@article { author = {سرشت, دکتر خدیجه پاک}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {156}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ibn-e Arabi is introduced as the founder of theoretical mysticism. The foundation and principles gathered in his last work Fosus Al-Hekam (lobes of the wisdom) include: pantheism, bounty, manifestation, fixed natures, likening and transcendence, corction and option, destiny and fate, revival of the existance, perfect human being, mission, prophecy and sainthood. Araqi and Jami are the followers of Jbn -e- Arabi c school and therefore their works are the expression of his thoughts. Araqi Lamaat which - according lo Sadr Al-din Qunavi is the essence of Fosus and the representative of pantheistic thoughts of Araqi. Ibn-eArabi explains pantheism so Existance is a reality of unit and eternal that is God and universe hasn a real independent existance and It is illusion and universe is the same various symbols of unit reality. Ihn-eArabi and his followers have accepted gathering between likening and transcendence. Ibn-e- Arabi has stated two kinds of coercion and beleives in essential coercion. A real human being of the point of view of Ibn-e- Arabi is the symbol of the great name in the existance world. Ihn-e- Arabi and Shahestari both have stated prophecy better than sainthood.}, keywords = {Fixed natures,Likening and transcendence,Pantheism,Perfect human being,Revival of the existance}, title_fa = {تأثیرپذیری عراقی و جامی و شبستری از ابن عربی}, abstract_fa = {بنیانگذار عرفان نظری شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی است . وی در عرفان از اصول ابن حزم پیروی نموده و از بزرگانی چون محمد غزالی ‘ احمد غزالی و عین القضاة همدانی متأثر بوده است . اساس نظریه ابن عربی بر اصل وحدت وجود مبتنی است و اهم مباحث عرفانی وی عبارتند از : فیض‘اعیان ثابته‘تشبیه و تنزیه‘جبرو اختیار‘خلق و فعل‘تجدد اکوان‘ انسان کامل ‘ ولایت‘ رسالت‘ نبوت و حضرات خمس. عراقی ‘ شبستری و جامی از پیروان مکتب ابن عربی بوده اند. وی وحدت وجود را چنین بیان می کند: وجودحقیقتی است واحد وازلی که آن هم خداست و عالم مظاهر گوناگون این حقیقت واحد است . ابن عربی به جبر ذاتی معتقد بوده‘ او و پیروانش جمع بین تشبیه و تنزیه را پذیرفته اند . به نظر آنها فعل و خلق سلسله ای از تجلیات حق در مظاهر اشیا بوده و انسان کامل مظهر اسم اعظم در دار هستی است. وی و تابعانش مراتب کلی ظهور حق را پنج مرتبه دانسته اند که حضرات خمس نامیده میشود.}, keywords_fa = {اعیان ثابته,انسان کامل,تجدد اکوان,تشبیه و تنزیه,وحدت وجود}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13440.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13440_14cbbc717b2f639e802574970721cf0b.pdf} }