@article { author = {مدرسی, دکتر فاطمه}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {154-153}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {By Declining of glorious and honourable of the empire of Baberi in India and the Safavid in Iran, the Indian style had lost its credit and value and its golden age came to the end. The last poet who used this kind of Indian method and changed the boaring period at the end of Teymorian era, was Qaleb Dehlavi the skillful poet. By dominating over persion language, Qaleb, by use of words and vocabularies, could bring into harmony the structure of his poem with spritual and emotional states.}, keywords = {Indian style,Meaning,method,Tone}, title_fa = {اقبال لاهوری نغمه سرای بیداری}, abstract_fa = {اقبال لاهوری‘ این نغمه سرای بیداری بر این باور بود که شعر باید منادی تلاش و کوشش انسان برای زندگی و آزادی باشد. از این رو شعر را به تنهایی برای هنر و زیبایی مطمح نظر قرار نداد‘بلکه در آن به طور واقع گرایانه حقیقت و زیبایی را به هم درآمیخت و در خلال نغمه های موزون و شورانگیز‘ آهنگهای تازه ای از آزادی سرود تا مسلمانان را بدون توجه به رنگ و نژاد از خواب غفلت بیدار سازد.}, keywords_fa = {آرمان,آزادی,آیین یزدانی,تعهد,خودشناسی,زیبایی,نفس,وحدت,وطن}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13607.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13607_82f289b148645d6a74812baa516bc30c.pdf} }