برده وسعی فراوان داشته اند. که لفظ را از وحدتی منسجم برخوردار نمایند‘ تا لفظ به آسانی بر زبان جاری و آهنگش گوش نواز و دلنشین گردد. از این روی ابوهلال - بعنوان یک ناقد بلاغی -بطور مفصل از ارزشهای موسیقی درونی و برونی الفاظ و از تأثیرهای هر یک سخن گفته و در کتاب الصناعتین عمدتا به شعر پرداخته است ‘ زیرا معتقد است که شعر نسبت به نثر می تواند بار احساسی بیشتری رامنتقل نماید.
این مقاله به تحلیل دیدگاههای ابوهلال در زمینه نغمه الفاظ و عبارتها و به بیان دلالتهای الهام بخش وکیفیت تاثیر آن بر مخاطب می پردازد و به عبارتی از یک سو به بیان دیدگاه وی در مورد موسیقی الفاظ‘ بعنوان یک قضیه نقدی ‘ و از دیگر سو به بیان قوانین آن ‘ که همان قواعد بلاغی است پرداخته است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11732_aaf91a0e2ae63a2e6e0312b474e73dd9.pdf
2002-04-21
الفاظ
تاثیر
روح وروان
دکتر علی رضا محمد
رضایی
58891548
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
در آمدی بر هرمنوتیک و تأویل (با تکیه بر قرآن و حدیث)
هرمنوتیک در مفهوم عام‘ برداشت و رمز گشایی از پدیده ها و در مفهوم خاص تأویل و تفسیر الفاظ است. برای برداشت از یک متن عناصر مختلفی وجود دارند. که بی توجهی به آنها‘ ما را در فهم بهتر ناتوان می سازد . این عناصر عبارتند از : زمان ومکان پیدایش ‘ اجزای پیش و پس از متن‘ زمان ومکان منظور گوینده برای افاده معنی و ذهنیت گوینده ‘ معاصرین ومخاطبین مستقیم و غیر مستقیم زبان مرز درهمه جوامع وجود داشته است و در متون دینی نیز نقش به سزایی دارد که نمونه آن را می توان استفاده از اعداد نمادین‘ (بخصوص هفت) در قران شمرد. افراط وتفریط موجود در ارزشگذاری ظواهر الفاظ صحیح نیست و توجه به نصوص از یک سو و در نظر داشتن معانی غیر ظاهری از سوی دیگر لازم است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11733_6d4070bb2f72d29173420ae0a262d6bf.pdf
2002-04-21
تأویل
دلالت
فهم مخاطب
هرمنوتیک
دکتر عباس
همامی
44775852
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شخصة علی بن أبی طالب
-کرم الله وجهه-
فی شعر الصاحب بن عباد (326-385)
حظی علی بن أبی طالب- کرم الله وجهه- باهتمام کثیر من الشعراء ‘ ومنهم الصاحب بن عباد الذی تحدث فی شعره عن علی منوها به و بفضائله.
وترمی هذه الدراسة الی استخلاص ما اشتمل علیه شعر الصاحب بن عباد من ملامح لشخیة علی و الکشف عما کان لهذا الشخصیة من علو المنزلة و سمو المقام
لذا جعلنا هذه الدراسة تنصب علی مسألتین ‘ الاولی : جوانب شخصیة علی فی شعر الصاحب ‘ و الثانیة : منزلة علی فی شعر الصاحب . و قد أفدنا فی هذه الدراسة من عدة مؤلفات‘ و بخاصة القدیمة منها‘ اذ انها تلقی الضوء علی شعر الصاحب ‘ و توشح کثیرا من معانیه و دلالاته
https://jflh.ut.ac.ir/article_11734_341fa2c8ae459084e26d0391d37f9a84.pdf
2002-04-21
دکتر خالد محمد
الهزایمة
45919678
1
AUTHOR
دکتر فرحان علی
القضاة
54533342
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه میان متنبی مشرق ومتنبی مغرب
(ابواطیب احمدبن الحسین و ابن هانی اندلسی )
ادبیات تطبیقی یکی از زمینه های نو و شوق انگیز است ومقایسه میان شخصیت ها و شاعران ممتاز در پهنه ی ادبیات عربی منافع فراوانی را در بر دارد. اما متنبی یکی از شاعران برجسته ی مشرق زمین است. و ابن هانی اندلسی نیز یکی از شعرای مشهور مغرب زمین که به متنبی غرب شهرت دارد هر دو هم عصر بوده و ابن هانی متاثر از متنبی بوده است. اما در این مقاله سعی شده تا میان خصوصیات فکر ی واخلاقی ونیز دواوین این دو شاعر مقایسه ای جامع شامل صورت پذیرد که به ترتیب عبارت است : از دلایل انتخاب موضوع‘ سابقه تحقیقات انجام شده ‘ بررسی چگونگی وضعیت سیاسی و اجتماعی نیمه ی اول قرن چهارم هجری در شرق و غرب ممالک اسلامی و سپس خلاصه ای از زندگی این دو شاعر به همراه برجسته ترین ممدوحان آنها و در ادامه چگونگی مقایسه بررسی دیوان دو شاعر از این جنبه اختصاص یافته و آنگاه مهم ترین قسمت‘ یعنی ‘ بررسی ومقایسه ای فنون شعری این دو شاعر با یدگیگر که اصلی ترین مرحله ی تحقیق را تشکیل می دهد فنونی شامل مدح‘ غزل ‘ فخر ‘ رثاء ‘ وصف ‘ هجو و حکمت و به لحاظ اهمیت قرآن و تاثیر آن بر ادبیات عرب فصل پایانی به ذکر ابیاتی چند در این ارتباط پرداخته شده و در نهایت نتیجه گیری کلی از تمامی مباحث به عمل آمده است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11735_b2bc1bdbfc70e2b0f05ef1a714f707d5.pdf
2002-04-21
ابن هانی اندلسی
فنون شعری
متنبی
مقایسه
دکتر محمد مهدی
رضوانی
95573397
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه معنایی «اصالت ظهور» در اصول فقه شیعه
پیشینه معنا در زبانشناسی حکایت از آن دارد که زبان شناسی صورتگرا به دلیل داشتن رویکردی تجریدی به زبان و بی توجهی به بافت از پرداختن به قضیه معنا چشم پوشیده است. در مقابل آن ‘ زبانشناسی نقشگرا از منظر کاربرد شناسی و فرازبانی فقط توانست تا قلمرو خاصی از عهده تبیین معنایی زبان بر آید: یعنی در مواردی از منظر شنونده وخواننده از درک کامل جملات مبهم عاجز ماند. نگارنده بر آن است که نشان دهد در آنجا که زبانشناسی نقشگرا در ابهام زایی از جملات مبهم کارآیی ندارد زبان شناسی صورتگرا می تواند - چنانکه در شاخه نحو نقش مؤثر خود را ایفا نموده - در کنار زبانشناسی نقشگرا در قالب یک نظریه معنا شناختی هم از کار آیی توصیفی برخوردار باشد. چنین رویکرد تلفیقی را می توان به نظریه لیچ نزدیک دانست که در زبانشناسی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. اما این رویکرد بیش از هزار سال است که توسط اصولیین مسلمان مطرح گردیده و در علم اصول فقه به نظریه «اصالت ظهور» معروف است.
نظریه اصالت ظهور که مبتنی بر اصل مهمی به نام «اصل تبادر» در اصول فقه است‘ از نظریه های جامع وکار آمد در امر استنباط می باشد که متکفل کشف احکام شرعی از متون فقهی است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11736_0c6eff40c7b6f96586d0f3ffc4ce0b64.pdf
2002-04-21
اصالت ظهور
اصول فقه
تبادر
زبانشناسی
شم زبانی
دکتر علی
افخمی
43234391
1
AUTHOR
غلامحسین
نودهی
76757356
2
LEAD_AUTHOR