per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13841
نقدی دیر هنگام در معرفی یک کتاب
(بنیاد حکمت سبزواری‘یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری )
-
دکتر غلامعلی حداد عادل
85831715
1
این مقاله به معرفی کتاب بنیاد حکمت سبزواری یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری اختصاص دارد .مولف این کتاب پروفسور ایزوتسو دانشمند و اسلام شناس ژاپنی است . وی با احاطه به زبان عربی و آگاهی عمیق و درست از مبانی حکمت اسلامی و تاریخ آن ‘ توانسته است در این کتاب ‘ تصویری کلی و جامع و در عین حال مختصر از اصول و مبانی فلسفه اسلامی ‘ آن چنان که نزد حاج ملا هادی سبزواری معلوم بوده ‘ ترسیم کند . محور اصلی کتاب ((وجود)) و رابطهیآن با ((ماهیت ))و(( ساختمان حقیقت وجود ))است .ایزوتسو خواسته است در کتاب ساختمان اساسی ‘ مابعدالطبیعه سبزواری را بیان کند و با مقایسهی آن با آراء بعضی از فلاسفه قدیم و جدید مغرب زمین موقعیت این فلسفه را در فلسفهی معاصرجهانی نشان دهد .
این کتاب نه تنها برای غیر ایرانیان و غیر مسلمانان از حیث آشنا ساختن آنان با طرز تفکر فلاسفهی اسلامی ‘ خصوصاً در دوران متأخر ‘ مفید است ‘ که برای طلاب و دانشجویان فلسفه در داخل ایران نیز از آن جهت که چشم اندازی روشن و مختصر از فلسفهی اسلامی به دست می دهد سودمند است .
ترجمهی کتاب ‘ خوب و دقیق و نثر فارسی آن متین و دلنشین است . در چند مورد ‘ خطاهای مختصری در ترجمه دیده شده که در این مقاله بدانها اشاره شده است .
https://jflh.ut.ac.ir/article_13841_424d45dd2753e8245d79c0f48f3d1e6f.pdf
ایزوتسو
حکمت
سبزواری
ماهیت
وجود
Existence
Izutsu
metaphysic
quiddity
Sabzawari
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13842
رموز السالکین و اسرار العارفین
-
الدکتور امیر محمود انوار
16378136
1
للشعراء العرفاء فی بیان الحقائق العرفانیه طریقه خاصه فهؤلاء یریدون من ذکر آلات اللهو و اللعب فی اشعارهم و آثارهم المعانی الاخری الباطنیه غیر المعانی الظاهریه . واللطف والقهر من صفات الله تعالی ولوجوه الملاح الجمیلات و ذوائبهن نصیب منها ‘ لکن یجب ان نلاحظ بان وجه الشبه بین المعانی المحسوسه والمعقوله العرفانیه او بین المعانی الظاهریه والباطنیه لیس شبها کلیا لان بین المحسوس ولامعقول ‘ و کما قیل ‘ یکفی فی التشبیه ادنی ملابسه . و لهذا قال الشیخ الشبستری .
ولی تشبیه کلی نیست ممکن ز جستجوی آن می باش ساکن
ومن الالفاظ التی یستعملها العرفاء کثیرا فی اشعارهم و اقوالهم ((المدام والخمر )) کما یقول این الفارض المصری :
شربنا علی ذکر الحبیب مدامه سکرنا بها بن قبل ان یخلق
-
https://jflh.ut.ac.ir/article_13842_e33221e1dab551212481499d16a76031.pdf
التأویل العرفانی فی الشعر الفارسی و العربی
الحقایق الربانیه
الشعرالعرفانی
الکرم
عرف العرفاء
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13843
نگاهی تحلیلی به فلسفه کارناپ
-
دکتر روح الله عالمی
23938467
1
تلاش برای حل مهمترین مسائل عالم اندیشه توسط زبان و نیز نمادهایی که زبان طبیعی به وسیله آن به زبان نمادین تبدیل می شود از جمله کارهایی است که مدتهاست ذهن متفکرین مغرب زمین را به خود مشغول نموده است . یکی از بزرگترین این متفکران که با پوزیتیوریسم منطقی آغاز نمود و سپس در حیطه فلسفه های تحلیل زبانی به کار خود ادامه داد رودلف کارناپ است که مقاله حاضر مروری است بر مجموعه فعالیتهای علمی او در زمینه های مختلف علوم تجربی ‘ ریاضیات و خصوصأ فلسفه .
Solving the most important problems of the world of thought by means of language and symboles that changes the natural language to symbolic language is something that has engageed the western intelectual and scholar's minds.
One of the great scholars who began by logical positivism and continued with philosophy of language analysis was Rodelf Karnap.
This article is about his scientific works in different field of
sciences such as experimental sciences, mathenwtics and especially philosophy.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13843_cef3fd54cbee9a20d7cb74bc387e1e9f.pdf
اصول موضوعه و متعارف
پوزیتیویسم منطقی
زبان نظریه های علمی
منطق موجهات
نحو و معنی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13844
القیم الخلقیه فی الادب الجاهلی
-
للدکتور فیروز حریرچی
58267361
1
من انعم النظر فی الادب الجاهلی نظره ایجابیه لرای ان فی الادب الجاهلی جماعه من الشعراء و الخطباء الذین عبر و اعن المعاییر الاخلاقیه الحسنه و حذرو الناس من الرذائل و المفاسد کما نری هذه الظاهره فی جمع غفیر من الشعراء و الخطباء الجاهلیین بعباره اخری ان ما نظمه السموال بن عادیا و عروه ین الورد و لقیط ین یعمر خیر دلیل یهدی الناس الی اکتساب الخیر و الفضیله و یبعدهم عن التمسک بالرذائل فان الخطباء مثل قس ین ساعده الایادی و اکثم ین صیفی و زهیربن جناب الکلبی بذلو اما کان لدیهم من الجهد لیوفروا للجاهلیین النصائح و البصائر لتنویر قلوبهم و حثهم علی المحافظه علی الشرف و العزه و الایثار کما نری فی الحکم و الامثال الجاهلیه ‘ القیم الخلقیه الحسنه مصوره فان الباحثین الذین یعتقدون ان الادب الجاهلی مرآه للمفاسد و الملذات لامادیه ففی آرائهم مبالغه و غلو و ان کان الادب الجاهلی فی بعض جوانبه مزیجأ بالرذائل و الفساد .
-
https://jflh.ut.ac.ir/article_13844_d55222b3dc3f420de81628d97dae4c08.pdf
الادب الجاهلی
القیم الخلقیه
مکارم الاخلاق
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13845
تشبیه در شاهنامه فردوسی
-
دکتر برات زنجانی
54798764
1
تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواهد می گیرد .
بررسی تشبیهات به کار رفته از قدیمی ترین زمان تا عصر حاضر این امکان را خواهد داد که تصاویر مورد توجه و مطلوب را ارزیابی و در شعر و نثر نو از آنها الهام گرفته و شعر سپید را به کمال رهنمون باشد . بدین منظور روش بررسی ما درآوردن گونه های مختلف تصویر و بیان نیروی اطلاع رسانی می باشد که در اصطلاح معانی و بیان به وجه شبه تعبیر می شود . نتیجه کار ما وقتی معلوم خواهد شد که یافته ها به اطلاع نویسندگان و شاعران ‘ مخصوصأ نسل جوان رسیده باشد بنابراین از طریق رسانه ها (مجله و روزنامه وکتاب ) می توان در کمترین زمان ثمرات این تحقیق را بارور دید .
Shahnameh is the greatest epic work of Iran. Ferdowci versified it during thirty three or thirty five years. He composed this work in fluent persian language. In hi') acount and description about heroes, historical and ancient events he used simile. By studying and compming these similes with these in
next centuries, we nealize the chenges and development of imagery in this field. In this research we exan1ine, explain all similes and classified them.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13845_3c8ff716704f3da3661eb4afab5d5ddc.pdf
ابتذال
ستوده
محسوس به محسوس
محسوس به معقول
مشبه
مشبه به
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13846
امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی
-
دکتر محمود بی جن خان
98727763
1
تقطیع و برچسب دهی نحوی – معنایی داده های نوشتاری یکی از فعالیتهای اصلی در طراحی و ساخت هر دادگان زبانی برای استخراج مدل زبانی است . در این مقاله مشکلاتی که نگارند ه در انجام این فعالیت برای طرح امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی داشته ‘ توضیح داده
شد ه‘همچنین برای حل مشکلات از معیارهای زبان شناختی و مهندسی استفاده شده است . در نهایت برای استخراج مدل زبان فارسی یک بسته نرم افزاری نوشته شده ‘ که در چارچوب فرآیند مارکف صفر تا سه مرحله ای ‘ توزیع احتمال مشروط کلمات فارسی را در چهار حالت به طور مستقل ازو وابسته به مقوله نحوی معنایی به دست می دهد .
Syntactic and semantic word segmentation and labelling in a given text of a large corpus, is one of the basic research
activities to produce a linguistic database for the sake of language modelling. In this paper, the author explains the difficulties encountered to manage such an activity in the project "a feasibility study for Farsi language n'lOdelling".
Several linguistic criteria and one engineering criterion were used to handle the difficulties. Finally, based on an n-state n1arkov process (n=O, 1,2,3), a software package is written to extract Farsi words conditional probabilities distributions for both labels-dependent and independent cases.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13846_e563b6f60275ba2a9eee37f1cb24e12a.pdf
تقطیع و برچسب دهی
فرآیند مارکف
مدل سازی زبانی
Language Modelling
Markov Process
Segmentation and Labelling
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13847
فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه
وسیری کوتاه در ترجمه های مختلف آن
-
دکتر محمود خورسندی
94241332
1
سید حبیب الله احمد پناه
48186729
2
فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه که حاصل و نتیجه سنجش (( فهرس الالفاظ الغربیه المشروحه )) دکتر صبحی صالح و پنج ترجمه کهن و نواست بیشتر خوانندگانی را به کار می آید که بخواهند با توجه به مبنای اصلی واژگان کلیدی نهج البلاغه و ترجمه نزدیک به معنای اصلی آن در ترجمه کهن و سنجش آن با ترجمه های نوین که بیشتر به رساندن مفهوم و یا انعکاس سجع زیبای کلام مولا توجه دارند به معنای شفاف تر و دقیق تر کلمات کلیدی دست یابند و همچنین برای بررسی کنندگان تطور زبانی مفید خواهد بود .
The comparative dictionary of Nahjolbalaghah is based on a comprehensive glossary of unfamilar words of Dr. Sobhi Saleh and five modenl and old translations of Nahjolbalaghah . This comparative dictionary can be serviceable for most
readel:f) who aim to get a clear and accurate understanding of the key words in Nahjolbalaghah because it helps them examine pristine meanings of its key lexical items and their
close translations in old works juttaposed with flew translations, which are more concenled with imparting the n1essage or conveying the beautiful harmony and rhytlm1 of Imam Alis language. It can also be helpful to the scholars interested in the evolution of language.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13847_f13a612dd538111b6c5e9399a55de839.pdf
تطور زبانی
فرهنگ تطبیقی
نهج البلاغه
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13848
انقلاب اسلامی ‘ چالش ها و دستاوردها
-
آقای احمد حاجی بابایی
39992943
1
ابراهیم نزهت
54385152
2
در این عنوان چالش ها ‘ موانع و یا مشکلاتی هستند ‘ که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی 1357 به نحوی بالفعل یا بالقوه در مسیر پیشرفت اهداف و آرامانهای انقلاب قرار گرفتند ‘ برخی از آنها داخلی و برخی خارجی بودند . البته این چالشها ‘ فکری فرهنگی ‘ تبلیغاتی ‘ سیاسی‘ اقتصادی و نظامی و در نهایت نظری و عملی نیز هستند . در این مقاله ابتدا مبانی نظری مسأله مورد بحث قرار گرفته و به دنبال آن چالش ها ی نظری و عملی و نیز عمده تری دستاوردهای انقلاب اسلامی مطرح شده است .
If we study the destiny of the nations which have enibarked on revolution, we learn that being absorbed in n'wterial pleasure and welfare puts n'wnkind on the path in which he or she keeps aloof from revolutionary and spiritual attractions and non divine inclinations substitute revolutiona!)' thought and everybody decides to turn toward lu'(urous life... The issue of the continuation of the islan1ic revolution was an10ng the most sensitive issues after the victory of the Islamic revolution. It was important with regard to the destiny of Iran and l_lam and the oppressed in the world.
The continuation of the revolution cannot materialized without any rule or law. To this end, one should know the rules
related to it and observe it. Based on these rules and criteria, one should know dan'wges and obstacles and crisis on time and should solve the problems res0l1ing to reason and wisdon1. Eve!)' stage of the revolution needs its own way of challenges. Getting through these stages leaves behind its enormous historical experiences and teachings. One can lean! a lesson
fron'1 then1 and exploit then1 for the benefit of the future.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13848_cd303bc74d58eb208b2ee9b949908c2c.pdf
چالشها
حکومت دینی
خلاء تئوریک
دستاوردها
سنت و تجدد
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13849
کلیسای قبطی
-
دکتر معصومه نورمحمدی
17612395
1
کلیسای قبطی در مصر مجموعه ای از آئین قدیم اسطوره ای قبطیان ‘ افکار یونانی بخصوص افلاطون ‘ اخلاق رواقی ‘ ثنویت شرقی ‘ توحیدی و ادیان موسی و عیسی (ع) بود که از دوران بطالسه در قبل از میلاد مسیح تا قرن هفتم میلادی فعالیت داشت . مرکز آن اسکندریه بود . عنصر غالب در این مکتب از لحاظ فلسفی ‘ تفکر نوافلاطونی و از نظر دیانت مسیح نیز ایده مونوفیزیت (یک طبیعتی ) داشت که مخالف کلیسای دولتی بیزانس بوده است . چون مصر به وسیله مسلمین در 640 م فتح شد ‘ فرهنگ و عرفان اسلامی از عناصر علمی آن تأثیر پذیرفت .
The church of Coptic in Egypt was collection of ancient mythology, Hellenism especially plato "s philosophy, Ethic of stoicisn1, eastern dualism, theology of monotheisn1 and religions of Moses and Jesus. These thoughts were active from rims of
ptolen1aic dynasty B. C until seven century A.D. Their center was Alexanderia. New - platonism, overcan1e in there and sect of M onophysit too. It was against Bezantiun1 church. When Egypt Conquered by Muslims in 640 A.D, Islamic civilization and Mysticism were influenced from its theoretical elements.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13849_eec0768fdab9e8252799c50314ff9133.pdf
افکار یونانی
عیسی
قبطی
موسی
مونوفیزیت
Coptic
Hellenism
Jesus
Monophysift
Moses
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13850
تأثیر عناصر اقلیمی و آلاینده های هوای تهران
بر بیماری آسم طی سالهای 1999-1995
-
دکتر حسینمراد محمدی
77988428
1
در این مقاله رابطه بیماری آسم با عناصر اقلیمی و آلاینده های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت . رشد روز افزون جمعیت به تبع آن افزایش وسایط نقلیه این شهر را از سویی به خاطر شرایط توپوگرافی و عوامل طبیعی آن و از سوی دیگر آلاینده هایی که حاصل فعالیتهای افراطی انسان است به صورت یکی از آلوده ترین شهرهای جهان در آورده است ‘ که ثمره آن ناراحتیهای ریوی ‘ چشمی ‘ سردردهای مزمن و دهها بیماری دیگر است . بیماری آسم در سالهای اخیر رشد بالایی داشته است . در این راستا بیمارستانهای امام حسین ‘ امام خمینی ‘ شهداء تجریش و لقمان حکیم در نقاط مختلف تهران در طی سالهای 1999-1995 انتخاب گردید و آمار تعداد بیماران مراجعه کننده در ماههای مختلف ثبت گردید . علاوه بر آن اطلاعات دیگر از سازمان هواشناسی ‘ محیط زیست و کنترل کیفیت هوا اخذ گردید . سپس با روش آماری به تجزیه و تحلیل ارتباط این بیماری با عناصر اقلیمی و آلاینده ها در دوره های زمانی مختلف پرداخته شد .
نتایج حاصله معنی دار بودن ارتباط بیماری آسم و افزایش آلاینده ها را در طی 5 سال گذشته به نحو چشم گیری نشان می دهد .
Tehran is the capital city of Iran and has many different functions such as educational, administrative, economical, social and cultural activities. According to the different reports,
Tehran is one of the most polluted cities in the world.
Clim,atology as an ancient subject has too relationships with other sciences. Undoubtedly m,an and natural environment depend on climatic conditions influences. Applied climatology encounter to serious air pollution problem, and should study it very carefully.
In this paper the relationships between clinwtic factors and
air pollution with the Asthma disease in Tehran city for the years 1995-1999 period has been investigated. It has been utlized statistical n1ethods especially correlation coefficient between variables and Asthma. The research findings are:
a) There is a significant relationship between Co, NO2, SO2
and Asthma.
b) The Asthma occun'ence is more in the winter season. This is due to earth radiation, much length, Night, inversion and increased air pollution.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13850_47fe4f5624d7028a583edcccc5ac46df.pdf
آب و هوا شناسی کاربردی
آسم
آلودگی هوا
اینورژن
جغرافیای پزشکی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13851
سنت ها و شیوه های تدفین در عصر آهن ایران
(حدود 800-1450 ق .م )
-
دکتر حسن طلایی
51654914
1
ز نظر مطالعات باستان شناختی ‘ داده های تدفین مردگان و آداب مرتبط با آن ‘ اطلاعات ارزشمندی را در زمینه جنبه های غیر مادی فرهنکهای پیش از تاریخ فراهم می آورد . در این مقاله آداب تدفین دوره فرهنگی عصر آهن ایران در نیمه غربی فلات ایران مورد تحلیل قرار گرفته است . به نظر می رسد در این دوره پایه های اولیه اعتقادات جدید مذهبی مردمان ساکن در ایران پایه ریزی شده است . بازتاب این تحول در همگونی نسبی شواهد باستان شناسی دیده می شود .
در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج بوده است . افزون بر آن ‘ در این مقاله چشم اندازهای پژوهشی ‘ متدولوژی و محدودیت های مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است .
Fron_ archaeolgical point of view, the funeral date is conclusive in regards to nonmaterialistic aspects of prehistoric cultures. In due respect, in this article, funeral rites during iron age in the western portion of the Iranian plateau is analyzed.
It seems that during this cultural period the fundation of the new Iranian religious belif is emerging. The reflection of this
can be seen in the funeral rites of this period. Moreover, common archaeological remains and cel1ain cultural pattern an_ong people whose matherial l_fe is based on settled and nomadic life can be assel1ed. Ful1h erm ore, research prospects and problems in this period is pointed out respectively.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13851_3b6e14f2483107601bd606aae23ef832.pdf
آداب تدفین
متدولوژی
محدودیت های پژوهشی
مدارک باستان شناختی
Archaeological Remains
Funeral Rites
Methodology.
Research Problems
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13852
برهان صدیقین به تقریر مرحوم علامه طباطبایی
-
دکتر محمد حسین گنجی
85878186
1
یکی از ادله ای که فلاسفه مسلمان در اثبات وجود خداوند اقامه کرده اند و عنوان آن ظاهرأ برای اولین بار توسط بوعلی به کاربرده شده ‘ برهان صدیقین است . استدلال بوعلی امروزه تحت عنوان برهان امکان و وجوب شناخته می شود. اما چند قرن پس از وی ‘ فیلسوف نامدار دیگر ‘ ملاصدرای شیرازی ‘ با تأسیس مبادی تازه فلسفی ‘ صورت دیگری از برهان صدیقین ارائه کرد .
مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی ‘ به تعبیر برخی از شاگردان ایشان ‘ کوشیده است برهان مزبور را به نحوی ارائه کند که اثبات وجود خداوند به عنوان اولین مسأله فلسفی قابل طرح باشد .
مقاله حاضر ‘ گزارشی از رأی مرحوم طباطبایی ‘ و سپس بیان برخی نقدها برآن است که به نظر نگارنده مقاله رسیده است .
One of the arguments about the existence of God is the sedeqen Argument that was first used by A vecina.His argument is known as In'lkan va Vojoob. But a few century later, Molla Sadra, a well-known Islamic philosopher, by establishing new
philosophical fundaments presented a new form of the Sedeqen Argument.
The Late Allameh Tabatabaee tried to give a new
interpretation of the Sedeqen argum,ent. He tried to present the problem of justification of the existence of God as the first problem of philosophy without relying on philosophical pretext.
This essay is an account of the Late TabatabaeeJs opinion
and at the same time a critique of it.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13852_fea4a21471115e0d75b7ab0eb16561f5.pdf
برهان صدیقین
پارادوکس
سفسطه
علامه طباطبایی
واقعیت
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13853
گذری
بر سیر تحول تهیه و مقیاس ها
در سنجش نگرش مذهبی
-
دکتر محمد خدایاری فرد
34513914
1
دکتر باقر غباری بناب
25562544
2
دکتر محسن شکوهی یکتا
65812477
3
الگوی پژوهش در روان شناسی مذهب از الگوی عمومی پژوهش علمی ‘ یعنی داده یابی و داده پردازی ‘ تبعیت می کند . در این گونه تحقیقات از روش های متعددی از جمله تحقیق آزمایشی ‘ مشاهده ‘ خود گزارشی و پرسشنامه ای ‘ میدانی ‘ روشهای فرافکن و غیره استفاده می شود . بیشترین حجم مطالعات انجام شده در اندازه گیری نگرش مذهبی به روش پرسشنامه اختصاص دارد ‘ به طوری که براساس آن مقیاس های متعدد نظرسنجی ساخته شده است . از آن جمله می توان به مقیاس های ترستون ‘ لایکرت ‘ گاتمن ‘ آلپورت ‘ فالکنر و دیونگ اشاره کرد . روش تحلیل عاملی از زمره روش های معتبر برای بررسی ساختار ابزارهای روانی از جمله پرسشنامه های نگرش سنج است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است .
Studying religious behaviors and attitudes are possible through scientific methods. Research paradigms in religious Psychology follows a regular research paradigm i. e. collecting and processing data. In an experimental method an independent variable is manipulated, and its effect on a dependent variable is observed. In an observation method subject's overt behaviors has been observed. Majority of studies in the field used questionnaires as instruments for assessing attitudes and opinioWi of people towards religion. Among scholars who have developed scales in this area, Allport, Thurston, Likert, Guttman, Fulkner, and Dejong can be mentioned. Indirect methods in psychoanalysis, specially
projective methods, have been employed to assess uncoWicious needs, desires, interests, aspiratioWi, and fears of people with a religious orientation. Other methods oj assessing religious attitudes are content analysis, intelviews, case studies, pictorial tests, and meta analysis. Since these techniques have been utilized in other counteries to measure peoples attitudes and believes about christianity, developing a valid and reliable scale to measure peoples's attitudes and believes about Islam, seems to be necessary.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13853_4911f68d66f1d96db3bf4e469b60278a.pdf
پرسشنامه
روش شناسی
مشاهده
مقیاس
نگرش مذهبی
Expelimental Studies
methodology
observation
Questionaire
Religious Attitudes
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13854
شیوه مولوی در بحث های کلامی
-
دکتر جلیل مشیدی
14976238
1
علم کلام ‘ یعنی بحث در اصول ادیان ‘ مستدل ساختن آن اصول و دفاع از آنها ‘ تاریخی به بلندی تاریخ پیامبران دارد . این مباحث ‘ از راه آمیغ زبان فارسی با زبان قرآن و اسلام رسمأ در نیمه قرن چهارم و با ترجمه تفسیر طبری ‘ در زبان فارسی جلوه نمودند . تا قرن هفتم که زبان فارسی کاملأ زبانی علمی و ادبی شد و به سبب پیوند با قرآن کریم ‘ جنبه مقدس و روحانیتی خاص یافت .
مولوی که تعلق به این دوره دارد و از سرآمدان متفکرانی است که باقرآن و روایات انسی عجیب داشته ‘ مباحث کلامی را با دلایل نقلی و عقلی فراوان ‘ بیش از همه آثارش در مثنوی ‘ نه به شیوه مشایی ‘ بل با ذوق و ادب و عرفان در هم آمیخته است . او در بیان مسایل کلامی جمود ندارد و آن چه را مطابق اجتهاد و استنباط خود اوست برگزیده ‘ به همین سبب ‘ گاهی سخن او با متکلمان امامیه یا معتزله یا اشعریه یه ویژه ماتریدیه ‘ توارد پیدا میکند و در مجموع ‘ مقام اندیشه و دید او از حد تقلید برگذشته و به منزل گاه تحقیق پیوسته است .
https://jflh.ut.ac.ir/article_13854_dd97cc69ea117a348f921268d7239634.pdf
احباط و تکفیر
رؤیت
صفات خبری
عرفان
عصمت
عفو
عوض
کلام
لطف
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13855
بررسی محیط های طبیعی خاورمیانه
(با تأکید بر ایران )
-
دکتر شهریار خالدی
31118166
1
به علت وجود خشکی فوق العاده ‘ بسیاری از گیاهان بومی یکساله ‘ دوره های حیاتی خود را در مدت کوتاهی طی میکنند ‘ که شامل چند هفته تا یک یا دو ماه می گردد ‘ به این گیاهان ‘ گیاهان موقتی گویند . در مورد گیاهان چند ساله باید گفت که خواب تابستانی نیز بهترین شیوه حیاتی آنها در مبارزه با خشکی به شمار می رود .
در مجموع خاک های نواحی خشک فراوان اند ‘ ولی افق های خاک اغلب کم عمق و عاری از مواد مغذی کافی اند . با این حال در صورت جلوگیری از فرسایش و با حفاظت بیشتر از خاکهای خاورمیانه ‘ تولید گیاهی می تواند مطلوب تر شود .
نیاز به برنامه های علمی – تحقیقاتی از جمله نظارت ‘ مطالعه ‘ برنامه ریزی ‘ استقرار مراکز ناحیه ای و شبکه ذخایر جهت حفاظت از گیاهان ‘ ضروری به نظر می رسد .
هدف از این مطالعه ‘ نشان دادن ویژگی ها و اهمیت زیست محیطی کشورهای خاورمیانه است .
There are 17 countries in the Middle East that the magority of this regions are situated in Asia. As a result of tendency towards new developments, industrialization and the existance of petroliun1 in the persian Gulf countries, there are many
foreign workers employed in this region.
In the Middle East, arid regions are more than semi-arid and semi-humid regions, which means the aridity in this region is intesified . The growth of pouplation and socio-economic problems aggravate the desertification.
Becouse of extreme aridity, it decreases phenology and
causes the existence of ephemeral vegatation.
Considering the variety of the arid soils, the soil profile is not complete and not sufficient nutritive componoents. However, conservation measures and prevention of erosion for such soils with lead to better plants production.
In order to plan, control, supervise through the
establishment of regional centers and the network of natural reserves are essential. The aim of this research is to show and explain the charachteristics and the importance of Enviromental condition in the Middle East countries.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13855_2f908ee0e5c9a8d7336efe919af8931c.pdf
بیابان زدایی
تولید گیاهان
خاورمیانه
گیاهان خشکی دوست
مناطق خشک
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13856
جامعه شناسی کانادا:
آثار معرفت شناسی مسأله شناسی بومی بر شکل گیری
بومی گرایی علمی در علوم انسانی کانادایی
شکل گیری حوزه های خاص در جامعه شناسی کانادا
-
دکتر حمید عبداللهیان
54383541
1
دکتر تقی آزاد ارمکی
27987559
2
مسأله شناسی بومی و ربط آن به شکل گیری جامعه شناسی بومی به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی در این مقاله مورد سؤال و بررسی و اقع شده تا از آن طریق و با ذکر نمونه جامعه شناسی کانادایی نشان دهیم که مسائل و مشکلات درونی جوامع می تواند جهت گیری علمی جامعه شناسی را با مقتضیات بومی هماهنگ سازد . در مقاله قبل گفته ایم که تجربه اقتصاد سیاسی در کانادا نشان می دهد که شکل گیری پارادایمهای جامعه شناسی ‘ متأثر از تجربه های بومی است و به همین دلیل نمی توان جامعه شناسی بومی را تمامأ تجربه نامعتبری تلقی کرد . همین امر سبب شده است که مقاله حاضر بحث جدی ‘ جذاب و مطرح بومی گرایی علمی در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی را با استفاده از روش های اسنادی ‘ مصاحبه ‘ مشاهده مشارکتی و مشاهده مستقیم دنبال کند و نشان دهد که تلاش در جهت بومی گرایی علمی به رشد بینش های خاص در جامعه شناسی کانادایی منجر شده است .
Following our debate in the previous article, in this argument the intplications of problent-identification in indigenous sociology as one of the fields in humanities will be questioned and examined. It will be indicated that taking Canadian sociology as an example it is reasonable to argue that local and intenwl social issues and problems can coordinate
scientific orientation of sociology with the indigenous necessities. It will be argued, however, that due to a lack of
epistemological and conceptual principles in this argument it is still too soon to accept that indigenization oj science is logically a valid argument. This is partly because ntultiplicity of subject orientations only determines the focal point in scientific
research and it does not determine the scientific postulates with which to discover the universal laws don7inating the social world. The expelience gained by the Canadian sociologists, of course, indicates that the formation of paradigms in sociology
gain effect from the local experiences. This is partly the reason
this article tackles the argument on indigenization of science in the field of humanities and with a reference to sociology.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13856_37002823457ec836a4dd684ea0b55ccb.pdf
امر خلاف قاعده علمی
بومی گرایی
جامعه شناسی بومی
جامعه شناسی کانادایی
مسأله شناسی
Anonully
Canadian Sociology
cultural studies
Indegenous Sociology
Indigenism
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13857
مفاخر و مشاهیر عرصه های دانش
در آثار نویسندگان عرب و مسلمان
-
دکتر اردشیر خدادادیان
12875945
1
پرداختن به پیشینه علوم در یونان باستان و ایجاد ارتباط میان دانش پژوهان مشرق زمین و یونانیان بسیار مهم است . تالس فیلسوف ‘ ریاضیدان و مهندس نظامی یونان در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح با مصریان در زمینه فلسفه تعاطی اندیشه کرد . وی هئیت و نجوم را از کاهنان معابد بابلی آموخت . دانش فلسفه در نزد فیثاغورث ‘ سقراط ‘ افلاطون و ارسطو در ابعاد مختلف آن مورد توجه جهانیان از جمله شرقیان شد . محمد زکریای رازی از یافته های بقراط و جالینوس ‘ پزشکان یونان قدیم بهره گرفت و با استقلال فکری اش بر کار آنان خرده گرفت و به اصلاحاتی دست زد.رازی کاشف داروهای مهمی از جمله الکل بود . پزشکان ایرانی نخستین کسانی بودند که بر کار یونانیان و رومیان ایراد وارد می کردند . دانشمندان اروپایی ‘ ابوعلی سینا را فیلسوفی میدانند که اندیشه های بدیع و تحلیل های نوینی را وارد عرصه دانش فلسفه کرد . او فیلسوف ‘ پزشک ‘ مورخ و جامعه شناس ‘ ریاضیدان و شاعر بود و فیلسوفانی چون اکهارت ‘ توماس فن اکوینو در کنار اندیشه های نوافلاطونی خود از دیدگاههای فلسفی و عرفانی ابن سینا پیروی کرده اند .
Dealing with the origins of sciences in ancient Greece and establishing relations between eastenl scholars and Greeks are quite important. Thales was a Greek philosopher, mathematician and military engineer of 7th century B. C. He
had exchange of views with Egyptians in the field of Philosophy. Thales learnt Astronomy from Babylonian monks and was a student of Pythagoras in Philosophy.
Socrates, Plato and Aristotle were popular eve!)' where particularly in the East. Mohamad Zakaria Razi benefited fronl the knowledge of Hypocrate and Galien. With his independent mind, Razi criticized and revised their theories. He had important discoveries in medicine including alcohol.
Iranian medical scientists were always the first to criticize
the works of ancient Greek and Romans in the field. European
Philosophers and medical scientists regard A vecina a
philosopher who introduced new thoughts and fine interpretations in Philosophy. A vecina was a philosopher and physician as well as a poet, who was well-versed in history, sociology and Mathematics. Some philosophers, like Echhart
and Thon1as Von Aquino. followed A vecina"s mystical and philosophical views along with their own neo-Platonic concepts
Maimondes, a mystic philosopher, as well as A veros, had Viewpoints similar to that of A vecina. A vecina's veiws concerning Scholasticism are in harmony with those of Dante.
Abu Nasr al Farabi is regarded as Avecina's mentor. He is
famous for dividing human knowledge into different disciplines - much like what the ancients have done.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13857_4ae3f42d4f2fefa15f61df1ea5a04e0c.pdf
ابن سینا
اسلام
رازی
فارابی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13858
بررسی و تحقیق
هنر نویسندگی آنتون پاولویچ چخوف
براساس نامه های نویسنده
-
دکتر جان اله کریمی مطهر
76637232
1
مقایسه سبکهای مختلف (داستان ‘ نمایشنامه ‘ نامه ) یک نویسنده ‘ جایگاه ویژه ای را در ادبیات تطبیقی به خود اختصاص داده است . در مقاله حاضر نامه های آنتون پاولویچ چخوف ‘ نویسنده برجسته روسیه با نمایشنامه ها و داستانهایش مقایسه و بررسی شده است . با بررسی ویژگیهای سبکهای مختلف آثار ادبی نویسنده و همچنین مکاتباتش ‘ سعی شده نشان داده شود که چخوف یک انسان تئاتری بود و فرم خاص نمایشنامه که دارای نثری پرانرژی و پرتحرک است ‘ همیشه توجه او را به خود جلب می کرد .
با توجه به این مطلب یعنی علاقه زیاد چخوف به نمایشنامه نویسی ‘ تلاش شده است ضمن نقد و بررسی در داستانها و مکاتباتش عناصری را که مخصوص سبک نمایشنامه است ‘ نشان بدهیم .
Comparing different styles of writing (stories, plays, letters) of a writer has created a special place for itself in Comparitive Literature. In this article the letters of Anton Pavlovich Chekhov, the famow Rwsian writer, are compared with his
plays and stories and the results analysed. By analysing the characteristics of different styles of his writings and letters, the writer of this article has tried to show that Chekhov was a follower of the theater and the special form of writing plays i.e.; writing with energy and dynamic force. These elements have always been a main point inChekhov's writings.
Having this in mind (Chekhov's love for the theater and plays), the writer of this article has tried to show the special elements wed in Chekhov's plays, while analysing and comparing his stories and letters.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13858_6ceba9f1864b12499755ef0988dc8515.pdf
آنتون چخوف
حرکت
داستان
نامه
نمایشنامه
Anton Chekhov
Dynamic.
Letter
Play
story
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13859
الرساله الغوثیه
از محیی الدین عبد القادر گیلانی
یا محیی الدین ین عربی است ؟!
بخش اول
-
دکتر محسن جهانگیری
53532588
1
دکتر محمد ابراهیم مالمیر
53499738
2
رساله غوثیه ‘ رساله ای است به طریقه خطاب فهوانی و محادثه مثالی حضرت ربانی با غوث اعظم که به زعم عده ای از محققان سخت کوش صبر نوش به محیی الدین بن عربی نسبت داده شده است .
اما در این مقاله ضمت بررسی و نقد دلایل کسانی که آن را به ابن عربی نسبت می دهند ‘ با بررسی جمیع نسخ خطی و چاپی و مقایسه تحلیلی تطبیقی آنها و نقد محتوایی رساله غوثیه و نیز انطباق مفاد معنایی آن با دیگر آثار محیی الدین عبدالقادر گیلانی معلوم می شود که این رساله از عبدالقادر گیلانی است و به اعتبار لقب ((محیی الدین )) آن را به این عربی نسبت داده اند !در ضمن در این مقاله ‘ چهره گمنام حسن گیلانی ‘ مترجم رساله غوثیه شناسانده می شود و ترجمه او نیز مورد نقد و بررسی تحلیلی تطبیقی قرار میگیرد .
Al-resalah Al-Ghossieh" is a paper which is prepared in "Pahvani" address and is the idealistic appearance of the Divine Lordship with the Supreme Succour which according to some hardworking, patient scholars is attributed to "Mohieddin Ibn
Arabi", However in this paper it is proved that the paper is by "Abdolghader Gilani" through reviewing the reasons as well as criticising the logic of those who attribute the paper to "Ibn
Arabi", This is done by studying the handwritten and calligraphy
versions and their analytical comparison and text criticism of Ghossieh Paper as well as conforming its meaningful contents with other works of "Mohieddin Abdolghader Gilani", The
paper is attributed to Ibn Arabi because of the name of "Mohieddin", whereas, in no book or paper, "Mohieddin Ibn Arabi" is called "Ghoss Azam (Supren'ze Succour)". The words "Ghoss" or "Ghossieh" are not found in any of his' works.
Also, in this paper, the unfamous face of "Hassan Gilani" the translator of Ghossieh paper is introudced and his translation is studied and reviewed throughly on comparative analysis basis.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13859_b67a7ebd70822368debc4ca6796db953.pdf
الرساله الغوثیه
غوث اعظم
محیی الدین عبدالقادر گیلانی
محیی الدین ین عربی
AL-Resalah AL-Ghossiah
Mohieddin AbdolghaderGilani
Mohieddin ibn Arabi
Supreme Succour
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13860
اعتبار علمی و اقدی و مغازی او
-
دکتر محمد حسین واثقی راد
99254335
1
باورهای دینی امروز مسلمانان برخاسته از گذشته اسلام است . کتاب های تاریخ یکی از منابع دین شناسی به حساب می آیند . از آن جمله کتاب مغازی واقدی است .
محمد بن عمر واقدی نخست در مدینه می زیست ‘ در سال 180 به دربار هارون پیوست و در حکومت و در حکومت مأمون به قضاوت پرداخت . این وابستگی او در ترویج کتابش بی تاثیر نبود . اعتبار علمی او در زمان خود و پس از آن مورد اختلاف بود . افرادی او را ستودند و بسیاری نکوهش کردند . محدثان و پیشوایان مذاهب روایت های او را بی اعتبار دانستند ‘ اما تاریخ نگاران به کتاب او استناد کردند و امروز نیز کتاب مغازی او را معتبر می دانند .
There is nearly conection between today religious believes
and religious and theological attitudes with Islam history.
The Islam histor}' books and narration propositions which have writeen in first freedom of book compilation are one of the principle of religion. One of that books is Moghazy.
At first "M ohammad - Ben - Omar Waglzeady" was living in Madine and then he jointed to Haron's Coul1 and he was judge through Mamoun government. One of the affection factor in propagating of his book was his depending on government.
His personality in his time was in differencet. Some appreciated him and others blamed him. ReligioufJ discoursrs and leaders rejected his book and his personality but the historians rely on his book. Now, some of historians have known his book as one of the reliable books.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13860_7a1e68f4f045aa1e1d1a45bce8755fb0.pdf
بازنگری
تاریخ اسلام
شخصیت واقدی
مغازی واقدی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13861
شناسایی سطوح در مناطق ایران
-
دکتر کرامت الله زیادی
37635486
1
این مقاله با استفاده از 15 شاخص انتخابی (5 شاخص طبیعی و 10 شاخص اقتصادی – اجتماعی ) و به کارگیری مدل (( شاخص ترکیبی توسعه )) سطوح توسعه در نه کلان منطقه کشور را شناسایی و اندازه گیری کرده است .
مناطق ایران از نظر شاخصهای طبیعی ‘ اجتماعی – اقتصادی و شاخصهای تلفیقی ‘ همگن نیست و در آنها نابرابری به چشم می خورد . میزان شکاف توسعه یافتگی طبیعی ‘ اقتصادی – اجتماعی و تلفیقی مناطق کشور به ترتیب 7/1‘6/25و 6/5 است .
در ایران منطقه ‘ با سطح توسعه بالای طبیعی به دست نیامد . تنها منطقه با سطح توسعه طبیعی ‘ منطقه جنوب غرب و تنها منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است .بحرانی ترین منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است . بحرانی ترین منطقه از نظر سه گروه شاخصهای یاد شده ‘ منطقه غرب کشوراست . مسئله مهم عدم وجود همبستگی میان شاخصهای طبیعی و اقتصادی – اجتماعی توسعه در مناطق است (0076/0- =r ).
الگوی فضایی توسعه منطقه ای ایران ‘ مدل ((مرکز – پیرامون )) است و مناطق با توسعه پایین عمدتأ درغرب و شرق کشور قراردارد که از انزوای اقتصادی – اجتماعی و عدم وجود پیوند عمیق با مرکز کشور رنج می برند . تخصیص بهینه منابع ‘ اتخاذ سیاست تمرکززدایی و زدودن تفاوت میان مناطق ‘ براساس درجه توسعه نیافتگی ضروری است .
In this paper fifteen selectioin indicies (five natural and ten socio - econon'lic indicies) and "Component Index Model of Development" have been used to evaluate the levels of development in the n'wcro regions of Iran. Fronl the natural,
socio - econonlic, and component indicies point of view, the regions of Iran are not homogeneous and there are imbalances among thent The rate of natural, socia - economic and component development gap in Iran regions is: 1/7, 25/6 and 5/6 respectively.
In Iran there is no high-level natural development region. The only region with natural mediuml developnwnt is the south western area and the only region with high-Ievel of socia economic development is the central area of Iran. The most
clitical region from the three mentioned indicies groups is the west of Iran.
The important problem is the lack of relatioinship between natural and socia - economic development in the regions (r = -0.0076).
The spatial pattern of regional development in Iran can be explained by "Core - Prephery)! Them)"', The regions with low
level development are mainly in the prephery, east and west of
the country that suffer from the socio - economic desolation and the lack of strong relation with the center of Iran. Optimized allocation of resources taking the decentralization policy, and annihilation inequility regions according to undevelopment degree are necessary.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13861_929612cf39707db5c8969b83879411e5.pdf
سطوح توسعه
شناسایی
مناطق
Development levels
Identification
Regions
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13862
نگاهی به جایگاه قم در تاریخ سیاسی معاصر
-
دکتر محمدرضا آقا جانی قناد
91433813
1
قم به دلیل دربرداشتن آرامگاه حضرت فاطمه معصومه ‘ دختر هفتمین پیشوای شیعیان جهان و نیز وجود حوزه علمیه قوی و پربار‘ همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود ‘ از دیرباز و به خصوص در80 سال اخیر‘ نقش مهمی در معادلات سیاسی ایران به عهده داشته است . در این مقاله کوشش شده با بررسی تحولات سیاسی دوران قاجار و پهلوی اول نقش سیاسی قم شفاف تر شود و میرزای قمی از فقیهان نام آور شیعه (م 1231 ه ق ) در دوران 20 ساله حضور خود در عصر حکومت فتحعلی شاه ‘ تأثیر به سزایی در کنترل قدرت او داشت . در نهضت مشروطیت نیز قم جایگاه مهمی یافت که مهاجرت علمای تهران به قم و پناهنده شدن به حرم حضرت معصومه و به دنبال آن صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه ‘ نمونه آن است . تأسیس حوزه علمیه قم با ورود حاج شیخ عبدالکریم حائری به این شهر در نوروز 1300 شمسی ‘ اندکی پس از کودتای رضاخان ‘ قم را به عنوان دومین مرکز بزرگ دینی شیعه پس از نجف قرارداد
Qom, bacavse of holy shrine of H azrat M asoomeh, the doughter of seventh shiit Imam and theology centers and also because of special geographical situation, has an important role in political equivalents from ancient time till now (during recent 80 years).
This article tried to clear the political role of Qom during
Pahlavi dynasty and also in constitutional movement. The Immigration of Islamic leaders and learned men from Tehran towards Qom and seeking refuge in H azrat M assomeh and acceptance of institution by Mozaffradinshah the Qajar king was the result of that movement.
Also Qom is the second important religious educational center after Najaf in Iraq.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13862_002819a3d89d9ecaaae480202e86b5f8.pdf
آیت اله حائری
تاریخ سیاسی معاصر
حوزه علمیه
رضاشاه
قاجار
قم
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13863
که های موصول در فارسی میانه
-
دکتر تیمور قادری
43459567
1
در این مقاله ‘ نگارنده سعی کرد تا ضمن بازشناسی سه نوع ((که))ی موصول در فارسی میانه ‘ پهلوی ‘ عملکردهای آن را در جملات مرکب ‘ برشمرد . این سه نوع که بعدأ به فارسی جدید می رسند ‘ و شانزده نوع جمله ی مرکب وابسته را شکل میدهند ‘ که متون امروز فارسی تمامی این انواع را به نمایش می گذارد .
In this article, the author has attempted to distinguish three kinds of relative ke In middle persian, pahlavi, and at the same tinle recount their functions in Subordinate clauses. these three "ke" arrive in persian and form sitteen models of compound and subordinate clauses.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13863_eef8347d87de359f08c5d9bf11b09676.pdf
پیرو زمانی
پیرو مفعولی
پیرو مکانی
جمله پایه
جمله پیرو
هزوارش
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13864
کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن
در آموزش زبان فارسی
-
آقای اصغر صدرامیر جانلو
22373572
1
در نوشتار حاضر با قبول این واقعیت که زبان قدمتی بس دیرینه داشته و در اصالت و تقدم آن بر خط جای شبهه نیست نگارنده فرض بر این نهاده که در طول فرایند یادگیری – یاددهی زبان فارسی ( به ویژه در پایه های ابتدایی ) برخی از دشواریها بروز می نماید که رابطه چندانی با هوش و تواناییهای یادگیری و فراگیران ندارد ‘ بلکه بخش اعظم مشکلات ریشه در کاستیهایی دارد که به علتهای مختلف زبان فارسی را ( همانند بسیاری از دیگر زبانهای دنیا ) مخدوش و آموزش این زبان را با مشکلاتی مواجه می سازد .
In this article, by accepting of this fact that the language has a very long history and that spoken language takes priority to written language, the author assumes that during the teaching and leanzing Persian language especially in primary schools
some difficulties occoure that have not any relationship with
the intelligence and abilities of the aquisition of the students, but they depend on shortage and problems of persian language. Farsi, like most of other languages have problems and difficulties that cause learning Farsi difficult.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13864_7233e519b98aadd2f06b5aaf33522abe.pdf
آواها
خط فارسی
زبان فارسی
کاستی ها
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13865
داستان و شخصیت پردازی در داستان
-
دکتر حمید عبداللهیان
54383541
1
داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان .
همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است .
نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره جدید داستان نویسی ( از دون کیشوت به بعد ) شخصیت تحول زیادی کرده است . در دوره های اولیه شخصیت پردازی مفصل و دقیق بوده ‘ اما بعدها شخصیت پردازی مختصر ‘ کوتاه و گذرا شده است تا اینکه بعضی از نویسندگان کنونی شخصیت های بی چهره می آفرینند تا خواننده را در جریان داستان به فعالیت وادارند .
The story is a literary genre that has a special lenght and saying an accident.
The major aspects of the novel are: plot action, character,
dialogue, time and space. All aspects of the novel are connected with each other and the most important is "character". Aristotele was the first person who discussed about "character". During in the hundreds years that has passed From the beginning of modern novel (from Don Xishot), characterization has changed very much. In the first periode
character was expansive but in the contempoary novel character is very' limlited, so that some authors made characters who need to be found. These authors make their readres to attend in creation of the novel.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13865_b9b2e9eaa514d7f20d1d43f2a505abbb.pdf
داستان
داستان پردازی
شخصیت و شخصیت پردازی
فرضیه داستان
Character
Characterization
Novel
Novel Aspect
Themof Novel
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13866
چشم از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی
-
دکتر اسماعیل تاج بخش
68142429
1
الف – در مثنوی مولانا ((چشم )) تعبیرهای گوناگونی دارد ‘ یا دیده ظاهری است که تنها مظاهر و تعینات جهان مادی را می بیند و از جهان غیب بی خبر است ‘ و یا دیده باطنی که ابزار شهود و ادراک حقایق است .
ب- پیامبران الهی نمونه های کامل دیده وران باطنی محسوب می شوند .
ج- تلقی مولانا از شور چشمی با برداشت عوام تفاوت دارد ...
د- جمادات نیز از دیدگاه مولانا نوعی ادراک و دیده وری دارند .
و- معانی ((نظر )) در مثنوی با ((چشم )) یکسان نیست ‘ و مولانا برداشت خاصی از آن دارد ...
a. The word "cAasm" in Mowlana's couple- poems has different implications; it is either the physical eye or the esoteric insight; in the first case, it sees only the indications one the signs of material world and is unaware of un visible world, but in the second case it is the intuition which helps to realize the
reality.
b. Divine prophets are the typical owners of esoteric insight. c. M oulana 's interpretation of evil eye is different from
comm.on people's interpretation.
d. In Mowlana's view, inanimate objects have a kind of
perception too.
e. The meanings of "nazar" in Mowlana's couplet- poems are not the same as "cAasml" meanings; in fact, Mowlana has a special interpretation of "nazar".
https://jflh.ut.ac.ir/article_13866_2e0cc8ec41258a2727c7030decbf82a7.pdf
چشم سر
حس باطن
حس ظاهر
دیده فرعی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13867
دکان فقر
-
دکتر احمد احمدی
33461492
1
محققان سبک بیان مثنوی را مبتنی بر شیوه ای ((بلاغت منبری )) دانسته اند . موارد زیر ‘ از جمله عناصر این سبک گفتار برشمرده شده است .(سرنی ‘ ج 1 ص 121 تا 231 ) :
(( تأثر از شیوه بیان و سطح ادراک عامه ‘ عرضه اخبار و احادیث ضعیف ‘ قیاسات تمثیلی ‘ اشتمال بر الفاظ و امثال و عقاید و خرافات عام ‘ خطاب به مخاطب مبهم ‘ احاطه و غلبه مشیت الهی بر امور ‘ تسلسل افکار و تداعی معانی یا جر جرار کلام و خواطر و جریان سیال ذهن ‘ تکیه بر تمثیل و قیاسات خطابی در شیوه استدلال ‘ آمیختن فرهنگ و لغت عامیانه معانی و تعبیرات عالمانه ‘ تأثر از زبان و بیان و فرهنگ عربی و دینی ‘ کثرت و تنوع قصه ها و حکایات ‘ حکمت ها و امثال عامیانه ‘ کاربرد نسبتأ زیاد الفاظ مستهجن و ...))
نویسنده در این مقاله به بررسی افسانه مشهور ((غرانیق )) که صاحب مثنوی وقوع آن را پذیرفته می پردازد .
The researches believe that the style of M athnavi is based on a special eloquence. The following subjects belong to this style:
Level of common people understanding leave an impression on it, representation of weak tradition and news, analogistic allegories and proverbs, common superstition and ideas to unknown addressee, thorough knowledge of divine will, miting colloquial words with scientific meaning, being influenced from
Arabic and religious language and culture, varyiety of tales and stories and examples of wise and mystery and etc...
In this article the author tried to consider the famous tale of "Qaraniq" that Mawlana accept the occurance of it.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13867_fe26e9fe5501370e6524e87c04af7441.pdf
افسانه غرانیق
تفسیر طبری
داستان پردازی
سنت
وحی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13868
سنجش درجه توسعه یافتگی استانهای کشور
با استفاده از تحلیل تاکسونومی
-
دکتر محمدرضا رضوانی
65749435
1
شناخت و تجزیه و تحلیل وضع مناطق در زمینه های محیطی ‘ اقتصادی ‘ اجتماعی و فرهنگی نخستین گام در فرایند برنامه ریزی توسعه منطقه ای است . با این کار تنگناها و محدودیت های مناطق مشخص شده و می توان برای رفع آنها اقدام کرد .در این راستا شاخص ها و معرفها می توانند وضع مناطق را در زمینه های نشان دهند . روشها و تکنیکهای مختلفی برای استفاده از شاخص ها و متغیرها در جهت شناخت وضع موجود مناطق وجود دارد که یکی از روشها تحلیل تاکسونومی است . با این روش می توان به درجه بندی و تعیین سطح توسعه اقدام کرد . در این پژوهش با استفاده از 24 شاخص در زمینه های آموزش ‘ ساختمان ‘ بهداشت و درمان و ارتباطات وضعیت استانهای کشور از لحاظ میزان و درجه توسعه یافتگی مشخص نشده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد تفاوتهای زیادی بین مناطق از لحاظ درجه توسعه یافتگی وجود دارد . در بخش های چهارگانه فوق استانهای گیلان ‘ تهران ‘ سمنان و یزد به ترتیب بالاترین و استانهای سیستان و بلوچستان ( آموزش مسکن ) ‘ اردبیل (بهداشت و درمان ) و آذربایجان غربی ( ارتباطات ) کمترین میزان توسعه یافتگی را داشته اند .
The first stage in planning for regional development is identifying the current situation of regions. This identification
entails an analysis of economic, social, and cultural aspects of those regions. Before appropriating grants and resourses among the regions and provinces, identification (or determination) of the position of each province among the others and ranking them in respect of the degree of development is necessary. There are different ways or m,ethods for ranking economic, social, and cultural development degrees. However not all of
them result the same. One of these methods is Taxonomy
Analysis which determines the level of development by integrating various criterions or indicators this study, considering
province as region, studies the 26 provinces separately in issues of housing, education, comnlUnicatioll, and health, and gives each one a rank. The results showes that in terms of education Gilan occupies the first place, regarding health Semnan is on the top, in respect of housing Tehran, and communications section Yazd ranks first.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13868_73bc7c1cce1d29a5ff2c2c43a0bd4ef0.pdf
ایران
تحلیل تاکسونومی
توسعه
شاخصهای توسعه
Development
Development Indicators
Iran
taxonomy analysis
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13869
ارتباط هنر و عرفان در کشف گنج پنهان خلافت الهی
-
دکتر معصومه شبستری
14379135
1
انسان معاصر ‘ در عصر توسعه مدرنیته ‘ میان میراث انباشته با معانی قدسی و رهیافت دنیوی عصر جدید ‘ قرار گرفته و به میزان پیشرفت در زمینه غلبه بر طبیعت و تسخیر آفاق ‘ دچار سقوط معنویت گردیده است و با قرار گرفتن در یک وضعیت بینابین ‘ نیازمند پاسخگویی دین به مسایل وجودی انسان شامل : شکاکیت ‘ تناهی ‘ بیگانگی ‘ ابهام و معنای زندگی است . عرفان ‘ جریان روحانی عظیمی است که از میان همه ادیان می گذرد و در وسیعترین معنای خود به صورت وجدان (( حقیقت واحد )) معنا میشود .
عرفان با هنر قرابتی تمام دارد . چرا که هر دو با عنصر عشق و محبت که در گذرگاه روح جریان دارد سرشته اند . هردو در پی کشف و ساختن دنیایی جدید برای آدمی هستند . هم عرفان و هم هنر هر دو از مقوله ابهام هستند که از عالمی عینی گرفته می شوند و به درجات قابلیت مظروف خویش ‘ چون سیالی جریان می یابند و هردو از جذبه و الهام سیراب می گردند . جذبه ای که تعین هویت انسانی و شخصی به کلی در آن از میان می رود .
Today, man exists between the old and Modern age,
between a heritage accumulation with holy concept and the worldly path of modern age, and therefore: because of being in a boundary situation, the human needs the religion to answer
the questions related to human being such as skeptism,
finitude, estrangement, ambiguity and meaning of life.
Mysticism is a great spiritual process which passes through all religions and in its widest concept meant as a single reality
conscience, whether we call it philosophy, love or, light. Misticism has a kin relationship with art.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13869_b148d93549983b4759d7a923cabf6a96.pdf
ابهام
رمز و راز
عرفان
عشق
قداست
هنر
Art
divine caliphate
Love
Mysticism
symbol and Secret
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13870
نگاهی به داستان و اجزای تشکیل دهنده آن
-
دکتر خلیل پروینی
72244443
1
داستان در میان ملل جهان ‘ سابقه ای طولانی دارد و در مسیر طولانی و پرفراز و نشیب خود ‘ شاهد تحولات ‘ تغییرات ‘ پیشرفتهای زیاد و عمیق و نیز اشکال مختلف بوده است . داستان دارای بافت هندسی و ترکیب خاص و دارای عناصر ویژه ای بود ه و هست بطوری که آن را از سایر اشکال و فنون ادبی متمایز می سازد و در این میان داستان هنری معاصر ‘ علاوه بر دارا بودن عناصر عمومی و مشترک در داستان ‘ دارای عناصر و اجزای خاصی می باشد .
یک داستان هنری ‘ دارای عناصری مانند طرح و پیرنگ ‘ شخصیت و شخصیت پردازی ‘ گفت و گو ‘ کشمکش ‘ صحنه و صحنه پردازی ( زمان و مکان ) ‘ زاویه دید و عنصر اندیشه و پیام می باشد که همه این عناصر در یک هماهنگی کامل و نظام مند در خدمت پیام و اندیشه داستان می باشد .
این مقاله ضمن ارائه تعریفی از داستان هنری و تفاوتش با شکل سنتی آن ‘ به معرفی هر یک از عناصر یاد شده و جایگاه و نقش آنها در عمل داستانی پرداخته است .
Story, which has a long history' among nations all over the world through its long path and ups and downs has under gone so nzany developm,ents, changes, and deep improvenwnts and is comprised of different forms. Story has a geometrical forn1at and has a specific feature which differentiate it from other
literary forms and in this respect, contemporary artistic story, a
part from having common and general elements of story, it has some special elements and features.
An artistic story has some element as plot, character and
characterization, dialog, confilct, setting, (tim,e and place), point of view, thought and message, all of which are harmonically at the disposal of thought and nwssage of story.
This article, while intending to present definition about artistic art and its contrast with its traditional form, introduces each of above - mentioned elenwnts and their role in a story.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13870_c343e64b74b0a5df0e57a124330e4e05.pdf
ادبیات داستانی
عناصر داستانی
literature
story
Story Elements
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13871
جلوه هایی از عرفان امام علی (ع)
-
دکتر علی مهدی زاده
93271746
1
مقاله حاضر درباره زندگی حضرت علی (ع) و نگرش او به دنیا و آخرت است . از نظر او دنیا بسان آب دهان سگ آلوده و پست است اما میبینیم که چگونه رهبری همین دنیای ناپاک را به اجبار برای چهار سال و اندی به دست میگیرد و چنان حکم میراند که خود ترازویی برای قسط و عدل می شود . اما در عین حال که سرگرم رتق و فتق امور مردم است ‘ لحظه ای از یاد خدا غافل نمی شود و همان امور وکارها را به همراه نیایش و عبادت برای پروردگار به انجام می رساند . در این مقاله به چند بعد از زندگی حضرت خواهیم پرداخت .
The present article is about Ali" s life (peace be upon him) and his attitude towards the world and here after. In his view the world is like the water of a man and polluted dog" s mouth. But we can see how he takes over the leadership of the same unclean world for about five years by force, and governs so excellently that he becomes the very' nation of equity and justice. However, while he is active in administering the worldy affairs of the people, he does not forget the mention of God" s name for a moment, and accomplishes people" s affairs as well as showing his gratitude to God with prayer and devotion.
In this article we shall concentrate on some aspects of his life.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13871_a3604a5d5a9c7154292a6bdfd436e9c4.pdf
جنگ و نبرد
دنیا و عرفان از نظر علی (ع) خلافت
صفات اخلاقی
عبادت وزهد
مرگ
ولایت
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13872
قواعد نحوی و نقش های ارتباطی حاصل عملکرد شان
-
دکتر ارسلان گلفام
27268986
1
نحو و مکانیسم های نحوی در واقع به لحاظ کاربردی نوعی انعطاف پذیری را در اختیار گویشوران قرار می دهند که با استفاده از آن زبان می تواند برای القاء مقاصد ارتباطی مختلف جلوه های متفاوتی داشته باشد . نگارنده در این مقاله تلاش می کند تا فرآیندهای نحوی را از جهت انگیزه کاربردی و از چشم انداز کلامی مورد بررسی قرار دهد . این بدان معناست که آنچه بستر و زمینه اعمال فرآیند های نحوی است می بایست در چارچوب یک انگاره پویا به گونه ای که گوینده و شنونده در آن جایگاه خاص خود را دارند مورد بررسی قرار گیرد . در همین ارتباط از زاویه ای نقش گرایانه بین آن قسمت از پیام که زمینه گفتگو واقع می شود و دانش مشترک تلقی می گردد و آن قسمت که از نظر شنونده تازگی دارد تمایز قائل شدیم . زبان بعنوان وسیله ارتباط دارای عناصری است که در خلال مبادله پیام حشو هستند و تنها حاشیه ایمنی برای انتقال مناسب را فراهم می سازند .
From the point of view of pragmatics syntax and syntactic
mechanisms, in fact provide the native speakers with the
flexibility to use language in order to express a host of
communicative purposes. In this article, the resarcher is to investigate syntactie processes for their communicative and discoursal value. That is to state the idea that the context in which syntactic processes apply need to be framed into a dynamic paradigm, so that both speaker and hearer have their own specific role.
To do so, a distinction is functionally made between the shared knowledge of the participants and that part of message which is introduced into the discourse for the first time. There are some elements in the language which are redundant in the course of communication. Therefore all languages have
mechanisms at their disposal 10 change Ihe logical form of
sentences for the sake of shortening the linguistiic forms and accelerating efficiency.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13872_ef2f199863188b87a44f70a2774c27be.pdf
ارزش کاربردی
دانش متشرک
کارایی ارتباطی
مقاصد کلامی
مکانیسمهای نحوی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13873
آیینه حضور
تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا
(با تکیه بر مثنوی معنوی )
-
اصغر بابا سالار
17831465
1
جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .
The author has tried to analyse the stand point of "del" (heart) in Rumi's viewpoints. Gnostics pay great attention to "del" which is their device and tool and they look at it and believe that it is God's sight and a manifestation of his glory and elegance and the focus of his grace. Rumi- one of the most important gnostics- believes that "del" is the empyream 'the earth' folcrum of his throne and a lightful sea which is God's manifestation point in both worlds. He also called it (i, e: del) safe city, secure castle and a safe and secure place in which man can rest and be soothed.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13873_e83488f323b291bfb566c3bfb93d6330.pdf
آیینه
جلوه گاه
دل
عشق
نور
Heart
Light
Love
mirror
Panorama
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13874
فرخی یزدی ‘ شاعر سرافراز فرهنگ و ادب ایران
-
دکتر قاسم صافی
67138976
1
مقاله حاضر ‘ حاوی تبیین احوال ‘ آثار و افکار فرخی شاعر برجسته معاصر ایرانی است . قهرمانی که کوشش و جانبازی او در راه آزادی بر اهل نظر و نسل اندیشمند پژوهشگر بافراست ‘ پوشیده نیست . و باید انتظار داشت نام او به عنوان یک آزاداندیش حق طلب ‘ یک شاعر میهن دوست ترقیخواه و پاسدار حقوق انسانها ‘ جاودانه در تاریخ ایران به نیکی به جا ماند و قلبهای گرم و پاک میهن دوستان آزاده را حرارت وحدت و تحرک بخشد و بخصوص مساعی جمیل او در جهت تحکیم روحیه آزادیخواهی و زیستن آزادمنشانه ‘ منشأ اثرات خیر و مثمر ثمرات جدی باشد . بررسی مجموعه آثار فکری و دیدگاه این شاعر آزاده و پیشاهنگ نهضت روزنامه نگاری ‘ مبین این است که او از چندین زاویه به تحلیل مسائل اجتماعی ‘ سیاسی ‘ فرهنگی و تربیتی پرداخته است که بواقع پیامهای او به شمار می روند و مصداقی در وضعیت اجتماعی دوره او دارد و می تواند وضعیت جامعه معاصر او را ترسیم کند .
This article is about the biography, thoughts and the works of an Iranian contemporety poet whose strnggles for freedom is clear for every liberal, men of literature and writers. We must expect that he would known as a poet who loves freedom, human rights, who is patriot and nationalist. By studing his works we understand that this poet and pioneer of jounalism movement consideres scocial, politic, cultural and educational
problems from different points. Through this way we understand his messages and the condition of his age.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13874_af50d68660a8eadf9a8f8c060731a758.pdf
آزادیخواهی
حذف فرزانگان
طلیعه آیینه افکار
ظلم ستیزی
قرائتخانه طوفان
قرارداد 1919
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2002-09-23
163-162
0
13875
معجزات پیامبر اسلام (ص ) در مثنوی معنوی
-
دکتر عبدالرضا سیف
29781694
1
نگاه مولوی به مقام رسول گرامی (ص ) ‘ نگاه مریدی است گم گشته به ولی کامل الهی . مولانا از سر صدق و سوز دل درباره پیامبر (ص ) سخن گفته و او را غایت آفرینش و مظهر انسان کاملی دانسته که خلیفه خداست و در وجودش گمشده خود را یافته و نهایت عشق و علاقه خود را به احوال و گفتارش نثار کرده است .
هدایت و عشق در مکتب مولانا چون قاف ناپیدا و دست نایافتنی است که باید با همای رحمت پیامبر (ص) آنرا پیمود . در مثنوی ‘ رمز رسیدن به حقیقت با شریعت رسول (ص ) که مشروعیت بخش طریقت است ممکن خواهد بود . در نظر مولانا ‘ معجزات پیامبر ( ص ) نفس شیخ و پیر است که دلهای مرده را زنده میگرداند . قرآن که معجزه جاوید خاتم رسولان است اساس و ادیها و مقامات عرفا و اولیا است که بی آن نمی توان لحظه ای زیست و قدم در مسیر خود شناسی گذاشت . با معجزات ظاهری مردم عامی و خام ‘ آگاه و پخته می شوند ولی در حقیقت عرفا و صاحب دلان راهنمایی می گردند .
In Matlmavi, for reaching to the tnah is possible through the religious law of prophet p.b.It.h.) who nlakes the way lawful.
From the Mawlana viewpoint, the prophet's miracle is the pattern for the saint's generositys and great suffists. Quran, the
eternal miracle of the end prophet of prophets (p.b.u.t.), is the basis of saints and gnastic positions. whitout it nobody can live
and step toward self cognition. By these apparent miracles the illitrate and unawared people to be informed.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13875_ccd29bb8704badaaa8843a3cea469876.pdf
پیامبر(ص)
شیخ
قرآن
مرید...
معجزات
مولانا
Gnostic
Miracle
Mowlana
Prophet (p.b.u.h.)
Quran