ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی تطبیقی بر مدائح نبوی شوقی و بهار
ادب مقارن یا ادب تطبیقی در تاریخ ادب فارسی و عربی ریشه ای کهن دارد و در تاریخ معاصر نیز به خصوص درکشورهای عربی به ویژه مصر آثار قابل اعتنایی در این زمینه به چشم می خورد و مقایسه دو شاعری همچون بهار و شوقی ازآن جهت مورد تأکید است که هر دو شاعر از شرایط سیاسی، فرهنگی و مذهبی نسبتأ مشترکی برخوردارند و در یک عصر زندگی می کنند. از سوی دیگر هر دو متعلق به دو تمدن کهن ایران و مصرند و شعراء درجه یک زمان خویش محسوب می شوند. هر دو شاعر از عقب ماندگی مسلمانان انتقاد کرده و زبان ا عتراض گشو ده ا ند.
مقایسه مدائح نبوی دو شاعر با توجه به موضوعات مشترک همچون معراج، امی بودن، برتری پیامبر (ص) و ترسیم اوضاع مسلمین برای پیامبر (ص)، قابل مقایسه و سنجش است، این مقارنه براساس مدائح نبوی مختلف دیوان های هر دو شاعر صورت گرفته است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11708_5334c9c8a43cc34c7ad53ea275d65898.pdf
2004-03-20
ادب تطبیقی
شرایط مشترک فرهنگی ایران و مصر
مدائح نبوی
مضامین مشترک بهار و شوقی
مفاهیم دینی
دکتر ابوالحسن امین
مقدسى
91146278
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
" ا ستعا ذ ه " در تفاسیر ادبی و روایی
اعوذ بالذ من الشیطان الرجیم
فإذا قرأت ألقرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم
أعوذ بالله ألسمیع ألعلیم
من الشیطان الرجیم
جبرئیلابا پیمبرگوزما چونکه خواهی خواندآیات مرا
ازشر ابلیس دون باید پناه خود بری درسایهء لطف إلا,
بر خدایی که سمیع است وعلیم می پناهم من زشیطان رجیم
در غرف لغت و زبان، استعاذة را چه معناست؟ و در عرف شرع چه حکم و مجراست؟ و آیات و اخبار آن کدام است؟ و پیش از تلاوت قرآن امر بر قراءت آنست یا بعد ازآن؟ آیا قراءت آن مستحب است یا واجب و خواندن و نوشتن آن چه نتیجه و اثری در دل نویسنده و خواننده دارد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11709_f42310ca2bfb1113ca187eadfcc32ff1.pdf
2004-03-20
اد بی
ا ستعاذه
الله
تفا سیر
حد یث
شیطان
قرآن
دکتر سید ا میر محمودا نوا
ر
33988621
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شرح و تحلیل رثای خوله
متنبی از سالی 337ه .ق تا 346 در خدمت سیف الدوله حمدانی بوده و در این مدت در فن رثا مجموعأ شش قصیده گفته است. در پنج مرثیه از این مراثی، هر چند ابیات نغز و نیکو فراوان است ولی بهترین قصایدی نیست که در رثاگفته است, زیرا متنبی بیشتر این قصاید را برای انجام وظیفه گفته نه به حکم احساس و عاطفه و سوز درون. وی در این قصاید به هنر و عقلش بیشتر پناه برده تا دل و احساسش، از همین رو شنونده درآنها احساس سردی می کند. اما باید قصید ه ای را که در رثای خوله ساخته است از بقیهء قصاید استثنا کنیم؟ زیرا این قصیده را هنکامی گفته که جدایی وی از سیف الدوله به درازاکشیده، شوقش به وی زیاد گشته و حوادثی که برای هر دو پیش آمده، آن دو را به یکدیگر نیازمند ساخته است. وی در این قصیده به عقلش- خصوصأ عقل فلسفی اش- تکیه نموده و به بسیاری از حکم شایع میان ملت ها پناه برده و آنها را در قالبی موجز و دقیق ریخته است به گونه ای که به صورت امثال سائره در آمده و در هر زمان و مکان برای تسلیت گفتن صلاحیت دارد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11710_51fae736b760af048ac866bd1022f779.pdf
2004-03-20
خو له
رثا
سو زد رون
صبر
عقل فلسفی
دکتر غلامعباس
رضایى
99356679
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نشانه های نوآوری در شعر برخی از شاعران نئوکلاسیک معاصر عرب
صاحب نظران و منتقدان ادب عربی در بررسی زمینه های پیدایی جمعیت های ادبی در ادب معاصر عرب کمتر به نقش شاعران کلاسیک جدید در تجدد و نوآوری توجه نموده اند. اما به نظر می رسد اختلاف نظر منتقدان در مورد سبکهای ادبی آنها تحولات و دستارردهای عظیمی را به ارمغان آورده است به طوریکه شاید با جرأت بتوان گفت که اگر این اختلاف نظرها در عرصه ی ادبی عصر حاضر بروز نمی کرد برخی از جمعیتهای ادبی اثرگذار معاصر هرگز پا به عرصه ی وجود نمی گذاشت. در این مقاله ما سعی نموده ایم تا ریشه ها، علائم و نشانه های نوآوری را در آثار و اندیشه های سه تن از شاعران کلاسیک جدید یعنی محمود سامی بارودی،- افظ ابراهیم و به ویژه احمد شوقی نقد و بررسی کنیم.
صاحب نظران و منتقدان ادب عربی در بررسی زمینه های پیدایی جمعیت های ادبی در ادب معاصر عرب کمتر به نقش شاعران کلاسیک جدید در تجدد و نوآوری توجه نموده اند. اما به نظر می رسد اختلاف نظر منتقدان در مورد سبکهای ادبی آنها تحولات و دستارردهای عظیمی را به ارمغان آورده است به طوریکه شاید با جرأت بتوان گفت که اگر این اختلاف نظرها در عرصه ی ادبی عصر حاضر بروز نمی کرد برخی از جمعیتهای ادبی اثرگذار معاصر هرگز پا به عرصه ی وجود نمی گذاشت. در این مقاله ما سعی نموده ایم تا ریشه ها، علائم و نشانه های نوآوری را در آثار و اندیشه های سه تن از شاعران کلاسیک جدید یعنی محمود سامی بارودی،- افظ ابراهیم و به ویژه احمد شوقی نقد و بررسی کنیم.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11711_787ba4b1c4700059b187e3ccc4bcd16d.pdf
2004-03-20
اثر پذیری از غرب
احمد شوقی
احیای ادبی
حافظ ابراهیم
محمود سامی بارودی
نوآوری
ابراهیم انارى
بزچلوئى
15364574
1
AUTHOR
عبدالحسین
فقهى
98516655
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عبدالو هاب البیاتی اسطو ره ای زنده
عراق سرزمین آکنده از شعر و مالامال از شاعران است وکمتر شهر و روستایی
در آن یافت می شودک شاعری از آنجا برنخاسته باشد.
از آنجاکه در محیط های عربی اسلامی تحت استعمار درگذشته، هماره فضایی
از بازگشت و عقب گرد، ارتجاع گرایی، تحریم نمودن نداهای جدید و جرم شماری هر صدای تازه ای حاکم بوده است؟ نوگرایی پیوسته جرمی بزرگ و حرکتی پا عواقب و پیامدهای ناشناخته، همراه با نا ایمنی شمرده می شد. از این رو با وجود آنکه اروپا در سایهء آرامش خویش و در اضطراب نگهداشتن دیگرکشورهای مستعمره، از نعمت فرهنگی وسیع و میدان های نوگرایی متنوع و افکاری باز برخوردار بود و پیوسته به تلاش های نویی در امور تجربی و علمی و نیز در ادبیات و هنر و سنت دست می یازید، سرزمین های تحت استعمار در آتش جهل و عقب ماندگی و استبداد می سوختند و عراق یکی از سرزمین های زخم دیده از ستم استعمار بود و"بیاتی " یکی از طلایه داران حرکت جدید و پویای ادبیات و شعر بودکه ققنوس وار در عصر سخت شعله کشیدن حرکت های انقلابی از خاکستر خویش دوبار سر بر آورد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11712_2e54a5d7537e465b941cbbac6421052b.pdf
2004-03-20
اتحاد با هستی
اسطوره
مراقبه
نمادگرایی
نو پردازی
دکتر معصومه
شبسترى
68731949
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشگامان ادبیات متعهد معاصر سیری در زندگی، افکار و آثار عبدالرحمن کواکبی
قسمی از ادبیات عریی عصر نهضت که به فکر چاره اندیشی و در صدد روشنگری و تبیین چالشها و معضلات پیش روی جامعه بشری است چندان به آرایه های لفظی نمی اندیشد بلکه زیبایی را در معنا بویژه معانی بلند انسانی می داند. سهولت، روانی، وضوح و تأثیر عمیق از مهمترین ویژگیهای چنین ادبیاتی است.
یکی از چهره های برجسته اپن گرایش ادبی که گاه زیر شاخه ادبیات متعهد قرارگرفته و زمانی عنوان ادبیات اجتماعی را پسندیده و وقتی به عنوان ادبیات انسانی مطرح می گردد "عبدالرحمن کواکبی " است. وی قلم و حیات خود را در خدمت به ارزشهای انسانی قرار می دهد. مقاله و داستان دو بازوی نیرومندی است که کواکبی به کمک آنها می کوشد تا انسان معاصر را از غرقاب بحرانها بیرون کشیده، ساحل اطمینان را به وی بشارت دهد.
آزادیخواهی، استبداد ستیزی، تمسک به مفاهیم بلند قرآنی، احیای شیوه شورامداری با تکیه بر رعایت حقوق حقه مسلمانان و سنت شکنی از مهمترین مسائل مورد تأکید کواکبی در آثارش می باشد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11713_abcd55d5be820d6ae3cf0747f9d8adcc.pdf
2004-03-20
ادب عصر نهضت
ادبیات متعهد
ادبیات معاصر عربی
عبد ا لرحمن کو ا کبی
دکتر کبرى
روشنفکر
59139947
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساختن اسم منسوب از عدد در زبان عربی
یکی از احکام عدد ساختن اسم منسوب از الفاظ عدد است. اسم منسوب عددی متناسب با نوع عدد متفاوت است. کلأ در بنای نسبت از الفاظ عدد روش قاعده مند و معینی ذکر نشده است اما آنچه مسلم است این است که گاهی بر وزن " فعال " که احیانأ "یاء" نسبت هم همراه آن است، ساخته می شود, مانند: ثلاث و رباع و ثلاثی ورباعی. در عین حال ساختن اسم منسوب از عدد، مطابق قواعد نسبت نیز امری جایز است, مانند: واحدئ از واحد و أربعئ از أربعة. در عدد مرکب از آن نظرکه مرکب مزجی است، مطابق قاعده مربوط به بنای اسم منسوب در مرکب مزجی، اسم منسوب ساخته می شود, مانند:" تسعئ " از "تسعة عشر، یاگفته می شود"تسعة عشرئ " چنانکه گفته می شود "الشیعة الاثناعشریة". نسبت در اعداد عقود با الحاق " یائ " نسبت به لفظ عدد حاصل می شود, مانند: " خمسونی " منسوب به "خمسون " و در اعداد معطوف به هر دو جزءعددیاءنسبت می پیوندد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11714_371eea11dda3c65d8b3f9195523c896a.pdf
2004-03-20
اسم
عدد
منسوب
نسبت
دکتر غلامرضا کریمى
فرد
95473369
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جلوه های دین در آثار جبران خلیل جبران
هر که اندک آشنایی با جبران خلیل جبران و آثار وی داشته باشد، می راندکه او از جانب کلیساهای وقت لبنان متهم به بی دینی شده است. اما همین جبران متهم به بی دینی زیباترین کتابها را دربارهء مسیح (ع) و دین وی نوشته است. زندگی کردن درکنار مسلمانان لبنان، مسیحیان آمریکا، و یهودیان فرانسه اثری از این دینها در ذهن او باقی گذاشت. وی به همهء ادیان به دیدهء احترام می نگریست و خواهان تسامح دینی بود و از تعصب دینی روی می گرداند. جبران معتقد بودکه دین حقیقی در سینهء مردم جای دارد, به همین خاطر به کشیشانی که دین را وسیلهء تسلط بر دیگران قرار داده بودند، حمله کرد و در حملا متقابل کشیشان نیز او را به کفر متهم نمودند. او به مسیح (ع)، محمد (ص) و علی (ع)، به دیدهء احترام می نگرد و در آثارش رگه هایی ازکلام بزرگان وکتب آسمانی دیگر ادیان وجود دارد.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11715_75d2202376ce245dc7e349c5eef2a213.pdf
2004-03-20
انجیل
جبران خلیل جبران
دین مسیح (ع)
علی (ع)
قرآن
کشیشان
محمد (ص)
نهج البلاغه
دکتر مصطفى کمال
جو
93631855
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درآ مدی بر شعر ابوماضی
ایلیا ابوماضی از شاعران برجسته معاصر به شمار می آید، که احساس فاصله ای عمیق میان عالم مطلوب و حقایق موجود نوعی گرایش صوفیانه در وی پدید آورده است. او با نماد خوش بینی و بدبینی به جدل برمی خیزد. گاه شک و نومیدی فزایند ه ا ی بر جانش سایه می افکند. متحیرانه از اسرار وجود، ناموس طبیعت، سرشت آدمی و امور ماوراء الطبیعه پرسش می کند. در پی یافتن حقیقت به هرکوی و برزن سر می کشد تا عطش درونی خرد را سیراب سازد. مهاجرتها و فراز و نشیبهای زندگر، او را به فلسفه بافی سوق می دهد و در نهایت به تسلیم و رضا تن می سپارد، بدان امید که اندکی آرامش یابد. د ر این میان خیال گسترده، واژگانی آهنگین و اسلوبی دلنشین به یاری شاعر می شتابد، تا سخاوتمندانه نغمهء سرور و زیبایی را در تار و پود خواننده اش در افکند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11716_ea9387df8396697765fabbe83c0178e6.pdf
2004-03-20
ا بو ما ضی
صوفیا نه
طلاسم
فلسفه بافی
لست ادری
دکتر عزت ملا
ابراهیمى
94421368
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حرکیة الابداع عند الدکتورة خالدة سعید
تئوری قدمت و کمال (در شعر جاهلی) باعث گردید مسائلی خارج از حوزه ادب بر آن سایه افکند تا جائیکه پیشگامان شعر مدرن اظهار داشته اند برای اینکه شعر و أدب نفسی تازه کند و پابه عرصه تحولات جهانی شعر و ادبیات بگذارد و از واقعیت های فرهنگ و اوضاع اجتماعی امروز بدور نماند لازم است از قید و بندهای کهن رهایی یابد و در این باره "خالدة سعید" گفته است لازمه ابداع و نوآوری أساسأ رهایی از قید و بند تقلید و سنت است، البته وی ابداع را حرکتی انسانی دانسته و بر تداوم آن به عنوان یک رهیافت اساسی تأکید دارد و بر این اساس آورده است که هر عمل ابداعی به معنای واقعی، آغاز و نوآوری است.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11717_fb3b15128e0b5a261c0fb1d3f3f97d1d.pdf
2004-03-20
الابد اع
التقلید
الزمن
المو روث
حرکة
دکتر عدنان
طهماسبى
23792968
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر بالرأی جائز و شرایط و مراحل آن
تفسمیر بالرأی را به ذوقی و غیر ذوقی تقسیم می کنند. در تفسیر بالرأی ذوقی، مفسر بدون در نظرگرفتن علوم مقدماتی و شرایط و مراحل لازم، قرآن را تفسیر میکند که این عمل مورر نهی واقع شده است. اما در تفسیر بالرأی غیر ذوقی، تفسیر مبتنی بر لحاظ علوم مقدماتی مورد نیاز و شرایط و مراحل لازم است و مفسر از اندیشه خود به عنوان جزئی از عوامل موثر در تفسیر استفاده می کند.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11718_d12820ce0b2a65e1f5956959676243b2.pdf
2004-03-20
تأویل و هرمنو تیک
تفسیر بالرأی ذوقی
تفسیر بالرأی غیر ذوقی
دکتر عباس
همامى
33981292
1
LEAD_AUTHOR