@article { author = {مصفا, دکتر مظاهر and درى, زهرا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Knowing about the prose & poetry of old Persian language, & discovering the mysteries, allusions idiomatic expression thoughts in language of ancient Iranian poets & writers relates the past to the present generations in Iran & causes richness, change, variety & dynamism to the persion literature. Accordingly, some couplets of sannaei’s Hadiqat_ol_haqique are studied. Sannaei is the poet whose works are reflection of the origin & the and of special cultural, social & moral thoughts & in order words, Sannaei & his works are amalgamation of some opposing ideas, in fact Hadique is considered as an important turning point for persion poems. Sannaei is impressed by holy koran, religious traditins, history, poems & proverbs of the Arab poets, folklore & science with the power of creating new meaning, interpretations & proverbs, poetic genius & his impressive speech though not like by some people — his brachylogy, not only makes his speech difficualt to understand but also so attractive. These pecification necessitates the study & explanation of his couplets.}, keywords = {Fath - ol – bab,herba,Kashf - e Hal - e helal,koofi,masi mogh mosalman}, title_fa = {شرح و بررسی ابیاتی از حدیقه الحقیقه سنایی}, abstract_fa = {آشنایی با متون نظم و نثرکهن زبان فارسی وکشف رمزها و اشارات و اصطلاحات و اندیشه های موجود در زبان و بیان شاعران و نویسندگان کهن، حلقه پیوندگذشته و حال قوم ایرانی است و موجب غنا، تحول، تنوع و پویایی ادب فارسی در مقطع کنونی اسث، در راستای همین اندیشه ابیاتی از حدیقه الحقیقه سنا یی مورد بررسی قرارگرفته است. شاعری که آثارش آینه آغاز و انجام رگه های خاص تفکر فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی و به تعبیری مجمع اضداد در جامعه ما بوده است. و خصوصآ حدیقه، که خود سرآغازی مهم در شعر فارسی محسوب می شود. تأثیر پذیری بسیار این شاعر گران مایه از قرآن کریم، احادیث، روایات، تاریخ، اشعار و امثال شاعران عرب، به کارگیری علوم، همراه با قدرت خلق معانی و تعابیر و امثال، ریزنگری ها و چابک دستی های شاعرانه، همراه با عذوبت کلام- هرچندگروهی نپسندند- و ایجاز، هم برگیرایی کلام می افزاید و هم دریافت کنه معانی را دشوار می نمایاند و بدین سب شعر سنایی را نیازمند شرح و بررسی می سازد.}, keywords_fa = {بثینه,جهینه,عالمی بر پا,فتح الباب,ماسی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11779.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11779_dd147d9cd9bba6871558d9e4ae275f7b.pdf} } @article { author = {زنجانى, دکتر برات and فاضلى, مهبود}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Saadi’s Boostan has special station and has been took into consideration since a long time ago in iran and other countries. This usefulness poem has been rendered into a different language and a lot of researchers and scholars and criticisers have corrected the its proofs or have expanded its text. one of boostan’s descriptions has been written by Soodi Bosnavi , the Turkish commentator of persian’s poems. this description has been written to Turkish language in Asia Minor and has been rendered into persian and impressed in Iran. IN this article the authers introduce and criticise the soodi’s Boostan description. Description’s specialities have been considered and its errors or defects have been defined about meaning of the words and verses and also grammar's errors in this description. Although soodi’s description has many errors and defects, but soodi has succeed in following of mild metod for descripting literal and intellectual spects of Boostan’s text.}, keywords = {Boostan,Criticism,Printed descriptions,Saadi,Soodi Bosnavi}, title_fa = {بررسی و نقد شرح سودی بر بوستان سعدی}, abstract_fa = {" بوستان " سعدی در میان متون قدیمی ادبیات فارسی از جایگاهی ویژه برخوردار و از دیرباز چه در ایران و چه خارج از آن مورد توجه بوده است. این منظومه ارزشمند به زبانهای گوناگون ترجمه و بسیاری از محققان و منتقدان آن را تصحیح کرده و یا بر آن حاشیه و شرح نوشته اند. یکی از شرحهایی که بر بوستان نوشته شده، شرح ( سودی بسنوی)، شارح ترک زبان آثار فارسی است که اصل شرح به زبان ترکی در آسیای صغیر تألیف شده و در ایران به زبان فارسی ترجمه گردیده و به چاپ رسیده است. آنچه موضوع مقاله حاضر است، معرفی و نقد و بررسی شرح سودی بر بوستان می باشد که بخشی از تحقیق گسترده تری در قالب پایان نامه دکتری نگأرنده است. در این مقاله با بررسی مهمترین ویژگیهای شرح سودی کاستیها و اشکالات یا اشتباهات آن مشخص شده است. این نقاط ضعف و اشکال در معنی لغات و ترکیبات و شرح ابیات و بیان نکات دستوری بوستان و موارد دیگر است. با وجود نواقص این شرح بایدگفت سودی در پیروی از شیوه ای معتدل بر اساس شرح لفظی و توجه به جنبه های معنوی متن بوستان و تلفیقی از این دو موفق بوده است و نیز با وجود نا آشنایی با دقایق و ظرایف شعر و زبان فارسی توانسته است شرحی ارائه کندکه مانند شرحهای دیگر او مفیدترین و موفقترین شرح در نوع خود برای غیر فارسی زبانان است.}, keywords_fa = {بوستان,سعدی,سودی بسنوی,شرحهای فارسی و چاپی}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11780.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11780_1d9afc45f05e7cd091308eabe281888c.pdf} } @article { author = {جوینى, دکتر عزیزالله and کولایى, دکتر مهدى خادمى}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The writer of this essay had made an attempt to give a factual report of many contemporary poets that have a high opinion of mythical concepts, views and points. Since it is impossible to go overhemythical contexts of all the contemporary poets as an essay, we selected seven well known of this period - Bahar, Nima, Shahriar, Shamloo, Akhavan, Sepehri and Shafei Kadkani - considering the main style, thought and art. We have gone over the manofest mythical points, insight and views of their poems seperately. The topic, concept or the subject that was the symbol of mythical ideas and views had been well considered.}, keywords = {insight,myth,Poem,rule,symbol}, title_fa = {تأملی در مفاهیم، نگرش ها و اشارات اساطیری شعر معاصر فارسی}, abstract_fa = {در این مقاله، نگارنده کوشیده است تا به شیوه ای مستند و تحقیقی نشان دهد که مفاهیم، نگرش ها و اشارات اساطیری در میان شعرای معاصر تا چه اندازه مورد توجه قرارگرفته است, اما از آنجایی که بررسی مضامین اسطوره ای سروده های همه ی شاعران این دوره در قالب یک مقاله ناممکن به نظر می رسید ، با محور قرار دادن عمدگی های سبکی و برجستگی های فکری و هنری، چهار تن از شاعران مطرح این روزگار (نیما، اخوان، سپهری و شفیعی کدکنی) برگزیده شدند و به صورت گذرا، اشارات، نگرش ها و بینش های اساطیری جلوه یافته در اشعار آنان به طور مستقل بررسی شد و هر عنوان، تعبیر، مفهوم و یا مطلبی که به نوعی نمودار اندیشه و دیدگاهی کل گرا، نمونه وار و اسطوره ای بوده، مورد توخه و نقد قرارگرفت.}, keywords_fa = {آیین,ا سطو ره,بینش,شعر,نماد}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11781.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11781_5291018a3a50063d52a88b9fb3e712b7.pdf} } @article { author = {سیف, دکتر عبدالرضا and وند, نسرین موسى}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Mowlavi tries to show the human and spritual character of Moses (p.b.u.h.) by using Quranic verses and commentaries. Moses in Mathnavi is sometimes like diciplee who graws under the God’s favour, through life long, and sometimes is like a perfect sheykh (religious leader) who cruel ferown., by help of God. protects his people from Moses is a disciple for Hazrat Khezre (p.b.u.h.) who failed in preadice of being patient.}, keywords = {Ferown,Garoon,Haroon,Khezre,Moses}, title_fa = {موسی (ع) و فرعون در مثنوی معنوی}, abstract_fa = {مولوی با بهره گیری کامل از قران و تفاسیر آن ‘ سعی در ترسیم سیمای الهی و بشری از موسی (‘ع) دارد. موسی (ع) در مثنوی گاه چون مریدی است که از ولادت تا وفات با عنایت الهی رشد ونمو یافته‘ درمسیر شریعت ربانی گام نهاده‘ طریقت معنوی را آزموده و به منزل حقیقت خلیفة الهی واصل گردیده است. وگاه چون شیخ کاملی برای قوم بنی اسرائیل به مدد الهی معجزات نه گانه خویش را آشکار ساخته ‘ و وادیهای خطرناک رهایی از فرعون ستمگر را که مثل شیطان ونفس است پشت سر گذاشته و به مقامات الهی نایل آمده است. با اینهمه موسی (ع) در برابر خضر (ع) چون سالکی زانوی تأدب به زمین زده و در آزمون سخت صبر مردود گشته برمی گردد. موسی (ع) در نظر مولوی گاه مظهر عقل الهی است و گاه مظهر عقل بشری}, keywords_fa = {عصا,فر عون,مو سی,نیل,ها مان}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11782.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11782_f5d1331270b0f689110c72eb8802119f.pdf} } @article { author = {احمدى, دکتر احمد}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There is no doubt that religious knowledges have profound influence on master piece of persian literature considering of great literary men and quality of usage of religious knowledge helped to critisized these masterpieces and literary works. In this article by use of tradition “Safineh” (ship) the author tried to have another view to great work Mathnavi.}, keywords = {Divine words,Nuh,Ship,Storm,Suffism,Tradition}, title_fa = {سفینهءصوفی}, abstract_fa = {تأثیر شگرف معارف دینی بر شاهکارهای ادب فارسی تردید ناپذیرست. مطالعه برخورد بزرگان ادب با شاه کلیدهای معارف دینی، راهگشای نقد و ارزیابی دقیق تر این شاهکارها و راهنمون موارد عدیده ای از رویکردها و رهیافت های صاحبان این گونه آثار است. در این مقاله، نویسنده کوشیده است با بررسی حدیث نامبردار"سفینه " از منظر منظومه سترگ تصوف، مثنوی، نگاهی " دیگر" به این اثر برجسته تصوف بیندازد.}, keywords_fa = {تصؤف,سفینه,طوفان,کلام وحی و حدیث,نوح علیه السلام}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11783.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11783_a0c82a4dff290c93ba2c4c27364a0217.pdf} } @article { author = {زمردى, دکتر حمیرا}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this article the author tries to introduce divine aspects of plants such as resurrection day of olants, unity of existance and return to the unique identity of sameness, Also religious and vulgar believings as true about trees and divine aspects of plants in Mathnavi of Mowlavi has been considerd.}, keywords = {Divine Symbol,monism,Resurrection,Unitism}, title_fa = {نمادهای تمثیلی و اساطیری گیاه و درخت در مثنوی مولوی}, abstract_fa = {در این مقاله به نمادهای قدسی نباتات اعم از رستاخیز آیینی نباتات، وحدت وجود و بازگشت به اصلی واحد، باورهای دینی و عامیانه درباره درختان و جنبه های قداست گیاه در مثنوی مولوی پرداخته ایم.}, keywords_fa = {رستاخیز آیینی,نماد قدسی,وحدت وجود}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11784.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11784_bd354654a49f5089cf3c262a2ebb851d.pdf} } @article { author = {محمدى, دکتر محمد حسین}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Imam Khomaini international University Point of Wiew is one of the essential terms in fiction. It is the way that a story is narrated. There are several kinds of Wiew point in the art of story writing: 1- First person point of view. 2- Third person point of view. 3- Omniscient point of view. In this essay the term is used for analysing poem for the first time and it is the poet’s view to an object or phnomen that leads to getting different perceptions of a unique reality.}, keywords = {Narration,Point of view}, title_fa = {زاویهء دید در شعر}, abstract_fa = {زاویهء دید، یکی از مهمترین اصطلاحات داستان نویسی است که به نحوهروایت داستان اطلاق می شود. در فن داستان نویسی، برای زاویهء دید انواعی در نظر گرفته اند که عبارتند از: 1- زاویهء دید اول شخص 2- زاویهء دید سوم شخص 3- زاویا دید دانای کل در این مقاله، برای اولین بار این اصطلاح برای تحلیل شعر به کارگرفته شده و منظور از آن، چگونگی نگرش شاعر به یک شی یا یک پدیده است که منجر به برداشت های گوناگون از یک حقیقت واحد می شود.}, keywords_fa = {روایت داستان,زاویه دید}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11785.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11785_2b26623c93eb8473c9810ce450b960da.pdf} } @article { author = {اکبرى, دکتر منوچهر and رحیمى, دکتر امین}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Manifestation means an event, anaction, an object or a statement that shows something clearly. In gnostic term it means to apear unseen rays on hearts and it has been divided into tree kinds, practical attributes and natural manifestation. Some believes that there are other manifestation such as spritual and divine manifestation. If the disciple or seeker who has a partial dependence to the worldly material he never deserves a manifestation each kind of manifestation is: The introduction to the others. In the explanation we will introduce other kinds of manifestation.}, keywords = {Acts,attribute,Gnostic,manifestation,nature}, title_fa = {جلوه های تجلی در آثار عرفای متقدم و امام خمینی (ره)}, abstract_fa = {تجلی به معنی آشکار و هویدا شدن است که در اصطلاح عرفانی، هویدا شدن انوار غیب بر دلهاست و به انواع مختلف از جمله تجلی فعلی، صفاتی و ذاتی تقسیم شده است. گروهی نیز به تجلی روحانی و ربانی اشاره دارند و شهود تجلی افعالی را محاضره و شهود تجلی صفات را مکاشفه و شهود تجلی ذات را مشاهده گویند و معتقدند که اگر سالک به اندازهء مویی به تعلقات وابسته باشد، هرگز شایستگی تجلی نیابد و این سه تجلی هرکدام مقدمهء دیگری است که در تفصیل مبحث تجلی به انواعی دیگر از جمله تجلی ظهوری، غیبی، آثاری و... برمی خوریم و ارتباطش را با فیض اقدس و مقدس نیز در می یابیم.}, keywords_fa = {افعال,تجلی,ذات,صفات,عرفان,کشف و شهود}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11786.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11786_7ec6458bd88f10036154f0a044c7a679.pdf} } @article { author = {استاد, دکتر على محمد مؤذنى and ربابعه, بسام على}, title = {-}, journal = {the Faculty of Literatures & Humanities}, volume = {8و7و6}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Mustapha Wohbi Ata1 (1899-1949) is renowned as a great poet, an intellectual and a man of vast erudition. For a long time he had taken a particular interest in Persian literature. Equally he had translated Khayyam ‘s Rubayyat from Persian to Arabic. It is noteworthy that this translation was the first Arabic version of the Rubayyat. Besides this immense contribution, he was extremely interested in the philosophy of Khayyam as well as his personality and he had written a number of essays on these subjects. Arrar’s endeavor has proved to be an important turning - point in drawing the attention of jordianian to these masterpieces. The purpose of the reseacher is to conduct a painstaking research on these works is such a way as to make it take it’s place among other similar researches.}, keywords = {Arrar Cinehw a Jordianian poet,Khayyam,Rubayyat}, title_fa = {تلاش های شاعر بزرگ اردن (عرار) در قلمرو ادبیات فارسی}, abstract_fa = {مصطفی وهبی التل ملقب به عرار (899 ا- 1949 م) بزرگترین شاعر و پرآوزه ترین ادیب، روشنفکر و فرهیختة اردن است. او از دیر باز به ادبیات فارسی و به ویژه رباعیات خیام روی آورد و از این رهگذر بودکه با زبان شیرین فارسی آشنا شد و حتی توانست گزیده ای از رباعیات خیام را به گونه ای مطلوب به زبان عربی برگرداند. این ترجمه، نخستین برگردان از زبان فارسی به عربی است. تلاش های شاعر بزرگ اردن در گسترش ادبیات فارسی منحصر به ترجمه رباعیات خیام نیست، بلکه او به بررسی شخصیت، فلسفه، آثار خیام و..... نیز می پردازد. و چندین مقاله در این زمینه نوشته که در آنها به مولانا، سعدی و حافظ نیز اشاره شده است. بدون شک خدمات او در جهت گسترش ادبیات فارسی انکارناپذیر است، و بدون افراط و تفریط این تلاش ها نقطه عطف تاریخی در نمایاندن توجه مردم اردن به ادبیات فارسی است. مراد نگارنده از این مقاله این است که این کوشش ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد تا هر چه بهتر و بیشتر مورد استفاده علاقه مندان قرار بگیرد.}, keywords_fa = {تلاش های عرار,خیام,ربا عیات,شا عر اردن}, url = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11787.html}, eprint = {https://jflh.ut.ac.ir/article_11787_c537fefd034b8dcd00be8e910a05fa8d.pdf} }