per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11689
مقایسه بدیعه کفعمی با بدیعه صفی الدین حلی
-
دکتر فیروز حریرچى
13331691
1
سید محمدرضى مصطفوى نیا
44819839
2
با ظهور شرف الدین محمد بن سعید بوصیری و سرودن قصیده معروفش "برده " و تأثیر شگرف آن بر حوزه های ادبی، دیگر شاعران مدیحه سرای نبوی به پیروی از آن پرداختند و قصاید مدیحه نبویه را همچون برده در بحر بسیط و روی میم سرودند و بدین ترتیب قصاید بدیعیه شکل گرفت، قصایدی که در هر بیت آن یک یا چند نوع صنعت بدیعی بکار رفته است.
در این بین صفی الدین حلی شاعر پرآوازه قرن هفتم هجری با سرودن قصیده بدیعیه اش و روی میم، در میان دیگر بدیعیه سرایان برجستگی ویژه ای یافت، چنانکه از سوی مورخین هم عصر خود همچون ابن شاکرکتبی و عسقلانی و تاریخ نگاران معاصر مانند: محمود رزق سلیم و... به عنوان مبدع و مکمل علم بدیع شناخته شد.
در حالیکه در ا ین میان شخصیت ادیبی حاذق چون "شیخ ابراهیم تقی الدین کفعمی "که وی نیز صاحبه بدیعیه ارزشمندی است که خود به شرح آن پرداخته، مغفول مانده است.
When Busairi emerged in the Arabic literary world and wrote his famous poem, i.e. Burdah, he deeply influenced the Arabic literary grounds.
The other Arabic eulogizers followed him in their eulogies for Our Holy Prophet. In this way the Badi‘iya poems were formed.
In these verses some figures of speech were used. Safi Al-Din, the great poet of the seventh century (A.H.), had an outstanding position among the other poets of this style. He was considered as the innovator in this literary trend. Hence, in this research, it has been tried to survey the figures of speech and rhetorics of the Badi‘iyas of Huh and Kaf’ami, esp. the forgotten ones. It should be mentioned that Kaf’ami used the figures of speech and the Arabic rhetorics in a much better way.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11689_52eed658816cf9e5697e1e4f6e98a97a.pdf
صفی الدین حلی
صنعت بدیعی
علم بدیع
کفعمی
badi‘iya
Figures of Speech
Huh
Kaf’ami
Rhetoric
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11690
بستی و أمثال و حکم در دیوان
-
دکتر سید امیر محمود انوار
26886742
1
از آنجا که امثال و حکم، درگوش هوش مردمان، در بلندای زمان و دوران، زبان گویای حقائق روزگارانند. نگارنده بر آن شد که سلسله مقالاتی درباره امثال و حکم، در دیوان حکیم ابوالفتح بستی، شاعر توانا و ذولسانین دوران غزنوی، نگارد و بدست زمانه سپارد. تا به حول و قؤه مفیض دقایق وجود و ملهم رقائق خلود، تعلیم حقائق را به دو زبان عربی و فارسی، در پهنه ادب تطبیقی، بکار آید. از این رو، از آغاز دیوان آغازکارکرد و به نثر و نظم خویشتن شرح و تفسیر امثال و جکم را عرضه داشت. تا گواهی صادق، برای ایجاد علم و هنر معاصر نیز باشد. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
Anecdotes, proverbs, tales, quotes, etc. have always been a true language for expressing the various facts of the time. Hence, the researcher has decided to write different articles and essay3’ concerning them, from the poetical works of Scholar Abul Fath Bosti the great poet in Ghaznavi Period. This extensive study is a bilingual one, i.e. Arabic and Persian, and in a comparative and contrastive framework.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11690_d3e1ccb43ece80f53830a084ffb2ddf0.pdf
امثال
بستی
تطبیقی
حکم
دیوان
شرح منثور و منظوم
anecdotes
Bosti
comparative
contrastive
explanations in prose and verse
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11691
بازتاب شاهنامه فردوسی در مثنوی معنوی
-
دکتر عبدالرضا سیف
29781694
1
بحث بازتاب شاهنامه در متون نظم و نثر ایران کاری بس پردامنه است. شاهنامه حکیم فردوسی، کتاب هویت فرهنگی ما ایرانیان با زبان استوار و سخن دلپذیر آنچنان در ادب فارسی ریشه دوانده که گویی رکن اساسی در تجدید حیات آثار می باشد.
شاهنامه اثر چه داعیه عرفانی بودن ندارد اما در متون مهم عرفانی ما حضوری زنده و پویا دارد. نگاه عرفا همچون شعرا به شاهکار ادبی فردوسی به گونه ای ست که تصور یک لحظه جدایی فرهنگ و سنن ایرانی را از دین و مذهب اسلامی به ذهن راه نمی دهد مولوی در بهره گیری از پهلوانان و اسامی و رسوم شاهنامه جای ویژه ای را در میان عارفان برای خود بدست آورده است. در مثنوی معنوی حضور شخصیتهای اسطوره ای شاهنامه کاملأ هویداست. بعضی از جلوه های اسطوره ای شاهنامه در این مقاله بیان گردیده است.
Ferdowsi‘s Shahnameh is one of the most significant documents concerning the Iranian cultural identity. Although this massive literary work is not considered as a mystical one, it plays an important part in the Islamic mystical texts. Hence, one can never think of a separation between the Iranian culture and Islam.
Mowlawi has used the names, characters, and customs of the heroes and heroines of Shahnameh. Hence, in this way, he has a very specific position among the mystics.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11691_1a441a780842edf5a848ce30a6012ac6.pdf
با زتاب
شا هنا مه
فرد وسی
مثنوی
مولوی
Ferdosi
influence
Masnavi
Mowlawi
reflections
Shahnameh
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11692
مقارنه مدائح نبوی عطار و صفی الدین حلی
-
دکتر ابوالحسن امین مقدسى
91146278
1
صفی الدین و عطار دو شاعر اسلامی اند که درباره پیامبر (ص) مدائح قابل توجهی دارند. مضامینی همچرن معراج، اخلاق پیامبر و کرامات آن حضرت برتری او بر دیگر پیامبران و طلب شفاعت، از جمله مواردی است که هر دو شاعر به آن پرداخته اند، عطار مطالب را به دوگونه مستقیم و غیر مستقیم ذکر می کند در حالی که صفی الدین معمولا صفات پیامبر (ص) را به صورت مستقیم ذکر می کند موارد غیر مستقیم عطار در خلال تصاویری هنری آمده است که خواننده را به خود جذب می نماید، از سوی دیگر نگاه عطار به پیامبر (ص) و صفات و رفتار او نگاهی عرفانی و صوفیانه است، در برابر آن صفی الدین با نگاهی شاعرانه و زمینی پیامبر (ص) را مدح می کند و تاریخ را به نظم می کشد او پیوسته سعی دارد تا اصول بدیع را در قصیده بدیعیه خویش جای دهد. با وجود اینکه صفی الدین شیعه و عطار سنی است ولی نگاه هر دو شاعر به مذاهب نگاهی معتدل وحدت آفرین است.
Safi Al-Din Hilli and ‘Attar is two great Islamic poets. They have very remarkable eulogies for Our Holy Prophet. Both of them have talked about his “mi ‘raj” (holy journey to heaven), his outstanding character, his various virtues, his highness, etc. However, ‘Attar has expressed these instances both directly and indirectly. While Hilli has stated them in a direct way. The indirect cases expressed by ‘Attar is very artistic and mystical. But Hilli has eulogized him in a poetical and earthly manner and historically.
Hilli is Shiite and ‘Attar is Sunni but both of these poets have considered the religion in a moderate and unified way.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11692_21a7eb789d24114b0c6fc43b1cfaa29d.pdf
پیامبر (ص)
عرفان
مدح
معراج- جهاد
نقل مستقیم
direct speech
Eulogy
Jihad
mi'raj
Mysticism
Our Holy Prophet
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11693
سمواٌل
-
دکتر محمد دزفو لى
33266996
1
یکی از شعرهای مشهور جاهلی، قصید ایست 23 بیتی که به شاعری یهودی به نام سموأل منتسب است. در این مقاله دربارهء صحت یا عدم صحت انتساب شعر او به دیگران بحث وگفتگو شده، و به ترجمه قصیده پرداخته شده است. در ادبیات عرب، دوره جاهلیت اهمیت ویژه ای دارد، زیرا اهم تاریخ پیش از اسلام را بیان می کند و هم نشان دهنده پیشرفت ادبیات در دوره جاهلیت است که همین امر خود بستری را در جامعه آن روز فراهم می سازد تا اعجاز قرآن به شکل عالی اش در نظرها جلوه گر می شود.
One of the most famous Arabic poems of the pre-Islamic era (jahili period) is an ode having 23 verses.
This poem has been attributed to a Jewish poet called Samaw ‘al. Hence in this research, it has been tried to approve or disapprove this attribution.
At the end, the translation of this well-known ode into Persian has been scientifically analyzed.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11693_778c5a50ee7107fb30b581278ef0e493.pdf
سموأل
شعر جاهلی
لامیه
یهود
Jewish
Lamiyya
pre-Islamic poetry (Jahili)
Samaw'al
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11694
تفسیری ساده و روشن ازکتاب و سنت
-
حجة الاسلام سید محمد تقى حکیم
74653592
1
کتاب، سنت، اجماع و عقل، منابع فقه هستندکه فقها و اصولیین حجیت آنها را مسلم دانسته و بدون هیچ گونه اختلاف نظری، احکام شرعی فرعی را با استناد به آنها استنباط می کنند. ولی در قرن یازدهم هجری گروهی بنام اخباریین حجیت ظواهر قرآن را مشروط دانسته و حجیت اجماع و عقل را نپذیرفتند. اصولیین نظریه این گروه را مردود دانسته و با دلیل و برهان، حجیت چهار منبع یاد شده را ثابت می کنند. از طرفی، اصولیین در مقابل افرادی که "سنت " را اختصاص به سنت پیامبر (ص) می دانند با تکیه بر ادله نقلی و عقلی "سنت " را تعمیم داده و شامل سنت نبوی و ائمه هر دو می دانند.
The Glorious Quran, the Holy “Sunna”, the Islamic consensus, and wisdom are the major sources of “Al-fiqh”. Based on these four valid sources, a “faqih” (an expert in fiqh) can pronounce the minor laws. During the eleventh century (A.H.) a group of scholars, called “Akhbariyin” was formed.
They disapproved the consensus and wisdom and believed in the Glorious Qur’an and the Holy “Sunna”. But the experts and scholars in ‘Usul disagreed with this group. They proved the validity of the four major sources. They also believed that the Holy °Sunna” should be generalized to both Our Holy Prophet and Holy Imams.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11694_6d0a9748aa002bccdcab2707710b0964.pdf
احکام
سنت
سنت نبوی
کتاب
منابع فقه
the Glorious Qur’an
the Islamic law
the major sources of “Al-fiqh
the tradition of Our Holy Prophet
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11695
گفتاری کوتاه در باب ابیردبن معذر، شاعر عصر اموی
-
دکتر عزت ملا ابراهیمى
94421368
1
اشعار ابیرد بن معذر چه آنچه که در مناسبتهای گوناگون سروده شده و یا در احوال دیگری نقل شده، در واقع آئینه تمام نمای زندگی عصر خویش است. او به خلق و خوی نیکو، سجایای انسانی، صفات پسندیده و اوضاع اجتماعی زمان خود توجه فراوان داشت. به گونه ای که جان، روح و همه وجود او را پر ساخته و اندیشه، عاطفه و خیالش را مشغول ساخته بود. تا آنجا که به ذهن او صراحت می بخشید، اندیشه اش را روشنی می داد و روحش را به جانب یقین متمایل می ساخت. ازاین رو نگارنده بر آن شد تا به بررسی زندگی و اشعار شاعر بپردازد. چندانکه بیانگر هوشیاری وحضور ذهن شاعر باشد و احساس لطیف و شعور دقیقش رابه تصویرکشد.
The poetical works of Abirad Ibn - Mu‘zar are a true perspective of the lifestyle of his period. He paid much attention to the good character, humanistic attitudes, social conditions, etc, of his time. Hence, in this research, it has been tried to survey the life and works of this great poet. His awareness, creative mind, delicate emotions, and exact perception of life have been studied and discussed.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11695_1b4fc3d621c33fb4a3cf4c027560cccf.pdf
ابیرد بن معذر
بنی ردف
شعر اسلامی
شعر جاهلی
نعمان بن منذر
Abirad Ibn - Mu‘zar
Bani Radf
Nu ‘man Ibn – Munzar
the Islamic poetry
the pre - Islamic poetry
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11696
خردمندان و بی خردان شاهنامه (بخش دوم)
-
دکتر علیرضا حاجیان نژاد
17678892
1
این مقاله بخش دوم از معرفی "خردمندان و بی خردان شاهنامه " است که به معرفی پنجاه و سه تن از قهرمانان این اثر از دید موضوع مقاله یعنی خردمندی و بی خردی پرداخته است. در بخش نخست 62 تن دیگر به ترتیب الفبائی معرفی شده بودند. روش کار در هر دو مقاله تحلیل و معرفی قهرمانان این اثر فقط از دید موضوع مقاله بوده و به جنبه های دیگر توجه نشده است. مجموع شخصیتهای معرفی شده در دو مقاله 115 تن است که صد و چهار نفر از آنان یعنی 4/90 %خردمند و 6/9% آنها یعنی یازده نفر از جانب دوستان یا دشمنان بی خرد توصیف شده اند. در پایان باید متذکر شد خرد مورد نظر شاهنامه بیشتر حکمت عملی یا خرد شرقی است.
Many Iranian and foreign critics and researchers have considered Ferdosi as one of the most outstanding Persian poets. Hence, many researches have been done on his great masterpiece, i.e. Shahnameh. In this research, it has been tried to survey the wise and the unwise in Shahnameh.
Then the reason for attributing these two qualities to the characters has been found out and put forward. IL should also be noticed that the term of “wisdom”, from the Shahnameh viewpoint, is a practical one and an oriental wisdom.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11696_93d8bbebc3461a84211eaf66e8a49b5c.pdf
بی خردان شاهنامه
خرد شرقی
خردمندان شاهنامه
قهرمانان شاهنامه
Shahnameh
the heroes and heroines in Shahnameh
the wise and the unwise in Shahnameh
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11697
تناسخ و قداست گیاهی در شعر سپهری و شاملو
-
دکتر حمیرا زمردى
78228398
1
در این مقاله بر مبنای نقد اسطوره ای به تئوری تناسخی گیاهی در شعر شاعران معاصر همچون سهراب سپهری واحمد شاملو پرداخته ایم و جلوه های قداست گیاهان در پرتو استحاله روحانی و معنوی باز نموده شده است. همچنین نگرش اساطیری و شاعرانه سپهری و شاملو در این بعد با ارائه شواهد شعری ایشان تبیین شده است. هدف از این پژوهش آن است که نشان دهیم آموزه های عرفانی و معنوی در قالب یک ارتباط تثلیثی متشکل از تئوری چرخه زایش، زنده بینی و آنیمیسم گیاهی و انگاره های انسانی، نباتات جهت بیداری و اگاهی انسان و رسیدن به شناخت واقعی در تفکر برخی از شاعران بزرگ به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه نمودار شده است.
In this research, based on the poetical works of Shamloo and Sepehri the theory of metempsychosis in plants has been scientifically analyzed. Then the sacred manifestations of plants have been thoroughly investigated. It should be mentioned that all of these cases and instances are corresponded with some evidence from the above - mentioned literary works.
https://jflh.ut.ac.ir/article_11697_ad14ca9d2688dff09daa600212ae859f.pdf
تجلیات قدسی
تناسخ
سپهری
شاملو
divine and sacred manifestations
metempsychosis
Sepehri
Shamloo
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)
2005-06-22
56
2
11698
فرا آگاهی عرفانی در آثار مولوی
-
دکتر حسینعلى قبادى
87859562
1
ظرفیتهای ویژه ای در ادبیات عرفانی فارسی می توان یافت که پاسخگوی دلمشغولیهای انسان سرگشته در دنیای پرشتاب امروز و دوران غلبه فناوریها باشد.
از مهمترین جنبه های ادبیات عرفانی فارسی "فرا آگاهی " و اگر به ذهن و زبان مولوی نزدیکتر شویم "خدا آگاهی " است و آن اگاهی ویژه ای است که فقط سالکان حقیقی پس از طی مراحل سلوک در طریق عرفانی و نایل شدن به مقامات ربانی به آن دست می یابند.
رسیدن به این خدا اگاهی که در حقیقت نوعی "شهود عرفانی " است. قسمی "درون آگاهی " است که حاصل پشت سرگذاشتن مراتب سلوک و نیل به "حیرت عرفانی " و تبدیل شدن "من " سالک به "فرامن " یا "من " جدید گسترده و متصل به ملکوت، به شمار می آید.
در این مقاله نخست به مدعای فوق پرداخته سپس جلوه های این آگاهی در مثنوی معنوی و غزلیات شمس کاویده شده است.
This Paper attempts to clarify a special awareness which the real disciples attain after complete seelcing in the mystical Path and attaining Godly perfections.
“literacy and talk” and Separate from “heart as white as snow” Such awareness is not a learnable Knowledge but is acquired with a (self-consciousness) referred to or some scientists and Psychologists have interpreted as self-awareness (theologizes) This special awareness is not only better than knowledge but also better than wisdom and introspection to which some Philosophers
It is also the Product of changing the decuple self to a newly developed and God related self .It is a Kind of instrospection which is the result of Passing degrees of mysticism and getting of mystic Wonderland.
The commonalities and differences in the ideas of these two Poets on this important issue hus been discyssed ,Finally .and then tried to elaborate Hafez understandings of the issue (lyrics ‘Shams) the author has discussed all manifestations of such awareness in Mannauy and Ghazaliat Shams, (section) After Proving the above claim in chapter
https://jflh.ut.ac.ir/article_11698_7441e6cf820508ced5af74070bcced37.pdf
آثار مو لوی
خدا آگاهی
عرفان
فرا آگاهی عرفانی
self consciousness
superconsiousness
works of Mowlavi