@article { author = {سپهری, دکتر محمد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {164}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the umavid's era there were two kina's of active centers scientific and literary 1. Centers that were established before the emergence of Islam by some of the ethnic Greesks, Iranians and syncs, in Egypt, Iran and cities like Nasibein and Raha, mostly dealt with rational and medical sciences. These centers were active for a long time without being dependent on Islamic caliphate reigns and could continue their scientific and research works. 2. Centers that were flourished by the efforts of the moslem nations, tumed into great Islamic science and civilization centers. In these places, rather than Hadith other Islamic and Quranic sciences including (readings and interpretations) were mostly practised, while the other branches of sceinces did not have a place at that time.}, keywords = {}, title_fa = {مراکز دانش و ادب در عصر امویان}, abstract_fa = {در عصر امویان مراکز علمی وادبی فعال دوگونه بود:1- مراکزی که پیش از اسلام توسط اقوامی چون یونانیان‘ایرانیان و سریانیان درسرزمینهای همچون مصر ‘ ایران و شهرهای نصیبین و رها تأسیس شده بود وغالبأ به علوم عقلی و پزشکی می پرداخت . این مراکز در دوران اسلامی نیز تا سالها همچنان فعال بود وبدون هرگونه اتکایی به دستگاه خلافت اسلامی به رونق علمی وتحقیقات خود ادامه داد. 2- مراکزی که در اثر تلاشهای مسلمانان در دوره اسلامی رونق علمی پیدا کردو به مراکز علم و تمدن اسلامی تبدیل شد . در این مراکز بیش از هر چیز علوم اسلامی خصوصأ علوم قرآن (قرائت وتفسیر ) وفقه و حدیث تدریس می شد وعلوم دخیله کمتر موردتوجه بود. این مقاله به بررسی هردو دسته می پردازد.}, keywords_fa = {اسلام,امویان,علوم اسلامی,علوم بیگانه,مراکز علمی و ادبی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13813.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13813_efb927cf12f127a82716706129f9156f.pdf} }