@article { author = {سالار, اصغر بابا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The author has tried to analyse the stand point of "del" (heart) in Rumi's viewpoints. Gnostics pay great attention to "del" which is their device and tool and they look at it and believe that it is God's sight and a manifestation of his glory and elegance and the focus of his grace. Rumi- one of the most important gnostics- believes that "del" is the empyream 'the earth' folcrum of his throne and a lightful sea which is God's manifestation point in both worlds. He also called it (i, e: del) safe city, secure castle and a safe and secure place in which man can rest and be soothed.}, keywords = {Heart,Light,Love,mirror,Panorama}, title_fa = {آیینه حضور تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا (با تکیه بر مثنوی معنوی )}, abstract_fa = {جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .}, keywords_fa = {آیینه,جلوه گاه,دل,عشق,نور}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13873.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13873_e83488f323b291bfb566c3bfb93d6330.pdf} }