@article { author = {اکبرى, دکتر منوچهر and رحیمى, دکتر امین}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {56}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The status of "rida” or the holy satisfaction is one of the subjects which is vet)’ significant to the Islamic mysticism. To a mysticism ‘rida” means to be absolutely satisfied when he is in trouble. It also means to be totally pleased with his destiny. One may find many Qur‘anic verses and thoughts concerning “rida”. Imam Khomeini (R.) believed that the status of ‘rida” is the highest level of human perfection and holiness. He also believed that “rida” is at a higher level than submission. Believing in divine beauty, having profound faith in God, achieving holy tranquility, etc. are all considered as the first elements and principles of the ‘rida’ position. In this research, it has been tried to present and survey this holy position thoroughly.}, keywords = {holy satisfactions,Imam Khomeini (R.),Mysticism,Status}, title_fa = {امام خمینی (ره) و مقام رضا}, abstract_fa = {یکی از موضوعاتی که عرفا بدان بسیار اهمیت داده اند، مقام رضا می باشد. رضا که در لغت به معنی خشنود شدن است، در نزد اهل سلوک لذت بردن در هنگام بلا و شادمانی دل است به جریان قضا و خروج از رضای نفس و آمدن در رضای حق است. آیات و احادیث فراوانی در باب رضا وجود دارد که اهمیت این موضوع عرفانی را بیان میکند. امام خمینی (ره) مرتبه اعلای رضا را از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگترین مقامات اهل جذبه و محبت می داند و آن را فوق مقام تسلیم و دون مقام فنا به حساب آورده است. ایشان علم به جمیل بودن حضرت حق، ایمان قلبی، طمأنینه نفس و مقام مشاهد ه را مبادی مقام رضا به حساب آورده و برای صاحبان آن مراتبی را از جمله: رضا به قضا و قدر، رضا به رضای خداوندی و... ذکرکرده است. لذا نهایت کار سالک در آن است که خشنودی خالق را خشنودی خود بداند.}, keywords_fa = {امام خمینی,خشنو دی,رضا,عرفان,مقام}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11675.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11675_f181af344d2270958854077f77d1685c.pdf} }