@article { author = {عادل, دکتر غلامعلی حداد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Existence,Izutsu,metaphysic,quiddity,Sabzawari}, title_fa = {نقدی دیر هنگام در معرفی یک کتاب (بنیاد حکمت سبزواری‘یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری )}, abstract_fa = {این مقاله به معرفی کتاب بنیاد حکمت سبزواری یا تحلیلی تازه از فلسفه حاج ملاهادی سبزواری اختصاص دارد .مولف این کتاب پروفسور ایزوتسو دانشمند و اسلام شناس ژاپنی است . وی با احاطه به زبان عربی و آگاهی عمیق و درست از مبانی حکمت اسلامی و تاریخ آن ‘ توانسته است در این کتاب ‘ تصویری کلی و جامع و در عین حال مختصر از اصول و مبانی فلسفه اسلامی ‘ آن چنان که نزد حاج ملا هادی سبزواری معلوم بوده ‘ ترسیم کند . محور اصلی کتاب ((وجود)) و رابطه‌یآن با ((ماهیت ))و(( ساختمان حقیقت وجود ))است .ایزوتسو خواسته است در کتاب ساختمان اساسی ‘ مابعدالطبیعه سبزواری را بیان کند و با مقایسه‌ی آن با آراء بعضی از فلاسفه قدیم و جدید مغرب زمین موقعیت این فلسفه را در فلسفه‌ی معاصرجهانی نشان دهد . این کتاب نه تنها برای غیر ایرانیان و غیر مسلمانان از حیث آشنا ساختن آنان با طرز تفکر فلاسفه‌ی اسلامی ‘ خصوصاً در دوران متأخر ‘ مفید است ‘ که برای طلاب و دانشجویان فلسفه در داخل ایران نیز از آن جهت که چشم اندازی روشن و مختصر از فلسفه‌ی اسلامی به دست می دهد سودمند است . ترجمه‌ی کتاب ‘ خوب و دقیق و نثر فارسی آن متین و دلنشین است . در چند مورد ‘ خطاهای مختصری در ترجمه دیده شده که در این مقاله بدانها اشاره شده است .}, keywords_fa = {ایزوتسو,حکمت,سبزواری,ماهیت,وجود}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13841.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13841_424d45dd2753e8245d79c0f48f3d1e6f.pdf} } @article { author = {انوار, الدکتور امیر محمود}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {رموز السالکین و اسرار العارفین}, abstract_fa = {للشعراء العرفاء فی بیان الحقائق العرفانیه طریقه خاصه فهؤلاء یریدون من ذکر آلات اللهو و اللعب فی اشعارهم و آثارهم المعانی الاخری الباطنیه غیر المعانی الظاهریه . واللطف والقهر من صفات الله تعالی ولوجوه الملاح الجمیلات و ذوائبهن نصیب منها ‘ لکن یجب ان نلاحظ بان وجه الشبه بین المعانی المحسوسه والمعقوله العرفانیه او بین المعانی الظاهریه والباطنیه لیس شبها کلیا لان بین المحسوس ولامعقول ‘ و کما قیل ‘ یکفی فی التشبیه ادنی ملابسه . و لهذا قال الشیخ الشبستری . ولی تشبیه کلی نیست ممکن ز جستجوی آن می باش ساکن ومن الالفاظ التی یستعملها العرفاء کثیرا فی اشعارهم و اقوالهم ((المدام والخمر )) کما یقول این الفارض المصری : شربنا علی ذکر الحبیب مدامه سکرنا بها بن قبل ان یخلق}, keywords_fa = {التأویل العرفانی فی الشعر الفارسی و العربی,الحقایق الربانیه,الشعرالعرفانی,الکرم,عرف العرفاء}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13842.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13842_e33221e1dab551212481499d16a76031.pdf} } @article { author = {عالمی, دکتر روح الله}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Solving the most important problems of the world of thought by means of language and symboles that changes the natural language to symbolic language is something that has engageed the western intelectual and scholar's minds. One of the great scholars who began by logical positivism and continued with philosophy of language analysis was Rodelf Karnap. This article is about his scientific works in different field of sciences such as experimental sciences, mathenwtics and especially philosophy.}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی تحلیلی به فلسفه کارناپ}, abstract_fa = {تلاش برای حل مهمترین مسائل عالم اندیشه توسط زبان و نیز نمادهایی که زبان طبیعی به وسیله آن به زبان نمادین تبدیل می شود از جمله کارهایی است که مدتهاست ذهن متفکرین مغرب زمین را به خود مشغول نموده است . یکی از بزرگترین این متفکران که با پوزیتیوریسم منطقی آغاز نمود و سپس در حیطه فلسفه های تحلیل زبانی به کار خود ادامه داد رودلف کارناپ است که مقاله حاضر مروری است بر مجموعه فعالیتهای علمی او در زمینه های مختلف علوم تجربی ‘ ریاضیات و خصوصأ فلسفه .}, keywords_fa = {اصول موضوعه و متعارف,پوزیتیویسم منطقی,زبان نظریه های علمی,منطق موجهات,نحو و معنی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13843.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13843_cef3fd54cbee9a20d7cb74bc387e1e9f.pdf} } @article { author = {حریرچی, للدکتور فیروز}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {القیم الخلقیه فی الادب الجاهلی}, abstract_fa = {من انعم النظر فی الادب الجاهلی نظره ایجابیه لرای ان فی الادب الجاهلی جماعه من الشعراء و الخطباء الذین عبر و اعن المعاییر الاخلاقیه الحسنه و حذرو الناس من الرذائل و المفاسد کما نری هذه الظاهره فی جمع غفیر من الشعراء و الخطباء الجاهلیین بعباره اخری ان ما نظمه السموال بن عادیا و عروه ین الورد و لقیط ین یعمر خیر دلیل یهدی الناس الی اکتساب الخیر و الفضیله و یبعدهم عن التمسک بالرذائل فان الخطباء مثل قس ین ساعده الایادی و اکثم ین صیفی و زهیربن جناب الکلبی بذلو اما کان لدیهم من الجهد لیوفروا للجاهلیین النصائح و البصائر لتنویر قلوبهم و حثهم علی المحافظه علی الشرف و العزه و الایثار کما نری فی الحکم و الامثال الجاهلیه ‘ القیم الخلقیه الحسنه مصوره فان الباحثین الذین یعتقدون ان الادب الجاهلی مرآه للمفاسد و الملذات لامادیه ففی آرائهم مبالغه و غلو و ان کان الادب الجاهلی فی بعض جوانبه مزیجأ بالرذائل و الفساد .}, keywords_fa = {الادب الجاهلی,القیم الخلقیه,مکارم الاخلاق}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13844.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13844_d55222b3dc3f420de81628d97dae4c08.pdf} } @article { author = {زنجانی, دکتر برات}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Shahnameh is the greatest epic work of Iran. Ferdowci versified it during thirty three or thirty five years. He composed this work in fluent persian language. In hi') acount and description about heroes, historical and ancient events he used simile. By studying and compming these similes with these in next centuries, we nealize the chenges and development of imagery in this field. In this research we exan1ine, explain all similes and classified them.}, keywords = {}, title_fa = {تشبیه در شاهنامه فردوسی}, abstract_fa = {تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواهد می گیرد . بررسی تشبیهات به کار رفته از قدیمی ترین زمان تا عصر حاضر این امکان را خواهد داد که تصاویر مورد توجه و مطلوب را ارزیابی و در شعر و نثر نو از آنها الهام گرفته و شعر سپید را به کمال رهنمون باشد . بدین منظور روش بررسی ما درآوردن گونه های مختلف تصویر و بیان نیروی اطلاع رسانی می باشد که در اصطلاح معانی و بیان به وجه شبه تعبیر می شود . نتیجه کار ما وقتی معلوم خواهد شد که یافته ها به اطلاع نویسندگان و شاعران ‘ مخصوصأ نسل جوان رسیده باشد بنابراین از طریق رسانه ها (مجله و روزنامه وکتاب ) می توان در کمترین زمان ثمرات این تحقیق را بارور دید .}, keywords_fa = {ابتذال,ستوده,محسوس به محسوس,محسوس به معقول,مشبه,مشبه به}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13845.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13845_3c8ff716704f3da3661eb4afab5d5ddc.pdf} } @article { author = {خان, دکتر محمود بی جن}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Syntactic and semantic word segmentation and labelling in a given text of a large corpus, is one of the basic research activities to produce a linguistic database for the sake of language modelling. In this paper, the author explains the difficulties encountered to manage such an activity in the project "a feasibility study for Farsi language n'lOdelling". Several linguistic criteria and one engineering criterion were used to handle the difficulties. Finally, based on an n-state n1arkov process (n=O, 1,2,3), a software package is written to extract Farsi words conditional probabilities distributions for both labels-dependent and independent cases.}, keywords = {Language Modelling,Markov Process,Segmentation and Labelling}, title_fa = {امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی}, abstract_fa = {تقطیع و برچسب دهی نحوی – معنایی داده های نوشتاری یکی از فعالیتهای اصلی در طراحی و ساخت هر دادگان زبانی برای استخراج مدل زبانی است . در این مقاله مشکلاتی که نگارند ه در انجام این فعالیت برای طرح امکان سنجی برای طرح مدل سازی زبان فارسی داشته ‘ توضیح داده شد ه‘همچنین برای حل مشکلات از معیارهای زبان شناختی و مهندسی استفاده شده است . در نهایت برای استخراج مدل زبان فارسی یک بسته نرم افزاری نوشته شده ‘ که در چارچوب فرآیند مارکف صفر تا سه مرحله ای ‘ توزیع احتمال مشروط کلمات فارسی را در چهار حالت به طور مستقل ازو وابسته به مقوله نحوی معنایی به دست می دهد .}, keywords_fa = {تقطیع و برچسب دهی,فرآیند مارکف,مدل سازی زبانی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13846.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13846_e563b6f60275ba2a9eee37f1cb24e12a.pdf} } @article { author = {خورسندی, دکتر محمود and پناه, سید حبیب الله احمد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The comparative dictionary of Nahjolbalaghah is based on a comprehensive glossary of unfamilar words of Dr. Sobhi Saleh and five modenl and old translations of Nahjolbalaghah . This comparative dictionary can be serviceable for most readel:f) who aim to get a clear and accurate understanding of the key words in Nahjolbalaghah because it helps them examine pristine meanings of its key lexical items and their close translations in old works juttaposed with flew translations, which are more concenled with imparting the n1essage or conveying the beautiful harmony and rhytlm1 of Imam Alis language. It can also be helpful to the scholars interested in the evolution of language.}, keywords = {}, title_fa = {فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه وسیری کوتاه در ترجمه های مختلف آن}, abstract_fa = {فرهنگ تطبیقی نهج البلاغه که حاصل و نتیجه سنجش (( فهرس الالفاظ الغربیه المشروحه )) دکتر صبحی صالح و پنج ترجمه کهن و نواست بیشتر خوانندگانی را به کار می آید که بخواهند با توجه به مبنای اصلی واژگان کلیدی نهج البلاغه و ترجمه نزدیک به معنای اصلی آن در ترجمه کهن و سنجش آن با ترجمه های نوین که بیشتر به رساندن مفهوم و یا انعکاس سجع زیبای کلام مولا توجه دارند به معنای شفاف تر و دقیق تر کلمات کلیدی دست یابند و همچنین برای بررسی کنندگان تطور زبانی مفید خواهد بود .}, keywords_fa = {تطور زبانی,فرهنگ تطبیقی,نهج البلاغه}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13847.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13847_f13a612dd538111b6c5e9399a55de839.pdf} } @article { author = {بابایی, آقای احمد حاجی and نزهت, ابراهیم}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {If we study the destiny of the nations which have enibarked on revolution, we learn that being absorbed in n'wterial pleasure and welfare puts n'wnkind on the path in which he or she keeps aloof from revolutionary and spiritual attractions and non divine inclinations substitute revolutiona!)' thought and everybody decides to turn toward lu'(urous life... The issue of the continuation of the islan1ic revolution was an10ng the most sensitive issues after the victory of the Islamic revolution. It was important with regard to the destiny of Iran and l_lam and the oppressed in the world. The continuation of the revolution cannot materialized without any rule or law. To this end, one should know the rules related to it and observe it. Based on these rules and criteria, one should know dan'wges and obstacles and crisis on time and should solve the problems res0l1ing to reason and wisdon1. Eve!)' stage of the revolution needs its own way of challenges. Getting through these stages leaves behind its enormous historical experiences and teachings. One can lean! a lesson fron'1 then1 and exploit then1 for the benefit of the future.}, keywords = {}, title_fa = {انقلاب اسلامی ‘ چالش ها و دستاوردها}, abstract_fa = {در این عنوان چالش ها ‘ موانع و یا مشکلاتی هستند ‘ که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی 1357 به نحوی بالفعل یا بالقوه در مسیر پیشرفت اهداف و آرامانهای انقلاب قرار گرفتند ‘ برخی از آنها داخلی و برخی خارجی بودند . البته این چالشها ‘ فکری فرهنگی ‘ تبلیغاتی ‘ سیاسی‘ اقتصادی و نظامی و در نهایت نظری و عملی نیز هستند . در این مقاله ابتدا مبانی نظری مسأله مورد بحث قرار گرفته و به دنبال آن چالش ها ی نظری و عملی و نیز عمده تری دستاوردهای انقلاب اسلامی مطرح شده است .}, keywords_fa = {چالشها,حکومت دینی,خلاء تئوریک,دستاوردها,سنت و تجدد}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13848.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13848_cd303bc74d58eb208b2ee9b949908c2c.pdf} } @article { author = {نورمحمدی, دکتر معصومه}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The church of Coptic in Egypt was collection of ancient mythology, Hellenism especially plato "s philosophy, Ethic of stoicisn1, eastern dualism, theology of monotheisn1 and religions of Moses and Jesus. These thoughts were active from rims of ptolen1aic dynasty B. C until seven century A.D. Their center was Alexanderia. New - platonism, overcan1e in there and sect of M onophysit too. It was against Bezantiun1 church. When Egypt Conquered by Muslims in 640 A.D, Islamic civilization and Mysticism were influenced from its theoretical elements.}, keywords = {Coptic,Hellenism,Jesus,Monophysift,Moses}, title_fa = {کلیسای قبطی}, abstract_fa = {کلیسای قبطی در مصر مجموعه ای از آئین قدیم اسطوره ای قبطیان ‘ افکار یونانی بخصوص افلاطون ‘ اخلاق رواقی ‘ ثنویت شرقی ‘ توحیدی و ادیان موسی و عیسی (ع) بود که از دوران بطالسه در قبل از میلاد مسیح تا قرن هفتم میلادی فعالیت داشت . مرکز آن اسکندریه بود . عنصر غالب در این مکتب از لحاظ فلسفی ‘ تفکر نوافلاطونی و از نظر دیانت مسیح نیز ایده مونوفیزیت (یک طبیعتی ) داشت که مخالف کلیسای دولتی بیزانس بوده است . چون مصر به وسیله مسلمین در 640 م فتح شد ‘ فرهنگ و عرفان اسلامی از عناصر علمی آن تأثیر پذیرفت .}, keywords_fa = {افکار یونانی,عیسی,قبطی,موسی,مونوفیزیت}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13849.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13849_eec0768fdab9e8252799c50314ff9133.pdf} } @article { author = {محمدی, دکتر حسینمراد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Tehran is the capital city of Iran and has many different functions such as educational, administrative, economical, social and cultural activities. According to the different reports, Tehran is one of the most polluted cities in the world. Clim,atology as an ancient subject has too relationships with other sciences. Undoubtedly m,an and natural environment depend on climatic conditions influences. Applied climatology encounter to serious air pollution problem, and should study it very carefully. In this paper the relationships between clinwtic factors and air pollution with the Asthma disease in Tehran city for the years 1995-1999 period has been investigated. It has been utlized statistical n1ethods especially correlation coefficient between variables and Asthma. The research findings are: a) There is a significant relationship between Co, NO2, SO2 and Asthma. b) The Asthma occun'ence is more in the winter season. This is due to earth radiation, much length, Night, inversion and increased air pollution.}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر عناصر اقلیمی و آلاینده های هوای تهران بر بیماری آسم طی سالهای 1999-1995}, abstract_fa = {در این مقاله رابطه بیماری آسم با عناصر اقلیمی و آلاینده های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت . رشد روز افزون جمعیت به تبع آن افزایش وسایط نقلیه این شهر را از سویی به خاطر شرایط توپوگرافی و عوامل طبیعی آن و از سوی دیگر آلاینده هایی که حاصل فعالیتهای افراطی انسان است به صورت یکی از آلوده ترین شهرهای جهان در آورده است ‘ که ثمره آن ناراحتیهای ریوی ‘ چشمی ‘ سردردهای مزمن و دهها بیماری دیگر است . بیماری آسم در سالهای اخیر رشد بالایی داشته است . در این راستا بیمارستانهای امام حسین ‘ امام خمینی ‘ شهداء تجریش و لقمان حکیم در نقاط مختلف تهران در طی سالهای 1999-1995 انتخاب گردید و آمار تعداد بیماران مراجعه کننده در ماههای مختلف ثبت گردید . علاوه بر آن اطلاعات دیگر از سازمان هواشناسی ‘ محیط زیست و کنترل کیفیت هوا اخذ گردید . سپس با روش آماری به تجزیه و تحلیل ارتباط این بیماری با عناصر اقلیمی و آلاینده ها در دوره های زمانی مختلف پرداخته شد . نتایج حاصله معنی دار بودن ارتباط بیماری آسم و افزایش آلاینده ها را در طی 5 سال گذشته به نحو چشم گیری نشان می دهد .}, keywords_fa = {آب و هوا شناسی کاربردی,آسم,آلودگی هوا,اینورژن,جغرافیای پزشکی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13850.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13850_47fe4f5624d7028a583edcccc5ac46df.pdf} } @article { author = {طلایی, دکتر حسن}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Fron_ archaeolgical point of view, the funeral date is conclusive in regards to nonmaterialistic aspects of prehistoric cultures. In due respect, in this article, funeral rites during iron age in the western portion of the Iranian plateau is analyzed. It seems that during this cultural period the fundation of the new Iranian religious belif is emerging. The reflection of this can be seen in the funeral rites of this period. Moreover, common archaeological remains and cel1ain cultural pattern an_ong people whose matherial l_fe is based on settled and nomadic life can be assel1ed. Ful1h erm ore, research prospects and problems in this period is pointed out respectively.}, keywords = {Archaeological Remains,Funeral Rites,Methodology.,Research Problems}, title_fa = {سنت ها و شیوه های تدفین در عصر آهن ایران (حدود 800-1450 ق .م )}, abstract_fa = {ز نظر مطالعات باستان شناختی ‘ داده های تدفین مردگان و آداب مرتبط با آن ‘ اطلاعات ارزشمندی را در زمینه جنبه های غیر مادی فرهنکهای پیش از تاریخ فراهم می آورد . در این مقاله آداب تدفین دوره فرهنگی عصر آهن ایران در نیمه غربی فلات ایران مورد تحلیل قرار گرفته است . به نظر می رسد در این دوره پایه های اولیه اعتقادات جدید مذهبی مردمان ساکن در ایران پایه ریزی شده است . بازتاب این تحول در همگونی نسبی شواهد باستان شناسی دیده می شود . در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج بوده است . افزون بر آن ‘ در این مقاله چشم اندازهای پژوهشی ‘ متدولوژی و محدودیت های مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است .}, keywords_fa = {آداب تدفین,متدولوژی,محدودیت های پژوهشی,مدارک باستان شناختی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13851.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13851_3b6e14f2483107601bd606aae23ef832.pdf} } @article { author = {گنجی, دکتر محمد حسین}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the arguments about the existence of God is the sedeqen Argument that was first used by A vecina.His argument is known as In'lkan va Vojoob. But a few century later, Molla Sadra, a well-known Islamic philosopher, by establishing new philosophical fundaments presented a new form of the Sedeqen Argument. The Late Allameh Tabatabaee tried to give a new interpretation of the Sedeqen argum,ent. He tried to present the problem of justification of the existence of God as the first problem of philosophy without relying on philosophical pretext. This essay is an account of the Late TabatabaeeJs opinion and at the same time a critique of it.}, keywords = {}, title_fa = {برهان صدیقین به تقریر مرحوم علامه طباطبایی}, abstract_fa = {یکی از ادله ای که فلاسفه مسلمان در اثبات وجود خداوند اقامه کرده اند و عنوان آن ظاهرأ برای اولین بار توسط بوعلی به کاربرده شده ‘ برهان صدیقین است . استدلال بوعلی امروزه تحت عنوان برهان امکان و وجوب شناخته می شود. اما چند قرن پس از وی ‘ فیلسوف نامدار دیگر ‘ ملاصدرای شیرازی ‘ با تأسیس مبادی تازه فلسفی ‘ صورت دیگری از برهان صدیقین ارائه کرد . مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی ‘ به تعبیر برخی از شاگردان ایشان ‘ کوشیده است برهان مزبور را به نحوی ارائه کند که اثبات وجود خداوند به عنوان اولین مسأله فلسفی قابل طرح باشد . مقاله حاضر ‘ گزارشی از رأی مرحوم طباطبایی ‘ و سپس بیان برخی نقدها برآن است که به نظر نگارنده مقاله رسیده است .}, keywords_fa = {برهان صدیقین,پارادوکس,سفسطه,علامه طباطبایی,واقعیت}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13852.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13852_fea4a21471115e0d75b7ab0eb16561f5.pdf} } @article { author = {فرد, دکتر محمد خدایاری and بناب, دکتر باقر غباری and یکتا, دکتر محسن شکوهی}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Studying religious behaviors and attitudes are possible through scientific methods. Research paradigms in religious Psychology follows a regular research paradigm i. e. collecting and processing data. In an experimental method an independent variable is manipulated, and its effect on a dependent variable is observed. In an observation method subject's overt behaviors has been observed. Majority of studies in the field used questionnaires as instruments for assessing attitudes and opinioWi of people towards religion. Among scholars who have developed scales in this area, Allport, Thurston, Likert, Guttman, Fulkner, and Dejong can be mentioned. Indirect methods in psychoanalysis, specially projective methods, have been employed to assess uncoWicious needs, desires, interests, aspiratioWi, and fears of people with a religious orientation. Other methods oj assessing religious attitudes are content analysis, intelviews, case studies, pictorial tests, and meta analysis. Since these techniques have been utilized in other counteries to measure peoples attitudes and believes about christianity, developing a valid and reliable scale to measure peoples's attitudes and believes about Islam, seems to be necessary.}, keywords = {Expelimental Studies,methodology,observation,Questionaire,Religious Attitudes}, title_fa = {گذری بر سیر تحول تهیه و مقیاس ها در سنجش نگرش مذهبی}, abstract_fa = {الگوی پژوهش در روان شناسی مذهب از الگوی عمومی پژوهش علمی ‘ یعنی داده یابی و داده پردازی ‘ تبعیت می کند . در این گونه تحقیقات از روش های متعددی از جمله تحقیق آزمایشی ‘ مشاهده ‘ خود گزارشی و پرسشنامه ای ‘ میدانی ‘ روشهای فرافکن و غیره استفاده می شود . بیشترین حجم مطالعات انجام شده در اندازه گیری نگرش مذهبی به روش پرسشنامه اختصاص دارد ‘ به طوری که براساس آن مقیاس های متعدد نظرسنجی ساخته شده است . از آن جمله می توان به مقیاس های ترستون ‘ لایکرت ‘ گاتمن ‘ آلپورت ‘ فالکنر و دیونگ اشاره کرد . روش تحلیل عاملی از زمره روش های معتبر برای بررسی ساختار ابزارهای روانی از جمله پرسشنامه های نگرش سنج است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است .}, keywords_fa = {پرسشنامه,روش شناسی,مشاهده,مقیاس,نگرش مذهبی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13853.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13853_4911f68d66f1d96db3bf4e469b60278a.pdf} } @article { author = {مشیدی, دکتر جلیل}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شیوه مولوی در بحث های کلامی}, abstract_fa = {علم کلام ‘ یعنی بحث در اصول ادیان ‘ مستدل ساختن آن اصول و دفاع از آنها ‘ تاریخی به بلندی تاریخ پیامبران دارد . این مباحث ‘ از راه آمیغ زبان فارسی با زبان قرآن و اسلام رسمأ در نیمه قرن چهارم و با ترجمه تفسیر طبری ‘ در زبان فارسی جلوه نمودند . تا قرن هفتم که زبان فارسی کاملأ زبانی علمی و ادبی شد و به سبب پیوند با قرآن کریم ‘ جنبه مقدس و روحانیتی خاص یافت . مولوی که تعلق به این دوره دارد و از سرآمدان متفکرانی است که باقرآن و روایات انسی عجیب داشته ‘ مباحث کلامی را با دلایل نقلی و عقلی فراوان ‘ بیش از همه آثارش در مثنوی ‘ نه به شیوه مشایی ‘ بل با ذوق و ادب و عرفان در هم آمیخته است . او در بیان مسایل کلامی جمود ندارد و آن چه را مطابق اجتهاد و استنباط خود اوست برگزیده ‘ به همین سبب ‘ گاهی سخن او با متکلمان امامیه یا معتزله یا اشعریه یه ویژه ماتریدیه ‘ توارد پیدا میکند و در مجموع ‘ مقام اندیشه و دید او از حد تقلید برگذشته و به منزل گاه تحقیق پیوسته است .}, keywords_fa = {احباط و تکفیر,رؤیت,صفات خبری,عرفان,عصمت,عفو,عوض,کلام,لطف}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13854.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13854_dd97cc69ea117a348f921268d7239634.pdf} } @article { author = {خالدی, دکتر شهریار}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There are 17 countries in the Middle East that the magority of this regions are situated in Asia. As a result of tendency towards new developments, industrialization and the existance of petroliun1 in the persian Gulf countries, there are many foreign workers employed in this region. In the Middle East, arid regions are more than semi-arid and semi-humid regions, which means the aridity in this region is intesified . The growth of pouplation and socio-economic problems aggravate the desertification. Becouse of extreme aridity, it decreases phenology and causes the existence of ephemeral vegatation. Considering the variety of the arid soils, the soil profile is not complete and not sufficient nutritive componoents. However, conservation measures and prevention of erosion for such soils with lead to better plants production. In order to plan, control, supervise through the establishment of regional centers and the network of natural reserves are essential. The aim of this research is to show and explain the charachteristics and the importance of Enviromental condition in the Middle East countries.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی محیط های طبیعی خاورمیانه (با تأکید بر ایران )}, abstract_fa = {به علت وجود خشکی فوق العاده ‘ بسیاری از گیاهان بومی یکساله ‘ دوره های حیاتی خود را در مدت کوتاهی طی میکنند ‘ که شامل چند هفته تا یک یا دو ماه می گردد ‘ به این گیاهان ‘ گیاهان موقتی گویند . در مورد گیاهان چند ساله باید گفت که خواب تابستانی نیز بهترین شیوه حیاتی آنها در مبارزه با خشکی به شمار می رود . در مجموع خاک های نواحی خشک فراوان اند ‘ ولی افق های خاک اغلب کم عمق و عاری از مواد مغذی کافی اند . با این حال در صورت جلوگیری از فرسایش و با حفاظت بیشتر از خاکهای خاورمیانه ‘ تولید گیاهی می تواند مطلوب تر شود . نیاز به برنامه های علمی – تحقیقاتی از جمله نظارت ‘ مطالعه ‘ برنامه ریزی ‘ استقرار مراکز ناحیه ای و شبکه ذخایر جهت حفاظت از گیاهان ‘ ضروری به نظر می رسد . هدف از این مطالعه ‘ نشان دادن ویژگی ها و اهمیت زیست محیطی کشورهای خاورمیانه است .}, keywords_fa = {بیابان زدایی,تولید گیاهان,خاورمیانه,گیاهان خشکی دوست,مناطق خشک}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13855.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13855_2f908ee0e5c9a8d7336efe919af8931c.pdf} } @article { author = {عبداللهیان, دکتر حمید and ارمکی, دکتر تقی آزاد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Following our debate in the previous article, in this argument the intplications of problent-identification in indigenous sociology as one of the fields in humanities will be questioned and examined. It will be indicated that taking Canadian sociology as an example it is reasonable to argue that local and intenwl social issues and problems can coordinate scientific orientation of sociology with the indigenous necessities. It will be argued, however, that due to a lack of epistemological and conceptual principles in this argument it is still too soon to accept that indigenization oj science is logically a valid argument. This is partly because ntultiplicity of subject orientations only determines the focal point in scientific research and it does not determine the scientific postulates with which to discover the universal laws don7inating the social world. The expelience gained by the Canadian sociologists, of course, indicates that the formation of paradigms in sociology gain effect from the local experiences. This is partly the reason this article tackles the argument on indigenization of science in the field of humanities and with a reference to sociology.}, keywords = {Anonully,Canadian Sociology,cultural studies,Indegenous Sociology,Indigenism}, title_fa = {جامعه شناسی کانادا: آثار معرفت شناسی مسأله شناسی بومی بر شکل گیری بومی گرایی علمی در علوم انسانی کانادایی شکل گیری حوزه های خاص در جامعه شناسی کانادا}, abstract_fa = {مسأله شناسی بومی و ربط آن به شکل گیری جامعه شناسی بومی به عنوان یکی از رشته های علوم انسانی در این مقاله مورد سؤال و بررسی و اقع شده تا از آن طریق و با ذکر نمونه جامعه شناسی کانادایی نشان دهیم که مسائل و مشکلات درونی جوامع می تواند جهت گیری علمی جامعه شناسی را با مقتضیات بومی هماهنگ سازد . در مقاله قبل گفته ایم که تجربه اقتصاد سیاسی در کانادا نشان می دهد که شکل گیری پارادایمهای جامعه شناسی ‘ متأثر از تجربه های بومی است و به همین دلیل نمی توان جامعه شناسی بومی را تمامأ تجربه نامعتبری تلقی کرد . همین امر سبب شده است که مقاله حاضر بحث جدی ‘ جذاب و مطرح بومی گرایی علمی در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی را با استفاده از روش های اسنادی ‘ مصاحبه ‘ مشاهده مشارکتی و مشاهده مستقیم دنبال کند و نشان دهد که تلاش در جهت بومی گرایی علمی به رشد بینش های خاص در جامعه شناسی کانادایی منجر شده است .}, keywords_fa = {امر خلاف قاعده علمی,بومی گرایی,جامعه شناسی بومی,جامعه شناسی کانادایی,مسأله شناسی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13856.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13856_37002823457ec836a4dd684ea0b55ccb.pdf} } @article { author = {خدادادیان, دکتر اردشیر}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Dealing with the origins of sciences in ancient Greece and establishing relations between eastenl scholars and Greeks are quite important. Thales was a Greek philosopher, mathematician and military engineer of 7th century B. C. He had exchange of views with Egyptians in the field of Philosophy. Thales learnt Astronomy from Babylonian monks and was a student of Pythagoras in Philosophy. Socrates, Plato and Aristotle were popular eve!)' where particularly in the East. Mohamad Zakaria Razi benefited fronl the knowledge of Hypocrate and Galien. With his independent mind, Razi criticized and revised their theories. He had important discoveries in medicine including alcohol. Iranian medical scientists were always the first to criticize the works of ancient Greek and Romans in the field. European Philosophers and medical scientists regard A vecina a philosopher who introduced new thoughts and fine interpretations in Philosophy. A vecina was a philosopher and physician as well as a poet, who was well-versed in history, sociology and Mathematics. Some philosophers, like Echhart and Thon1as Von Aquino. followed A vecina"s mystical and philosophical views along with their own neo-Platonic concepts Maimondes, a mystic philosopher, as well as A veros, had Viewpoints similar to that of A vecina. A vecina's veiws concerning Scholasticism are in harmony with those of Dante. Abu Nasr al Farabi is regarded as Avecina's mentor. He is famous for dividing human knowledge into different disciplines - much like what the ancients have done.}, keywords = {}, title_fa = {مفاخر و مشاهیر عرصه های دانش در آثار نویسندگان عرب و مسلمان}, abstract_fa = {پرداختن به پیشینه علوم در یونان باستان و ایجاد ارتباط میان دانش پژوهان مشرق زمین و یونانیان بسیار مهم است . تالس فیلسوف ‘ ریاضیدان و مهندس نظامی یونان در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح با مصریان در زمینه فلسفه تعاطی اندیشه کرد . وی هئیت و نجوم را از کاهنان معابد بابلی آموخت . دانش فلسفه در نزد فیثاغورث ‘ سقراط ‘ افلاطون و ارسطو در ابعاد مختلف آن مورد توجه جهانیان از جمله شرقیان شد . محمد زکریای رازی از یافته های بقراط و جالینوس ‘ پزشکان یونان قدیم بهره گرفت و با استقلال فکری اش بر کار آنان خرده گرفت و به اصلاحاتی دست زد.رازی کاشف داروهای مهمی از جمله الکل بود . پزشکان ایرانی نخستین کسانی بودند که بر کار یونانیان و رومیان ایراد وارد می کردند . دانشمندان اروپایی ‘ ابوعلی سینا را فیلسوفی میدانند که اندیشه های بدیع و تحلیل های نوینی را وارد عرصه دانش فلسفه کرد . او فیلسوف ‘ پزشک ‘ مورخ و جامعه شناس ‘ ریاضیدان و شاعر بود و فیلسوفانی چون اکهارت ‘ توماس فن اکوینو در کنار اندیشه های نوافلاطونی خود از دیدگاههای فلسفی و عرفانی ابن سینا پیروی کرده اند .}, keywords_fa = {ابن سینا,اسلام,رازی,فارابی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13857.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13857_4ae3f42d4f2fefa15f61df1ea5a04e0c.pdf} } @article { author = {مطهر, دکتر جان اله کریمی}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Comparing different styles of writing (stories, plays, letters) of a writer has created a special place for itself in Comparitive Literature. In this article the letters of Anton Pavlovich Chekhov, the famow Rwsian writer, are compared with his plays and stories and the results analysed. By analysing the characteristics of different styles of his writings and letters, the writer of this article has tried to show that Chekhov was a follower of the theater and the special form of writing plays i.e.; writing with energy and dynamic force. These elements have always been a main point inChekhov's writings. Having this in mind (Chekhov's love for the theater and plays), the writer of this article has tried to show the special elements wed in Chekhov's plays, while analysing and comparing his stories and letters.}, keywords = {Anton Chekhov,Dynamic.,Letter,Play,story}, title_fa = {بررسی و تحقیق هنر نویسندگی آنتون پاولویچ چخوف براساس نامه های نویسنده}, abstract_fa = {مقایسه سبکهای مختلف (داستان ‘ نمایشنامه ‘ نامه ) یک نویسنده ‘ جایگاه ویژه ای را در ادبیات تطبیقی به خود اختصاص داده است . در مقاله حاضر نامه های آنتون پاولویچ چخوف ‘ نویسنده برجسته روسیه با نمایشنامه ها و داستانهایش مقایسه و بررسی شده است . با بررسی ویژگیهای سبکهای مختلف آثار ادبی نویسنده و همچنین مکاتباتش ‘ سعی شده نشان داده شود که چخوف یک انسان تئاتری بود و فرم خاص نمایشنامه که دارای نثری پرانرژی و پرتحرک است ‘ همیشه توجه او را به خود جلب می کرد . با توجه به این مطلب یعنی علاقه زیاد چخوف به نمایشنامه نویسی ‘ تلاش شده است ضمن نقد و بررسی در داستانها و مکاتباتش عناصری را که مخصوص سبک نمایشنامه است ‘ نشان بدهیم .}, keywords_fa = {آنتون چخوف,حرکت,داستان,نامه,نمایشنامه}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13858.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13858_6ceba9f1864b12499755ef0988dc8515.pdf} } @article { author = {جهانگیری, دکتر محسن and مالمیر, دکتر محمد ابراهیم}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Al-resalah Al-Ghossieh" is a paper which is prepared in "Pahvani" address and is the idealistic appearance of the Divine Lordship with the Supreme Succour which according to some hardworking, patient scholars is attributed to "Mohieddin Ibn Arabi", However in this paper it is proved that the paper is by "Abdolghader Gilani" through reviewing the reasons as well as criticising the logic of those who attribute the paper to "Ibn Arabi", This is done by studying the handwritten and calligraphy versions and their analytical comparison and text criticism of Ghossieh Paper as well as conforming its meaningful contents with other works of "Mohieddin Abdolghader Gilani", The paper is attributed to Ibn Arabi because of the name of "Mohieddin", whereas, in no book or paper, "Mohieddin Ibn Arabi" is called "Ghoss Azam (Supren'ze Succour)". The words "Ghoss" or "Ghossieh" are not found in any of his' works. Also, in this paper, the unfamous face of "Hassan Gilani" the translator of Ghossieh paper is introudced and his translation is studied and reviewed throughly on comparative analysis basis.}, keywords = {AL-Resalah AL-Ghossiah,Mohieddin AbdolghaderGilani,Mohieddin ibn Arabi,Supreme Succour}, title_fa = {الرساله الغوثیه از محیی الدین عبد القادر گیلانی یا محیی الدین ین عربی است ؟! بخش اول}, abstract_fa = {رساله غوثیه ‘ رساله ای است به طریقه خطاب فهوانی و محادثه مثالی حضرت ربانی با غوث اعظم که به زعم عده ای از محققان سخت کوش صبر نوش به محیی الدین بن عربی نسبت داده شده است . اما در این مقاله ضمت بررسی و نقد دلایل کسانی که آن را به ابن عربی نسبت می دهند ‘ با بررسی جمیع نسخ خطی و چاپی و مقایسه تحلیلی تطبیقی آنها و نقد محتوایی رساله غوثیه و نیز انطباق مفاد معنایی آن با دیگر آثار محیی الدین عبدالقادر گیلانی معلوم می شود که این رساله از عبدالقادر گیلانی است و به اعتبار لقب ((محیی الدین )) آن را به این عربی نسبت داده اند !در ضمن در این مقاله ‘ چهره گمنام حسن گیلانی ‘ مترجم رساله غوثیه شناسانده می شود و ترجمه او نیز مورد نقد و بررسی تحلیلی تطبیقی قرار میگیرد .}, keywords_fa = {الرساله الغوثیه,غوث اعظم,محیی الدین عبدالقادر گیلانی,محیی الدین ین عربی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13859.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13859_b67a7ebd70822368debc4ca6796db953.pdf} } @article { author = {راد, دکتر محمد حسین واثقی}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There is nearly conection between today religious believes and religious and theological attitudes with Islam history. The Islam histor}' books and narration propositions which have writeen in first freedom of book compilation are one of the principle of religion. One of that books is Moghazy. At first "M ohammad - Ben - Omar Waglzeady" was living in Madine and then he jointed to Haron's Coul1 and he was judge through Mamoun government. One of the affection factor in propagating of his book was his depending on government. His personality in his time was in differencet. Some appreciated him and others blamed him. ReligioufJ discoursrs and leaders rejected his book and his personality but the historians rely on his book. Now, some of historians have known his book as one of the reliable books.}, keywords = {}, title_fa = {اعتبار علمی و اقدی و مغازی او}, abstract_fa = {باورهای دینی امروز مسلمانان برخاسته از گذشته اسلام است . کتاب های تاریخ یکی از منابع دین شناسی به حساب می آیند . از آن جمله کتاب مغازی واقدی است . محمد بن عمر واقدی نخست در مدینه می زیست ‘ در سال 180 به دربار هارون پیوست و در حکومت و در حکومت مأمون به قضاوت پرداخت . این وابستگی او در ترویج کتابش بی تاثیر نبود . اعتبار علمی او در زمان خود و پس از آن مورد اختلاف بود . افرادی او را ستودند و بسیاری نکوهش کردند . محدثان و پیشوایان مذاهب روایت های او را بی اعتبار دانستند ‘ اما تاریخ نگاران به کتاب او استناد کردند و امروز نیز کتاب مغازی او را معتبر می دانند .}, keywords_fa = {بازنگری,تاریخ اسلام,شخصیت واقدی,مغازی واقدی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13860.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13860_7a1e68f4f045aa1e1d1a45bce8755fb0.pdf} } @article { author = {زیادی, دکتر کرامت الله}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper fifteen selectioin indicies (five natural and ten socio - econon'lic indicies) and "Component Index Model of Development" have been used to evaluate the levels of development in the n'wcro regions of Iran. Fronl the natural, socio - econonlic, and component indicies point of view, the regions of Iran are not homogeneous and there are imbalances among thent The rate of natural, socia - economic and component development gap in Iran regions is: 1/7, 25/6 and 5/6 respectively. In Iran there is no high-level natural development region. The only region with natural mediuml developnwnt is the south western area and the only region with high-Ievel of socia economic development is the central area of Iran. The most clitical region from the three mentioned indicies groups is the west of Iran. The important problem is the lack of relatioinship between natural and socia - economic development in the regions (r = -0.0076). The spatial pattern of regional development in Iran can be explained by "Core - Prephery)! Them)"', The regions with low level development are mainly in the prephery, east and west of the country that suffer from the socio - economic desolation and the lack of strong relation with the center of Iran. Optimized allocation of resources taking the decentralization policy, and annihilation inequility regions according to undevelopment degree are necessary.}, keywords = {Development levels,Identification,Regions}, title_fa = {شناسایی سطوح در مناطق ایران}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از 15 شاخص انتخابی (5 شاخص طبیعی و 10 شاخص اقتصادی – اجتماعی ) و به کارگیری مدل (( شاخص ترکیبی توسعه )) سطوح توسعه در نه کلان منطقه کشور را شناسایی و اندازه گیری کرده است . مناطق ایران از نظر شاخصهای طبیعی ‘ اجتماعی – اقتصادی و شاخصهای تلفیقی ‘ همگن نیست و در آنها نابرابری به چشم می خورد . میزان شکاف توسعه یافتگی طبیعی ‘ اقتصادی – اجتماعی و تلفیقی مناطق کشور به ترتیب 7/1‘6/25و 6/5 است . در ایران منطقه ‘ با سطح توسعه بالای طبیعی به دست نیامد . تنها منطقه با سطح توسعه طبیعی ‘ منطقه جنوب غرب و تنها منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است .بحرانی ترین منطقه با سطح توسعه بالای اقتصادی – اجتماعی منطقه مرکزی کشور است . بحرانی ترین منطقه از نظر سه گروه شاخصهای یاد شده ‘ منطقه غرب کشوراست . مسئله مهم عدم وجود همبستگی میان شاخصهای طبیعی و اقتصادی – اجتماعی توسعه در مناطق است (0076/0- =r ). الگوی فضایی توسعه منطقه ای ایران ‘ مدل ((مرکز – پیرامون )) است و مناطق با توسعه پایین عمدتأ درغرب و شرق کشور قراردارد که از انزوای اقتصادی – اجتماعی و عدم وجود پیوند عمیق با مرکز کشور رنج می برند . تخصیص بهینه منابع ‘ اتخاذ سیاست تمرکززدایی و زدودن تفاوت میان مناطق ‘ براساس درجه توسعه نیافتگی ضروری است .}, keywords_fa = {سطوح توسعه,شناسایی,مناطق}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13861.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13861_929612cf39707db5c8969b83879411e5.pdf} } @article { author = {قناد, دکتر محمدرضا آقا جانی}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Qom, bacavse of holy shrine of H azrat M asoomeh, the doughter of seventh shiit Imam and theology centers and also because of special geographical situation, has an important role in political equivalents from ancient time till now (during recent 80 years). This article tried to clear the political role of Qom during Pahlavi dynasty and also in constitutional movement. The Immigration of Islamic leaders and learned men from Tehran towards Qom and seeking refuge in H azrat M assomeh and acceptance of institution by Mozaffradinshah the Qajar king was the result of that movement. Also Qom is the second important religious educational center after Najaf in Iraq.}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی به جایگاه قم در تاریخ سیاسی معاصر}, abstract_fa = {قم به دلیل دربرداشتن آرامگاه حضرت فاطمه معصومه ‘ دختر هفتمین پیشوای شیعیان جهان و نیز وجود حوزه علمیه قوی و پربار‘ همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود ‘ از دیرباز و به خصوص در80 سال اخیر‘ نقش مهمی در معادلات سیاسی ایران به عهده داشته است . در این مقاله کوشش شده با بررسی تحولات سیاسی دوران قاجار و پهلوی اول نقش سیاسی قم شفاف تر شود و میرزای قمی از فقیهان نام آور شیعه (م 1231 ه ق ) در دوران 20 ساله حضور خود در عصر حکومت فتحعلی شاه ‘ تأثیر به سزایی در کنترل قدرت او داشت . در نهضت مشروطیت نیز قم جایگاه مهمی یافت که مهاجرت علمای تهران به قم و پناهنده شدن به حرم حضرت معصومه و به دنبال آن صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه ‘ نمونه آن است . تأسیس حوزه علمیه قم با ورود حاج شیخ عبدالکریم حائری به این شهر در نوروز 1300 شمسی ‘ اندکی پس از کودتای رضاخان ‘ قم را به عنوان دومین مرکز بزرگ دینی شیعه پس از نجف قرارداد}, keywords_fa = {آیت اله حائری,تاریخ سیاسی معاصر,حوزه علمیه,رضاشاه,قاجار,قم}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13862.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13862_002819a3d89d9ecaaae480202e86b5f8.pdf} } @article { author = {قادری, دکتر تیمور}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this article, the author has attempted to distinguish three kinds of relative ke In middle persian, pahlavi, and at the same tinle recount their functions in Subordinate clauses. these three "ke" arrive in persian and form sitteen models of compound and subordinate clauses.}, keywords = {}, title_fa = {که های موصول در فارسی میانه}, abstract_fa = {در این مقاله ‘ نگارنده سعی کرد تا ضمن بازشناسی سه نوع ((که))ی موصول در فارسی میانه ‘ پهلوی ‘ عملکردهای آن را در جملات مرکب ‘ برشمرد . این سه نوع که بعدأ به فارسی جدید می رسند ‘ و شانزده نوع جمله ی مرکب وابسته را شکل میدهند ‘ که متون امروز فارسی تمامی این انواع را به نمایش می گذارد .}, keywords_fa = {پیرو زمانی,پیرو مفعولی,پیرو مکانی,جمله پایه,جمله پیرو,هزوارش}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13863.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13863_eef8347d87de359f08c5d9bf11b09676.pdf} } @article { author = {جانلو, آقای اصغر صدرامیر}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this article, by accepting of this fact that the language has a very long history and that spoken language takes priority to written language, the author assumes that during the teaching and leanzing Persian language especially in primary schools some difficulties occoure that have not any relationship with the intelligence and abilities of the aquisition of the students, but they depend on shortage and problems of persian language. Farsi, like most of other languages have problems and difficulties that cause learning Farsi difficult.}, keywords = {}, title_fa = {کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن در آموزش زبان فارسی}, abstract_fa = {در نوشتار حاضر با قبول این واقعیت که زبان قدمتی بس دیرینه داشته و در اصالت و تقدم آن بر خط جای شبهه نیست نگارنده فرض بر این نهاده که در طول فرایند یادگیری – یاددهی زبان فارسی ( به ویژه در پایه های ابتدایی ) برخی از دشواریها بروز می نماید که رابطه چندانی با هوش و تواناییهای یادگیری و فراگیران ندارد ‘ بلکه بخش اعظم مشکلات ریشه در کاستیهایی دارد که به علتهای مختلف زبان فارسی را ( همانند بسیاری از دیگر زبانهای دنیا ) مخدوش و آموزش این زبان را با مشکلاتی مواجه می سازد .}, keywords_fa = {آواها,خط فارسی,زبان فارسی,کاستی ها}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13864.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13864_7233e519b98aadd2f06b5aaf33522abe.pdf} } @article { author = {عبداللهیان, دکتر حمید}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The story is a literary genre that has a special lenght and saying an accident. The major aspects of the novel are: plot action, character, dialogue, time and space. All aspects of the novel are connected with each other and the most important is "character". Aristotele was the first person who discussed about "character". During in the hundreds years that has passed From the beginning of modern novel (from Don Xishot), characterization has changed very much. In the first periode character was expansive but in the contempoary novel character is very' limlited, so that some authors made characters who need to be found. These authors make their readres to attend in creation of the novel.}, keywords = {Character,Characterization,Novel,Novel Aspect,Themof Novel}, title_fa = {داستان و شخصیت پردازی در داستان}, abstract_fa = {داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان . همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است . نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره جدید داستان نویسی ( از دون کیشوت به بعد ) شخصیت تحول زیادی کرده است . در دوره های اولیه شخصیت پردازی مفصل و دقیق بوده ‘ اما بعدها شخصیت پردازی مختصر ‘ کوتاه و گذرا شده است تا اینکه بعضی از نویسندگان کنونی شخصیت های بی چهره می آفرینند تا خواننده را در جریان داستان به فعالیت وادارند .}, keywords_fa = {داستان,داستان پردازی,شخصیت و شخصیت پردازی,فرضیه داستان}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13865.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13865_b9b2e9eaa514d7f20d1d43f2a505abbb.pdf} } @article { author = {بخش, دکتر اسماعیل تاج}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {a. The word "cAasm" in Mowlana's couple- poems has different implications; it is either the physical eye or the esoteric insight; in the first case, it sees only the indications one the signs of material world and is unaware of un visible world, but in the second case it is the intuition which helps to realize the reality. b. Divine prophets are the typical owners of esoteric insight. c. M oulana 's interpretation of evil eye is different from comm.on people's interpretation. d. In Mowlana's view, inanimate objects have a kind of perception too. e. The meanings of "nazar" in Mowlana's couplet- poems are not the same as "cAasml" meanings; in fact, Mowlana has a special interpretation of "nazar".}, keywords = {}, title_fa = {چشم از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی}, abstract_fa = {الف – در مثنوی مولانا ((چشم )) تعبیرهای گوناگونی دارد ‘ یا دیده ظاهری است که تنها مظاهر و تعینات جهان مادی را می بیند و از جهان غیب بی خبر است ‘ و یا دیده باطنی که ابزار شهود و ادراک حقایق است . ب- پیامبران الهی نمونه های کامل دیده وران باطنی محسوب می شوند . ج- تلقی مولانا از شور چشمی با برداشت عوام تفاوت دارد ... د- جمادات نیز از دیدگاه مولانا نوعی ادراک و دیده وری دارند . و- معانی ((نظر )) در مثنوی با ((چشم )) یکسان نیست ‘ و مولانا برداشت خاصی از آن دارد ...}, keywords_fa = {چشم سر,حس باطن,حس ظاهر,دیده فرعی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13866.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13866_2e0cc8ec41258a2727c7030decbf82a7.pdf} } @article { author = {احمدی, دکتر احمد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The researches believe that the style of M athnavi is based on a special eloquence. The following subjects belong to this style: Level of common people understanding leave an impression on it, representation of weak tradition and news, analogistic allegories and proverbs, common superstition and ideas to unknown addressee, thorough knowledge of divine will, miting colloquial words with scientific meaning, being influenced from Arabic and religious language and culture, varyiety of tales and stories and examples of wise and mystery and etc... In this article the author tried to consider the famous tale of "Qaraniq" that Mawlana accept the occurance of it.}, keywords = {}, title_fa = {دکان فقر}, abstract_fa = {محققان سبک بیان مثنوی را مبتنی بر شیوه ای ((بلاغت منبری )) دانسته اند . موارد زیر ‘ از جمله عناصر این سبک گفتار برشمرده شده است .(سرنی ‘ ج 1 ص 121 تا 231 ) : (( تأثر از شیوه بیان و سطح ادراک عامه ‘ عرضه اخبار و احادیث ضعیف ‘ قیاسات تمثیلی ‘ اشتمال بر الفاظ و امثال و عقاید و خرافات عام ‘ خطاب به مخاطب مبهم ‘ احاطه و غلبه مشیت الهی بر امور ‘ تسلسل افکار و تداعی معانی یا جر جرار کلام و خواطر و جریان سیال ذهن ‘ تکیه بر تمثیل و قیاسات خطابی در شیوه استدلال ‘ آمیختن فرهنگ و لغت عامیانه معانی و تعبیرات عالمانه ‘ تأثر از زبان و بیان و فرهنگ عربی و دینی ‘ کثرت و تنوع قصه ها و حکایات ‘ حکمت ها و امثال عامیانه ‘ کاربرد نسبتأ زیاد الفاظ مستهجن و ...)) نویسنده در این مقاله به بررسی افسانه مشهور ((غرانیق )) که صاحب مثنوی وقوع آن را پذیرفته می پردازد .}, keywords_fa = {افسانه غرانیق,تفسیر طبری,داستان پردازی,سنت,وحی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13867.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13867_fe26e9fe5501370e6524e87c04af7441.pdf} } @article { author = {رضوانی, دکتر محمدرضا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The first stage in planning for regional development is identifying the current situation of regions. This identification entails an analysis of economic, social, and cultural aspects of those regions. Before appropriating grants and resourses among the regions and provinces, identification (or determination) of the position of each province among the others and ranking them in respect of the degree of development is necessary. There are different ways or m,ethods for ranking economic, social, and cultural development degrees. However not all of them result the same. One of these methods is Taxonomy Analysis which determines the level of development by integrating various criterions or indicators this study, considering province as region, studies the 26 provinces separately in issues of housing, education, comnlUnicatioll, and health, and gives each one a rank. The results showes that in terms of education Gilan occupies the first place, regarding health Semnan is on the top, in respect of housing Tehran, and communications section Yazd ranks first.}, keywords = {Development,Development Indicators,Iran,taxonomy analysis}, title_fa = {سنجش درجه توسعه یافتگی استانهای کشور با استفاده از تحلیل تاکسونومی}, abstract_fa = {شناخت و تجزیه و تحلیل وضع مناطق در زمینه های محیطی ‘ اقتصادی ‘ اجتماعی و فرهنگی نخستین گام در فرایند برنامه ریزی توسعه منطقه ای است . با این کار تنگناها و محدودیت های مناطق مشخص شده و می توان برای رفع آنها اقدام کرد .در این راستا شاخص ها و معرفها می توانند وضع مناطق را در زمینه های نشان دهند . روشها و تکنیکهای مختلفی برای استفاده از شاخص ها و متغیرها در جهت شناخت وضع موجود مناطق وجود دارد که یکی از روشها تحلیل تاکسونومی است . با این روش می توان به درجه بندی و تعیین سطح توسعه اقدام کرد . در این پژوهش با استفاده از 24 شاخص در زمینه های آموزش ‘ ساختمان ‘ بهداشت و درمان و ارتباطات وضعیت استانهای کشور از لحاظ میزان و درجه توسعه یافتگی مشخص نشده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد تفاوتهای زیادی بین مناطق از لحاظ درجه توسعه یافتگی وجود دارد . در بخش های چهارگانه فوق استانهای گیلان ‘ تهران ‘ سمنان و یزد به ترتیب بالاترین و استانهای سیستان و بلوچستان ( آموزش مسکن ) ‘ اردبیل (بهداشت و درمان ) و آذربایجان غربی ( ارتباطات ) کمترین میزان توسعه یافتگی را داشته اند .}, keywords_fa = {ایران,تحلیل تاکسونومی,توسعه,شاخصهای توسعه}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13868.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13868_73bc7c1cce1d29a5ff2c2c43a0bd4ef0.pdf} } @article { author = {شبستری, دکتر معصومه}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today, man exists between the old and Modern age, between a heritage accumulation with holy concept and the worldly path of modern age, and therefore: because of being in a boundary situation, the human needs the religion to answer the questions related to human being such as skeptism, finitude, estrangement, ambiguity and meaning of life. Mysticism is a great spiritual process which passes through all religions and in its widest concept meant as a single reality conscience, whether we call it philosophy, love or, light. Misticism has a kin relationship with art.}, keywords = {Art,divine caliphate,Love,Mysticism,symbol and Secret}, title_fa = {ارتباط هنر و عرفان در کشف گنج پنهان خلافت الهی}, abstract_fa = {انسان معاصر ‘ در عصر توسعه مدرنیته ‘ میان میراث انباشته با معانی قدسی و رهیافت دنیوی عصر جدید ‘ قرار گرفته و به میزان پیشرفت در زمینه غلبه بر طبیعت و تسخیر آفاق ‘ دچار سقوط معنویت گردیده است و با قرار گرفتن در یک وضعیت بینابین ‘ نیازمند پاسخگویی دین به مسایل وجودی انسان شامل : شکاکیت ‘ تناهی ‘ بیگانگی ‘ ابهام و معنای زندگی است . عرفان ‘ جریان روحانی عظیمی است که از میان همه ادیان می گذرد و در وسیعترین معنای خود به صورت وجدان (( حقیقت واحد )) معنا میشود . عرفان با هنر قرابتی تمام دارد . چرا که هر دو با عنصر عشق و محبت که در گذرگاه روح جریان دارد سرشته اند . هردو در پی کشف و ساختن دنیایی جدید برای آدمی هستند . هم عرفان و هم هنر هر دو از مقوله ابهام هستند که از عالمی عینی گرفته می شوند و به درجات قابلیت مظروف خویش ‘ چون سیالی جریان می یابند و هردو از جذبه و الهام سیراب می گردند . جذبه ای که تعین هویت انسانی و شخصی به کلی در آن از میان می رود .}, keywords_fa = {ابهام,رمز و راز,عرفان,عشق,قداست,هنر}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13869.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13869_b148d93549983b4759d7a923cabf6a96.pdf} } @article { author = {پروینی, دکتر خلیل}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Story, which has a long history' among nations all over the world through its long path and ups and downs has under gone so nzany developm,ents, changes, and deep improvenwnts and is comprised of different forms. Story has a geometrical forn1at and has a specific feature which differentiate it from other literary forms and in this respect, contemporary artistic story, a part from having common and general elements of story, it has some special elements and features. An artistic story has some element as plot, character and characterization, dialog, confilct, setting, (tim,e and place), point of view, thought and message, all of which are harmonically at the disposal of thought and nwssage of story. This article, while intending to present definition about artistic art and its contrast with its traditional form, introduces each of above - mentioned elenwnts and their role in a story.}, keywords = {literature,story,Story Elements}, title_fa = {نگاهی به داستان و اجزای تشکیل دهنده آن}, abstract_fa = {داستان در میان ملل جهان ‘ سابقه ای طولانی دارد و در مسیر طولانی و پرفراز و نشیب خود ‘ شاهد تحولات ‘ تغییرات ‘ پیشرفتهای زیاد و عمیق و نیز اشکال مختلف بوده است . داستان دارای بافت هندسی و ترکیب خاص و دارای عناصر ویژه ای بود ه و هست بطوری که آن را از سایر اشکال و فنون ادبی متمایز می سازد و در این میان داستان هنری معاصر ‘ علاوه بر دارا بودن عناصر عمومی و مشترک در داستان ‘ دارای عناصر و اجزای خاصی می باشد . یک داستان هنری ‘ دارای عناصری مانند طرح و پیرنگ ‘ شخصیت و شخصیت پردازی ‘ گفت و گو ‘ کشمکش ‘ صحنه و صحنه پردازی ( زمان و مکان ) ‘ زاویه دید و عنصر اندیشه و پیام می باشد که همه این عناصر در یک هماهنگی کامل و نظام مند در خدمت پیام و اندیشه داستان می باشد . این مقاله ضمن ارائه تعریفی از داستان هنری و تفاوتش با شکل سنتی آن ‘ به معرفی هر یک از عناصر یاد شده و جایگاه و نقش آنها در عمل داستانی پرداخته است .}, keywords_fa = {ادبیات داستانی,عناصر داستانی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13870.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13870_c343e64b74b0a5df0e57a124330e4e05.pdf} } @article { author = {زاده, دکتر علی مهدی}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article is about Ali" s life (peace be upon him) and his attitude towards the world and here after. In his view the world is like the water of a man and polluted dog" s mouth. But we can see how he takes over the leadership of the same unclean world for about five years by force, and governs so excellently that he becomes the very' nation of equity and justice. However, while he is active in administering the worldy affairs of the people, he does not forget the mention of God" s name for a moment, and accomplishes people" s affairs as well as showing his gratitude to God with prayer and devotion. In this article we shall concentrate on some aspects of his life.}, keywords = {}, title_fa = {جلوه هایی از عرفان امام علی (ع)}, abstract_fa = {مقاله حاضر درباره زندگی حضرت علی (ع) و نگرش او به دنیا و آخرت است . از نظر او دنیا بسان آب دهان سگ آلوده و پست است اما میبینیم که چگونه رهبری همین دنیای ناپاک را به اجبار برای چهار سال و اندی به دست میگیرد و چنان حکم میراند که خود ترازویی برای قسط و عدل می شود . اما در عین حال که سرگرم رتق و فتق امور مردم است ‘ لحظه ای از یاد خدا غافل نمی شود و همان امور وکارها را به همراه نیایش و عبادت برای پروردگار به انجام می رساند . در این مقاله به چند بعد از زندگی حضرت خواهیم پرداخت .}, keywords_fa = {جنگ و نبرد,دنیا و عرفان از نظر علی (ع) خلافت,صفات اخلاقی,عبادت وزهد,مرگ,ولایت}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13871.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13871_a3604a5d5a9c7154292a6bdfd436e9c4.pdf} } @article { author = {گلفام, دکتر ارسلان}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {From the point of view of pragmatics syntax and syntactic mechanisms, in fact provide the native speakers with the flexibility to use language in order to express a host of communicative purposes. In this article, the resarcher is to investigate syntactie processes for their communicative and discoursal value. That is to state the idea that the context in which syntactic processes apply need to be framed into a dynamic paradigm, so that both speaker and hearer have their own specific role. To do so, a distinction is functionally made between the shared knowledge of the participants and that part of message which is introduced into the discourse for the first time. There are some elements in the language which are redundant in the course of communication. Therefore all languages have mechanisms at their disposal 10 change Ihe logical form of sentences for the sake of shortening the linguistiic forms and accelerating efficiency.}, keywords = {}, title_fa = {قواعد نحوی و نقش های ارتباطی حاصل عملکرد شان}, abstract_fa = {نحو و مکانیسم های نحوی در واقع به لحاظ کاربردی نوعی انعطاف پذیری را در اختیار گویشوران قرار می دهند که با استفاده از آن زبان می تواند برای القاء مقاصد ارتباطی مختلف جلوه های متفاوتی داشته باشد . نگارنده در این مقاله تلاش می کند تا فرآیندهای نحوی را از جهت انگیزه کاربردی و از چشم انداز کلامی مورد بررسی قرار دهد . این بدان معناست که آنچه بستر و زمینه اعمال فرآیند های نحوی است می بایست در چارچوب یک انگاره پویا به گونه ای که گوینده و شنونده در آن جایگاه خاص خود را دارند مورد بررسی قرار گیرد . در همین ارتباط از زاویه ای نقش گرایانه بین آن قسمت از پیام که زمینه گفتگو واقع می شود و دانش مشترک تلقی می گردد و آن قسمت که از نظر شنونده تازگی دارد تمایز قائل شدیم . زبان بعنوان وسیله ارتباط دارای عناصری است که در خلال مبادله پیام حشو هستند و تنها حاشیه ایمنی برای انتقال مناسب را فراهم می سازند .}, keywords_fa = {ارزش کاربردی,دانش متشرک,کارایی ارتباطی,مقاصد کلامی,مکانیسمهای نحوی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13872.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13872_ef2f199863188b87a44f70a2774c27be.pdf} } @article { author = {سالار, اصغر بابا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The author has tried to analyse the stand point of "del" (heart) in Rumi's viewpoints. Gnostics pay great attention to "del" which is their device and tool and they look at it and believe that it is God's sight and a manifestation of his glory and elegance and the focus of his grace. Rumi- one of the most important gnostics- believes that "del" is the empyream 'the earth' folcrum of his throne and a lightful sea which is God's manifestation point in both worlds. He also called it (i, e: del) safe city, secure castle and a safe and secure place in which man can rest and be soothed.}, keywords = {Heart,Light,Love,mirror,Panorama}, title_fa = {آیینه حضور تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا (با تکیه بر مثنوی معنوی )}, abstract_fa = {جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .}, keywords_fa = {آیینه,جلوه گاه,دل,عشق,نور}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13873.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13873_e83488f323b291bfb566c3bfb93d6330.pdf} } @article { author = {صافی, دکتر قاسم}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article is about the biography, thoughts and the works of an Iranian contemporety poet whose strnggles for freedom is clear for every liberal, men of literature and writers. We must expect that he would known as a poet who loves freedom, human rights, who is patriot and nationalist. By studing his works we understand that this poet and pioneer of jounalism movement consideres scocial, politic, cultural and educational problems from different points. Through this way we understand his messages and the condition of his age.}, keywords = {}, title_fa = {فرخی یزدی ‘ شاعر سرافراز فرهنگ و ادب ایران}, abstract_fa = {مقاله حاضر ‘ حاوی تبیین احوال ‘ آثار و افکار فرخی شاعر برجسته معاصر ایرانی است . قهرمانی که کوشش و جانبازی او در راه آزادی بر اهل نظر و نسل اندیشمند پژوهشگر بافراست ‘ پوشیده نیست . و باید انتظار داشت نام او به عنوان یک آزاداندیش حق طلب ‘ یک شاعر میهن دوست ترقیخواه و پاسدار حقوق انسانها ‘ جاودانه در تاریخ ایران به نیکی به جا ماند و قلبهای گرم و پاک میهن دوستان آزاده را حرارت وحدت و تحرک بخشد و بخصوص مساعی جمیل او در جهت تحکیم روحیه آزادیخواهی و زیستن آزادمنشانه ‘ منشأ اثرات خیر و مثمر ثمرات جدی باشد . بررسی مجموعه آثار فکری و دیدگاه این شاعر آزاده و پیشاهنگ نهضت روزنامه نگاری ‘ مبین این است که او از چندین زاویه به تحلیل مسائل اجتماعی ‘ سیاسی ‘ فرهنگی و تربیتی پرداخته است که بواقع پیامهای او به شمار می روند و مصداقی در وضعیت اجتماعی دوره او دارد و می تواند وضعیت جامعه معاصر او را ترسیم کند .}, keywords_fa = {آزادیخواهی,حذف فرزانگان,طلیعه آیینه افکار,ظلم ستیزی,قرائتخانه طوفان,قرارداد 1919}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13874.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13874_af50d68660a8eadf9a8f8c060731a758.pdf} } @article { author = {سیف, دکتر عبدالرضا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {163-162}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In Matlmavi, for reaching to the tnah is possible through the religious law of prophet p.b.It.h.) who nlakes the way lawful. From the Mawlana viewpoint, the prophet's miracle is the pattern for the saint's generositys and great suffists. Quran, the eternal miracle of the end prophet of prophets (p.b.u.t.), is the basis of saints and gnastic positions. whitout it nobody can live and step toward self cognition. By these apparent miracles the illitrate and unawared people to be informed.}, keywords = {Gnostic,Miracle,Mowlana,Prophet (p.b.u.h.),Quran}, title_fa = {معجزات پیامبر اسلام (ص ) در مثنوی معنوی}, abstract_fa = {نگاه مولوی به مقام رسول گرامی (ص ) ‘ نگاه مریدی است گم گشته به ولی کامل الهی . مولانا از سر صدق و سوز دل درباره پیامبر (ص ) سخن گفته و او را غایت آفرینش و مظهر انسان کاملی دانسته که خلیفه خداست و در وجودش گمشده خود را یافته و نهایت عشق و علاقه خود را به احوال و گفتارش نثار کرده است . هدایت و عشق در مکتب مولانا چون قاف ناپیدا و دست نایافتنی است که باید با همای رحمت پیامبر (ص) آنرا پیمود . در مثنوی ‘ رمز رسیدن به حقیقت با شریعت رسول (ص ) که مشروعیت بخش طریقت است ممکن خواهد بود . در نظر مولانا ‘ معجزات پیامبر ( ص ) نفس شیخ و پیر است که دلهای مرده را زنده میگرداند . قرآن که معجزه جاوید خاتم رسولان است اساس و ادیها و مقامات عرفا و اولیا است که بی آن نمی توان لحظه ای زیست و قدم در مسیر خود شناسی گذاشت . با معجزات ظاهری مردم عامی و خام ‘ آگاه و پخته می شوند ولی در حقیقت عرفا و صاحب دلان راهنمایی می گردند .}, keywords_fa = {پیامبر(ص),شیخ,قرآن,مرید...,معجزات,مولانا}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13875.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_13875_ccd29bb8704badaaa8843a3cea469876.pdf} }