per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13216
نگرش
جغرافیدانان مسلمان
سده های میانه درباره ی جهان
-
دکتر احمد پور احمد
46734169
1
با توجه به نقش جغرافیدانان اسلامی در پیشبرد علم جغرافیا، طی سده های میانه در این مقاله طرز تفکر و نگرش جغرافیدانان اسلامی در سده های یاد شده با روش تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.بدین منظور ابتدا اهم اصول و مبانی جهانشناسی اسلامی مورد اشاره شده و سپس نگرش جغرافیدانان مسلمان در ارتباط یا جهان،زمین و افلاک و هفت اقلیم و اختلاف نواحی جهان بررسی و تحلیل شده است.
نتیجه حاصل از بررسی نشان می دهد که جغرافیدانان اسلامی سده های میانه در نگرش خود به جهان و زمین به نوعی"جبرگرایی عمومی" که از عالم بالا "دست بر زمین" حاکمیت دارد،معتقد بوده و در تبیین و تحلیل شرایط و تفاوت های جغرافیایی نواحی مختلف زمین ومحیط های مورد استفاده قرار می دادند.
Moslem geographers contributed greatly to the development of geography during the middle Ages. This article focuses on their attitudes and their views of the world.
The article first reviews the basic principles of Islamic world view and then examines Moslem geographers perceptions of the universe, earth, heavenly sphere, seven climates, and the variety seen in the world. This study suggests that medieval Moslem geographers believed in the existence of a' vertical determinism, dominating the earth extra terrestrially. This basic tenet served to analyze and explain various geographical conditions of different regions in the world.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13216_ff359e05b89761227450a4d4b592ac64.pdf
افلاک
جهان شناسی
زمین
ناحیه
هفت اقلیم
areas
Attitude
Earth
heavenly sphere
Moslem geographers
Regions
seven climates
Worldview
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13217
زندگینامه
قاضی سید نورالله مرعشی شوشتری
-
حجة الاسلام سید محمد تقی حکیم
23365762
1
قاضی سید نوالله مرعشی شوشتری از علمای مشهور قرن دهم و یازدهم هجری در سال 956 هجری قمری در شوشتر متولد گردید.تحصیلات خود را در شهر شوشتر شروع و در مشهد مقدس تکمیل نمود و سپس به هندوستان مهاجرت کرد و از طرف سلطان هند محمد جلال الدین اکبر قاضی القضاة گردید و بدین مناسبت به قاضی شهرت یافت. در سال 1019 هجری قمری با سعایت حسودان در سن حدود هفتاد سالگی شهید شد و در آگرا(از ایالت اتو پردیش هند) مدفون گردید. قاضی سیدنورالله در جهان اسلام به فضل و کمال و تقوا شهرت دارد.
قاضی سید نوالله پیشوائی موفق،عالمی مؤید،ادیبی گرانقدر، فقیهی بارع و مورخی امین بود. در علوم عقلی و نقلی متبحر و در مناظره، بحث و تحقیق مهارت داشت.بیش از یکصد و چهل جلد کتاب و رساله از او به جای مانده و اشعار عربی و فارسی نغزی سروده است.
اصطلاحات
Qadhi Sayyid Noyr-ullah Marashi Shooshtari the most eminent scholar of tenth and eleventh century AH, was born in Shooshtar in 956 A.H. He received his earlier education in Shooshtar, pursued higher studies at Mashhad, and then migrated to India where he caught the attention of the great Moghal Emperor Muhammad Jalaluddin Akbar, who appointed him as the Chief Justice(Qadhi al-Qudhat), thus, became famous as Qadhi. Because of his extra ordinary eminence some jealous contemporaries henched a plot against him, which resulted in his martyrdom in 1019 AH. at the age of seventy. He was bur rid in the city of Agra in the state of Uttar Pardesh, India.
Qadhi Sayyid Nour-ullah Shooshtari was a successful leader, learned scholar, great literary man, and eminent jurisprudent, who was an authority and specialist in the fields of religious debate (Monazara), research, and theoretical and narrative sciences_ he has left more than 140 books and journals as his precious works. He has also compiled poetic verses in Arabic and Persian.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13217_6187f4dc1d2834bf5ac5f5a919a5c4ab.pdf
اصطلاحات
براعت استهلال
تشبیه
مدح
هجو
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13218
آیا قوانین بنیادین فیزیک واقع نما هستند؟
-
دکتر علی پایا
94225634
1
در سال 1983 یک خانم فیزیکدان و فیلسوف علم آمریکایی به نام پروفسور نانسی کارترایت کتابی منتشر کرد با عنوان چگونه قوانین فیزیک دروغ می گویند؟ نکته اصلی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته بودآن بود که قوانین فیزیک واقع نما نیستند و به کار پیش بینی های علمی نمی آیند. آنچه در کاوش برای شناخت اسرار طبیعت واقعاً مددکار دانشمندان واقع می شود قوانین پدیدار شناسانه است و نه قوانین بنیادین.فیسلوف علم آمریکایی این دیدگاه را در آثار مکتوب بعدی خود که طول دو دهه 1980 و 1990 به چاپ رساند کم و بیش تکرار کرده و بر این نکته تأکید ورزیده که حیطه ها و حوزه های مختلف علمی و حتی در بخش های مختلف واقع در درون قلمرو یک علم خاص مانند فیزیک ذرات بنیادی،قوانین پدیدار شناسانه و مدل های متفاوتی مورد استفاده قرار دارند و قوانین را نمی توان منبعث از یک یا چند قانون بنیادی به شمار آورد.
In 1983 Professor Nancy Cartwright a physicist and a philosopher of science, published a book entitled, How the Laws of Physics Lie? The main point of the book was that while the phenomenological laws would enable physicist to understand nature and predict phenomena, the fundamental laws patently do not get the facts right. She elaborated her views in her subsequent publications during 19808 and 1990s.
In the present paper, following an exposition of Cartwright" s views and their subsequent evolution, I shall try to show that her conclusions are based on a number of unwarranted assumptions. It will be argued that, without the backing of the fundamental laws, the phenomenological laws could not be of much assistance to scientists.
Furthermore, without the fundamental laws, theoretical science would reduce to the rank of technology, that is to say, a tool for suitable
practical needs, and not a means for enhancing our knowledge and understanding of nature.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13218_0bc28b3718c93b893fa23a7e589ba4df.pdf
تفسیر مجازی
رئالیسم صدقی
قوانین بنیادی
قوانین پدیدار شناسانه
مدل
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13219
انقلاب اسلامی
در تفکر دینی امام خمینی(ره)
-
احمد حاج بابائی
52913156
1
برای درک بهتر احیای تفکر دین از نظر حضرت امام خمینی(ره) باید تلاشهائی را مد نظر قرار داد تا تفکر و نقش حضرت امام (ره) را در احیای تفکرات دینیةهم از جنبه تاریخی و هم به لحاظ اهمیت آن در رویارویی با جریانات استعماری و استکباری مورد بررسی قرار دهیم.
برخورد با تفکر دینی در طول تاریخ اسلام عملاً یک روز از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام نگذشته بود که امامت و ولایت از مسیر"من کنت مولا"،خارج و در مسیر سقیفه بنی ساعده قرار گرفت و بستر تاریخ را آماده ضدیت با تفکر شیعه قرار داد، که بعد از حکومت علی(ع) نزدیک به هفت قرن اسلام ناب محمدی (تشیع) در کاخهای بنی امیه و بنی عباس محصور شد ولی تفکر دینی تشیع متوفق نگردید، و شخصیت هایی چون خواجه نصیرالدین طوسی در حکومت مغول نفوذ کرده که اوج ترقی و عظمت اسلام یعنی تشیع گردیدند تا جایی که آخرین بازمانده مغول(ابو سعید) از مبلغین و پیروان این تفکر گردید.
In order to have a better understanding of Imam khomeini's view point to religious thoughts revive we should realize that there has been wave of great efforts to suppress religious Shiism thoughts through tout history. Also we should consider the Imam Khomeini's role and thoughts in reviving of religious thoughts from historical respect as well as its important effect on facing the exploiting and oppressor events.
Opposing the religious thought, through tout the history of Islam commenced right after passing away of prophet Mohammed. In fact one day has not past yet from his death that Moslem's Imamet and Velayat get out from the course of (whom I were his master) and settled in the course of Bani Saedeh Saghifeh and set ready the history bed for opposing the Shiism thought. After five years of Imam Ali's ruling, pure Mohammedy Islam (Shiism) near to seven century was captured in Bani Umayed and Bani Ababas, Palaces. But religious shiism thoughts did not stopped.
Some scholars such as Shaikh Mofid and his students like Sayed Razi, Najashi, Ibne Hamzeh and Ibne Alghami made such an enormous influence in Moghol's government the Abu Saeid the last Mongol ruler became one of the strongest follower and missionary of Shiism. During Safavid era the Ottomans then Ataturk and Rezakhan and finally the super powers such as United States of America and Soviet Union made special resistance against shiism thought. Finally Imam Khomeini came to fight with this resistance in order to revive the religious thoughts-because to him there was no border line to limit Islam. That fight act as the most important success factor in reviving the religious thoughts in our can temporary world.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13219_86e18389374ebf91f1c97ef8fd6143ab.pdf
احیاء
استعماری
استکباری
تفکرات احیاء
غدیر
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13220
ولایت مداری
در اندیشه عرفان اسلامی
از علامه سید حیدر آملی تا حضرت امام خمینی
-
اسماعیل منصوری لاریجانی
59784629
1
عنوان مقاله ولایت مداری در اندیشه عرفان اسلامی از علامه سید حیدر آملی تا حضرت امام خمینی(ره) اشاره به روش همگون این دو عارف بزرگوار در طرح مسائل اصلی دارد.اگرچه فاصله زمانی آن دو به هفت قرن بالغ می شود، اما ویژگی های مشترک این دو اندیشه گویای این حقیقت است که هر کس در مکتب ولایت اهل بیت (علیهم السلام) به جستجوی حقایق بپردازد و در شهر دل خود را به نور علم و معارف آنها روشن نماید،واقف اسراری می شود که دیگران با این روش به آن رسیده اند،از این جهت شکل و روش ارائه مطالب و بیان حقایق در آنها مشابهت خاصی به یکدیگر دارند.
The title of article points to the unanimous way of these two great mystics in setting forth the main questions of Islamic mysticism. Although the space of time between them amounts to seven centry, the common that every body who seeks the truth in the Velayat school of Prophet"s Family(peace be upon them), and lightens his mysteries that others have reached in this way. Therefore expressing the truth in them are very similar to each other.
The most important particularity of shiitic muslems reflection, is the pivotal role of Koran and Etrat (peace be upon them). And these two factors make the base of Sayid Heidar-e-Amoli and Imam Khomeini" s reflection. In this artical we have discussed on three important subjects that distinguishes the shiitic mysticism reflection from other reflections. And they are: Velayat in the field of knowledge of learning, explanation of process of Velayet and inclination to religious law and have cleared the view point of Sayid Heidar-e-Amoli and Imam Khomeini in this field. We have concluded that the way farther toward God without the Velayat of the Prophet" s Family(peace be upon them) can not enter the invisible world. And this is the successor of God who is the mediator between uinvisible world and martyrdom.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13220_13813c481f37e24a92acece9d7d87fc9.pdf
امام خمینی
حکومت
شریعت
طریقت
ولایت
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13221
حکمیت اسود ابن یعفر
-
دکتر عزت ملا ابراهیمی
16991659
1
اشعار اسودابن یعفر چه آنچه که در مناسبت های گوناگون سروده شده و یا در احوال دیگری نقل شده در واقع آینهیتمام نمای زندگی بدویلن جاهلی است.اسود به خلق و خوی،سجایای انسانی،صفات پسندیده، اوضاع اجتماعی زمان خود توجه فراوانی داشت. این توجه به جهان او را به سوی حکمت سوق داد که شاعر آن را به تجربه نه از راه تأمل و تحقیق عمیق دریافته بود. اسود ابن یعفد در لابلای این قصیدهی دالیه که در واقع تمام شهرت خود را مدیون آن است، ابیاتی چند در باب اخلاقیات،حکمت و حوادث تاریخی بیان می کند. اندرزهای شیوا،معانی پندآمیز وی بارها در منابع گوناگون شرح و منتشر شده است و ابیاتی از آن در میان اعراب به صورت ضرب المثل در آمده است.نگارنده در این مقالهی کوتاه تلاش دارد تا به بررسی و شر سخنان حکمت آمیز اسود دربارهی زندگی،مرگ،ناپایداری جهان،روزگاران که در کمین مردم نشسته،فرسایش قبیله ها بر اثر گردش زمان، نابود شدن دولتها و پادشاهان مقتدر و ... بپردازد.
As wad Ibn Yaqfour' s poetry written on various occasions or composed on people" s lives, reflect clearly the Bedouin" s community life. As wad had great interest in the ethics and social situation of his own community. Thus led him to the wisdom that the poet had discovered by way of experience not through deep reflection and
. .
Inquiry.
As wad has written poems on ethics, wisdom and his - torical events,
in his "Ghasidah Dallia", to which he owes all his fame.
His eloquent advice and wise statements being used among the Arabs as common aphorism. The writer intends to present As wad" s wise meanings on the poet" s life story.
The transient -world, the dangers awaiting the people, the decline of
tribes as time goes by, des traction of states, powerful kings and ...
https://jflh.ut.ac.ir/article_13221_ee9ffa3b4e1641ceb237523909ce7e03.pdf
اسودبن یعفد
بادیه نشینان
حکمت
شعر جاهلی
قصیده ی دالیه
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13222
دستگاه آوانگار فارسی
-
مهندس علی معماریان
82514161
1
کوشش برای رفع نواقص خط فارسی جهت نگارش آواهای زبان از دیرباز بویژه در دوران اخیر مورد توجه صاحبنظران و علاقه مندان بوده است.لیکن، عیلرغم توفیق نسبی بعضی از راه حلها، هیچ کدام از جامعیت و منطق ریاضی برخوردار نبوده اند. در این زمینه بعضی پا فرا نهاده و پیشنهاد جایگزینی خط انگلیسی با کمی تغییر را به جای خط فارسی نموده اند.(نظیر راه حل ارائه شده در کتاب "ایران دبیره یا خط جهانی"، 1345 )
اگرچه تحقق چنین اندیشه ای مورد استقبال قرار نگرفت ولی در عمل، خط انگلیسی از سوی غالب مجامع علمی ایران برای نگارش آواهای زبان فارسی پذیرفته شده است.
To transcribe Persian speed sound by means of the pronunciation symbols adopted from the Farsi script has been long been focus of attention. Despite of relative achievements, the efforts undertaken so far, have been lacking a robust rational; hence, today' s application of the Latin script as the Persian Phonetic alphabet.
The Persian phonetic System consists of two parts. The first part, introduced in the present essay, deals with phonetics of contemporary Farsi, while the second part draws on the variety of languages and dialects belonging to the large family of Persian language.
The Persian phonetic system, as illustrated in the essay, is an attempt to exploit the symbols adopted or derived from the Farsi script to transcribe Farsi language.
The essay bears some indications on the potentiality, capacity, as well as important function of the Farsi phonetic system. Comparisons are also usefully made with the Latin symbols currently used to transcribe Farsi language.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13222_cf3e15b590f1cf08177f62eb4b4062ef.pdf
آوانگاری
خط انگلیسی
خط فارسی
زبان فارسی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13223
نقد کتاب "مکتب های ادبی"
به یاد استاد گافیک و نقاشی شمس حسین شمیسا
-
دکتر طهمورث ساجدی
97912478
1
آثار سید حسینی،مترجم و مؤلف فرانسه زبان ایرانی، به اندازه کافی شناخته شده اند و نیازی نیست که ما در اینجا به معرفی آنها بپردازیم. اما اخیراً انتشار اثر استادانهی او،"مکتب های ادبی" (1376)، امکان آن را برای ما فراهم کرده است تا این بار او را از خلال این تألیف بزرگ و ارزشمند بشناسیم. وسعت تحقیقاتش،که ابعاد بی حصر و حدی یافته اند،او را وادار نموده اند تا عملاً اذعان بکند که اثرش به صورت نوعی تاریخ ادبیات غربی در آمده است، مضافاً بر اینکه این اثر بر اساس یک کتاب کتابشناسی در عین حال غنی و متنوع نوشته و ارائه شده است. لکن علی رغم این ابهام ظاهری، او توانسته است با تسلط تمام به موضوعی که به خوبی با آن آشنایی دارد بپردازد و در آن مکتب های ادبی غربی را از مبادی آنها، با پیش کلاسیسیسم،تا اگزیستانسیالیسم در ایام ما، معرفی بکند. به همین روی تمایل زیادی داریم که در این نوشته، که امروزبخش اول آن را ارائه می کنیم، به طور اصولی و منظم به بررسی و بحث این مکتبهای معرفی شده و نیز به بنیانگذاران و آثار ادبی بپردازیم.
L'
oeuvre de SEYYED HOSSEINI,
traducteur et auteur
francophone iranien, est suffisamment connue pour que nous la presentions ici. Mais la recente publication de son oeuvre magistrale, "Les ecoles litteraires" (1997), nous fournit l' occasion de le connaitre cette fois a travers cette grande tentative de premier ordre. L' ampleur de ses rechrches, qui a pris des proportions demesurees, L' a meme amene a affirmer que son travail est devenu comme one sorte d 'histoire de la litterature occidentale, d' autant plus que celui-ci est base sur one bibliographie aussi fiche que variee. Mais, malgre cette confusion apparente,il a aborde, avec one maitrise absolue, un sujet que lui est bien familier, et y a presente les ecoles litteraires occidentales depuis les origines, Ie preclassicisme, jusqu' a nos jours avecl' existentialisme. Aussi tenons-Dolls, dans ce travail, a examiner et a discuter systematiquement ces ecoles presentees, ainsi que leurs fondateurs et leurs productions litteraires.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13223_0e486a1b092248a9240649fca1593ecc.pdf
ادبیات دنیا
ادبیات فرانسه
ادبیات معاصر
مکتبهای ادبی
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
1999-12-22
152
0
13224
وصف در دیوان ابو تمام
-
دکتر سعید شیبانی
85646313
1
در این مقاله ضمن بیان شمه ای از زندگی ابو تمام،دیوان وی را با نگاهی گذرا و در عین حال با دقت مورد بررسی قرار داده ام.از میان ابواب شعر ابوتمام"وصف" از مهمترین ویژگی های نبوغ شاعری وی محسوب می شود. نیروی خیال و دقت نظری که به ابو تمام ارزانی شده،از او توصیفگری چیره دست ساخته است. توصیف های بسیار وی بر غنای شعرش افزوده است. همچنانکه همین امر بر دقت و ژرفنگری او نیز دلالت دارد و از طرفی اگر بگویم که "وصف" در تمام اغراض شعری اش خمیر مایهی شعری اوست، شاید سخنی گزاف نباشد.این مقاله شرح گسترده ای از توصیف ابو تمام است.
In this article, giving a partial account of Abu- Tamam' s life, I have tried to make a quick and at the same time scrupulous study of his book of poetry.
Among the different themes of his poetry "Description" is the most prominent feature that reflects his poetic genius. His power of imagination and his gift of precision and meticulousness have made him an outstanding portraitist and a gifted descriptive poet. The numerous descriptive pieces in his poetic works have added much value to his poetry, and this also proves that he is gifted with great precision and profound insight. On the other hand, it won't be exaggerating to say that in all his poetic themes "description" is the essence and the underlying element of his poetry. To him description is nothing, but "sense impressions" in such a way that the source and the target of description are senses.
The poet, with detailed accounts, has thosen a number of words to present different pictures from the object of description. He has used a number of phrases to give more expression and clarity to his word pictures, reflecting their different forms and colours.
This article is a more detailed account of "poetic descriptions" of Abu- Tamam.
https://jflh.ut.ac.ir/article_13224_58c6430501f514f8eab248af8aa3f27b.pdf
استعاره
تشبیه
کنایه
مدیحه
مرثیه
هجاء